به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

مشاوره گفتار درمانی

مشاور گفتار درمانی چیست ؟ مشاور ازدواج گفتار درمانی برای کودکان و بزرگسالان مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول گفتار درمانی

مشاوره گفتار درمانی

همه افراد به طور یکسان به دنیا نمی آیند و مسیر های یکسانی را طی نمی کنند. برخی از افراد ممکن است با مشکلاتی پا به این دنیا گذاشته یا در مسیر خود به مشکلاتی بر می خورند. اختلالات یا مشکلات گفتاری از این دسته مشکلات هستند که بسیاری از افراد با آن به دنیا آمده یا به آن دچار می شوند و به همین علت به مشاوره گفتار درمانی مراجعه می کنند . سخن گفتن مهم ترین راه ارتباطی است که در دنیا امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. به همین علت است که عدم توانایی گفت و گو یا اختلال در سخن گفتن را می توان یک مشکل بزرگ دانست. این مشکلات در بسیاری از مواقع قابل حل و درمان هستند و آن هم از طریق جلسات مشاوره گفتار درمانی میسر می شود.

کلینیک تخصص روان آرام به ارائه با کیفیت ترین جلسات مشاوره در سطح تهران به صورت حضوری ، تلفنی و آنلاین آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می باشد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره گفتار درمانی به هیچ وجه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مشاوره گفتار درمانی چیست ؟

همانطور که از اسم این مشاوره بر می آید جلساتی می باشد که برای درمان اختلالات گفتاری برگزار می باشد. برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که این جلسات درمان مشکلات روحی و روانی با گفت و گو است. ولی این تصور کاملا غلط می باشد. مشاوره گفتار درمانی ، مشاوره ای می باشد که در آن با استفاده از علم روز مشکلات و عیب ها و اختلالات گفتاری افراد شناسایی می شود و با علت یابی ، به درمان آن ها پرداخته می شود.

مشاوره گفتار درمانی طیف بسیار گسترده ای را شامل می شود و به تمامی افرادی که از اختلالات گفتاری رنج می برند کمک خواهد کرد. ممکن است به اشتباه این تصور ایجاد شود که صرفا در این جلسات به اصلاح الفاظ یا کمک برای گفتن برخی کلمات پرداخته می شود. اما افرادی زیادی با مشکلات بزرگتر و حاد تر گفتاری به این جلسات مراجعه کردند و نتیجه مطلوب و قابل قبولی را دریافت کرده اند.

 

مشاوره گفتار درمانی

چه کسانی به مشاوره گفتار درمانی نیاز دارند ؟

مسائل مشکلات زیادی در این جلسات مورد برسی قرار می گیرند. اگر این اختلالات و مسائل در شخصی دیده  می شود ، جلسات مشاوره گفتار درمانی می تواند به او کمک قابل توجهی بکند :

1-مشکلات و اختلالات تولید صدا

افرادی که به این مشکل دچار هستند نمی توانند برخی از صدا ها را به طور دقیق و درست بیان کنند و همین موجب مشکل در گفتار و سختن گفتن آن ها می شود. این افراد ممکن است کلمات را با صدا های دیگری بیان کنند که برای دیگران غیر قابل فهم باشد. تلفظ حرف و صدای (س) از این دسته اختلالات می باشد. البته شایان ذکر است این مشکل در بسیاری از سنین مخصوصا کودکی به طور طبیعی وجود دارد و ناشی از عدم مهارت کودک یا مشکلات دندان باشد که معمولا به طور معمولی درست می شود. اما اگر این مشکلات پس از گذشت مدتی همچنان باقی ماندند باید مورد پیگیری و درمان در مشاوره گفتار درمانی قرار بگیرند.

2-عدم توانایی گفتار به صورت روان و منظم

به طور معمول افراد و حتی کودکان از یک سنی قادرند تا کلمات خود را به طور منظم در کنار هم قرار داده و به طور روان صحبت کنند. یکی از اختلالات گفتاری که ممکن است برخی از افراد با آن موجه باشند مشکل در روان صحبت کردن یا همان لکنت زبان است که از طریق جلسات مشاوره گفتار درمانی قابل حل شدن می باشد. این افراد به صورت منقطع و بریده بریده سخن می گویند و با تکرار یک کلمه یا یک حرف به طور مداوم یا ادغام برخی حروف در یکدیگر به صورت نا منظمی سخن  می گویند.

3-اختلال پیچش صدا (رزونانس)

این اختلال گفتاری بیشتار ناشی از مشکلات جسمی می باشد که در حجنره یا تارها صورتی یا کام دهان وجود دارد. این اختلال ممکن است صدا به طور نا مفهوم ، گنگ و غیر قابل تشخیص برسد. افرادی که با این مشکل صحبت می کنند ، صدای خود را به طور خفه و بسته ای به شنونده می رسانند. این اختلال ناشی از مشکل در مسدود بودن راه هایی هوایی در حفره های بینی (صدای تو دماغی) ، مشکلاتی در دریچه های اندام های تنفسی و مشکل کام دهان می باشد که در جلسات مشاوره گفتار درمانی تا حد بسیار خوبی قابل درمان می باشد.

4-اختلال در فهمیدن گفتار دیگران

جلسات مشاوره گفتار درمانی فقط برای افرادی که در سخن گفتن مشکل دارند نمی باشد و افرادی که در فهمیدن دیگران نیز مشکل دارند هم تحت درمان قرار میگیرند. کسی که این مشکل دچار می باشد ، در ارتباط به معضلات زیادی رو به رو می شود زیرا نمی تواند گفتار دیگران را درک کرده و تحلیل کنند و آن را متوجه نمی شوند. این مشکل می تواند ناشی از ناشنوایی موقت ، ضربه و آسیب به مغز ناشی شود.

5-اختلال شرح کلمات

این افراد بیشتر در استفاده از کلمات درست و معانی به جا مشکل دارند و کلمات یا افعال را در زمان درست و یا در جلمات اشتباهی به کار می برند که در نهایت باعث می شود جلمات به طور غلط و غیر قابل فهم به شنونده برسد.

6-اختلالات ذهنی-مغزی ارتباطی

این مشکل که بسیار مهم و وسیع می باشد به ناتوانی در گفتار دچار می شود. در این اختلال به علت آسیب های مغزی فرد در کنترل کردن گفتار خود و یا ارتباط برقرار کردن ضعیف یا بسیار ناتوان می باشد. این آسیب ذهنی می تواند به از دست دادن حافظه لازم برای صحبت کردن ، مشکل در درک و فهمیدن کلمات دیگران و یا عدم توانایی در استفاده از اندام گفتاری مانند زبان یا حنجره منجر شود. افرادی که با این مشکل به جلسات مشاوره گفتار درمانی مراجعه می کنند با تکنیک های مختلف دوباره مهارت لازم را برای صحبت کردن به دست می آوردند.

شایان ذکر است این اختلال گاهی به صورت مادر زادی می باشد یا در طول زندگی فرد به علت آسیب مغزی صورت میگیرد و ارتباطی با هوش و توانایی های ذهنی ندارد.

7-اختلال فلجی گفتار

افرادی که به این اختلال دچار هستند در استفاده از ماهیچه های گفتاری خود نا توانند و کلمات را بیش از اندازه آرام و آهسته بیان می کنند که در شنیدن و فهمیدن آن مشکل ایحاد می کند. این افراد در استفاده از اندام های گفتاری به طور صحیح مشکل دارند و در جلسات مشاوره گفتار درمانی راه های به کار گیری اینن عضلات را می آموزند و در طولانی مدت آن هارا تقویت می کنند.

8-کام شکافی ( شکاف موجود میان لب و بینی )

لب شکری و یا شکاف کام میان لب و بینی فرد شایع ترین و متداول ترین مشکل دهانی برای افراد است و بسیاری از مراجعه کنندگان مشاوره گفتار درمانی به این مشکل دچارند . این شکاف کام علاوه ایجاد تغییراتی در ظاهر افراد می تواند در تکلم نیز تفاوت های میان افراد دارای لب شکری و دیگر افراد ایجاد نماید ، این افراد به دلیل مشکلاتی در تولید کلمات نیست که نمی توانند صحیح سخن بگویند بلکه این ناتوانی در گفتار صحیح به علت نبود محل خروج مناسب برای کلمات است.

9-داشتن اختلال اوتیسم

 اوتیسم نیز یکی دیگر از اختلالاتی است که همراه خود اختلالات دیگری را نیز به همراه و در پی دارد ، اختلالاتی نظیر پرخاشگری و ناتوانی در بیان صحیحی و کامل کلمات .

اگر شما یا اطرافیانتان به هر یک از مشکلات بالا دچار شده اید ، احتمالات لحظات سختی را سپری کرده اید. ممکن است حتی نا امید شده باشد یا دچار افسردگی روحی نیز شده باشید. اما نگران نباشید. جلسات مشاوره گفتار درمانی با بهترین تکنیک ها و مهارت به شما در تقویت قدرت گفتاری کمک خواهد کرد. پس همین الان برای شرکت در این جلسات اقدام کنید.

 

گفتار درمانی چیست ؟

گفتار درمانی جلساتی است که در طی آن اختلالات گفتاری مورد درمان و اصلاح قرار می گیرد.

چه روش هایی برای گفتار درمانی وجود دارد؟

تنظیم تنفس ، بیان درست کلمات ، تقویت اندام های گفتاری و ...

گفتار درمانی در چه مدتی صورت می گیرد ؟

مدت زمان گفتار درمانی بسته به اختلال گفتاری ، سن و استمرار در پیگیری جلسات متغیر است.

4.6/5 - (453 امتیاز)

مراجعه کنندگان مشاوره گفتار درمانی در چه سنینی می باشند ؟

هیچ سن مشخصی برای وجود اختلال گفتاری وجود ندارد. با این وجود دیده می شود که افراد کم سن و سال به خصوص کودکان بیشتر با این مشکلات دست و پنچه نرم می کنند. با این وجود اسیب های مغزی یا گفتاری در هر سنی می توانند در سخن گفتن افراد اختلال ایجاد کنند . تحقیقات نشان داده است که 8 درصد از کودکان و نوجوانان بین 3 تا 17 سال به مشکلات گفتاری دچار شده اند که بسیاری از آن ها درمان  خود را پیگری نکرده اند و به مشاوره گفتار درمانی نپرداختند.

همچنین در تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است نشان داده که 7 میلیون از افراد نمی توانند به درستی از صدای خود استفاده کنند و از اختلالات گفتاری رنج می برند.

مشاوره گفتار درمانی برای کودکان

بسیاری از مراجعه کنندگان جلسات مشاوره گفتار درمانی کودکان می باشند. در این جلسات تکنیک هایی قابل فهم برای کودکان ارائه می شود و با فعالیت ها سر گرم کننده به بهبود قدرت بیان کودکان کمک می شود. این جلسات با توجه به اختلال گفتاری کودک و سن او می تواند به طور گروهی یا فردی صورت بگیرد. مشاور کودک شما به این روش ها به بهبود گفتاری وی می پردازد :

1-با بازی و فعالیت های مناسب کودکان ، تکنیک هایی را به او آموزش می دهد و به بهودی گفتار او منجر می شود

2-از او می خواهد تا کلمات را به طور درست از طریق تکرار تقلیدی کلمات بیان کند.

3-به شما و فرزندانتان تمارین و برنامه های روزمره می دهد تا روند بهبودی سریع تر طی شود و به طور مستمر گفتار کودک مورد اصلاح قرار بگیرد.

مشاوره گفتار درمانی برای کودکان

مشاوره گفتار درمانی برای بزرگسالان

مشاوره  گفتار درمانی برای بزرگسالان به طور متفاوتی صورت میگیرد . در مرحله اول نوع مشکل گفتاری و علل ایجاد آن شناسایی می شود. سپس بهترین مسیر برای درمان آن ترسیم می شود و بر اساس آن برنامه های و تمارینی تهیه می شود. تمارینی که بزرگسالان ارائه می شود بر اساس قدرت ذهنی ، سن و اختلال او ارائه می شود و به طور مستمر مورد پیگیری قرار می گیرد.

فراموش نکنید که برای درمان اختلالات گفتاری هر چه زودتر اقدام شود بهتر است اما هیچگاه دیر نیست پس اگر از این مشکلات رنج میبرید همین الان به درمان آن اقدام کنید.

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

مشاوره گفتار درمانی

چه روش هایی در جلسات مشاوره گفتار درمانی استفاده می شود؟

در این جلسات از روش های برای گفتار درمانی استفاده می شود :

و …

مشاوره گفتار درمانی در چند جلسه صورت می گیرد ؟

درباره پاسخ این سوال نمی توان به طور دقیق اظهار نظر نمود. برخی از مشکلات گفتاری از ذهن و آسیب های مغزی نشئت می گیرد و برای درمان آن ها گاها سال ها به زمان نیاز است. همچین این موارد می تواند در مدت زمان جلسات تاثیر داشته باشد :

مشاوره گفتار درمانی

هر چه این موارد به طور جدی تری مورد برسی قرار بگیرد مدت زمان درمان نیز سریع تر صورت می گیرد. شایان ذکر است عدم شرکت در جلسات به طور منظم می تواند روند بهبودی را بسیار آرام تر کند. همچنین جدی نگرفتن تمارین و عدم استمرار و پیگیری می تواند نتایج را دیر تر به نمایش بگذارد . اگر میخواهید هرچه زودتر از قدرت گفتار خود را به بهترین نحو ممکن استفاده کنید در شرکت در جلسات و انجام تمارین ممارست داشته باشد.

اهمیت شرکت در جلسات مشاوره گفتار درمانی

گفتار و قدرت تکلم یکی از مهم ترین توانایی های انسان است. افراد به طور منظم و مستمر از طریق گفتمان ارتباط برقرار می کنند. پس بدیهی است که کوچکترین اختلال می تواند ارتباطات ما را تحت الشعاق قرار  دهد. علاوه بر آن اختلالاتی که در تکلم صورت می گیرد به طور استرس و تشویش زیادی ایجاد می کند و روان انسان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . به همین علت است که شرکت در جلسات مشاوره گفتار درمانی برای حل این مسائل لازم است.

متاسفانه برخی از راه های درمانی مشکلات با وجود اهمیت چندان مورد توجه مردم قرار نمی گیرند . مشاوره گفتار درمانی نیز با اینکه سال هاست در ایران انجام می شود و مزایا زیادی دارد به تازگی مورد توجه مردم قرار گرفته است. اگر از مسائل و اختلالات گفتاری رنج می برید ، باید بدانید که این مشکلات می تواند به بهترین نحو ممکن حل شود. پس یکبار و به طور جدی برای درمان آن اقدام نمایید.

روان آرام کلینیک و مرکز ارائه انواع مشاوره ها درمانی به شما در بهبود کیفیت زندگیتان کمک خواهد کرد.

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره