به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

مشاوره روابط بین فردی

مشاور مشاوره روابط بین فردی مشاور ازدواج انواع روابط بین فردی مرکز مشاوره آشنایی بیشتر با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

مشاوره روابط بین فردی

در این مطلب می خواهیم به بررسی مشاوره روابط بین فردی بپردازیم و جوانب مختلف این نوع مشاوره را بررسی کنیم. در میان افراد جامعه روابط مختلفی وجود دارد. به طور مثال روابط میان اعضای خانواده، روابط میان افراد یک دانشگاه و …. اگر افراد یک جامعه در روابط خود به اصول، قوانین و اخلاقیات پایبند باشند روابط بین فردی سالمی خواهیم داشت و این مسئله تاثیر بسزایی در زتدگی تک تک افراد جامعه دارد.

این مستلزم بهره‌گیری از یک مشاوره خوب تحت نظر یک روان‌شناس خبره و متخصص می باشد. بنابراین مشاوره روابط بین فردی می تواند نه تنها به شادابی و نشاط روابط بین فردی کمک کند بلکه آثار آن می تواند جامعه را نیز در بر بگیرد.

مسئله مشاوره روابط بین فردی در مورد سایر روابط موجود بین افراد جامعه در هر سطح و مرحله ای وجود داشته و می تواند در بالابردن راندمان یک جامعه کارساز باشد.

کلینیک روان شناسی روان آرام با داشتن بهترین مشاوران آماده خدمت رسانی به شما مراجعه کنندگان گرامی می باشد. شما می توانید برای داشتن یک مشاوره خوب در موضوعات مختلف با کارشناسان ما در این مرکز ارتباط برقرار کنید.

مهم ترین رابطه در میان روابط اعضای خانواده کدام است؟

رابطه بین زن و شوهر مهمترین رابطه در بین روابط میان خانواده به شمار می رود.

روابط بین فردی به چه صورتی دسته بندی می شوند؟

روابط بین اعضای یک خانواده
روابط میان اعضای طایفه یا قبیله
روابط بین اعضای مختلف یک جامعه

کمک گرفتن از مشاوره بین فردی چه تاثیراتی دارد؟

مشاوره روابط بین فردی می تواند نه تنها به شادابی و نشاط روابط بین فردی کمک کند بلکه آثار آن می تواند جامعه را نیز در بر بگیرد.

4.6/5 - (432 امتیاز)

انواع روابط موجود بین فردی به صورت زیر دسته بندی می شوند :

هر یک از روابط بین فردی ذکر شده حالات مختلفی دارد که در زیر به بررسی این حالات پرداخته و مشاوره روابط بین فردی را در هر یک بررسی می کنیم.

مشاوره روابط بین فردی

روابط بین اعضای یک خانواده :

روابط بین اعضای یک خانواده شامل رابطه بین پدر و پسر ، پدر و دختر ، مادر و پسر ، مادر و دختر ، برادر و خواهر ، برادر و برادر ، خواهر و خواهر و زن و شوهر می شود. در زیر به بررسی هر یک از این حالت ها می پردازیم و تاثیر مشاوره روابط بین فردی را در هر یک از آن ها بررسی می کنیم.

در رابطه بین پدر و پسر ممکن است اختلاف نظر بین آن ها وجود داشته باشد. معمولا پدر دوست دارد تا پسر راه او را ادامه دهد و به طور کامل مطیع او باشد. اما پسر تمایل دارد به سبک خودش زندگی کند و اهمیتی به خواسته پدر نمی دهد. برای جلوگیری از بروز مشکلات بین روابط آن دو می توان از مشاوره کمک گرفت. مشاور پس از بررسی شرایط و استفاده از دانش و تجربه خود یک راهکار مناسب برای جلوگیری از بروز اختلاف بین پدر و پسر ارائه خواهد داد.

پدرها معمولا فرزندان دختر خود را بسیار دوست دارند و شدیدا از آن ها حمایت می کنند. این حمایت پدر از دختر و اهمیت دادن به او باعث می شود که احساسات دختر بسیار تقویت شود و سبب می شود که بتواند در آینده نقش یک مادر خوب در تربیت فرزند را ایفا کند ، که این مسئله یک جنبه مثبت به شمار می رود اما ممکن است در آینده و پس از جداشدن دختر از خانواده به دلیل انتظارات بیش از حد دختر مشکلاتی برای وی به وجود بیاید که سبب لطمه زدن به روحیه و احساساتش شود. یک مشاور خوب می تواند با ارائه راه حلی مناسب یک تعادل خوب بین روابط پدر و دختر برقرار کند که در اصطلاح می گوییم نه سیخ بسوزد نه کباب. این گونه دختر می تواند برای نقشش در آینده به عنوان همسر و مادر آماده‌تر شده و هم احساساتش کنترل شده تر باشد.

مشاوره روابط بین فردی میان مادر و پسر نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مادرها معمولا از شخصیتی کاملا احساسی برخوردارند و این موضوع معمولا در مورد روابط بین مادر و پسر بیشتر از رابطه بین مادر و دختر است. این احساسی برخورد کردن با پسر سبب می شود که پسر در اصطلاح مامانی بار بیایند و در آینده نتوانند مسئولیت همسری و پدری خود را به درستی ایفا کنند. استفاده کردن از مشاوره خوب می تواند به بهتر کردن این رابطه به منظور پرورش صحیح و درست پسر توسط مادرش کمک شایانی بکند.

رابطه بین دختر و مادر بعد از رابطه میان زن و شوهر قوی ترین و طولانی ترین نوع رابطه به شمار می رود که یکی از مهمترین مسائل در مشاوره روابط بین فردی است. رابطه بین مادر و دختر معمولا حتی پس از ازدواج دختر نیز قویا ادامه دارد. اما اختلاف سلیقه میان آن دو ممکن است باعث ایجاد دلخوری و کدورت بین آن ها شود. به گونه ای که مادر تمایل دارد طرز رفتار و تجربه و شیوه های زندگی خود را در زندگی دختر نیز پیاده‌سازی کند اما دختر ترجیح می دهد علایق خود را دنبال کند و نسبت به گفته های مادر بی اهمیت است. یک مشاور خوب می تواند با ایحاد تعادل میان روابط بین آن ها از به وجود آمدن اختلافات و کدورت ها میان آن دو جلوگیری به عمل آورد.

رابطه بین برادر و خواهر معمولا یک رابطه احساسی قوی بوده که خالی از جنجال و کشمکش به خاطر تفاوت در جنسیت آن ها نیست. این کشمکش ها خللی در علاقه آن ها نسبت به یکدیگر ندارد و رابطه احساسی میان آن دو نسبت اختلافات میان آن دو تقریبا بی تاثیر است. غیرت بیش از حد برادر و گیردادن های الکی اش و همچنین فضولی های بیجا خواهر در کارهای برادر نیز می تواند باعث ایجاد جنجال شود. یک مشاوره خوب باعث می شود این جنجال ها به مرور زمان کاسته شود و یا حتی ممکن است به طور کلی برطرف شود.

مشاوره روابط بین فردی در برگیرنده روابط دو برادر نیز هست. رابطه بین دو برادر معمولا یک رابطه خوب و مسالمت آمیز است و معمولا برادر بزرگتر پشت برادر کوچکتر بوده و برادر کوچکتر به برادر بزرگتر تکیه می کند. اما گاهی ممکن است این اختلاف سنی سبب شود برادر بزرگتر به برادر کوچکتر زور گفته و حقوقش را نادیده بگیرد و یا هر یک از آن ها از دیگری سواستفاده کند. به کمک یک مشاوره خوب می توان از اختلافاتی که ممکن است بین دو برادر به هر دلیلی به وجود بیاید جلوگیری کرد.

رابطه میان دو خواهر یک رابطه قوی محسوب می شود. به گونه ای که با یکدیگر به راحتی درد و دل می کنند و از مشکلات همدیگر باخبر می شوند و در حل مشکلاتشون به یکدیگر کمک می کنند. اما این رابطه نیز ممکن است به دلیل وجود برخی از اختلاف سلیقه ها به دلخوری و کدورت کشیده شود که یک مشاور خوب می تواند با راهکاری منطقی از وقوع این مسئله جلوگیری کند.

رابطه بین زن و شوهر مهمترین رابطه در بین روابط میان خانواده به شمار می رود. این رابطه که می تواند شامل رابطه عاطفی و رابطه جنسی باشد ، باید به طور کاملا جدی بررسی شده و برای بهبود هرچه بهتر آن اقدامات لازم صورت پذیرد. چرا که وجود هرگونه نقص در آن ممکن است بنیان آن را به مرور زمان تضعیف کرده و از هم بپاشاند. بنابراین مشاوره گرفتن از یک مشاور متخصص و مجرب می تواند در بهبود این نوع رابطه نقش مهمی ایفا کند.

اکنون که انواع رابطه میان اعضای خانواده بررسی شد و تاثیر مشاوره روابط بین فردی در هر یک از آن ها اشاره شد به بررسی انواع روابط بین افراد طایفه و یا قبیله می پردازیم.

روابط میان اعضای یک طایفه یا قبیله :

روابط میان اعضای یک قبیله به چهار دسته رابطه افراد قبیله با رئیس قبیله و رابطه اعضای قبیله با یکدیگر و رابطه اعضای قبیله با افراد قبایل دیگر و در آخر رابطه بین رئیس دو قبیله تقسیم می شود.

شاید برای شما سوال شود که آیا افراد قبایل و طایفه ها و یا عشایر نیز نیاز به مشاوره دارند ؟

در پاسخ بدین سوال باید گفت که مشاوره یک امر جهان شمول محسوب می شود و معمولا برای کسی استثنا نمی شود. در دین هم به امر مشاوره اشاره شده است. پس استفاده از مشاوره در هر سن و زمان و مکانی یک امر عقلانی محسوب می شود.

با توجه به سوال و جواب بالا می توان نتیجه گرفت که افراد یک طایفه یا قبیله نیز می توانند با کمک مشاوره به بهبود روابط بین خود قدم بردارند.

روابط میان اعضای یک جامعه با یکدیگر :

روابط میان اعضای مختلف یک جامعه شامل روابط بین همسایه ها ، روابط بین مسئولین و مردم جامعه ، روابط بین مسئولین با یکدیگر و روابط کلی نفر به نفر بین اشخاص جامعه می شود.

یک همسایه می تواند با خوش اخلاقی و خوش رفتاری سبب جلب اعتماد سایر همسایگان شده و روابط خوب و پایداری بین همسایه های یک محله به وجود بیاورد. همسایه ها می توانند در غم و شادی در کنار یکدیگر بوده و در آن ها شریک باشند. در این صورت روابط پایدار تشکیل شده میان همسایگان یک محله می تواند به کل جامعه بسط داده شود و شاهد کاهش درگیری ها ، نزاع ها و جنجال های موجود در جامعه بود.

 

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

مشاوره روابط بین فردی
بپیوندید
اطلاع از

2 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
تست شخصیت شناسی | انواع تست شخصیت شناسی با مشاوره در کلینیک روان آرام
3 سال قبل

[…] دست آمده از آن را تحلیل کنید . برای این کار حتما باید به مشاوره روابط بین فردی مراجعه کنید […]

امینه
3 سال قبل

سلام . من نمیدونم مشکلم رو دقیقا باید تو کدوم بخش مطرح کنم . به خیلی موارد شبیه هست و هیچکدوم نیست
من زن تنهایی هستم که به دلایل منطقی و قطعی شرایط ازدواج ندارم . تجربه ی سالها زندگی مشترک دارم و از سن پایین ازدواج کرده بودم و با همه بالا و پایین ها موفق شده بودم به نوعی در قالب تاهل جا بگیرم . حالا دوسال هست که بعد فوت همسرم با مصائب رابطه با مردها درگیرم . انگار شخصیت جنسی و عاطفی من در رابطه با جنس مخالف فرم تاهل گرفته و نمیتونم مثل مجرد ها رابطه برقرار کنم و نمیتونم با مجرد ها رابطه برقرار کنم ! رنجش بیشتر هست برام و تنها هم نمیتونم سر بکنم . با مردهای جدا شده از همسر هم به جایی نرسیدم ضمنن اینکه اغلب دروغ میگفتن و جدا نشده بودن
بالاخره به سمت مردهای متاهل که همسران خوب و زندگی خوبی دارن کشیده شدم و آرامش و امنیت عاطفی و جنسی عالی دریافت کردم
ولی هیچ وقت بیشتر از سه ماه نتونستم ارتباطی رو ادامه بدم . حالا رابطه ام با یه مرد خوب ولی متاسفانه متاهل به سه ماه رسیده و عالی بوده همه چی … ولی من دچار عذاب وجدان زیادی در مورد همسر اون آقا شدم و تحمل ایجاد رنج براش رو ندارم !
همیشه این عذاب وجدان رو داشتم و سعی کردم خدایی نکرده باعث اختلاف اونها نباشم و به گفته ی آقا رابطه اشون بهتر شده ولی خانمش پالس هایی میده که به نظر مشکوک شده به همسرش در حین اینکه هیچ حرکتی هم نمیزنه و به نظر نگران و ناراحت نیست ! اینکه الان این حس بد داره من رو به سمت کات کردن با این مرد سوق میده آیا از خود من هست ؟
میترسم دچار تنوع طلبی شده باشم و ناخوداگاه دنبال بهانه ای باشم که بعد سه ماه شریکم رو تغییر بدم !
برای اطلاع زنان غیور و خوش انصافی که این متن رو میخونن عرض میکنم که همه ی تلاشم رو برای رفع نیازهام با مردان مجرد و تنها کردم و غرورم بارها زیرپا گذاشتم تا وارد زندگی زن دیگه ای نشم ولی واقعا مجردهای گروه سنی من انگار از سیاره دیگری هستن و به هیچ وجه نمیتونم حتی یک هفته باهاشون ارتباط درستی برقرار بکنم .. خیلی امتحان کردم و خسته ام
همیشه حواسم هست که یه مرد متاهل شخصیتش رو و عشقش رو مدیون زنی هست که در کنارش ساخته شده و این رو به همون مرد هم یاداوری میکنم مداوم و بیشتر از خود مرد حواسم به زندگیش و همسرش هست … ولی تمامیت خواهی و حس مالکیت زن ها اجازه نمیده باهاش بشه رو بازی کرد و ناچاریم از پنهانکاری

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره