به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوره مشکلات زندگی

مشاوره مشکلات خانوادگی

مشکلات خانوادگی یکی از شایع ترین دلایلی است که زوج ها را وادار می کند برای حل کردن مشکلات شان به مشاور روانشناس مراجعه کنند. هر زندگی زناشویی شرایط ویژه و مخصوص به خودش را دارد. زنان و مردانی که ازدواج می کنند ممکن است به دلایل مختلفی با هم اختلاف نظر پیدا کنند و به مشاوره مشکلات خانوادگی نیاز داشته باشند.به دلیل این که رفتار انسان ها متغیر و به این دلیل که رابطه ای که زوج ها دارند، مخصوص به خودشان است، مشکلاتی هم که هر دو نفر تجربه می کنند متفاوت است. بنابراین دادن توصیه های یکسان به افراد مختلف که مشکلات متفاوتی دارند کار درستی نیست. به همین دلیل در مشاوره مشکلات خانوادگی سعی می شود با بررسی شرایط زن و مرد، توصیه های مفیدی برای بهتر شدن زندگی شان به آنها کرد.

در این مقاله سعی شده به  مهم ترین راه حل هایی که در مشاوره مشکلات خانوادگی مطرح است، اشاره شود:

توصیه های مشاوره مشکلات خانوادگی

مشکلاتی که در خانواده و در بین زن و مردی که ازدواج کرده اند پیش می آید، نیاز به توجه و حل و فصل دارند. این مشکلات اگر نادیده گرفته شوند، آینده ازدواج و آینده زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار می دهند. نادیده گرفتن مشکلات شبیه تخریب پایه های یک ساختمان با سرعت  بسیار کم است که در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نمی کند اما در بلند مدت باعث از بین رفتن ازدواج می شود.

در چنین شرایطی است که مشاوره مشکلات خانوادگی به کمک زنان و مردانی که در رابطه شان به مشکل برخورده اند می آید و به آنها کمک می کند تا بتوانند به زندگی عادی برگردند. توصیه هایی که روانشناسان برای بهتر شدن زندگی می کنند، گاهی چنان پیش پا افتاده به نظر می رسند که افراد آنها را اجرا نمی کنند اما اگر اجرا کنند متوجه می شوند که این توصیه ها چه تاثیری خواهد داشت.

در اداکه چند راه حلی که در مشاوره مشکلات خانوادگی پرکاربرد است، بیان می شود:

 

1- لیست تهیه کنید

برای اولویت بندی و ترتیب بندی مشکلات زندگی مشترک اولین قدم این است که افراد لیست تهیه کنند. این لیست باید شامل مسائل مختلفی باشد. از پیش پا افتاده ترین مسائلی که بر سر آنها اختلاف وجود دارد، مانند غذاها، تا مسائل مهمی مانند اعتقادات مذهبی در این لیست قرار می گیرند.

پس از این که زن و مرد این لیست را تهیه کردند باید سعی کنند در فرصتی مناسب با هم این لیست را بررسی کنند و علت مواردی که نوشته اند را با هم مرور کنند. فایده تهیه لیست از اختلافات این است که زن و مرد می توانند بر روی مشکلاتی که دارند متمرکز شوند. هم چنین اتفاق دیگری که می افتد این است که تمام مشکلاتی که دارند را بیان می کنند و اجازه نمی دهند که مسئله ای نادیده گرفته شود و بی توجه باقی بماند.

فایده دیگری که تهیه این لیست از مشکلات زناشویی دارد این است که باعث می شود زن و مردی که مشکل دارند، بپذیرند که اختلاف نظر دارند و اگر اختلاف هایی که دارند، بعدها حل نشد، به دنبال راهکار دیگری باشند. در واقع تهیه این لیست که در مشاوره مشکلات خانوادگی بر روی آن تاکید می شود، از عادی جلوه دادن مسائل جلوگیری می کند. (How to Deal With the 15 Most Common Marriage Problems)

 

2- از خودتان شروع کنید

یکی از ایراداتی که همیشه متوجه زنان و مردانی است که در زندگی زناشویی شان مشکل دارند، این است که نمی خواهند بپذیرند که خودشان هم ممکن است باعث شوند که در زندگی های زناشویی مشکل ایجاد شود. به صورت معمول همه افراد تلاش می کنند تا مسائل و اختلاف های پیش آمده را بر گردن شریک زندگی شان بیندازند و خودشان را از مسائلی که وجود دارد تبرئه کنند.

به همین دلیل یکی از توصیه های مهمی که مشاوره مشکلات خانوادگی و برای حل کردن مشکلات زناشویی می شود این است که زن و مرد باید از خودشان شروع کنند. باید سعی کنند به رفتار و حرکات خودشان در زندگی مشترک توجه ککند و ببینند که مشکلاتی که در زندگی شان دارند تجربه می کنند از کجا سرچشمه می گیرد و برای حل و فصل شدن مشکلات بهتر است کدام رفتارهایشان را کنار بگذارند.

 

3- شنونده بهتری باشید

یکی از مشکلاتی که بسیاری از زوج ها در زندگی مشترک شان دارند این است که به حرف های همدیگر درست گوش نمی کنند. این مشکل بزرگ موجب می شود که حتی کوچکترین و پیش پا افتاده ترین مسائل هم تبدیل به معضلات بزرگی شود. به همین علت است که در مشاوره مشکلات خانوادگی به زن و شوهر ها توصیه می کنند که به حرف های همدیگر گوش کنند.

الزامی وجود ندارد که زن و مرد فقط مشکلات و اختلاف نظرهایشان را با هم مطرح کنند. به صورت معمول، شنونده بودن، یک مهارت بسیار بزرگ است که هر زوج موفقی باید داشته باشند. شنیدن حرف های روزمره همدیگر و اتفاقاتی که در طول روز برای هر کدام از زن و مرد افتاده است فواید زیادی دارد که بر زندگی تاثیر فراوانی می گذارد.

زمانی که زنی می بیند که همسرش به حرف های او گوش می دهد، احساس صمیمیت بیشتری خواهد کرد و به این ترتیب زندگی از روند تکراری خودش خارج می شود و هر دو طرف می توانند با فراغت بال از زندگی شان لذت ببرند. هم چنین زمانی که ارتباط زن و مرد مستمر باشد و دائما با هم صحبت کنند و صحبت های همدیگر را بشنوند، به راحتی مشکلات شان را برای هم بیان می کنند و شرایط زندگی را تغییر می دهند.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله اختلاف با همسر را مطالعه کنید.

 

4- به مشاور مراجعه کنید

یکی از مناسب ترین روش ها برای برطرف کردن مشکلاتی که در زندگی مشترک وجود دارد این است که زن و مرد به مشاور روانشناس مراجعه کنند. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، زندگی مشترک زنان و مردان متفاوت است و شما نمی توانید هیچ دو زوجی را پیدا کنید که زندگی و مشکلات شان دقیقا شبیه بهم باشند.

در چنین شرایطی نیاز به مشاوره مشکلات خانوادگی در زندگی کاملا محسوس است. مشاور روانشناس سعی می کند بدون قضاوت کردن و بدون این که بخواهد زن یا مرد را مقصر بداند، مشکلات را دقیق بشنود و پس از آن راه حل مناسبی برای زن و شوهر ارائه کند تا با استفاده از آن بتوانند زندگی شان را به وضعیت قبل برگردانند.

جلسات مشاوره ای که برای حل و فصل کردن مشکلات خانوادگی ترتیب داده می شود ممکن است با حضور زن و مرد به صورت همزمان باشد و یا این که هر کدام از دو طرف به صورت جدا به جدا به مشاور مراجعه کنند. در این جلسات مشاور با صبر و حوصله به صحبت های زن و مرد گوش می دهد تا بتواند تصمیم درستی بگیرد.

مراجعه به مشاور خانواده می تواند کمک بزرگی به حل شدن مشکلات و بهتر شدن وضعیت زندگی مشترک باشد.

 

5- اعتماد کنید

اعتماد یکی از اساسی ترین اصل های هر ازدواج است. به همین دلیل یکی از پیشنهادهایی که در مشاوره مشکلات خانوادگی داده می شود این است که به زن و شوهر توصیه می شود که به همدیگر اعتماد کنند. بالا رفتن اعتماد باعث می شود تا صمیمیت بین زن و مرد بیشتر شود و از این طریق بسیاری از اختلاف هایی که ممکن است ایجاد شود از بین می رود.

البته داشتن اعتماد در زندگی مشترک باید حد و مرز داشته باشد و زن و مرد نباید به تصور این که اعتماد افراطی به همسرشان باعث می شود زندگی بهتری داشته باشند، اعتمادشان را افزایش دهند. یکی از اتفاق هایی که بعد از اعتماد بیش از اندازه می افتد این است که ممکن است خیانت اتفاق بیفتد. خیانت یکی از سخت‌ترین شرایطی است که هر کس ممکن است در زندگی اش تجربه کند.

بنابراین باید در اعتماد داشتن در زندگی مشترک حد تعادل را رعایت کرد و به اندازه ای که نیاز است به همسر اعتماد کرد. نکته دیگری که در مشاوره مشکلات خانوادگی بیان می شود این است که زمانی اعتماد در زندگی زناشویی باعث بهتر شدن وضعیت می شود که از روی اجبار نباشد. زن و مرد باید از صمیم قبل به بکدیگر اعتماد داشته باشند تا بتوانند بهتر زندگی کنند و شرایط زندگی شان را بهبود ببخشند.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله مشاوره اختلاف زن و شوهر را مطالعه کنید.

 

نتیجه گیری:

اختلاف نظر در زندگی مشترک یک موضوع کاملا طبیعی است که امکان دارد برای همه زوج ها پیش بیاید. اما مسئله مهمی که باید به آن توجه کرد این است که نوع مواجه شدن با اختلاف های زندگی مشترک است که بسیار تعیین کننده است و اهمیت فراوانی دارد. شاخه ای از مشاوره که به مشاوره مشکلات خانوادگی می پردازد، همواره سعی می کند تا باعث شود زندگی مشترک افراد روز به روز بهتر شود.

البته نکته حائز اهمیتی که در مشکلات زناشویی وجود دارد این است که زن و مرد باید تمام تلاش و توان خودشان را برای حل مشکلات زناشویی به کار بگیرند وگرنه نمی توانند زندگی خوبی داشته باشند و اختلافات به زندگی شان پایان خواهد داد.

 

منابع:

www.webmd.com

www.lifehack.org

آیا اختلاف های زندگی مشترک حل می شود؟

اختلاف های زندگی مشترک نیاز دارند تا ریشه یابی شوند و به با روش های منطقی با آن برخورد شود تا بتواند با آن کنار آمد.

چرا در زندگی مشترک اختلاف داریم؟

اختلاف های زندگی مشترک ممکن است دلایل زیادی داشته باشند که نیاز به برخورد منطقی دارند. داشتن اختلاف به این معنی است که افراد توانایی صحبت کردن و ابراز عثیده را دارند.

برای از بین بردن مشکلات زندگی باید چکار کرد؟

مراجعه به مشاور روانشناس یکی از بهترین راه هایی است که می تواند به شما کمک کند تا با مشکلات زندگی کنار بیایید/

چرا نباید مشکلات کوچک زندگی را نادیده گرفت؟

نادیده گرفتن مشکلات کوچکی که در زندگی مشترک وجود دارد باعث می شود تا در آینده مشکلات بزرگتری برای شما ایجاد شود.

4.5/5 - (397 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره