به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد؟

مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد؟

قبل از ورود به دفتر مشاورازدواج، برای بسیاری از زوج ها مهم است که ” مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد؟”  اغلب، قبل از جلسه اولیه مشاوره ازدواج، برای زوج ها اضطراب ایجاد می شود.

آگاهی از انواع سوالاتی که ممکن است در طول یک قرار ملاقات مشاوره ازدواج از شما پرسیده شود، می تواند مفید باشد تا بتوانید احساس آمادگی کنید. در این مقاله به این سوال که «مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد؟» اشاره شده است.

مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد؟

۱. اطلاعات دوران کودکی و تاریخچه شخصی

برای پاسخ به این سوال که مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد، باید بدانیم که مشاوران اغلب در مورد دوران کودکی شما می پرسند.

  • تربیت کودکی

اگرچه ممکن است فکر کنید تربیت شما ارتباط چندانی با مشکلات زناشویی فعلیتان ندارد، اغلب مشاوران دوست دارند در مورد گذشته شما بدانند.

یک مشاور ازدواج ممکن است بپرسد که در چه نوع خانه ای بزرگ شده اید، شاهد چه نوع روابطی بوده اید، و چه نوع دیدگاهی از ازدواج در دوران کودکی داشته اید.

  • باورهای دوران کودکی

یکی از پاسخ‌ها به سوال « مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد» باورها و جهان‌بینی ماست. در دوران کودکی، باورهای زیادی در مورد خود، جهان و سایر افراد بر اساس آنچه در اطراف خود شاهد بودیم، پرورش می‌دهیم که اطلاع از آنها برای مشاوره ازدواج مفید است.

  • سابقه مشکلات روان

برای مشاور می‌تواند اطلاعات کمی در مورد تاریخچه شخصی هر فرد در رابطه با هرگونه سابقه مشکلات روانی قبلی مفید باشد. به عنوان مثال، اگر فردی برای افسردگی یا اضطراب درمان شده باشد، برای مشاور دانستن آن می تواند مفید باشد.

  • معنویات

مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد؟ مشاوران اغلب در مورد ترجیحات مذهبی یا اعتقادات معنوی هر دو طرف و خانواده آنها سوال می پرسند.

مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد

۲. تاریخچه شما از روابط گذشته

برای این که بدانیم مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد، باید به تاریخچه روابط گذشته اشاره کنیم. مشاوران ممکن است بخواهند در مورد روابط قبلی شما قبل از ازدواج فعلی خود بدانند.

۳. تاریخچه ازدواج شما

اغلب مهم است که در مورد نحوه آشنایی شما دو نفر، تجربه آشنایی و اینکه چگونه تصمیم به ازدواج گرفته اید، صحبت کنید. هنگامی که زوج ها با مشکل مواجه هستند، شنیدن روایت آنها از وقایع می تواند تا حدودی برای یک مشاور آشکار کننده باشد.

دانستن تاریخچه یک زوج می تواند به مشاور کمک کند تا بر نقاط قوت آنها تمرکز کند. آگاهی از آنچه در وهله اول یک زن و شوهر را به هم نزدیک کرد، می تواند در شعله ور کردن جرقه در ازدواج مفید باشد.

۴. مشکلات فعلی

  • تعارضات ازدواج

مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد؟ مشاور در مورد مشکلات فعلی شما و همسرتان می پرسد. پرداختن به مشکلات زناشویی کنونی بسیار مهم است. یک مشاور در مورد نحوه برخورد شما با تعارضات نیز سوال می کند. به عنوان مثال، آیا از صحبت در مورد موضوعات دشوار اجتناب می کنید؟ آیا دعواهای تند دارید؟ آیا یک نفر نیاز به برنده شدن می کند؟

  • سبک های ارتباطی

برای پاسخ به این سوال که مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد، باید بدانید که مشاوران در مورد سبک های ارتباطی شما می پرسند. این اطلاعات می تواند در تعیین اینکه چه استراتژی هایی در کار با یک زوج مفیدتر است، مفید باشد.

یک مشاور از شما می پرسد که چه چیزی باعث شد تصمیم به درمان بگیرید. مهم است که در مورد نگرانی های خود و مشکلاتی که در ازدواج می بینید، آشکارا صحبت کنید.

۵. نقاط قوت در رابطه

برای پیشبینی اینکه مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد، باید بدانید که در فرآیند مشاوره ازدواج مهم است که در مورد زمان با کیفیت، علایق، اوقات فراغت و آنچه به عنوان نقاط قوت ازدواج خود می بینید، صحبت کنید.

۶. اهداف مشاوره

بسیار مهم است که مشاوران ازدواج در مورد اهداف شما جویا شوند. سوالاتی مانند “امیدوارید از مشاوره چه چیزی به دست آورید؟” یا “امیدوارید چه چیزی یاد بگیرید؟”

مشاوران به زوجین کمک می کنند تا تشخیص دهند که چگونه درمان می تواند مفید باشد و چگونه می تواند به آنها در دستیابی به اهدافشان کمک کند.

چه زمانی به دنبال مشاوره ازدواج باشیم؟

زمان شروع مشاوره ازدواج همیشه به عهده زوجین است. برخی از دلایل رایجی که زوج های متاهل تصمیم به مشاوره می گیرند عبارتند از:

  • مسائل ارتباطی

ارتباط موثر، پایه و اساس یک ازدواج مستحکم است، اما یافتن راه مناسب برای برقراری ارتباط می تواند دشوار باشد. اگر احساس می‌کنید صدای شما شنیده نمی‌شود یا شما و شریک زندگی‌تان بارها و بارها به بحث و جدل مشابه ادامه می‌دهید، مشاوره می‌تواند به هر دوی شما کمک کند تا راه‌های مؤثری برای صحبت در مورد آن مسائل پیدا کنید.

مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد

  • فقدان ارتباط

با گذشت زمان، یک زوج ممکن است احساس کنند که از یکدیگر دور شده اند. پر کردن شکاف ها و یافتن دوباره یکدیگر دشوار به نظر می رسد. مشاوره می تواند به شما و شریک زندگی تان زمان و ابزاری برای ارتباط مجدد بدهد. همچنین موضوعات ارتباطی یکی از پاسخ های این سوال است که مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد.

  • اختلافات مالی

پول در مرکز اختلافات بسیاری از زوج های متاهل قرار دارد. مشاوره می تواند به شما کمک کند تا در مورد مسائل مالی به طور موثر ارتباط برقرار کنید و در صورت نیاز به مصالحه بپردازید.

  • نیازهای جنسی

رابطه جنسی یک عنصر مهم در ازدواج است. اگر یک یا هر دوی شما احساس می کنید که نیازهای شما برآورده نمی شود، رابطه شما می تواند دچار مشکل شود. مشاوره می تواند به زوج ها کمک کند تا نیازهای جنسی خود را آشکارا مطرح کنند و راهی برای پیشرفت پیدا کنند.

  • خیانت

اگر یک یا هر دو شریک خیانت کنند، یک رابطه ممکن است از هم بپاشد. چه شما و شریک زندگیتان بخواهید رابطه را بازسازی کنید یا راهی برای جدایی دوستانه پیدا کنید، مشاوره می تواند ابزار موثری باشد.

مشاوره ازدواج چگونه می تواند به زوجین کمک کند؟

تحقیقات نشان داده است که مشاوره زوج درمانی می تواند با مزایای زیر به افراد کمک کند تا در روابط خود احساس رضایت بیشتری داشته باشند. دانستن اینکه مشاوره ازدواج چه سوالاتی می‌پرسد، می تواند به شما در آمادگی و بهره بیشتر از مشاوره ازدواج کمک کند.

  • ارتباط موثر

  شکست در ارتباطات می تواند در هر رابطه ای رخ دهد. مشاوره ازدواج می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا ارتباط موثری را در طول جلسات خود و خارج از آن برقرار کنید. به اشتراک گذاری متقابل افکار و احساسات و شنیده شدن می تواند به بهبود و تعمیق یک رابطه کمک کند.

  • حل تعارض

تعارض یکی از دلایل رایجی است که زوج ها تصمیم می گیرند به دنبال مشاوره باشند. مشاوره ازدواج می تواند به زوج ها کمک کند تا تعارضات را از بین ببرند و با هم برای حل آن تلاش کنند.

مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد

  • عادات سالم

احتمالاً در آینده تمام ازدواج‌ها، تعارض ایجاد می‌شود، اما مشاوره ازدواج می‌تواند به شما و شریک زندگی‌تان کمک کند تا عادت‌های سالمی برای رسیدگی به تعارضات گذشته ایجاد کنید.

  • تعهد مجدد

هدف نهایی مشاوره ازدواج کمک به زوجین است که در روابط خود احساس امنیت و رضایت کنند. همانطور که در فرآیند مشاوره با شریک زندگی خود کار می کنید، ممکن است متوجه شوید که بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک شده اید.

نتیجه گیری

ازدواج مستلزم ارتباط و سازش است، اما گاهی دغدغه های زندگی می تواند مانع از ارتباط در زندگی مشترک شوند. برنامه‌های کاری، فرزندان، تعهدات اجتماعی و … می‌تواند برای یک ازدواج هم لذت و هم چالش باشند.

مشاوره ازدواج می‌تواند برای هر زوجی که می‌خواهند راه‌هایی برای برقراری ارتباط مؤثر و غنی‌سازی روابط خود بیاموزند، مناسب باشد.

آنچه از مشاوره ازدواج انتظار می رود و اینکه مشاوره ازدواج چه سوالاتی می پرسد، می تواند به رویکرد درمانگر شما، مسائلی که می خواهید به آنها بپردازید و میزان کاری که شما و شریک زندگیتان مایل به انجام آن هستید، بستگی داشته باشد. اگر چه ممکن است مشاوره ازدواج برای شما و شریک زندگی تان سخت باشد، اما مهم است که صبور باشید و به خودتان زمان بدهید تا روند مشاوره انجام شود.

مشاوره ازدواج چقدر طول می کشد؟

یک جلسه مشاوره ازدواج معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد. تعداد و طول جلسات بسته به زوجین متفاوت است. برخی از افراد به دنبال درمان برای حل یک مشکل خاص هستند که تنها در چند جلسه قابل حل است. زوج‌های دیگر برای مدت طولانی تحت درمان قرار می‌گیرند تا مشکلات پیچیده متعددی را حل کنند.

مزایای مشاوره ازدواج چیست؟

مشاوره ازدواج مزایای زیادی برای آن دسته از زوج های متاهلی دارد که در تلاش هستند تا رابطه خود را به نتیجه برسانند و بر تعارض غلبه کنند. درمان می تواند به زوج‌ها بیاموزد که ببخشند، درمان کنند و دوباره با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در اینجا به چند مورد از مزایای مشاوره ازدواج اشاره می کنیم:
- ایجاد رابطه نزدیک تر
- بهبود زخم های قدیمی
- شنیدن فعال حرف‌های یکدیگر
- توانایی حل تعارض
- تعیین اهداف

آیا می‌توانم به تنهایی به مشاوره ازدواج مراجعه کنم؟

بله. برای اثرگذاری مشاوره ازدواج و ترمیم زندگی مشترک، تلاش و اراده هر دو همسر مورد نیاز است. در غیر این صورت ممکن است مشاوره به بهترین شکل تاثیرگذار نباشد. با این‌حال اگر همسرتان توانایی حضور در جلسات مشاوره را نداشته یا تمایلی به شرکت در جلسات ندارد، روند مشاوره را به تنهایی شروع کنید. در مسیر مشاوره، تغییرات شما و کمک‌های مشاور ممکن است موجب به علاقه مندی همسرتان به حضور در جلسات شود.

4.6/5 - (156 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره