به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
نحوه برخورد با افراد بد ذات

نحوه برخورد با افراد بدذات

هیچ کودکی با ذات بد به این دنیا پا نمی گذارد اما بسیاری از افراد در گذر زمان و مراحل رشد کردن، به دلیل تجربیاتی که از سر می گذارنند و محیطی که در آن بزرگ می شوند، ممکن است ذات بدی پیدا کنند. این افراد قابل اعتماد نیستند و برای رسیدن به اهداف خودشان، ممکن است به شما آسیب برسانند. بهترین راه در نحوه برخورد با افراد بدذات، حذف کردن آن هاست. اگر نمی توانید آن ها را حذف کنید، راه هایی برای کنترل رابطه وجود دارد. در این مقاله به نحوه برخورد با افراد بدذات اشاره شده است:

نحوه برخورد با افراد بدذات

از روش های زیر برای نحوه برخورد با افراد بدذات یا حذف آن ها از زندگی خود استفاده کنید:

1. از بازی در واقعیت افراد بدذات پرهیز کنید:

در نحوه برخورد با افراد بدذات توجه کنید که اغلب افراد بد ذات تمایل دارند که در هر شرایطی خود را قربانی ببینند. اگر آن ها به هم ریخته باشند یا مشکلی داشته باشند، ممکن است تقصیر را به گردن شخص دیگری بیندازند یا داستانی را تعریف کنند که آن ها را مثبت تر نشان می دهد.

ممکن است برای جلوگیری از طغیان عصبانیت، وسوسه شوید که سر خود را تکان دهید و لبخند بزنید و آن ها را تایید کنید. این ممکن است به عنوان ایمن ترین گزینه احساس شود، اما همچنین می تواند افراد بدذات را ترغیب کند تا شما را به عنوان یک طرفدار ببینند.

به جای طرفداری کردن از افراد بدذات، بیان اختلاف نظر محترمانه را امتحان کنید. در حالی که اختلاف شما ممکن است آن ها را ناراحت کند، اما ممکن است شانس آن ها را برای تظاهر به قربانی بودن در مورد شما کاهش دهد.

2. درگیر نشوید: 

در نحوه برخورد با افراد بدذات ، برخورد با رفتار این آدم ها می تواند طاقت فرسا باشد. فرد ممکن است دائماً از دیگران شکایت کند، همیشه داستان جدیدی در مورد رفتار ناعادلانه داشته باشد یا رفتارهایی با قصد آسیب زدن به شما انجام دهد، یا حتی شما را به اشتباه در حق او متهم کند.

رفتار با افراد بد ذات

3. به احساس آن ها توجه کنید:

گاهی اوقات با آگاهی بیشتر از این که چگونه رفتار فرد بدذات بر شما تأثیر می گذارد، می تواند به شما کمک کند در تعامل با آن ها بهتر حرکت کنید. به همین دلیل بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید یا با فردی که علم و تخصص آن را دارد، صحبت کنید. زیرا افراد بد ذات در زندگی شما می تواند مانند یک سم، تمام زندگی را مسموم کند.

4. در مورد رفتارشان با آن ها صحبت کنید:

شخصی که غیبت می کند، حقیقت را دستکاری می کند. کسی که در برابر شما در مورد کسی صحبت می کند، همین کار را با شما تکرار خواهد کرد. در نحوه برخورد با افراد بدذات ، به آن ها متذکر شوید که به این گفت و گو ها علاقه ای ندارید یا موضوع بحث را تمام کنید و در مورد رفتار آن ها، به صورت مسالمت آمیز هشدار دهید.

5.خود را در اولویت قرار دهید: 

ممکن است شما برای روابط خود با فرد بد ذات ارزش قائل باشید یا به او علاقه داشته باشید، اما باید همیشه سلامت روان و زندگی خود را در اولویت اول قرار دهید و اجازه ندهید افراد زندگیتان آن را در معرض خطر قرار دهند.

مراقبت از خود شامل اطمینان از داشتن انرژی عاطفی کافی برای تأمین نیازهای خودتان است. وقتی همه چیز را به شخصی می دهید که در ازای آن چیزی به شما پس نمی دهد، یا حتی با بدذاتی به شما صدمه روحی می زند، مراقبت از خودتان اتفاق نمی افتد.

6.نه بگویید و دور شوید:

در نحوه برخورد با افراد بدذات، نه گفتن و خارج شدن از رابطه ممکن است بسیار سخت باشد. به ویژه که اغلب این افراد با غرض، در شما ایجاد احساس گناه خواهند کرد. اما اگر تصمیم دارید بگویید “نه” ، عقب نکشید. این ممکن است چالش برانگیز باشد، به ویژه هنگامی که آن ها از یک طغیان چشمگیر برای تلاش برای رسیدن به هدف خود یعنی داشتن و استفاده کردن از شما، استفاده می کنند. اما هرچه بیشتر تمرین کنید “نه” بگویید به چیزهایی که راحت نیستید، راحت تر می شوید.

حذف خود از شرایط می تواند به شما کمک کند تا از مشکلات جلوگیری کنید.

7. به یاد داشته باشید، شما مقصر نیستید:

رفتار افراد بد ذات می تواند به شما احساس اشتباه کردن دهد، حتی وقتی می دانید که این کار را نکرده اید. مواجهه با حملات کسی که رفتارهای سمی دارد، دشوار است. آن ها ممکن است ما را متهم کنند که می خواهید به آن ها صدمه بزنید.

اما به خود یادآوری کنید که رفتار آن ها هیچ ارتباطی با شما ندارد. مرزهای خود را دوباره بیان کنید و سعی کنید کینه آن ها را نپذیرید. نفس عمیق بکشید تا خود را آرام کنید.

8.خود را از دسترس خارج کنید:

اگر هرگز در دسترس نباشی ، آن ها ممکن است سرانجام تلاش برای ارتباط برقرار کردن با شما را متوقف کنند. این استراتژی می تواند به ویژه در محل کار مفید باشد، جایی که شما بهانه های زیادی خواهید داشت ، مانند:

  • “ببخشید ، من بیش از حد کار دارم.”
  • ” نمی توانم صحبت کنم!”

هنگامی که بهانه می گیرید، ممکن است با برخی اظهارات منفعل-پرخاشگرانه یا اتهاماتی صریح روبرو شوید. در نحوه برخورد با افراد بدذات ، سعی کنید حتی اگر ناراحت هستید نیز پاسخ ندهید. به یاد داشته باشید: مشکل آن ها به شما ارتباطی ندارد و شما مقصر نیستید.

9. وقتی نمی توانید از شخص دوری کنید:

اگر نمی توانید از زمانی که با کسی می گذرانید کاملاً اجتناب کنید، هنوز گزینه هایی دارید:

10. حد و مرز تعیین کنید:

سوسکیند می گوید: “مرزها ضروری هستند.”

تعیین مرزها شامل تصمیم گیری درباره آن چه که تحمل خواهید کرد، می شود. مرزهای خود را به وضوح اعلام کنید و به آن ها پایبند باشید.

با افراد بد ذات چه کنیم

11. استراتژی خروج داشته باشید:

در نحوه برخورد با افراد بدذات ، اگر در یک مکالمه سمی گیر کرده اید و راه ساده ای را برای خروج نمی بینید، از استراتژی خروج پیش از شروع استفاده کنید.

چیزی مانند این را امتحان کنید: “متاسفم ، اما باید جلوی شما را بگیرم. من منتظر یک تماس تلفنی مهم هستم و اکنون نمی توانم وارد این موضوع شوم. ”

12.آن ها را برای دریافت راهنمایی تشویق کنید:

درک این که چرا مردم رفتارهای بد ذاتانه دارند، اغلب دشوار است. اما این ممکن است به شما کمک کند که در نظر بگیرید که آن ها ممکن است با برخی از چالش های شخصی روبرو شده اند که باعث رفتارشات می شود. این رفتار مشکل آفرین را توجیه نمی کند، اما می تواند به توضیح آن کمک کند.

در نحوه برخورد با افراد بدذات ، اگر با آن ها روابط نزدیکی دارید، به برخی از رفتارهای مضر آن ها اشاره کرده و توضیح دهید که چگونه آن ها بر دیگران تأثیر می گذارند (اگر با انجام این کار احساس راحتی می کنید) .  اگر به نظر می رسد پذیرا هستند، آن ها را تشویق کنید تا با یک درمانگر درمورد این که چرا اینگونه رفتار می کنند، صحبت کنند.

سوسکیند می گوید: ” روان درمانی می تواند به افراد کمک کند تا رفتارهای مشکل آفرین را شناسایی کرده و یاد بگیرند که احساسات و واکنش های خود را از راه های سالم مدیریت کنند .”

13.صمیمی نشوید:

سوسکیند توصیه می کند؛ تعاملات با شخص مقابل را سطحی نگه دارید.

رفتار مسموم افراد بدذات می تواند شامل شایعه سازی، به اشتراک گذاری بیش از حد جزئیات شخصی یا استفاده از اطلاعات شخصی برای ایجاد واکنش باشد.

اگر شخصی را می شناسید که این کارها را انجام می دهد، مکالمات خود را سطحی و ناچیز نگه دارید. هیچوقت زندگی شخصی خود را با افراد بد ذات به اشتراک نگذارید.

14.مسئولیت گفتگو را بر عهده بگیرید:

در نحوه برخورد با افراد بدذات ، هنگامی که شخصی دائماً از وقایع یا موضوعات خاصی شکایت دارد ، می توانید از تکنیکی به نام پرسش قدرشناسی استفاده کنید، این فرآیند پرسیدن سوالاتی است که به فرد کمک می کند دیدگاه مثبت تری پیدا کند.

شما می توانید مکالمه را به سمت موضوعات خنثی و با تأیید ملایم گفته های آن ها پیش از اقدام به موضوع جدید هدایت کنید. ممکن است بگویید ، “بله ، می بینم که از نحوه برگزاری آن جلسه ناراحت هستید. ضمناً ، آیا شما فرصتی برای دیدن گزارش ارسال شده داشته اید؟ . ”

15. مثبت باشید:

سعی در مثبت اندیشی داشته باشید. اشتیاق خود را مانند زرهی در برابر حمله خصمانه یک فرد منفی و بدذات بپوشید. انرژی مثبت خود را با انجام کارهای خوب برای یک شخص بد ذات، نشان دهید. از آن ها بخاطر کاری که واقعاً خوب انجام داده اند، تعریف کنید. لحظه ای را به آن ها یادآوری کنید که خوشحال بودند و همه چیز برایشان خوب پیش می رفت.

تا زمانی که انتظارات شما واقعی باشد، می توانید با یک فرد بد ذات رابطه موفق داشته باشید. اما در نحوه برخورد با افراد بدذات به جای حفظ رابطه، از آن ها دور شوید و روابط خود را قطع کنید. اگر ناچار به برقراری رابطه بودید، اعتماد نکنید و فاصله ها را حفظ کنید. افراد بد ذات برای تحقق اهداف خود، از شما استفاده خواهند کرد و اگر نیاز داشته باشند، به شما آسیب می رسانند. در نتیجه بهتر است آن ها را در زندگی خود نگه ندارید.

4.6/5 - (454 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

10 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
سبحان
8 ماه قبل

حدود ۸ ساله که چند آدم بدذات و سمی رو از زندگیم کاملا حذف کردم و آرامش و موفقیتم چندبرابر شده ، تنها راهش حذف این اشخاص از چرخه زندگی شخصیه
این اشخاص نمایندگان شیاطین هستن…

M.J
8 ماه قبل

ما همه، هم خوب و هم بد، هم خیر و هم شر هستیم؛ و اگر شما هیچ ناپاکی و پلیدی در خودتان نمی‌بینید دلیلش آن است که خوب به خودتان نگاه نکرده‌اید!

Fafa
8 ماه قبل

خوب اگه اون آدم بد ذات یکی از اعضای خانواده مون باشه چ باید کرد؟

میلاد
4 ماه قبل
پاسخ به  Fafa

تجربشو داریم خونواده هرچقدم بد باشه خیلی بهتر از غریبه هاست

شهروند
8 ماه قبل

عالی

رضوی
1 سال قبل

آدم‌بد ذات هیچوقت تغییر موضع نمیده و بهترین راه دوری از آدمای سمی و کوته فکر است گذشت زمان بهترین درمان برای همه میتواند باشد

مهدی
1 سال قبل

به نظر من در برخورد با چنین معظلی ابتدا کمترین تعامل را داشته باشیم وعلت چالش‌های پیش آمده را برسی پدر جهت خنثی‌سازی آنها قدم برداریم با امید حق

نازنین
2 سال قبل

من آدمهای بدجنس را معرفی میکنم،در هر لباس و بهر زمان، و صدای خو را در این زمینه بالا میبرم،بهر طریق.

سعید
3 سال قبل

“صد بار خوبی، یه بدی بکن، ذات آدما رو میفهمی !”

سودابه
3 ماه قبل
پاسخ به  سعید

دقیقا من خودم تجربه کردم و خیلی آسیب روحی دیدم

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره