به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
ازدواج مجدد

ازدواج مجدد

ازدواج مجدد یکی از مسائلی است که معمولا افرادی که از رابطه قبلی آسیب دیده اند با وسواس بیشتری به آن روی می آورند. در ازدواج مجدد چالش های بیشتری از اولین ازدواج وجود دارد. این چالش ها شامل، فرزندان، رابطه قبلی ، فاصله زمانی مناسب و … می شود. در این مقاله به شما می گوییم که چه مراحلی را طی کنید و چگونه چالش هایی که در مسیر وجود دارد را از سر راه بردارید.

چرا کمک گرفتن از مشاوره در ازدواج مجدد اهمیت دارد؟

شکل گیری یک رابطه خوب به مسائل متفاوتی بستگی دارد اما مهم ترین اصل برای داشتن یک رابطه خوب احترام متقابل می باشد ، احترام متقابل با عزت که شما به همسرتان و همسر به شما احترام می گذارد به وجود می آید.

تلاش برای ایجاد زندگی جدید و موفق به کمک افراد با تجربه میسر می شود.

با مشاوره ازدواج ، مراجعه کنندگان آغازی نو برای زندگی سالم تجربه می کنند زیرا ممکن است به خاطر طلاق یا مرگ همسر ، فقدان همسر را در زندگی خود تجربه کرده باشند. به علاوه با ازدواج مجدد ، معمولا با چالش های زیادی روبرو خواهند شد. زیرا به خاطر اوضاع فرهنگی ، داشتن فرزند ، از دست دادن اعتماد نسبت به شریک زندگی و دلایلی از این قبیل ازدواج مجدد می تواند به موضوعی بزرگ تبدیل شود.

خیلی از این مسئله ها موجب می شود که افراد نسبت به ازدواج مجدد کمی دچار سردرگمی شوند. امکان دارد حتی به شکل درست ندانند که چه موقعی برای ازدواج مجدد مناسب است. در مشاوره ازدواج به بررسی زمان مناسب برای ازدواج مجدد ، چالش های پیش روی آن ها و همچنین چگونگی آماده شدن برای شروعی دوباره یک زندگی مشترک پرداخته می شود. در ادامه این مطلب به چگونگی مواجهه با ازدواج مجدد می پردازیم.

 

ازدواج مجدد چیست؟

ازدواج مجدد ، توانایی این را دارد که به یکی از نقاط عطف زندگی شما تبدیل شود. به خصوص درباره افرادی که یک مرتبه تجربه طلاق را داشته اند و از روابط زناشویی خود راضی نبوده اند. ازدواج مجدد فرصتی برای کسب دوباره آرامش و راحتی کنار همسر جدید است.

ضمن این که در ازدواج مجدد شما تجربه بیشتری نسبت به گذشته خواهید داشت و نسبت به موضوع های مرتبط با انتخاب همسر آگاه تر هستید ، با این حال به خاطر چالش های پیش رو دقت بیشتری نیز باید صرف کنید. ازدواج با مردی مطلقه و یا ازدواج با زنی که قبلا ازدواج کرده دارای پیچیدگی های فراوانی می باشد که نیاز به تامل زیادی دارد. حتی زمانی که ازدواج بعد از فوت همسر در شرایطی که فرزند وجود دارد باشد ، این توانایی را دارد که اوضاع را به همان اندازه طلاق دشوار بکند.

 

زمان مناسب برای ازدواج مجدد

همگام سازی با مرگ همسر یا طلاق و از دست دادن یک رابطه نیاز به زمان و ترفند هایی دارد که باید به خوبی انجام شود تا شما آمادگی لازم برای ازدواج مجدد را پیدا کنید. به طور معمول در شرایطی که طلاق ناگهانی اتفاق می افتد و یا همسر به طور ناگهانی از دنیا می رود ، افراد برای ازواج مجدد نیاز به طی کردن زمانی در حدود 6 ماه تا 1 سال دارند تا شخص با اتفاقی که روی داده است کنار بیاید.

به طور معمول پس از اتمام یک رابطه شما باید مرحله هایی را طی کنید. این ها شامل انکار ، خشم ، غم و در نهایت پذیرش می باشد. این مرحله ها بسیار شبیه به مراحل شکست عشقی می باشد. بعد از گذشتن از این مراحل ، آمادگی روحی شخص برای شروع یک رابطه جدید در سطح قابل قبولی می باشد. اگر ازدواج مجدد تنها به دلیل فرار از مشکلاتی مثل تنهایی و یا افسردگی باشد ، قطعا باید از آن پرهیز کنید زیرا ممکن است دوباره به مشکل مواجه شوید و افسردگی شما نسبت به گذشته چند برابر شود.

 

ازدواج مجدد

 

مراحل آمادگی:

اگر به ازدواج فکر می کنید حتما باید از مشاوره بهره بگیرید در این شرایط نگرانی هایی به سراغ شما می آید که بهتر است موارد زیر را برای مواجهه هر چه بهتر با این موضوع بررسی کنید تا برای شروع یک زندگی جدید آماده شوید. همان طور که در ابتدا گفته شد ، باید مدت زمانی حداقل 6 ماه تا 1 سال از رابطه قبلی تان گذشته باشد.

 

1- بررسی رابطه قبلی :

در ابتدا کاری که باید انجام دهید این است که رابطه قبلی خود را کاملا مورد بررسی قرار دهید. این عمل به این خاطر است که شما درک خوبی از علت های شکست آن پیدا کنید. در حقیقت شما قرار نیست خودتان را سرزنش کنید ، و فقط مهم این است ، قسمتی  که مربوط به شماست بفهمید و دلایل خودتان را از شکست شناسایی کرده و قبول کنید که احتمال  دارد شما هم در شکست نقش داشته اید.

 

2- هدف گذاری کنید

اگر مرحله اول را به خوبی انجام داده اید ، باید به سراغ هدف گذاری بروید. هدف ها و انگیزه های ازدواج مجدد خود را مشخص کنید که چه انتظاراتی از ازدواج مجدد دارید. دانستن این امر به شما کمک خواهد کرد که هم فرد درستی را انتخاب کنید و هم این که در جلسات خواستگاری با همسر آینده تان صادق باشید تا او بفهمد که وارد چه خانه ای با چه شرایطی خواهد شد و از او چه انتظاراتی می رود.

 

3-در نظر گرفتن همه شرایط

همه حالت ها را در نظر بگیرید. حال وقت آن رسیده که تناسب فرهنگی خود و طرف مقابلتان را بسنجید. قطعا منظور از تناسب فرهنگی این نیست که شما و همسرتان باید از لحاظ فرهنگی دقیقاً مثل هم باشید. بلکه همین قدر که شکاف فرهنگی بینتان وجود نداشته باشد می تواند نشانه ای مبنی بر وجود تناسب نسبی باشد البته باز هم باید بررسی های بیشتری انجام شود.

 

4-نظرات خود را صریح و روشن بیان کنید.

پس از انتخاب کردن شخص مورد نظر با او راستگو باشید و توقعات خود را روشن و صریح بیان کنید. تلاش کنید که چیزی را از او مخفی نکنید. بهتر است که در مورد گذشته خود روشن عمل کنید و نقاطی که دارای ابهاماتی است برای شخص جدید بر طرف کنید. اما لازم نیست که همه جزئیات را برای او بازگو کنید. از تعریف کردن بیش از حد خودداری کنید. شریک زندگی جدید شما قرار نیست جایگزین فرد مقابل باشد بلکه او جایگاه خودش را خواهد داشت.

 

5-از مشاوران کمک بگیرید.

از مشاوران و روانشناسان بهره بگیرید. مشاوره ازدواج به شما در این امر کمک زیادی می کند تا شما راه درست را انتخاب کرده و در پیش بگیرید. به طور معمول با مشاوره ازدواج کمتر کسی هست که دوباره به مشکل بر بخورد.

 

چالش های مربوط و کنار آمدن با آن ها

سوال مهم در این مواقع این است که در رابطه ی فعلی چه چیزهایی را باید و چه چیز هایی را نباید منعکس کرد ؟ به خصوص این سوال برای خانم ها پیش می آید که آیا باید رابطه قبلی خود را به طرف مقابل بگویند یا نه ؟

 

تفاوت حساسیت های آقایان و خانم ها نسبت به روابط قبلی

در موضوعی چون ازدواج آنچه که برای خانم ها ناراحت‌کننده به نظر می رسد ، با آنچه برای آقایان آزار رسان است کمی متفاوت و پیچیده‌تر است. چیزی که در بیشتر مواقع برای خانم ها اهمیت بسیار دارد این است که آقا در رابطه ی قبلی خود طرد نشده باشد. برای مثال از خانمی خواستگاری کرده و جواب منفی شنیده باشد. یا اگر نامزدی داشته ، طرف مقابل رابطه را پایان داده باشد. در واقع خانم نگران وجود عشقی است که در دل مرد باقی مانده باشد. این مسئله حتی ممکن است بیشتر از رابطه ی جنسی معمول برای یک خانم اهمیت داشته باشد.

در مقابل برای بیشتر آقایان موضوع متفاوت است و آن چه برایشان در مورد گذشته همسر قبل از ازدواج و روابط قبلی خانم مهم تر است ، مسئله ی رابطه ی جنسی است. جالب این است که در همه جای دنیا مسئله به همین صورت است. هرچند که راستگویی در برخی مواقع به ضرر افراد تمام می شود ، اما جزو الزامات ازدواج است و در دراز مدت باعث تضمین سلامتی رابطه می شود. البته لازم به ذکر است که صداقت با ساده لوحی فرق دارد. در ضمن کسی که دروغ می گوید ، نمی تواند به سادگی به دیگران اعتماد کند ، چون بر این تصور است که دیگران هم مثل او دروغ می گویند. شما با کمک گرفتن از یک مشاور توانایی کنار آمدن با چنین مواردی را پیدا می کنید.

 

فاصله زمانی مناسب:

ازدواج مجدد چه برای مردان و چه برای زنان چالش های متعددی به وجود می آورد. به طور معمول اگر در مدت زمان نسبتا کمی پس از طلاق ، به ازدواج فکر کنید و برای آن اقدام کنید این گونه به نظر می رسد که از اول هم پای فرد دیگری در میان بوده است. و ممکن است از سوی اطرافیان بازخواست شوید یا از شما دوری کنند. اگر پس از مرگ همسر برای ازدواج اقدام کنید. امکان دارد فشار های فرهنگی به شما هجوم بیاورند و از شما این انتظار را داشته باشند که شما زمان بیشتری صبر کنید.

به علاوه ، در حالتی که شما برای فرار از تنهایی و افسردگی قصد ازدواج داشته باشید به ازدواجی موفق دست نخواهید یافت. ضمن اینکه چالش های موجود با مسئله ازدواج در سن بالا نیز مواجه می شوید. به طور کلی باید حد وسط را در این شرایط در نظر بگیرید. در ادامه این مطلب به چالش های مربوط با جنسیت و فرزندان می پردازیم.

 

چالش های مربوط به جنسیت :

این قبیل چالش ها اغلب در مورد زنانی که همسرشان فوت کرده است می باشد و بسیار بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و سخت گیری های فرهنگی و عرفی در مورد آن ها بیشتر از مردان می باشد. به خصوص درباره زنانی که فرزندانی هم از ازدواج قبلی خود دارند ، به طور معمول از سوی جامعه انتظار می رود که تا آخر عمر ، خود را صرف بزرگ کردن فرزندان خود بکنند و از نیاز های عاطفی و جنسی خود گذر کنند در حالی که این چنین انتظارات از مردان نمی رود. ازدواج مجدد در مردان متاهل حتی از طرف مراجع قانونی تا اندازه بسیار بالایی مورد تایید می باشد.

 

چالش های مرتبط با فرزندان :

یکی از مهم ترین چالش های ازدواج مجدد ، فرزندان می باشند. فرزندان بسیار کم سن و سال امکان دارد با این مسائل راحت تر کنار بیایند به خصوص زمانی که پدر یا مادرشان فوت شده باشد. در بحث طلاق این پذیرش سخت‌تر می شود. لازم است به  فرزندان طلاق در مورد چرایی بهم خوردن ازدواج قبلی توضیحاتی داده شود و برای او بیان شود که قرار نیست شخص جدیدی جای والد دیگر را بگیرد.

ازدواج با همسر سابق یعنی مادر یا پدر فرزندتان آرزوی وی می باشد ، پس پیش از ازدواج مسائل مختلف را با فرزندتان حل کنید. خوب است مسئله مرتبط با حضانت نیز روشن شده باشد تا در زمان ازدواج مجدد با مشکل روبرو نشوید. همسر جدید نیز باید نسبت به فرزندان حس پذیرش را داشته باشد. در غیر این صورت اجبار کردن وی به پذیرش بچه ها می تواند عواقب بدی نیز هم برای کودک هم والد ایجاد کند اگر در این شرایط توانایی این را ندارید که آن ها را قانع کنید از مشاوره ازدواج کمک بگیرید.

چه زمانی برای ازدواج مجدد مناسب است؟

به طور معمول در شرایطی که طلاق ناگهانی اتفاق می افتد و یا همسر به طور ناگهانی از دنیا می رود ، افراد برای ازواج مجدد نیاز به طی کردن زمانی در حدود 6 ماه تا 1 سال دارند تا شخص با اتفاقی که روی داده است کنار بیاید.

مهم ترین چالش مربوط به ازدواج مجدد چیست؟

یکی از مهم ترین چالش های ازدواج مجدد ، فرزندان می باشند. فرزندان بسیار کم سن و سال امکان دارد با این مسائل راحت تر کنار بیایند به خصوص زمانی که پدر یا مادرشان فوت شده باشد. در بحث طلاق این پذیرش سخت‌تر می شود.

پس از اتمام یک رابطه چه مراحلی را باید طی کنیم؟

این ها شامل انکار ، خشم ، غم و در نهایت پذیرش می باشد.

4.6/5 - (406 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

1 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ازدواج مجدد | مشکلات موجود در ازدواج مجدد | راهکارهایی برای ازدواج مجدد
3 سال قبل

[…] برای پیشگیری از مشکلات ازدواج مجدد نزد روانشناس رفته و مشاوره بگیرید تا بتوانید زندگی را مدیریت کنید و رابطه را […]

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره