به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوره استرس قبل از ازدواج

مشاوره استرس قبل از ازدواج

اگر قرار است در آینده ای نزدیک ازدواج کنید احتمالا دارید روزهای پر از استرسی را تجربه می کنید. ازدواج یکی از مهم ترین تصمیم هایی است که هر شخص در طول زندگی اش می گیرد بنابراین باید بدانید که استرس شما طبیعی است. مشاوره استرس قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا علت استرس تان را بشناسید و بتوانید با آن مقابله کنید.

البته یک نکته بسیار مهم که باید در مورد استرس قبل از ازدواج بدانید این است که این استرس ها و اضطراب ها نشانه خوبی است. داشتن دلهره و اضطراب در دوران پیش از ازدواج نشان می دهد که شما احساسات متناسبی دارید.

به هر حال باید متوجه این موضوع باشید که ازدواج یک موقعیت کاملا استرس زا است. عوامل مختلفی مانند مسائل خانوادگی، دغدغه های مالی یا مسائل جنسی باعث نگرانی زن و مرد می شود. در اچنین شرایط ، برخورد مناسب و منطقی با این موارد، اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که مشاوره استرس قبل از ازدواج باید مورد توجه قرار بگیرد.

در این مقاله می خواهیم به عواملی که باعث افزایش نگرانی و استرس قبل از ازدواج می شود بپردازیم و با بررسی راهکارهای مقابله با اضطراب و دلهره، اهمیت مشاوره استرس قبل از ازدواج را بیان کنیم:

 

چرا ازدواج باعث دلهره و نگرانی می شود؟

ازدواج از زمان های گذشته تا امروز باعث نگرانی دختران و پسران بوده است. علت های مختلفی وجود دارد که باعث می شود استرس و نگرانی در بین اشخاص مختلف وجود داشته باشد. یکی از کارهای مهمی که در مشاوره استرس قبل از ازدواج انجام می شود، پیدا کردن علت اصلی دلهره و نگرانی زن و مرد است. در ادامه به عوامل مهمی که باعث استرس می شود، می پردازیم:

 

1- مسائل مالی

یکی از مهم ترین علت های دودلی پیش از ازدواج مسائل مالی است. حقیقتی که وجود دارد این است که به دلیل شرایط اقتصادی جامعه، شما کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که دغدغه های مالی نداشته باشد. همین موضوع باعث اضطراب و نگرانی در افرادی می شود که قصد ازدواج دارند.

از طرف دیگر این استرس و نگرانی، در مردانی که قصد ازدواج داردن بسیار بیشتر است. اداره کردن یک زندگی مشترک از لحاظ مالی، یک دغدغه بسیار مهم برای هر مردی است. هزینه های سرسام آور زندگی مشترک باعث می شود تا مردان بسیار نگران ازدواج باشند و نگران این موضوع باشند که آیا می توانند در آینده زندگی شان را تامین کنند یا نه.

البته زندگی های زناشویی امروز با گذشته تفاوت دارد. تعداد زنان شاغل و مستقل از لحاظ مالی، نسبت به گذشته بسایر بیشتر شده است. بنابراین زنانی که شاغل هستند می توانند قسمتی از بار مالی زندگی مشترک را بر دوش بکشند تا از استرس شوهرشان کمتر شود.

مسائل مالی یکی از مهم ترین دلایلی است که باعث می شود مردان از ازدواج بترسند. پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله ترس از ازدواج در پسران را مطالعه کنید.

 

2- مسائل خانوادگی

یکی از مواردی که همیشه در مشاوره استرس قبل از ازدواج مطرح می شود، وضعیت خانوادگی دو طرف است. متاسفانه آمار نشان می دهد که یکی از عواملی مهمی که باعث اختلاف بین زن و مرد و در نهایت جدایی شان می شود، دخالت های بیجای اطرافیان است.

هر شخصی در یک شرایط خانوادگی منحصر به فرد بزرگ شده است و راه و روش زندگی کردن را یاد گرفته است. این اتفاقات باعث می شود که افراد مختلف، رفتارهای متفاوتی از خودشان نشان دهند. همین موضوع باعث می شود که زن و مرد، پیش از ازدواج دچار اضطراب و نگرانی شوند.

در واقع اگر شناخت درستی از همدیگر نداشته باشند، مدام این دلهره و استرس را دارند که چطور باید با همدیگر کنار بیایند. به همین دلیل یکی از نکات بسیار مهم در مشاوره استرس قبل از ازدواج این است که به زن و مرد جوان توصیه می شود همدیگر را به خوبی بشناسند و با اخلاق و رفتار همدیگر آشنا شوند. این شناخت اگر درست انجام گیرد، باعث می شود تا استرس ها و نگرانی های قبل ازدواج کاهش یابد.

پیشنهاد می کنم در این رابطه مقاله روانشناسی قبل از ازدواج را حتما مطالعه کنید تا با اهمیت نقش مشاوره پیش از ازدواج بیشتر آشنا شوید.

استرس قبل از ازدواج

3- مسائل جنسی

مسائل جنسی یکی از مهم ترین عواملی است که باعث مشکلات ازدواج می شود. یکی از کارهای مهمی که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج انجام می شود، آموزش مسائل جنسی به زن و مرد است. این کار باعث می شود تا هر دو طرف به پاسخ سوال هایشان برسند و بتوانند اطلاعات مناسبی از این موضوع به دست بیاورند.

مشکلات جنسی یکی از علت های مهم خراب شدن رابطه زن و شوهر و طلاق و جدایی است. به همین دلیل بسیاری از افرادی که می خواهند ازدواج کنند، از این موضوع می ترسند و نگران آن هستند. در جلسات مشاوره استرس قبل از ازدواج ، به مسائل جنسی به صورت کاملا علمی پرداخته می شود تا نگرانی های زن و مرد برطرف شود و بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

 

چگونه بر استرس های قبل از ازدواج پیروز شویم؟

تا این جا متوجه شدیم که استرس و نگرانی، یک امر بسیار طبیعی در دوران قبل از ازدواج است و این نگرانی ها برای همه افراد به وجود می آید. بنابراین لازم است پیش از این که زندگی مشترک تان را شروع کنید، در حال و هوای ازدواج قرار بگیرید و بر ترس ها و اظطراب هایتان غلبه کنید. در ادامه به نکاتی اساسی که در مشاوره استرس قبل از ازدواج مطرح می شود می پردازیم تا بتوانید با به کار بردن این توصیه ها، بهتر و جدی تر از گذشته به شروع زندگی مشترک فکر کنید:

 

1- برنامه ریزی کنید

هر شخصی پیش از آن که ازدواج کند، با مسائل و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. یکی از راهکارهای بسیار مهمی که در مشاوره استرس قبل از ازدواج مطرح می شود، دسته بندی کارها و برنامه ریزی موثر برای آن هاست.

حقیقت این است که شما کارهای زیادی برای مراسم ازدواج در پیش دارید. بنابراین بهتر است یک قلم و کاغذ بردارید و بدون استرس و ناراحتی لیستی از کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید. تهیه این لیست به شما کمک می کند که متوجه شوید دقیقا با چه حجمی از کارها مواجه هستید و می خواهید چه کارهایی را انجام دهید. داشتن یک برنامه مشخص به کاهش استرس و اضطراب های پیش از ازدواج، کمک مهمی می کند. (Pre-Wedding Stress Management)

 

2- خوب بخوابید

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای همه کسانی که می خواهند ازدواج کنند اتفاق بیفتد، بهم ریختگی خواب است. این مشکلات خواب ممکن است به دلیل های مختلفی رخ بدهد اما مهم ترین علت آن اضطراب و استرس قبل از ازدواج است.

زمانی که به رختخواب می روید تا برای خوابیدن آماده شوید اصلا زمان مناسبی برای فکر کردن به آینده نیست. شما باید سعی کنید قبل از خوابیدن به نگرانی هایی که دارید فکر کنید و تلاش کنید راهکار مناسبی برای آن پیدا کنید.

3- به خودتان استراحت بدهید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افرادی که در شرف ازدواج هستد انجام می دهند این است که تمام وقت خود را برای برنامه ریزی و زمان بندی برای ازدواج و مراسم های آن اختصاص می دهند.

تردیدی وجود ندارد که ازدواج و زندگی مشترک یک تصمیم بسیار مهم است اما نباید از این نکته غافل شوید که ذهن تان گاهی به استراحت نیاز دارد. یکی از توصیه های مهمی که در مشاوره استرس قبل از ازدواج به زن یا مرد می شود این است که زمانی را به آرام کردن ذهن شان اختصاص دهند.

با دوستان بیرون بروید. قدم بزنید. به سینما بروید یا فیلم تماشا کنید. این کارها به شما کمک می کنید تا بهتر بتوانید با دلهره های قبل از ازدواج کنار بیایید. هم چنین فکرتان بازتر می شود و بهتر از گذشته می توانید برای کارهایی که در پیش دارید تصمیم گیری کنید.

 

4- درددل کنید

ممکن است به دلایل مختلفی دوست نداشته باشید که با دیگران در مورد نگرانی ها و دغدغه تان صحبت کنید اما باید بدانید که چنین کاری اشتباه است و باید از آن پرهیز کنید. صحبت کردن و مشورت کردن با یک فرد مطمئن و قابل اعتماد، یکی از راهکارهای مهمی است که در مشاوره استرس قبل از ازدواج مطرح می شود.

این صحبت کردن ها حتی اگر یک طرفه باشد و فردی که با او دردل می کنید نتواند پیشنهاد منطقی و راهکار خوبی به شما بدهد، کمک می کند تا استرس تان کاهش یابد. صحبت کردن باعث می شود که مقداری از فشار روانی که دارید تحمل می کنید کمتر شود و بتوانید به خوبی از پس نگرانی هایتان بر بیایید.

مشورت با دوستان

5- به مشاور مراجعه کنید

مراجعه کردن به مشاور روانشناس یک راه حل بسیار مناسب برای کنترل استرس و اضطراب است. مشاور با روش های مناسب استرس و نگرانی شما را ریشه یابی می کند و کمک می کند تا با آن ها کنار بیایید.

هم چنین یکی از کارهای مهمی دیگری که روانشناس انجام می دهد این است که به شما کمک می کند شخصیت خودتان را بهتر از گذشته بشناسید. شناختن شخصیت و نقاط ضعف و قوت شخصیت یک راه بسیار منطقی برای مقابله با دلهره های قبل از ازدواج است. در مشاوره استرس قبل از ازدواج ، روانشناس با انجام تست های مختلف و راهنمایی های مناسب ، سعی می کند از دلهره و اضطراب دوران پیش از ازدواج بکاهد. به همین دلیل است که نقش یک مشاور متخصص و باتجربه در دوران پیش از ازدواج بسیار حیاتی به نظر می رسد.

 

6- رژیم غذایی تان را اصلاح کنید

تغذیه مناسب نقش بسیار مهمی در کاهش استرس دارد. مصرف بیش از حد چربی ها و کربوهیدرات ها باعث افزایش استرس می شود. بنابراین یکی از توصیه های مهمی که در مشاوره استرس قبل از ازدواج می شود این است که رژیم غذایی باید اصلاح شود و غذاهای دارای فیبر و پروتئین بیشتری مصرف شود.

تغذیه نامناسب علاوه بر مشکلات جسمی مانند فشار خون که ایجاد می کند باعث اختلال خواب و مشکلات روحی می شود. به همین دلیل است که اگر شما دارید دوران پر از استرسی را تجربه می کنید، باید عادت های غذایی بهتری داشته باشید تا از استرس تان کم شود. هم چنین مراجعه به یک متخصص تغذیه مجرب نیز می تواند راه حل خوبی باشد.

رژیم غذایی مناسب

7- انتظارتان را پایین بیاورید

انتظارات بالا و غیر منطقی یکی از عواملی است که باعث می شود دلهره و اضطراب تان برای ازدواج بیشتر و بیشتر شود. به همین دلیل، پایین آوردن سطح توقعات یکی از راه های درمان اضطراب ازدواج و هم چنین یکی از توصیه های مهم در مشاوره استرس قبل از ازدواج است.

حقیقتی که وجود دارد این است که هیچ انسانی کامل نیست و همه اشخاص ممکن است کم و کاستی های اخلاقی داشته باشند. اگر شما به عنوان کسی که قصد ازدواج دارد توقعات بسیار بعیدی از زندگی مشترک آینده داشته باشید، یک دلهره و اضطراب دوچندان برای خودتان ایجاد کرده اید.

هم چنین توقعات بی جا و انتظارت غیر منطقی از شریک زندگی باعث ترس از ازدواج و به تاخیر افتادن ازدواج می شود. راهکار مناسب برای این موضوع این است که خودتان را بهتر بشناسید و ببینید که چه انتظاراتی از زندگی آینده و همسرتان دارید. بعد از این که معیارهایتان را شناختید باید بتوانید تعادل منطقی در خواسته هایی که دارید برقرار کنید تا بتوانید دلهره های قبل از ازدواج تان را کاهش دهید.

انتظارات بالا در دوران پیش از ازدواج یکی از مواردی است که ممکن است شما را در مورد ازدواج کردن دچار تردید کند. پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله دودلی در دوران نامزدی را مطالعه کنید.

 

نتیجه گیری:

ازدواج کردن و تصمیم برای آن یک چالش بسیار جدی برای همه اشخاص است. این تصمیم خود به خود باعث ایجاد استرس و نگرانی برای همه افراد می شود. هدف مشاوره استرس قبل از ازدواج این است که شما بتوانید مشکلات و دغدغه های دوران قبل از ازدواج را به خوبی بشناسید و با روش هایی منطقی آن ها را حل کنید.

استرس های بی دلیل نه تنها کمکی به بهتر شدن زندگی آینده تان نمی کند بلکه ممکن است باعث شود قدرت تصمیم گیری را از شما بگیرد. بنابراین بهترین راهی که می توانید در دوران پیش ازدواج در پیش بگیرید این است که سعی کنید که دلهره های غیرمنطقی تان را کنار بگذارید تا زندگی مشترک بهتری را تجربه کنید.

 

منابع:

www.allprodad.com

www.weddingideasmag.com

4.6/5 - (403 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

14 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
خدیجه گنجی هستم
1 سال قبل

سلام بنده مادر دختری هستمکه خواستگارهای زیادی رو رد کرده و قدرت تصمیم نداره الان سی ساله شده می گه باید ازش خوشم بیاد و تا الان از هیچ پسری خوشش نیامده چه کنم که سن ازدواجش داره دیر می شه و مشاوره هم نمی ره لطفا راهنمای کنید

ریحانه
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من تنها استرسم این است که در روز عروسی فشارم بیفته و آبرو بره فقط از فشار افتادن استرس دارم و فکر کردن به این موضوع استرس رو دو چندان می کند

امید
1 سال قبل

سلام من ی پسر کاملا مستقل وازاد هستم .رفتیم خواستگاری دختر ۱۴ساله دختره هیچ مشکلی نداره ولی انگار حکم اعدامم در اومده همش فک میکنم محدود میشم کارم اشتباه بوده ب فکر بهم زدن میوفتم نمیدونم چی کار کنم اگه میشه راهنمایی کنید

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  امید

سلام دوست عزیز؛ حتما از مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید.

فاطمه
1 سال قبل

سلام من با فردی قصد ازدواج دارم که رابطه ی کاملا خوبی حدود ۵ ،۶ ماه داشته ایم اما الان ایشون از ازدواج ترسیده اند و میگن دیگه نمیخوام به ازدواج فکر کنم ترسیده ام.من چکار باید کنم که دوباره ترغیب بشه؟همو دوست داریم ولی ترس ایشون داره خراب میکنه کار رو دلایل ترس ،محدودیت های ازدواج ،وابستگی به مادر ترس از مسئولیت..

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام دوست عزیز؛ تضمینی وجود نداره که تو مدت 5 یا 6 شما به شناخت لازم رسیده باشید. ضمن اینکه ترس های پارتنر شما، ترس های جدی هست که حتما و حتما بایستی بهش پرداخته بشه، بررسی بشه و نباید چشم بسته ازش بگذرید. وگرنه تبدیل به مشکلات اساسی در زندگی زوج میشه. پیشنهاد میکنم حتما از مشاور پیش از ازدواج کمک بگیرید.

مرجان
2 سال قبل

سلام من ی خانم ۴۰ ساله هستم یک ساله و نیم با یک نفر اشنا شدم که کوچکتراز خودمه قصد ازدواج داریم ولی ی سری مشکلات و استرس و فکر از سمت خودمه لطفا راهنماییم کنید که دوباره با شکست مواجه نشم چون توانشو ندارم??

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  مرجان

سلام دوست عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه پیشنهاد میشه قبل از ازدواج حتما با مشاوره پیش از ازدواج صحبت کنید مشاوره پیش از ازدواج با بررسی تمامی موارد بهترین راهکار ها را به شما ارائه می کند اگر مایل باشید می توانید با مشاورین کلینیک روان آرام به صورت حضوری و غیر حضوری وقت بگیرید

مرجان
2 سال قبل

تموم شد این رابطه متاسفانه??

فاطمه
3 سال قبل

سلام نامزد من بهم بی اهمیتی میکنه هروز بهش یاداوری میکنم روز ب روز بدتر میشه بهم دروغ میگ زود بهم جواب نمیدع زیاد بهم پیام نمیدع ممنون میشم بهم بگین

Last edited 3 سال قبل by فاطمه
فاطمه
3 سال قبل

سلام وقتتون بخیر ببخشید من سوالی ازتون داشتم تورخدا راهنماییم کنید من یک خواستگاری دارم که خیلی وقته من رو میخوان حتی خود پدر و مادر پسر و حتی پسر فقط چون تک پسر البته دوتا خواهر داره فقط میخوام بدونم که این پسر ایا وابسته هست به مادرش یا خیر؟؟ از کجا باید بفهمم؟؟ اصلا کسی که وابسته به مادرش هست چگونه اخلاق و رفتاری از خودش نشون میده؟؟
اخه یسری مادرمینا رفتن خونه پسره مامانم تعریف میکرد که مادر پسر همش به پسره میچسبید از پیشش جدا نمیشد البته اینم بگم خاله پدرم هست و واقعا هیچ بدی ازشون ندیدیم اما باز چیزایی نمیشه تو فامیل نشون داد خالا من میترسم این پسره به پر و مادرش وابسته هست یا خیر؟؟؟ چطور بفهمم؟؟؟ اخه شهر دیگه هم زندگی میکنن یکم سخت کرده فهمیدنش

تیم محتوا روان آرام
3 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام دوست عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه تشخیص این موضوع با شناخت بیشتر حاصل میشه پس بهتره حتما از مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید مشاوره پیش از ازدواج می تواند در شناخت بیشتر به شما کمک بکنه تا شما بتوانید بهترین تصمیم و مطمئن ترین تصمیم را برای زندگی تون بگیرید اگر مایل باشید می تونید از مشاوران کلینیک روان آرام به صورت حضوری تلفنی و آنلاین وقت

... ناشناس
3 سال قبل

سلام وقت بخیر به مشاور محترم
لطفا خواهش میکنم به من کمک کنید و راهنماییم کنید من دختری 22ساله هستم خواستگاری دارم که از همه لحاظ خوبن یعنی در حد خودمون هستن تنها مشکلی که دارم من وقتی بچه بودم تب شدید داشتم و مامانمینا بردن دکتر بهم امپول اشتباهی زده دکتره و من تشنج کردم حالا اون تشنج در من موند که الان زیر نظر دکتر هستم و قرص دپاکین میخورم 8سالی هست دیگ اون تشنج سراغ من نیامده خداروسکر البته باوجود این قرصا حالا اینجا موندم چطور به خواستگارم بگم که من قبلا مریضی داشتم و قرص میخورم البته فامیل هستن ولی فکر نکنم که خبر از بیماری من داشته باشن حالا میخوام جوری بهش بگم چون دوسش دارم و میترسم این بیماری باعث جدایی ما بشه و همچنین اینم بهتون بگم بنده یمدتی با ایشان از طریق فضای مجازی با هم در ارتباطیم تا شناخت نسبی پیدا کنیم از هم چون ایشون در شهر دیگ هستن و من هم در شهر دیگه،و همچنین یکسری هم اومدن حضوری باهم ملاقات کردیم.فقط تنها مشکلم اینه کی و چجوری بهشون این موضوع رو بگم اخه نمیخوام خانوادشون از این بیماری اطلاع پیدا کنن فامیل هم هستیم و اینکه کی بگم؟
تو جلسه خواستگاری یا تلفنی؟؟؟!!!نمیدونم چجور بگم که ترس تو دلشون زیاد نشه!؟؟؟
از شما میخوام چجور این موضوع رو بهشون بگم که نرن به خانوادشون بگن و همچنین ترسی تو دلشون ایجاد نشه؟؟؟؟ ???
تورخدا راهنماییم کنید!؟

علی
2 سال قبل
پاسخ به  ... ناشناس

سلام
بنظر من توی دورانی که دارین باهم آشنا میشید ، یکی از سوالاتی که شما ازش میپرسی در مورد سلامت جسمی و روانیش باشه و بعد از اینکه ایشون توضیحاتش رو داد شما درمورد خودت بگو

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره