به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مخالفت خانواده پسر با ازدواج

مخالفت خانواده پسر با ازدواج

مخالفت خانواده پسر با ازدواج

در فرهنگ ما ایرانی ها  نقش خانواده‌ها در تصمیم گیری برای ازدواج بسیار زیاد است چراکه پدر و مادر جایگاه ویژه ای دارند و احترام  زیادی به آنها میگذاریم و رعایت احترام و رضایت آن‌ها یکی از شروط اساسی برای ازدواج کردن است. ازدواج در ایران به اینگونه است که این امر تنها پیوند دو نفر نیست، بلکه پیوند دو خانواده هم هست. اما مشکل مخالفت خانواده‌ها با ازدواج موردی است که قدمتی طولانی دارد . بسیاری از خانواده ها با  فرزندان خود در انتخاب فرد مناسب برای ازدواج موافق نیستند . این مخالفت در هر فرهنگ و  هر خانواده‌ای با توجه به ارزش‌ها و شرایط، دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد.

همچنین از آنجایی که برای ما ثابت شده در فرهنگ ما ، ادامه ازدواج موفق بدون رضایت داشتن خانواده‌ها تقریبا غیر ممکن است هرگونه اقدامی که درباره آن فکر نشده یا جانب دارانه است ، می‌تواند آینده زندگی مشترک شما را به طور مستقیم تحت تاثیر خودش قرار دهد. در اینجا قصد داریم درباره مخالفت خانواده پسر با ازدواج راهکارهایی را به شما ارائه دهیم. به شما پیشنهاد می کنیم در صورتی که مخالفت خانواده شدید است حتما به مشاور خانواده مراجعه کنید.

اصولا وقتی شما کسی را برای ازدواج برمیگزینید ترجیحتان این است که این فرد موردپسند و تحسین والدینتان نیز باشد. همچنین تایید و پذیرش شما توسط خانواده نامزدتان باعث خشنودی شما خواهد شد. ممکن است شما دلایل خوب زیادی برای این انتخاب خود داشته باشید اما در عوض شاید آنها نتوانند سنت‌ها، ارزش‌ها یا تعصبات خود را کنار بگذارند . در این شرایط که گفته شد حفظ کردن احترامی که برای  والدین قائلیم ضمن منصرف نشدن از تصمیم ازدواج خود ، سخت و دشوار است. حال میخواهیم بررسی کنیم که مهم ترین دلایل برای مخالفت والدین با ازدواج چیست؟

دلایل مخالفت خانواده پسر با ازدواج

اصلی ترین دلایل که خانواده ها با ازدواج فرزندشان مخالفت میکنند این دلایل است :

  • از شخصیت فرد رضایت ندارند و مورد تاییدشان نیست.
  • عقبه خانوادگی فرد را دوست ندارند
  • از محلی که با هم آشنا شدید خوششان نمی آید
  • سرعت پیشروی رابطه تان را دوست ندارند
  • مشکل آنها با سن ازدواج دختر و پسر است
  • ذهنیت منفی که والدین نسبت به کارها و رفتارهای گذشته فرزندشان دارند
  • وجود برادر یا خواهر بزرگتر در خانه که ازدواج نکرده است
  • نداشتن ظاهری که آنهارا راضی کند و سطح اقتصادی یا مدرک تحصیلات
  • در نظر داشتن موردی که مناسب تر است و اصرار بر انتخاب او به عنوان همسر فرزندشان

بعضی وقت ها ، افراد فقط می‌خواهند حرفی برای گفتن داشته باشند (و حق دارند این گونه احساس کنند) یا دست کم می‌خواهند وقتی به چنین تصمیم مهمی در زندگی‌شان برخورد میکنند ، بتوانند خودشان تصمیم بگیرند و این احساس را نداشته باشند بیشتر زندگی‌شان وابسته به کمک خانواده در تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی‌ است.

مخالفت خانواده پسر با ازدواج

قدم اولی که باید در برابر مخالفت شدید خانواده پسر با ازدواج انجام دهیم چیست؟

در قدم اول شما باید وقتی که جو صمیمی است و فرصت مناسب فراهم است  ، با والدین خود حرف بزنید و بطور صحیح و درست معیار هایتان برای ازدواج را برای آنها بیان کنید . مثلا  چرا و بر چه اساسی او را انتخاب کرده اید و در باره ویژگی های خوب او  و ایده آل های شخصی تان که ممکن است به والدینتان مربوط باشد با او صحبت کنید.

البته اگر شخصبا اعتمادی که هم والدینتان او را قبول کنند و هم با شما صمیمی باشد ، قبلا با شما هماهنگ باشد و در زمان این بحث حاضر باشد تاثیر خیلی مثبتی در صحبت شما با والدینتان خواهد داشت  . البته ممکن است پدر یا مادر شما هم دلایلی داشته باشند که از نظر شما بدون دلیل باشد اما از نظر ناظر بی طرف و امین شما حرف درستی باشد و شما باید ملاک های خود را تعدیل کنی د.

ازدواج بدون رضایت خانواده پسر و دختر چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

شواهد نشان می‌دهد که در ایران، ازدواج کردن بدون رضایت داشتن والدین احتمال طلاق را چندین برابر افزایش می‌دهد. اصلی ترین پیامد ازدواج این است که فرد خودش مورد ازدواج را پیدا میکند که زوج از حمایت والدینی که رضایت برای ازدواج آنها نداشته اند ، چه در شروع و چه در ادامه زندگی مشترک برخوردار نخواهد بود.

مشخص است در این صورت رفت و آمدها بعد از ازدواج همواره با دعوا و تنش و اختلاف طرفین مواجه خواهد شد.  همچنین ممکن است با وجود پذیرفتن ازدواج آن‌ها، حس منفی که والدین نسبت به عروس یا دامادشان دارند ادامه پیدا کند. و این موضوع بر زندگی و روابط زن و شوهر در زندگی مشترکشان نیز تاثیر خواهد گذاشت . چون که در صورت بوجود آمدن  اختلافات میان دونفر، ممکن است نظر سو خانواده‌ها مشکلات را بیشتر کند .

در مقابل کسانی  هستند  که بر خلاف مخالفت خانواده پسر با ازدواج ، ازدواج کرده‌اند و زندگی خوبی دارند و گاهی حتی نظر خانواده شان نیز تغییر کرده. این موضوع مهم را بدانید که والدین شما همیشه در زندگی‌تان خواهند بود و پدربزرگ و مادربزرگ بچه‌هایتان هستند پس از خودتان بپرسید آیا درست است بدون دعای خیر آن‌ها ازدواج کنید؟موفق بودن یک ازدواج به دو طرف ازدواج بستگی دارد.

مخالفت زیر پوستی والدین:

برخی از پدر و مادرها در مرحله اول مخالفت خانواده پسر با ازدواج را نشان نمی دهند ولی پس از دیدن دختر با قصد و نیت طوری کار می کنند که مخالفت شان را برای ازدواج اعلام کنند. مثلا این امکان وجود دارد از قیافه و ظاهر دختر خوششان نیامده و بدون آنکه فکر کنند که قرار نیست آنها با دختر زندگی کنند و مهم پسر آن هاست که دختر را پسندیده ،شروع میکنند به مخالفت های پی در پی . یا بعضی وقت ها خانواده ها افرادی را در بین خانواده یا فامیل برای فرزندشان پسندیده اند و به همین دلیل با انتخاب او مخالفت می کنند تا پسر را راضی کنند به انتخاب آنها تن دهد.

واکنش خانواده و والدین دیگر این است که با زدن حرفی فرد را بر سر دوراهی قرار میدهند .مثلا این که:«مطمئنی بهتر از او را پیدا نمی کنی؟» یا «فکر می کنی بتوانی با خانواده اش کنار بیایی؟» یا می گویند:«بالاخره انتخاب خودت است و همه چیزش پای خودت است و ما نظری نداریم.» بدین ترتیب بطور سربسته به او می گویند ما با این قضیه مخالف هستیم و اگر اتفاقی افتاد به ما ربطی ندارد.

در نتیجه فرد دردچار سردرگمی میشود و نمیداند که چه کاری انجام دهد . در این موارد عمده دلایل مخالفت والدین باانتخاب فرزندشان است .البته مثال هایی را می زنند که فردی خودش همسر آینده اش را انتخاب کرده و در حال حاضر ازدواج ناموفقی دارد. بخش بزرگی از مخالفت ها هم بدلیل آشنا نبودن خانواده با فرد مورد نظر برای ازدواج است . چنین اختلافاتی در بین خانواده ها وجود داشته و هنوز هم هست.

اگر از نظر عقلانی ما توانسته باشیم بدون عاشق شدن و دلبستگی قبل از تطبیق ملاک ها فرد مورد نظر را انتخاب کنیم و هم شانی مذهبی، اقتصادی، فرهنگی، سنتی، تحصیلات، قیافه و … رعایت شده باشد می توان گفت فرد مورد نظر گزینه بسیار خوبی برای ازدواج است.

نحوه مقابله با مخالفت خانواده :

بهترین روش  این است که اگر جوان ها می دانند امکان صحبت با والدین شان وجود دارد، با آنها هم فکری کنند. با لجبازی کردن و قهر کردن کاری درست نمیشود . بهتر است درباره فردمورد نظرشان به والدین اطلاعات دهند و ویژگی های خوب فرد را برای آنها بیان کنند  و آنها را تشویق کنند که با فرد مورد نظر ملاقات کنند . دیده ها با شنیده ها زمین تا آسمان فرق دارد . ممکن است از فردی یک تصور کلی وجود داشته باشد اما زمانی که او را می بینند شرایط متفاوت می شود.

در صورتی که فرزندان می دانند بزرگتری در فامیل وجود دارد که با  والدین رابطه نزدیکی دارد و پدر و مادر به نظراتش اهمیت می دهند، می توانند از نظر او کمک بگیرید. و اگر چنین فردی را در فامیل ندارند میتوانند از مشاور کمک بگیرند .

راهکارهای جلب رضایت والدین برای ازدواج

به حرف های آنها با دقت گوش دهید.

صرفا چون پدر مادر ها  مهارت‌های ارتباطی ندارند و بد صحبت می‌کنند، این معنی را نمی دهد که آن‌ها هیچ گونه اطلاعاتی ندارند. گاهی تقریبا باید فرد سخن‌گو را نادیده بگیرید و به گفته‌هایش توجه کنید . در نهایت همه این‌ها شما بالغید و توانایی این را دارید که خودتان برای زندگیتان تصمیم بگیرید

فرد مورد علاقه تان را به درستی و در موقعیت مناسب معرفی کنید.

نکته بسیار مهم در معرفی فرد مورد علاقه تان این است که همیشه بخاطر داشته باشید چه ویژگی‌هایی از همسر برای خانواده شما ارزشمند است .و به آن ها ثابت کنید این ویژگی‌ها در فرد مورد نظر شما نیز وجود دارد . دلایل احساسی شما نیز اهمیت دارد  اما همیشه سعی داشته باشید که بیشتر دلایل منطقی که باعث شده فرد را انتخاب کنید بازگو کنید .

درمخالفت خانواده پسر با ازدواج ، انتقاد را با انتقاد پاسخ ندهید.

چیزی که به شما کمک بسیار زیادی می‌کند تا بفهمید چی کسی هستید ارزش‌ها، سنت‌ها و احساسات والدینتان است .بی‌توجهی به گذشته خانوادگی کار شایسته ای نیست و هیج  و کمکی نمی‌کند .

 در این امر و امور دیگر دلسوز و مهربان باشید.

چیزی که به نسل‌های گذشته کمک می‌کرد تا در دنیایی که همیشه در حال تغییر است احساس امنیت کنند وفاداری و پایبند بودن به به گرایش‌ها و افکارشان بود . خانواده نیت بدی ندارد راهی پیدا کنید تا به خانواده‌تان اطمینان  ببخشید که قدر گذشته را می‌دانید و به آن احترام می‌گذارید در حالی که در حال وارد شدن به بخشی از یک جامعه جهانی که شامل افرادی دیگر در زندگی‌تان است می‌شوید.

با مشاجره و موضع گرفتن با نارضایتی والدینتان برخورد نکنید.

موضع گرفتن بدین معناست که چیزی برای دفاع کردن وجود دارد. مشاجره نیز بدین معناست که می‌توانید خارج از آن مورد مشاجره واقع شوید. به وضوح و با احترام به نگرانی‌های آنان پاسخ دهید. قبول کنید که ازدواج فرهنگ‌های متضاد با هم سخت خواهد بود. ناراحتی‌تان را ابراز کنید تا متوجه شوند. عشقتان و احترامی را که برای افکارشان قائل هستید به طور قطع بیان کنید اما روشن کنید که تصمیمتان را گرفته‌اید. مطمئنا سکوت بسیار موثرتر از کلمات خشمگینانه است.

سعی کنید در موضوع ازدواج بدون رضایت خانواده پسر ،ارتباطتان را مخفی نگه ندارید و این موضوع را خیلی جدی بگیرید.

یکی از نشاه هایی که به این معناست شما از انتخابتان خجالت میکشید این است که ارتباطتان را مخفی نگه دارید. چه بخواهبد چه نه یک نفر از آنها متوجه خواهد شد و در این صورت دیگر اعضای خانواده عصبانی و ناراحت می‌شوند.

نامزدتان را تشویق به جبهه گیری در مقابل والدین نکنید.

با نامزدتان  جوری رفتار نکنید تا جلوی والدینتان جبهه گیری کند  یا طرف شما را بگیرد . اصلا درست نیست که از کسی که شما را دوست دارد و عاشق شماست به عنوان گرویی برای دعواهایتان با والدین بر سر چیزهایی مثل مذهب، نژاد یا شان و مقام استفاده کنید. احساس خوبی دارد که یک فردی که هنگام دعوا و بحث پشت شماست داشته باشید اما “ما در مقابل آن‌ها” برای اساس یک رابطه طولانی‌مدت کافی نیست.

طرف یک نفر را نگیرید.

هیج وقت سعی کنید طرف مادر یا معشوق خود را بگیرید . این یک برد یا باخت نیست. این در حقیقت احیای افکار همه اعضای خانواده است.

نهایت تلاشتان را برای گفتگوی سالم با والدین بکنید، سعی کنید که با والدبن سازش داشته باشید، بفهمید یا مخالفت خود را با احترام بیان کنید .

 

 به نکته های زیر در مخالفت خانواده پسر با ازدواج بسیار توجه کنید:

  1. خوب به آنها و نظراتشان گوش کنید و بهمین که از شما چه می خواهند .
  2. فرد مورد نظر خود را به درستی و در مکان و زمان مناسب معرفی کنید .
  3. والدین خود را درک کنید و بدانید که آنها دلسوز شما هستند .
  4. اطمینان از تصمیم گیری حاصل کنید .
  5. در عین اینکه احترام طرف مقابل را نگه میدارید به سخنان آنها نیز گوش دهید .
  6. و سعی کنید هیج وقت هیچ یک از این کارهارا انجام ندهید
  7. لجبازی و انتقاد:این امر جز راندن شما روبه عقب و دور شدن از هدفتان هیچ چیز دیگری به همراه ندارد .
  8. ادامه مخفیانه رابطه عاطفی اصلا و به هیچ وجه توصیه نمیشود طبق حرف های که در بالا مفصل توضیح داده شده بود عمل کنید .
  9. جبهه گیری و طرف بینی را بطور کامل کنار بگذارید و سعی کنید همیشه طرف حق را بگیرید .

قدم اولی که باید در برابر مخالفت شدید خانواده پسر با ازدواج انجام دهیم چیست؟

در قدم اول شما باید وقتی که جو صمیمی است و فرصت مناسب فراهم است  ، با والدین خود حرف بزنید و بطور صحیح و درست معیار هایتان برای ازدواج را برای آنها بیان کنید . مثلا  چرا و بر چه اساسی او را انتخاب کرده اید و در باره ویژگی های خوب او  و ایده آل های شخصی تان که ممکن است به والدینتان مربوط باشد با او صحبت کنید.

ازدواج بدون رضایت خانواده پسر و دختر چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

شواهد نشان می‌دهد که در ایران، ازدواج کردن بدون رضایت داشتن والدین احتمال طلاق را چندین برابر افزایش می‌دهد. اصلی ترین پیامد ازدواج این است که فرد خودش مورد ازدواج را پیدا میکند که زوج از حمایت والدینی که رضایت برای ازدواج آنها نداشته اند ، چه در شروع و چه در ادامه زندگی مشترک برخوردار نخواهد بود.

برهترین روش مقابله با مخالفت خانواده چیست؟

بهترین روش  این است که اگر جوان ها می دانند امکان صحبت با والدین شان وجود دارد، با آنها هم فکری کنند. با لجبازی کردن و قهر کردن کاری درست نمیشود .

4.6/5 - (418 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

22 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
بهار
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر خانواده دوس پسر من نمیزارن بیاد خواستگاری یعنی همراهیش نمیکنند پسره سربازه و باباش زندانه و منم نمیتونم بیشتر صبر کنم یعنی نمیشه صبر کرد باباش یه چند روز دیگه ازاد میشه و من ب پسره میگم وقتی بابات ازاد شد توام مرخصی بگیر بیا و باهاش حرف بزن میگه هر چی پول داشتیم خرج بابام کردیم و میگه که داداشم تا بهش زن ندیم همش مخالفه و خانواده رو با این کار راضی ب مخالفت میکنه و میگه ک اگه بابام بیاد نمیاد بخاطر حرف مردم خواهش میکنم راهنماییم کنید من ۱۶ سالمه و پسر هم ۲۰ سالشه من خیلی دوسش دارم تورو خدا کمک کنید من اگه قبول کنن میشم عروس اول پسره هم منو دوس داره

عسل
8 ماه قبل

سلام دختری۱۷ساله هستم که با پسری ۲۲ساله دوست شدم و عاشق همیم اون پسر به شدت منو میخاست منم دوسش دارم و بخاطرش تغیر کردم به خانواده اش گفت برای ازدواج ولی اونا گذشته من براشون مهمه حال هر دومون بده هرچی باهاشون حرف میزنیم میگن نه

محمدی
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر دختری 37ساله هستم وحدود یکسال میشه با اقایی اشنا شدم که از خودم هفت سال کوچکترند ولی خیلی باهم اوکی هستیم مشکلی نداریم باهم وخیلی همو دوست داریم وباعقل و منطق رفتیم جلو ولی متاسفانه پدر ایشون رصایت به ازدواج نمیدن به نطرتون چه باید بکنم ممنون میشم راهنمایم کنید

ارغوان
5 ماه قبل
پاسخ به  محمدی

عزیزم. میشه بگید کارتون به کجا رسید

عباس
9 ماه قبل

یه دختری رو یک ساله عاشقانه دوسش دارم اونم منو دوست داره خانواده دختر شرط گذاشتن ک پسر تا قبل نامزدی خونه بنام خودش داشته باشه پدرم با اینکه خونه داره ولی میگه من بعد عروسی بنامند میکنم و این مشکل خواب و خوراک ازم گرفته نمی‌دونم چجوری پدرم رو ک آدم کاملا جدی هست رو راضی کنم

ساناز
10 ماه قبل

سلام من یه دخترم بیست‌و یک سالمه تو دانشگاه با همکلاسیم اشنا شدم و بعد شناخت و مدت زیادی عاشق شدیم و هم سن ایم و اون آقا به خانوادش گفت که منو دوست داره و میخواد باهام ازدواج کنه اما خونوادش مخصوصا مادرش به شدت مخالفن و علتشون اینه که من کورد و اهل کرمانشاهم و با اونا که اصفهانن فرهنگشون فرق داره و نباید دوست میشدین ولی ما خیلی همو دوس داریم و تفاهم داریم از طرفی دوست ندارم وقتی خواهان من نیستن باهاش ازدواج کنم از طرفی نمیتونیم از هم دل بکنیم همش نگرانم که درسم تموم شه دیگه هیچ وقت نمیبینمش بنظرتون امیدوار باشم

دیمن
6 ماه قبل
پاسخ به  ساناز

منم به همین دلیل که کورد بوم و پسر تهرونی منو نخواستن مامان باباش،من خیلی بااین موضوع جنگیدم ولی اخرش کنارکشیدم،ما کوردا هیچی نداشته باشین غیرت داریم و بنظرم این برای اثبات ما کافیست❤️

فندوق
5 ماه قبل
پاسخ به  ساناز

امیدوار باش برنده این داستان شما دوتا هستین

Yalin
11 ماه قبل

سلام من ی دختر ۲۰ ساله ام که یک سالی هست با یک پسر که همسن خودمه توی دانشگاه آشنا شدم از همان ابتدا قصدمون ازدواج بوده ولی خانواده پسر مخالف بخاطر سن کم و دانشجو بودن و کاملا دلایل دور از منطق با اینکه من به عنوان دختر هیچ کمبودی ندارم نه ظاهری نه مالی نه اخلاقی حتی از طرف خودشان هدیه های تولد پارتنرم را پس فرستادند جوری که پسر جدیدا امتناع می‌کند از حرف زدن در مورد ازدواج با آنها و همچنان منتظر فرصتی مناسب هستیم تا موضوع را مطرح کنیم ممنون میشم راهنمایی کنید.

مریم
1 سال قبل

باسلام خدمت شما .من مادر ی پسر جوان ۲۴ساله هستم .پسرم با ی دختر ۱۸ساله دوست شده وتصمیم ب ازدواج گرفته و من اصلا تایید نمی‌کنم بخاطر قیافه دختر خانم .اصلا از نظر قیافه باهم جور در نمیادن .از شما مشورت میخواهم ک چطور پسرم رو منصرف ازاین ازدواج کنم .لطفاً کمکم کنید .باتشکر

بینام
1 سال قبل
پاسخ به  مریم

خانم محترم اونیکه باید بپسنده پسندیده شما چیکاره ای که قیافش رو نپسندی وقتی هم دیگه رو دوست دارن خواهشا چوب لا چرخ زندگی دونفری ک همو میخوان نکنین

کریمی
2 ماه قبل
پاسخ به  بینام

یعنی چی. مادرش. شلغمه

Yalin
11 ماه قبل
پاسخ به  مریم

سلام دوست عزیز،وقتی دو نفر همو دوست دارند و تصمیم به ازدواج گرفتند و مورد پسند هم هستند لطفا آینده ی آنها را با مخالفت غیرمنطقی خراب نکنید و سعی کنید با این مورد کنار بیایید و بذارید به هم برسن و خوشبخت بشن
خوشبختی با یک فردی که پسرتون دوسش داره خیلی بهتر از بدبختی با فردی است که زیباس ولی علاقه ای بهش نداشته باشه چه بسا ممکنه باعث طلاق بشه ، امیدوارم تصمیم درست و منطقی بگیرید.

بهار
1 ماه قبل
پاسخ به  مریم

خانم محترم همش ک ب قیافه نیس وقتی اونا همو دوس دارن و پسر تن ب این کار داده حاظره با قیافه زشتش زنش بشه تو چرا دخالت میکنی قیافش هم با عمل درست میشه خداوند هیچ کسی زشت نیافریده

آرمین
2 سال قبل

سلام من یک دختر میخوام که عموم خواهرشو گرفته .. خانوادم هم به همین دلیل که مناسب تو نیست و خانوادش فلانن و بهمانن مخالفت شدید دارن .. از اون ور میگن که نمی تونی باهاش ازدواج کنی چون عموت با خواهرش ازدواج کرده و عموم پشیمونه که با اون خانواده وصلت کرده .. برای همین میگن که تو هم پشیمون میشی ولی ما دوتا همو دوست داریم لطفا راهنمایی کنید که باید چه کارکنیم ..برای رضایت والدینمون …

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  آرمین

سلام دوست عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه مشاور پیش از ازدواج می تونه به شما در این زمینه خیلی کمک کنه و راهکارهای مناسبی را برای موضوع به شما بده اگر مایل باشید می توانید روانشناسان کلینیک روان آرام به صورت حضوری و غیر حضوری وقت بگیرید تا این مسئله به صورت دقیق بررسی و ارزیابی بشه و به شما بهترین راهکار ها در این زمینه داده بشه

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره