ناراحتی اعصاب و روان

مشاور علائم ناراحتی اعصاب و روان مشاور ازدواج تشخیص اختلالات روانی مرکز مشاوره آشنایی با مرکز کلینیک ما سرویس ها سوالات متداول

منظور از ناراحتی اعصاب و روان چیست؟

آیا تا به حال از ناراحتی های اعصاب و روان شنیده اید؟ می دانید منظور از این ناراحتی ها چیست و علائم بیماری اعصاب و روان چه می باشد؟در ادامه به اطلاعاتی در اینباره می پردازیم تا بتوانید شناخت خوبی از علائم بیماری اعصاب و روان پیدا کنید.

علائم ناراحتی اعصاب و روان چیست؟

در راستای اشاره به علائم بیماری اعصاب و روان باید بیان داریم؛ ناراحتی های اعصاب و روان، مرتبط با علائمی هستند که با روان افراد و خلق و خوی ایشان در ارتباط است..

این ناراحتی ها علاوه بر تاثیراتی که بر روان و خلق و خو می گذارند بر رفتارهای آدمی، نوع تفکر و احساسات وی تاثیر می گذارند. از آنجایی که این ناراحتی ها بر روی تفکر و احساسات و رفتار افراد موثر است می تواند تمام جنبه های زندگی ایشان را تحت شعاع قرار داده و حتی در زندگی افراد خلل ایجاد نماید.

یکی از کتاب هایی که در عصر امروز در زمان حال جهت آشنایی تخصصی با ناراحتی های روانی استفاده می شود دی اس ام پنج DSM5 می باشد که به صورت کاملا تخصصی به مباحثی روانپزشکی و روانشناختی درباره اختلالات روانی، ملاک های تشخیصی، شیوع و علل و نوع درمان و..صحبت می کند.

روانپزشکان و روانشناسان بالینی در اتاق درمان نیز جهت درمان اصولی مراجعین از این کتاب بهره می گیرند. لذا در ادامه به برخی از انواع اختلالات روانی اشاره می کنیم ولیکن باید در نظر داشت باید به نشانه هایی که می توانند سبب تشخیص ناراحتی های روانی باشند اشاره کنیم.که در ادامه به آن ها می پردازیم.

حائز اهمیت است که اشاره کنیم درمان ناراحتی اعصاب و روان بسیار مهم است به همین دلیل توصیه می کنیم حتما به روانشناس اعصاب و روان مراجعه نموده و با حضور در جلسات درمانی به کنترل و کاهش بروز علائم که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم پرداخت.

ناراحتی اعصاب و روان

خصوصیات افرادی که دچار ناراحتی اعصاب هستند چیست؟

در این بخش به سه خصوصیت افرادی که دارای علائم بیماری اعصاب و روان هستند اشاره می کنیم:

در ادامه نشانه های بیشتری از افرادی که دچار ناراحتی اعصاب و روان هستند بیان می کنیم.

اختلالات روانی ارثی هستند؟

برخی اختلالات ممکن است ژنتیکی و برخی به سبب تاثیرپذیری از محیط و تجارب ناخوشایند کودکی حل نشده ایجاد می گردند.

اختلالات روانی قابل درمان هستند؟

اکثر اختلالات روانی را می توان در طی جلسات درمانی نیز درمان کرد ولیکن بعضی اختلالات را تنها می توان کنترل نمود.افراد می توانند جهت بهره مندی از جلسات درمانی تخصصی نیز با روان آرام تماس حاصل نمایند.

هزینه جلسات مشاوره و درمان چقدر است؟

نمی توان هزینه ثابتی را برای این جلسات در نظر داشت زیرا این هزینه بسته به مدت زمان و تعداد جلسات برای افراد متغیر می باشد.بنابراین بهتر است با شماره درج شده تماس حاصل گردد.

4.5/5 - (79 امتیاز)

چگونه اختلالات روانی را تشخیص دهیم؟

همانطور که اشاره نمودیم افرادی که دارای اختلالات روانی و یا ناراحتی اعصاب باشند دارای نشانه ها و علائمی هستند که با وجود آن ها دکتر روانشناس و روانپزشک به بررسی و ارزیابی آن ها می پردازند و در صورت وجود ملاک های تشخیصی اختلالات روانی و تشخیص نیز به درمان ایشان می پردازند.

ناراحتی اعصاب و روان

در این بخش قصد داریم به برخی نشانه ها و علائم بیماری اعصاب و روان اشاره کنیم که در صورت تایید درمانگر متخصص نیز می توانند بر تشخیص بیماری و اختلالات روانی موثر باشند.

در ادامه به توضیحات بیشتری در خصوص اینکه نقش نشانه های ناراحتی اعصاب چیست؟ اشاره می کنیم.

نقش پریشانی در تشخیص اختلالات روانی

پیشتر به علائم ناراحتی اعصاب در افراد اشاره نمودیم در ادامه نیز حائز اهمیت است بیان داریم، اغلب افرادی که دارای علائم بیماری اعصاب و روان هستند پریشان بوده و نشانه هایی اعم از افسردگی یا اضطراب دارند.

این افراد به سبب پریشانی خاطری که دارند ممکن است مشکلات خواب داشته یا بی خواب و یا پر خواب شوند و حتی می توانند دچار پر اشتهایی یا بی اشتهایی شوند و این نیز دست خودشان نباشد.

پریشانی حتی به صورت ناراحتی ها و پریشانی های فکری نبوده بلکه ممکن است ناراحتی های جسمانی هم نیز در فرد دیده شود.

لذا باید توجه داشت افرادی که تنها دچار پریشانی فکری و جسمانی هستند توسط روانپزشکان و روانشناسان بالینی نیز دارای ناراحتی های روانی تشخیص داده نمی شوند مگر تا زمانی که دیگر علائم و ملاک های تشخیصی جهت ناراحتی های روانی اعم از افسردگی یا اضطراب و..را داشته باشند. علائم بیماری اعصاب و روان بسیارند از همین رو باید اکثر آن ها را شناخت.

همانطور که اشاره شد در دی اس ام پنج نیز نشانه هایی مبنی بر این اختلالات به عنوان ملاک های تشخیصی وجود دارند که توسط متخصصین سلامت روان در مراجعین بررسی و ارزیابی می شوند.

علائم بیماری اعصاب و روان

نقش ناهنجاری های اخلاقی در تشخیص گذاری چیست؟

چطور می توان دریافت که فردی به سبب ناراحتی های روانی در زندگی اش خلل وارد گشته است؟ اغلب افرادی که دارای ناراحتی روانی یا بیماری اعصاب و روان هستند دچار ناهنجاری های اخلاقی می باشند.

منظور از ناهنجاری های اخلاقی این است که این افراد هماهنگ با فرهنگ اخلاقی جامعه رفتار نمی کنند ولیکن این نشانه نمی تواند به تنهایی، اختلال روانی تشخیص داده شود زیرا در عصر امروز ممکن است رفتاری در یک جامعه بهنجار بوده و هیچ مشکل خاصی نداشته باشد در حالی که در جامعه و کشوری دیگر رفتار نابهنجار می باشد.

فرضا در برخی کشورها نوشیدن الکل هیچ ایرادی نداشته و در برخی کشورها نوشیدنی های الکلی جایز نمی باشند بنابراین با مشاهده ناهنجاری های اخلاقی ممکن است احتمال وجود اختلال را دانست اما نمی توان به طور قطع به تشخیص نهایی آن پرداخت زیرا باید ملاک های تشخیصی دیگری از سوی دی اس ام پنج در افراد مشاهده گردد.

رفتارهای نابهنجار

برخی افراد با انجام رفتارهایی که هیچ پیامد مثبتی برای خود و یا جامعه اش ندارد نیز ممکن است دارای ناراحتی های روانی دیده شوند زیرا فردی که از سلامت روان برخوردار باشد دست به رفتارهایی که سبب پیامدهای منفی بر زندگی اش می شود نمی زند. علائم اعصاب و روان می تواند مختلف باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

یا فرضا شخصی می داند که نشانه های رفتاری اش ناشی از وجود هیجانی مثل اضطراب است ولیکن به درمان آن توسط درمانگر متخصص نمی پردازد..در حالی که نیاز است فرد علت بروز اضطراب، محرک اضطراب و..را شناخته و پس از آن با کمک روانشناس و مشاوره اضطراب و مشاوره فردی به تمارینی بپردازد تا میزان اضطراب خود را در برابر محرک نیز کنترل و کاهش دهد.

بنابراین:

افرادی که به سبب وجود مشکل یا محرکی دارای رفتارهای نابهنجار مثل بی احترامی به دیگران، عدم مسئولیت پذیری در محیط کار، بی بند و باری  و..هستند نیاز است که از جلسات روانشناسی بیماری های اعصاب  و روان بهره مند گردند تا در صورت وجود ناراحتی های روانی درمان شوند در غیر این صورت زندگی شان به سبب وجود این ناراحتی ها دچار خلل می گردد. از همین رو می تواند یکی از علائم بیماری اعصاب و روان باشد.

لذا این سه نشانه می تواند سبب گردد که احتمال وجود اختلالات روانی در افراد تشخیص داده شود؛ ولیکن این تشخیص احتمالی باید از سوی دکتر روانشناس و روانپزشک به تشخیص نهایی برسد و نیاز به درمان اصولی و تخصصی می باشد به همین دلیل افرادی که دارای این نشانه ها هستند نباید از سوی اطرافیان خود سرزنش و یا قضاوت شوند.

تنها جلسات درمانی و درمانگر است که می تواند ناراحتی اعصاب و روان را تشخیص داده و به درمان افراد بپردازند.

اگر افراد از ریشه به این اختلالات نپردازند و با آن ها رو به رو نشوند، به پذیرش نرسند و ناراحتی های روانی خود را درمان نکرده و کاهش ندهند نمی توانند در زندگی خود به اموراتشان پرداخته و با مشکل مواجه خواهند شد.

از دیگر نشانه هایی که می تواند علائمی از وجود ناراحتی های روانی یا مشکلات اعصاب و روان در افراد باشند عبارتند از:

لذا اگر بخواهیم به برخی از اختلالات روانی اشاره کنیم به موارد ذیل می پردازیم.

آشنایی با برخی اختلالات روانی

مهم است که بدانیم چه اختلالاتی وجود دارند به همین سبب در این بخش به برخی از رایج ترین اختلالات روانی اشاره کرده ایم که با تایید علائم بیماری اعصاب و روانی که معرفی شده در مراجعین نیز درمانگر به درمان تخصصی می پردازد.

علائم بیماری اعصاب و روان

چه بسا برخی از این اختلالات با کمک درمانگر تنها کنترل شده و قابل درمان نمی باشند ولیکن اگر علائم بیماری اعصاب و روان در برخی از این اختلالات در زمان مناسب تشخیص داده شوند می توان با کمک درمانگر متخصص به درمان و کاهش علائم پرداخت.

از جمله برخی از این اختلالات مطابق با کتاب DSM5 عبارتند از موارد ذیل که بعضا به برخی از زیر مجموعه های هر یک از این اختلالات اشاره می کنیم.چه بسا این کتاب جهت تشخیص اختلالات روانی متعدد قابل تهیه می باشد که متخصصین سلامت روان نیز با بهره گیری از این کتاب به تشخیص علائم بیماری اعصاب و روان و انتخاب روش درمان مناسب می پردازند.

1. تاخیر کلی در رشد
  2. اختلالات ارتباطی
  3. و..
  1. مسخ شخصیت
  2. فراموشی تجزیه ای
  3. هویت تجزیه ای
  1. اختلال پرخوری عصبی
  2. اختلال بی اشتهایی عصبی
  3. و..

هر یک از این اختلالات و دیگر اختلالاتی که به آن ها اشاره نشد نیز دارای مجموعه اختلالات مرتبطی هستند که همگی در دی اس ام پنج همراه با ملاک های تشخیصی نیز ذکر گردیده اند که برای دانش آموختگان روانشناسی و روانپزشکی این کتاب کاملا تخصصی بسیار می تواند کمک آفرین باشد.

چه بسا اگر علاقمند به مطالعه این کتاب هستید می توانید با تهیه آن به صورت جامع تر به مطالعه اختلالات بپردازید ولیکن این کتاب به صورت تخصصی رای دانش آموختگان رشته های تحصیلی روانپزشکی و روانشناسی می باشد.

علائم بیماری اعصاب و روان

چگونه به درمان علائم بیماری اعصاب و روان بپردازیم؟

درمان های متعددی وجود دارند که البته به آن ها رویکردهای درمانی می گویند که اعم از:

باید توجه داشت که هر یک از متخصصین سلامت روان می توانند رویکردهای متفاوتی را اتخاذ نموده و به درمان مراجعین بپردازند بنابراین از تمامی این رویکردهای درمانی توسط درمانگر استفاده نمی گردد زیرا این رویکردها همگی با هم به سبب تفاوت هایی که در روند درمانی دارند نتیجه بخش نمی باشند.

هر یک از این رویکردها زمانی که توسط درمانگری متخصص برای درمان مراجعین مورد استفاده قرار می گیرند در صورت همراه بودن مراجع با درمانگر نیز می توانند نتایج موثری را در بر داشته باشند.

بهترین مرکز کلینیک درمان ناراحتی اعصاب و روان

بسیار مهم است که جهت درمان علائم بیماری اعصاب و روان به درمانگری متخصص و مجرب مراجعه نمود زیرا درمانگر حرفه ای می تواند با کنترل فرایند درمان و اتخاذ رویکرد درمانی مناسب با توجه به شرایط مراجع، نقش موثری در کاهش شدت علائم بیماری اعصاب و روان داشته باشد..

لذا به همین سبب افراد می توانند جهت بهره مندی از جلسات مشاوره فردی نیز با روان آرام تماس حاصل نموده و با بهره مندی از جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین و حضوری از راهنمایی و مشاوره روانشناسان کلینیک روانشناسی روان آرام بهره مند گردند.