به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
سرد شدن رابطه

سرد شدن رابطه و آسیب های آن

بررسی علت سرد شدن رابطه عاطفی و آسیب های آن

مسلما سرد شدن رابطه زندگی مشترک را با چالش های زیادی رو به رو می کند. هیچ فردی نمی خواهد که این امر را تجربه کند اما احتمال وقوع آن در هر رابطه عاشقانه ای ممکن است و نمی توان احتمال بروز این اتفاق را انکار نمود.

موضوع مهم این است که ویژگی های سرد شدن رابطه و همچنین راه های جلوگیری از سرد شدن رابطه را بدانیم. البته لازم است این نکته را یادآور شویم که وجود هر مشکل و ناسازگاری به معنای سردی و مشکلات جدی در رابطه نیست و می توان با مهارت آموزی حل مسئله مشکلات پیش آمده را کاهش و خاتمه داد.

در ادامه قصد داریم به بررسی علت سردی رابطه و راه های جلوگیری از وقوع آن بپردازیم پس با ما همراه باشید. با دانستن برخی علائم که صحت آن ها اثبات شده است می توان اطمینان حاصل نمود که رابطه عاطفی دیگر آن شور و احساس سابق را ندارد و رو به سردی و جدایی می رود. اما افراد با بکار گیری راهکار هایی موثر می توانند مانع وقوع آن شده و یا آن را بهبود ببخشند.

علل سرد شدن رابطه عاطفی

یکی از سوالات مهم و اساسی که مطرح می شود مربوط به علل سرد شدن رابطه عاطفی می باشد، اینکه به راستی چه چیزی موجب ایجاد این سردی و دوری در روابط عاشقانه می گردد؟ در زیر قصد داریم برخی از این علل را با یکدیگر بررسی کنیم:

خیانت

یکی از دلایل عمده و مهم سرد شدن رابطه خیانت است. خیانت به نوبه خود جنبه های مختلفی دارد که شامل خیانت عاطفی، جنسی و … می شود. بهترین راه جلوگیری از وقوع خیانت است زیرا با وقوع آن ممکن است رابطه زناشویی یا هر رابطه عاشقانه دیگری دوام و شور و شوق سابق خود را نداشته باشد و انتهای پیوند عاشقانه نیز به جدایی ختم گردد.

نارضایتی

یکی دیگر از دلایل سردی رابطه نارضایتی شریک عاطفی است. مسلما تمامی افراد مایل به ادامه رابطه ای هستند که در آن احساس بهتری نسبت به شرایط اطراف و خود داشته باشند، اما در صورتیکه فرد این احساس را در رابطه زناشویی/عاطفی خود نداشته باشد به مرور موجب دلزدگی و سردی طرفین خواهد شد.

به همین سبب نیاز است که زوجین پیش از ازدواج رسمی از وجود احساس علاقه، دوست داشتن و..نسبت به یکدیگر مطمئن بوده و از ازدواج با همسرشان رضایت قلبی داشته باشند.

عدم پشتیبانی

یک علت سردی رابطه عدم حمایت پشتیبانی است..یک رابطه عاطفی و عاشقانه همواره به پشتیبانی و حمایت نیاز دارد و در صورتی که هر یک از طرفین از پارتنر خود حمایت نکند، آن شخص به مرور از همسر خویش فاصله می گیرد. این حمایت جنبه های گوناگونی دارد و ممکن است هر فردی درک متفاوتی از آن داشته باشد. پس با ساپورت یکدیگر می توان از سردی و دوری پیشگیری نمود.

عدم صداقت

بدون شک عدم صداقت و دروغگویی در هر رابطه ای یک تهدید اصلی برای سلامت آن رابطه به شمار می رود. همان گونه که می دانید دروغگویی منجر به بی اعتمادی طرفین خواهد شد و همین بی اعتمادی پایه اصلی مشکلات رابطه در آینده به حساب می آید.

لذا علل بسیاری می تواند سبب سرد شدن رابطه عاطفی گردند که به برخی از مهم ترین آن ها اشاره شد..بنابراین می توان به مواردی مثل تفاهم نداشتن، عدم احترام به یکدیگر در رابطه عاطفی، اختلاف طبقاتی شدید، شکاکیت و بی اعتمادی و..هم اشاره نمود.

نشانه های سرد شدن رابطه چیست؟

همان گونه که در ابتدای مطالب ذکر شد، سردی رابطه یکسری نشانه ها و علائم دارد که باید به آن ها دقت نمود. برخی از نشانه های آن به شرح زیر می باشد:

عدم تفاهم

نشانه و علت بارز سردی رابطه این است که افراد دیگر تفاهم سابق را با یکدیگر ندارند و هر مکالمه و گفت و گویی که میان ایشان و همسرشان رد و بدل می شود منجر به دعوا و بحث می گردد.

عدم همراهی

در رابطه ای که سرد شده است دیگر خبری از همراهی نیست و هر فرد سرگرم کار های شخصی خودش است. برای مثال ممکن است دیگر در خرید، امور خانه و … یکدیگر را همراهی نکنند و هر یک دغدغه های شخصی خود را در اولویت قرار دهند.

عدم ابراز علاقه

یکی از نشانه های مهم سردی رابطه عدم ابراز علاقه و احساسات به یکدیگر است. معمولا وقتی که رابطه رو به سردی برود ابراز علاقه و عشق به پارتنر به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

ابراز علاقه هم می تواند کلامی هم غیر کلامی و جنسی باشد.

سرد شدن رابطه

10 راهکار موثر برای بازگرداندن رابطه

در این قسمت قصد داریم 10 راهکار موثر برای حل مشکل سردی رابطه را بیان کنیم که می تواند برای افرادی که در رابطه شان نسبت به پارتنر یا همسر خویش سرد شده اند نیز موثر باشد:

  1. ریشه یابی

بهتر است قبل از هر چیزی در ابتدا سعی نمود که دلیل این سردی را ریشه یابی کرد. برای مثال بهتر است افراد با همسر خود و در مواقعی که دغدغه فکری یا مشغله خاصی ندارند این کار را انجام دهند. چه جیزی موجب سردی رابطه شان شده است؟ مسلما این ریشه یابی راه حل اصلی و پایه تمامی مشکلات مربوط به آن می باشد.

لذا برخی مواقع افراد به تنهایی نمی توانند علت سردی رابطه عاطفی خود را ریشه یابی کنند به همین سبب بهره مندی از راهنمایی های تخصصی مشاور روانشناس می تواند بسیار موثر واقع گردد.

  1. بهبود رابطه جنسی

رابطه جنسی یکی از پایه های اصلی و بنیان زندگی زناشویی است.

عدم توجه به این نکته و نداشتن رابطه جنسی گرم و محبت آمیز می تواند یکی از دلایل سردی رابطه باشد. بهتر است افراد در هر بار برقراری رابطه جنسی به شکل متفاوتی عمل کرده و رابطه جنسی را متفاوت تر از قبل اجرا نمایند و از پوزیشن های متعدد که بیش از قبل تحریکشان می کند بهره گیرند.

در صورتی که زوجین نمی توانند در رابطه جنسی با همسرشان آنطور که باید یکدیگر را تحریک و ارضاء نمایند می توانند در جلسات زوج درمانی حضور یابند.

  1. گفت و گو

توصیه می شود که افراد درباره ی احساسات و نظرات خود درباره ی مسائل گوناگون با همسر خود صحبت نمایند. بهتر است افراد این گفت و گو آرام و به دور از هر گونه قضاوت و اتهام باشد تا به درک درستی از خواسته ها و نیاز های خود دست یابند.

  1. ابراز محبت

یکی علت سرد شدن رابطه عاطفی محبت نکردن به همسر و پارتنر می باشد. بهتر است افراد به هیچ وجه در ابراز محبت و مهرورزی خساست به خرج ندهند. لذا نیاز است افراد برای جلوگیری از بروز مشکل و بهبود رابطه از همسر خود به شیوه محبت آمیز قدردانی کرده و به او عشق و علاقه خود را یادآوری نمایند.

  1. غافلگیری

رابطه عاطفی در اکثر مواقع به سورپرایز و غافلگیری احتیاج دارد پس بهتر است از فرصت های گوناگون برای خوشحال کردن پارتنر خود استفاده نمود و از یکنواخت شدن رابطه عاطفی جلوگیری کرد.

  1. احترام

یکی از علل سردی رابطه عدم درک و احترام به خواسته ها، عقاید و نیازهای یکدیگر است.

توصیه می گردد زوجین به خواسته ها و عقاید پارتنر خود احترام بگذارند. احترام گذاشتن به وی موجب می شود تا افراد اعتبار و جایگاه ویژه ای نزد همسر و پارتنر خود پیدا کنند و مسلما هر احترامی با احترام متقابل همراه است.

  1. تعیین حد و مرز

تعیین حد و مرز و خط قرمز ها موجب می شود تا افراد از ابتدا برای پارتنر خود مشخص کنند که با چه چیز هایی ناراحت یا خوشحال می شوند. البته این قانون گذاری نباید به گونه ای باشد که لحن دستوری و یا پرخاشگرانه داشته باشد که موجب ایجاد مشکل در رابطه شود!

  1. دریافت مشاوره

اگر در مواقعی شدت سردی رابطه به حدی است که افراد نمی توانند آن را میان خودشان حل کنند بهتر است که با یک مشاور مشورت نمایند.. دریافت مشاوره به صورت اصولی و از یک روانشناس ماهر موجب می شود تا ضمن حل مشکلات فعلی از مشکلات جدی تر در آینده نیز پیشگیری گردد.

  1. انعطاف پذیری

مسلما منطقی نیست که انتظار داشت تنها حرف حرف یک شخص خاص در رابطه عاطفی باشد و تنها یکی از زوجین نظرات خود را به همسر خویش تحمیل کند.

به منظور جلوگیری از سردی رابطه و بهبود آن بهتر است که گاهی کمی هم کوتاه آمده و خود را با شرایط یکدیگر وفق داد، مسلما هر انسانی با دیگری متفاوت بوده و تفاوت های آدمی است که آن ها را در کنار یکدیگر کامل کرده و رشد می دهد.

  1. یادداشت های عاشقانه

یادداشت عاشقانه آن هم در مواقعی که رابطه از صمیمیت خارج شده است می تواند آتش عشق را دوباره شعله ور کند! بهتر است افراد قبل از ترک خانه یک یادداشت محبت آمیز و هر چند کوتاه برای همسر خود کنار بگذارند و روز یکدیگر را با همین کار ساده قشنگ تر و رمانتیک تر نمایند.

سخن پایانی

به طور کلی لازم است بگوییم که علل سردی رابطه ممکن است برای هر زوجی پیش بیاید و در این میان نحوه مدیریت آن است که حائز اهمیت می باشد. استفاده از راه حل های مناسب می تواند هم مشکل فعلی را حل کرده و هم از مشکلات آتی پیشگیری کند.

و همچنین..

بهره گیری از جلسات مشاوره روانشناسی بسیار می تواند در این امر به زوجین کمک کند که پیشنهاد می گردد بدین منظور با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل گردد.

دلایل سرد شدن رابطه چیست؟

سرد شدن رابطه دلایل مختلفی دارد که از جمله آن می توان به خیانت، عدم صداقت، عدم پشتیبانی و ... اشاره کرد.

آیا راهی برای بازگرداندن رابطه وجود دارد؟

بله، راهکار هایی برای بازگرداندن رابطه وجود دارد که شامل مواردی مانند احترام، ابراز محبت، سورپرایز و ... می شود.

آیا می توان از روانشناس برای بهبود سرد شدن رابطه کمک گرفت؟

بله. در مواقعی که نتوانید خودتان شخصا مشکلتان را حل کنید توصیه می شود که به روانشناس مراجعه کنید.

4.6/5 - (492 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره