به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان طرحواره بی اعتمادی

مشاور منظور از طرحواره بی اعتمادی چیست؟ مشاور ازدواج علل بروز طرحواره بی اعتمادی مرکز مشاوره آشنایی با مرکز کلینیک ما سرویس ها سوالات متداول

راهکارهای درمان طرحواره بی اعتمادی

از مهم ترین سوالاتی که بین افرادی که دچار بی اعتمادی به دیگران هستند این است که طرحواره بی اعتمادی و راهکارهای درمان طرحواره بی اعتمادی چیست؟ به همین سبب تصمیم داریم در ادامه به برخی از روش های درمان طرحواره بی اعتمادی بپردازیم بنابراین همراه ما باشید که پس از ارائه اطلاعاتی مبنی بر طرحواره بی اعتمادی، به این راهکارها در انتها اشاره نموده ایم.

منظور از طرحواره بی اعتمادی چیست؟

یکی از طرحواره های ذهنی که در برخی افراد به شکلی واضح خودنمایی می کند طرحواره یا تله بی اعتمادی می باشد. از آنجایی که یکی از اصول مهم در برقراری روابط دوستانه، عاطفی، کاری و..اعتماد می باشد زمانی که افراد دچار این طرحواره باشند ممکن است در نحوه تعامل و ارتباط با دیگران نیز دچار مشکل و خلل گردند.

فردی که دچار طرحواره بی اعتمادی می باشد احساس می کند دیگران حتی اطرافیان نزدیک به او با وی صادق نبوده و به طور کل دیگران قابل اعتماد نیستند و حتی قصد ضربه زدن و آسیب رسانی به وی را دارند.

این احساس و طرز فکر سبب می گردد شخص نسبت به دیگران بدگمان بوده و نتواند به خوبی با آن ها ارتباط برقرار نماید.

ویژگی های بارز طرحواره یا تله بی اعتمادی

جهت درمان طرحواره بی اعتمادی نیاز است که ابتدا به برخی از نشانه ها و علائم رفتاری توجه گردد، زیرا افرادی که دچار طرحواره بی اعتمادی هستند اغلب ویژگی های رفتاری ذیل را در بر دارند..

به طور کل این افراد مدام در حال شک و سوء ظن نسبت به دیگران بوده و نمی توانند به هیچکس جز خودشان اعتماد کنند ولیکن جالب توجه است اغلب افرادی که دچار طرحواره بی اعتمادی هستند خود نیز مطابق با باور های خود عمل کرده و به دیگران آسیب می رسانند زیرا بر این باور هستند که بهتر است قبل از اینکه از سوی دیگران آسیب ببینند، وی به آن ها آسیب زنند..

درمان طرحواره بی اعتمادی

آیا طرحواره بی اعتمادی قابل درمان است؟

بله زمانی که افراد نزد دکتر روانشناس متخصص و مجرب در این زمینه مراجعه نمایند می توانند به مرور زمان بی اعتمادی خویش را کاهش داده و این تله نیز درمان گردد.بدین منظور افراد می توانند با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمایند.

درمان تله بی اعتمادی تا چه مدت طول می کشد؟

نمی توان پاسخی قطعی به این سوال داد زیرا شدت تله بی اعتمادی ممکن است در هر فرد متفاوت باشد بنابراین این پاسخ را در طی جلسات درمانی طرحواره بی اعتمادی می توان دریافت.

اگر دیگران با افراد بی اعتماد صادقانه رفتار کنند ایشان دچار بی اعتمادی می شوند؟

بله در این مواقع افرادی که دچار تله بی اعتمادی هستند دچار سوءظن می شوند که حتما دلیلی پشت این رفتارهای صادقانه وجود دارد..لذا اگر تله بی اعتمادی درمان نشود به مرور شدیدتر شده و زندگی شخصی افراد را مختل می سازد.

4.6/5 - (91 امتیاز)

علل بروز طرحواره بی اعتمادی

طرحواره بی اعتمادی به سبب وجود برخی دلایل که عموما در دوران کودکی بارزتر هستند نیز ایجاد می گردد و به مرور زمان در بزرگسالی شدت می یابد..به همین دلیل نیاز است با برخی از دلایلی که در دوران کودکی سبب بروز طرحواره بی اعتمادی می گردد آشنا شد که در ادامه اشارات بیشتری به آن ها می شود..

تندخویی والدین نسبت به کودک

نوع رفتار والدین با فرزند خود به خصوص در سنین کودکی بسیار مهم می باشد. زمانی که والدین با کودک خود بدرفتاری کرده و او را با توهین های مکرر، سرزنش کردن و..مورد اذیت قرار دهند یا او را کتک زده و با بهره گیری از روش های تنبیه بدنی سعی بر ادب کردن کودک خود، کنند این کودک در آینده و در سنین بالاتر دچار طرحواره بی اعتمادی می گردد.

زیرا..

کودک به جای مشاهده رفتار و برخورد مناسب از سوی والدین خویش به هنگام هر اتفاق فرضا اشتباهات کودکانه شاهد بدرفتاری و کتک خوردن از جانب والدین خویش بوده و این نیز سبب می گردد در بزرگسالی علائم بی اعتمادی در وی نمایان گردد و در هر موقعیت برقرار باشد و نیاز به درمان طرحواره بی اعتمادی الزامی می گردد.

الگوبرداری از والدین

برخی والدین خودشان نیز به دیگران بی اعتماد بوده و کودک خود را به اعتمادی نسبت به دیگران تشویق می کنند..

این والدین به صورت مکرر به فرزند خویش تذکر می دهند و او را از اعتماد نمودن به دیگران منع می کنند زیرا اعتماد کودک به دیگران را برابر با آسیب دیدگی از سوی آن ها می پندارند که بدین سبب تله بی اعتمادی در کودک شکل گرفته و در بزرگسالی شدت می یابد.

بحث و مجادله والدین با یکدیگر

زمانی که کودک در سنین حساس کودکی شاهد دعواهای مکرر والدین خویش باشد و مدام در حال ترس و نگرانی از رفتارها و عواقب دعواهای ایشان باشد، در سنین بزرگسالی به سبب نگرانی از چگونگی نحوه رفتار و برخوردهای دیگران دچار طرحواره بی اعتمادی می گردد.

سوءاستفاده یا تجاوز جنسی

یکی از دلایلی که سبب بی اعتمادی شدید در برخی افراد به دیگران می گردد، سابقه تجاوز جنسی از سوی دیگران می باشد..

از آنجایی که فرد از بابت این اتفاق دچار ضربه روحی گردیده به سختی می تواند به دیگران اعتماد نماید به همین سبب تجاوز جنسی یکی از مهمترین دلایلی است که می تواند سبب بروز طرحواره بی اعتمادی در برخی افراد گردد و نیاز است که حتما به درمان طرحواره بی اعتمادی پرداخت.

درمان طرحواره بی اعتمادی

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان طرحواره بی اعتمادی

راهکارهای پیشنهادی درمان طرحواره بی اعتمادی

بسیار مهم است که تله بی اعتمادی حتما توسط دکتر روانشناس مجرب و متخصص درمان شود زیرا در صورت عدم درمان طرحواره بی اعتمادی، این تله زندگی روزمره و طبیعی افراد را مختل می سازد. لذا برخی از راهکارهای پیشنهادی موثر بر درمان تله بی اعتمادی عبارتند از:

نیمه پر لیوان را دیدن

افرادی که دچار طرحواره بی اعتمادی هستند بجای تماشای نیمه پر لیوان، همیشه نیمه خالی لیوان را مشاهده می نمایند و تنها به منفی بافی ها و احساس خطر از اعتماد به دیگران و..بسنده می کنند در حالی که این افراد می توانند با مشاهده نیمه پر لیوان به جای تمرکز بر احساسات و افکار منفی خود نسبت به دیگران، از نکات مثبت و ویژگی های خوب آن ها غافل نشوند.

اجتناب از ایجاد دو دستگی بین دیگران

اشاره کردیم افرادی که دچار تله بی اعتمادی هستند خیلی سخت به دیگران اعتماد می کنند حتی به نزدیکان خویش با این حال این افراد، دیگران را به دو دسته تقسیم می نمایند، افرادی که به آنها اعتماد دارند و افرادی که غیر قابل اعتماد هستند..به همین سبب مدام در ذهن خود در جستجوی افراد غیر قابل اعتماد و دوری گزیدن از آن ها می باشند..

یکی از بهترین راه های درمان طرحواره بی اعتمادی عدم دو دستگی بین افراد و قابل اعتماد و غیر قابل اعتماد دانستن آن ها است.

بدین منظور افراد می توانند میزان اعتماد خود به دیگران را نمره دهی نموده و به دیگران به اندازه میزان اعتماد به ایشان امتیاز دهد..این امتیاز می تواند از 0 تا هر میزان عدد فرضا 20 ادامه یابد و شخص دیدگاه غیر قابل اعتماد بودن و کاملا قابل اعتماد بودن را کنار بگذارند زیرا هیچکس 0 و هیچکس 100 نمی باشد..

بینش نسبت به وجود تله بی اعتمادی

اگر افرادی که دچار تله بی اعتمادی هستند نسبت به این تله در وجود خود آگاه باشند و بدانند گاهی حتی بی مورد نسبت به دیگران بی اعتماد می شوند می توانند تا حدودی خود را در برابر غیرقابل اعتماد دانستن دیگران کنترل نمایند.

این کنترل می تواند سبب گردد فرد کمتر از قبل در دیگران به دنبال نشانه های رفتاری بی اعتمادی و آسیب زننده باشد و هر بار با خود تکرار کند که طرحواره بی اعتمادی او سبب بروز این افکار در وی گردیده نه اینکه دیگران حتما و به عمد غیر قابل اعتماد هستند.

نیاز است که افراد با وجود بینش نسبت به این تله جهت درمان طرحواره بی اعتمادی نزد دکتر روانشناس متخصص اقدام نمایند.

اجتناب از قضاوت های ذهنی

افرادی که دچار تله بی اعتمادی هستند به هنگام رویارویی با دیگران نیز در ذهن خود به دنبال نشانه هایی هستند که بگویند شخص غیر قابل اعتماد می باشد به همین سبب اجتناب از این رفتار و قضاوت ذهنی درباره خطرناک و غیر قابل اعتماد بودن دیگران می تواند راهی برای کاهش علائم و درمان طرحواره بی اعتمادی باشد.

مراجعه نزد دکتر روانشناس متخصص

بهره مندی از راهنمایی های تخصصی دکتر روانشناس می تواند سبب کاهش میزان علائم و واکنش های رفتاری طرحواره بی اعتمادی گردد..

لذا دکتر روانشناس و طرحواره درمانگر علاوه بر درمان طرحواره بازداری هیجانی، درمان طرحواره ایثار و..نیز به درمان طرحواره بی اعتمادی پرداخته و با ارائه راهکارهای موثر درمانی به وی کمک می کند تا درمان گردد.

بدین منظور افراد می توانند جهت درمان طرحواره بی اعتمادی و به کارگیری راه های افزایش اعتماد به نفس در خود به صورت کاملا تخصصی نیز با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمایند.

درمان طرحواره بی اعتمادی

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره