به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
راه های حفظ رابطه عاشقانه

راه های حفظ رابطه عاشقانه

راه های حفظ رابطه عاشقانه چیست ؟

برای دانستن راه های حفظ رابطه عاشقانه ابتدا لازم است تا کمی با یک رابطه عاشقانه آشنا شد و جنبه های مختلف آن را بررسی کرد .

راه های حفظ رابطه عاشقانه

رابطه عاشقانه چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

رابطه عاشقانه به رابطه ای گفته می شود که از دل نشات می گیرد و بسیار عمیق می باشد . به گونه ای که شخص حاضر است در ازای این عشق حتی خود را نیز فدا کند .

بسیاری از زوج ها به دنبال داشتن یک رابطه عاشقانه هستند اما امروزه به ندرت شاهد روابط عاشقانه پایدار هستیم و یکی از دلایل آن می تواند عدم آگاهی کافی در مورد این نوع از رابطه می باشد .

رابطه عاشقانه ویژگی هایی دارد که می توان به گذشت و فداکاری ، علاقه شدید قلبی ، محبت و مهربانی بسیار ، دو طرفه بودن و در نهایت صبوری زیاد اشاره کرد . اکنون به بررسی این ویژگی ها می پردازیم .

گذشت و فداکاری :

گذشت و فداکاری یکی از ویژگی های بسیار حیاتی در یک رابطه عاشقانه می باشد . در وصف این ویژگی می توان این گونه گفت که شخص برای معشوق خود ازخودگذشتگی بسیار نشان می دهد و به راحتی از حق ضایع شده خود توسط معشوق می گذرد . این ویژگی شاید عقلانی نباشد ، اما در یک رابطه عاشقانه همواره با این ویژگی روبرو هستیم .

این ویژگی به مرور زمان به تقویت و بهبود رابطه عاشقانه کمک خواهد کرد .

علاقه شدید قلبی :

یکی دیگر از ویژگی های یک رابطه عاشقانه داشتن علاقه شدید قلبی به معشوق می باشد . به گونه ای که در هرحالی شوق و اشتیاق بودن در کنار معشوق در شخص تداعی می شود .

این ویژگی با حفظ رابطه عاشقانه رابطه مستقیمی دارد ، به گونه ای که هر چه این علاقه قلبی شدیدتر باشد ، رابطه عاشقانه پایدارتر و مستحکم تر می شود .

بنابراین با بیشتر کردن علاقه قلبی به معشوق می توان در تحکیم رابطه عاشقانه و حفظ آن گام مثبتی برداشت .

محبت و مهربانی بسیار :

یکی از ویژگی های داشتن رابطه عاشقانه و همچنین یکی از راه های حفظ رابطه عاشقانه محبت و مهربانی بسیار می باشد .

هرچه محبت و مهربانی بیشتر و عمیق تر باشد بنیان رابطه عاشقانه قوی تر و محکم تر می شود . این ویژگی به قدری مهم است که حتی این ضرب المثل معروف در مورد آن به کار رفته است :

از محبت ، خار گل می شود .

دو طرفه بودن رابطه عاشقانه :

یکی دیگر از ویژگی های یک رابطه عاشقانه دو طرفه بودن آن است . منظور از دو طرفه بودن ینی اینکه هر کدام از ویژگی های یک رابطه عاشقانه باید در هر دوی زوجین وجود داشته باشد و صرفا یکی از آن ها را شامل نشود .

در غیر اینصورت بنیان این رابطه عاشقانه ممکن است به مرور زمان متزلزل شده و پس از مدتی فروبپاشد . برای درک بهتر این مسئله توجه شما را به مثال زیر جلب می کنم .

زن و مرد عاشقی را در نظر بگیرید . زن تمام ویژگی هایی که در یک رابطه عاشقانه وجود دارد را داراست . اما مرد مثلا از وجود یکی از ویژگی ها محروم است .

به طور مثال فرض کنید مرد از ویژگی محبت و مهربانی بسیار بی نصیب است و اهل محبت و مهربانی نیست .

در اینصورت این رابطه عاشقانه به دلیل نادیده گرفتن محبت باعث ایجاد یک خلا در زن عاشق می شود که با گذشت زمان همچون سمی مهلک بر پیکره رابطه عاشقانه آن ها ، این رابطه را مسموم کرده و به تدریج ویژگی های دیگر نیز به دنبال یکدیگر از بین می روند و پیکره و بنیان این رابطه عاشقانه از هم می پاشد و به سمت سردی پیش می رود .

طبق مثال بالا درمی یابیم که دوطرفه بودن یک رابطه عاشقانه می تواند به حفظ و دوام رابطه عاشقانه کمک کند .

صبوری زیاد :

یکی از ویژگی های بسیار مهم یک رابطه عاشقانه داشتن صبر و حوصله بسیار می باشد . صبر زیاد همچون اسکلت یک بنا در حفظ رابطه عاشقانه موثر است .

اگر بخواهیم اهمیت ویژگی های یک رابطه عاشقانه را مشخص کنیم دو ویژگی صبر زیاد و ازخودگذشتگی مهم ترین آن ها می باشد .

شاید ضرب المثل معروف “گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی” را شنیده باشید . این ضرب المثل رابطه عاشقانه ما را نیز شامل می شود . یعنی با صبر کردن می توان رابطه عاشقانه را تقویت کرد .

برای درک بهتر این ویژگی به مثال زیر توجه کنید .

زن و مرد عاشقی را در نظر بگیرید که هر دو ویژگی های یک رابطه عاشقانه را دارا می باشند ، حال بنا به هر دلیلی بین آن ها جدایی افتاده است .

در این مثال فرض بر این است که ویژگی های یک رابطه عاشقانه در هردو وجود دارد . بنابراین هر دو با صبر پیشه کردن این دوران جدایی را پشت سر می گذارند تا موعد وصل آن ها فرا رسد .

حال سناریوی زیر را در نظر بگیرید :

ویژگی صبوری در مرد وجود ندارد . مرد برای انجام یک سفر کاری به مدتی مثلا دو ماه مجبور به ترک زن باشد . در این مدت زن با صبر و حوصله منتظر پایان رسیدن این دوره است . اما مرد چون فرد صبوری نیست توان تحمل این دوری را ندارد و مخفیانه وارد رابطه دیگری می شود .

این امر همچون سمی کشنده بر کالبد رابطه عاشقانه آن ها اثر می کند و زندگی آن ها را تحت الشعاع قرار می دهد .

بنابراین عدم صبوری مرد یا زن یا هردو خواسته یا ناخواسته با گذر زمان می تواند باعث نابودی رابطه عاشقانه آن ها شود .

طبق ویژگی های رابطه عاشقانه که در بالا بررسی شد می توانیم راه های حفظ رابطه عاشقانه را به صورت زیر عنوان کنیم .

راه های حفظ رابطه عاشقانه عبارتند از :

  1. داشتن از خود گذشتگی و فداکاری در زوجین : هریک از زوجین می بایست نسبت به یکدیگر گذشت و فداکاری داشته باشند تا رابطه عاشقانه آن ها پایدار باشد.
  2. برخورداری از علاقه شدید قلبی در زوجین : هر یک از زوجین می بایست علاقه شدید قلبی نسبت به یکدیگر داشته باشند تا به وسیله این علاقه بتوانند به حفظ رابطه عاشقانه خود کمک کنند .
  3. وجود محبت و مهربانی زیاد در هریک از زوجین : هر یک از زوجین می بایست نسبت به دیگری محبت و مهربانی زیادی به خرج دهد تا به وسیله آن در استحکام رابطه عاشقانه خود گام مثبت بردارند .
  4. داشتن رابطه ای دو طرفه : هر یک از زوجین می بایست ویژگی های یک رابطه عاشقانه را در خود ایجاد کرده و یا در صورت وجود تقویت کند و اینگونه نباشد که که این ویژگی ها فقط در یکی از آنها ظاهر شود .
  5. وجود صبر و حوصله زیاد در هریک از زوجین : هر یک از زوجین می بایست نسبت به اتفاقات و حوادث و تلخی های روزگار صبر پیشه کنند و با اینکار اجازه ندهند تا مشکلات ( مثل جدایی موقت نظیر سفر کاری ) رابطه عاشقانه آن ها را هدف بگیرد .

حال که با ویژگی ها و راه های حفظ رابطه عاشقانه آشنا شدیم می توان با بهره گیری از مشاوران خبره در تقویت و بهبود این رابطه عاشقانه گام برداشت .

بدین منظور کلینیک روانشناسی روان آرام با در اختیارداشتن بهترین مشاوران آماده ارائه خدمات به شما می باشد .

شما می توانید با استفاده از توصیه ها و راهنمایی های مشاوران خبره در این کلینیک گامی مثبت در حفظ رابطه عاشقانه خود بردارید .

4.6/5 - (427 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره