به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان طرحواره بازداری هیجانی

مشاور منظور از تله طرحواره بازداری هیجانی چیست؟ مشاور ازدواج علل بروز طرحواره بازداری هیجانی مرکز مشاوره آشنایی با مرکز کلینیک ما سرویس ها سوالات متداول

راهکارهای درمان طرحواره بازداری هیجانی

یکی از سوالاتی که ممکن است برای برخی افراد ایجاد گردد این است که روش های درمان طرحواره بازداری هیجانی چیست؟ آیا تله بازداری هیجانی قابل درمان می باشد یا خیر؟ بدین سبب تصمیم گرفتیم در اینباره صحبت کنیم تا اطلاعات کامل تری در خصوص راه های درمان طرحواره محرومیت هیجانی که اغلب افراد جویای آن هستند کسب نمایید.

منظور از تله طرحواره بازداری هیجانی چیست؟

طرحواره بازداری هیجانی یعنی عدم ابراز و سرکوب احساسات درونی به صورت افراطی.. فرضا زمانی که افراد دچار تله طرحواره محرومیت هیجانی هستند نمی توانند احساسات خود اعم از ناراحتی و خشم و..را بروز نمایند و این احساسات را تمام در خود می ریزند زیرا نگران هستند که با بروز هیجانان خود خصوصا ناراحتی و خشم و..از سوی دیگران طرد شوند.

یا فرضا به سبب خجالت کشیدن نمی توانند احساسات شادی و خوشحالی خویش را به دیگران نشان دهند.به طور کل فردی که دچار تله بازداری هیجانی می باشد احساسات درونی خویش را سرکوب می نماید زیرا نمی تواند این احساسات را به دیگران ابراز دارد.

افرادی که نیازمند بهره مندی از جلسات درمان طرحواره بازداری هیجانی هستند در بروز احساسات و هیجاناتی نظیر خشم و عصبانیت، ناراحتی، خوشحالی و ابراز علاقه و عشق و..نیز نمی توانند به خوبی عمل کرده و این هیجانات را سرکوب می کنند که این سرکوب نشان از تله و طرحواره محرومیت هیجانی می باشد.

لذا در راستای اشاره به راهکارهای درمان طرحواره محرومیت هیجانی نیاز است که برخی از علائم و نشانه های این تله نیز اشاره کنیم.

نشانه ها و علائم طرحواره بازداری هیجانی چیست؟

همانطور که بیان شد افرادی که دچار تله بازداری یا محرومیت هیجانی هستند نمی توانند احساسات خود را بروز کنند و این نیز می تواند سبب بروز مشکلاتی در زندگی ایشان فرضا کاهش کیفیت ارتباطات اجتماعی شان و..گردد.

حال در ادامه به توضیحات کامل تر و روشن تری از نشانه های نیازمندی به حضور در جلسات درمان طرحواره بازداری هیجانی اشاره می کنیم که عبارتند از:

اینها از رایج ترین نشانه های افرادی بود که دچار تله طرحواره بازداری هیجانی هستند و در صورتی که جلسات درمان طرحواره بازداری هیجانی به خوبی در زمان مناسب و نزد روانشناسی مجرب آغاز گردد، می توان به مرور میزان شدت علائم این تله را کاهش داد.

بدین جهت کافیست با شماره درج شده جهت کسب اطلاع از نحوه بهره مندی از جلسات مشاوره روانشناسی کلینیک روان آرام تماس حاصل نمود.

درمان طرحواره بازداری هیجانی

آیا تله بازداری هیجانی قابل درمان است؟

بله با مراجعه به دکتر روانشناس و با بهره گیری از طرحواره درمانی می توان به مرور میزان تله بازداری هیجانی را کاهش داده و درمان نمود..بدین جهت افراد می توانند با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمایند.

آیا می توان به صورت غیر حضوری و آنلاین به درمان طرحواره بازداری هیجانی پرداخت؟

بله افراد می توانند از جلسات غیر حضوری درمان محرومیت هیجانی توسط کلینیک روان آرام بهره مند گردند.

چه مدت طول می کشد تا بازداری هیجانی در افراد درمان شود؟

نمی توان زمان معینی را بیان داشت و نیاز است که میزان پیشرفت افراد در جلسات طرحواره درمانی نیز توسط درمانگر با توجه به ریشه یابی علل بروز بازداری هیجانی و مدت زمان بروز علائم و..بررسی و ارزیابی گردد.

4.5/5 - (91 امتیاز)

علل بروز طرحواره بازداری هیجانی

الگوبرداری از والدین یا دیگر اعضای خانواده

اغلب افرادی که نیازمند مراجعه به جلسات طرحواره بازداری هیجانی می گردند از این رو به سرکوب کردن احساسات خود عادت کرده اند که این بازداری را در بین اعضای خانواده خود دیده باشند و به مرور زمان به سبب الگوبرداری اشتباه و تقلید از ایشان به طور ناخودآگاه دچار محرومیت هیجانی گشته اند.

تمسخر احساسات در دوران کودکی

متاسفانه برخی به سبب اینکه در دوران کودکی با بروز احساسات خود اعم از ناراحتی یا خوشحالی های مکرر توسط دیگران مثل دوست یا خواهر و برادر و..مسخره می شده اند نیز به مرور از ترس تمسخر دیگران از بروز احساسات خود جلوگیری نموده و با سرکوب آن ها دچار تله یا طرحواره بازداری هیجانی می گردند.

خانواده سخت گیر و سرکوب گر

یکی از مهم ترین دلایلی که سبب می گردد افراد دچار تله محرومیت هیجانی شوند این است که والدین ایشان در دوران کودکی بسیار سرکوب گر بوده اند فرضا زمانی که کودک گریه می کرد یا با صدای بلند می خندیده است والدین سریعا واکنشی منفی داده و به او گفته اند ساکت شود و..

به همین سبب کودک به سبب ترس از والدین سخت گیر خود برای اینکه سر او داد نزنند و دعوایش نکنند احساسات خود را سرکوب می نمایند و نیازمند بهره مندی از جلسات درمان طرحواره بازداری هیجانی یا درمان محرومیت هیجانی می گردند.

درمان طرحواره بازداری هیجانی

تاثیرات طرحواره بازداری هیجانی بر افراد

طرحواره بازداری هیجانی می تواند سبب تاثیراتی منفی بر فعالیت های روزمره و ارتباطات اجتماعی ایشان با دیگران گردد، زیرا زمانی که افراد از ابراز احساسات خود اجتناب کرده و نتوانند به خوبی هیجاناتشان را ابراز کنند، میزان کیفیت روابطشان به مرور کاهش پیدا کرده و حتی میزان عزت نفس و اعتماد به نفس فرد خصوصا در جمع کم می شود.

شاید با خود بگویید این طرحواره چرا باید بر روی عزت نفس افراد تاثیرگذار باشد؟ باید بیان داریم عدم ابراز احساسات خود به دیگران می تواند روابط را کمرنگ سازد زیرا کمتر افرادی هستند که می توانند با افرادی که رفتاری سرد دارند دوستانه رفتار کنند.

چنانچه وقتی این افراد کمرنگ شدن روابطشان را مشاهده می کنند، مدام خود را سرزنش می کنند و این نیز تاثیر بسیاری بر کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس ایشان می گذارد.

به همین سبب مهم است که جهت درمان طرحواره محرومیت هیجانی حتما از روانشناس متخصص و مجرب کمک گرفت.

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان طرحواره بازداری هیجانی

سبک های مقابله با طرحواره بازداری هیجانی

جالب توجه است که هر یک از افرادی که دچار طرحواره بازداری هیجانی هستند، ممکن است سبک های مقابله ای متعددی داشته و با استفاده از آن واکنش های مختلفی را از خود نشان دهند.

در این بخش قصد داریم به برخی از این سبک ها اشاره کنیم..

سبک مقابله ای جبران افراطی

در این نوع سبک، فرد بیش از حد لازم احساسات خود را ابراز می کند، چنانچه در این نوع سبک مقابله ای، افراد ممکن است بدون فکر کردن این احساسات را ابراز کرده و حتی از درستی یا غلط بودن کار خود اطمینان نداشته باشند زیرا ابراز احساسات بیش از حد به دیگران، ممکن است تاثیر بسیاری بر روی ایشان داشته باشد.

سبک تسلیم

افرادی که در راستای وجود طرحواره بازداری هیجانی، از این نوع سبک مقابله ای استفاده می کنند نیز از درون به صورت نرمال و معمولی احساساتی می باشند اما این احساساتی بودن را در ظاهر خود نشان نمی دهند.

این افراد نمی توانند به خوبی در برابر این طرحواره مقابله کرده و به همین سبب احساسات و هیجانات خود را ابراز نمی کنند.

سبک اجتناب

عموما افرادی که دارای این سبک رفتاری هستند از بروز احساسات خود اجتناب می کنند و هیجانات خود را بیان نمی کنند.

و..

در ادامه نیز قصد داریم به برخی راهکارهای موثر بر درمان طرحواره بازداری هیجانی اشاره کنیم که با اجرای آن ها در کنار بهره مندی از جلسات درمان می توان به نتایج مطلوبی دست یافت.

راهکارهای پیشنهادی درمان طرحواره بازداری هیجانی

1.پذیرش احساسات درونی

بهتر است افرادی که دچار محرومیت هیجانی هستند به پذیرش احساسات خود بپردازند و بدانند که دیگران هم دارای چنین عواطف و هیجاناتی هستند و با ابراز این احساسات به دیگران خصوصا نزدیکان صمیمی می توان حال درونی بهتری پیدا کرده و دیگر به سبب سرکوب احساسات دچار فشار درونی اعم از درد قفسه سینه و..نگردند.

بسیار مهم است که افراد با پذیرش این احساسات، تفکرات اشتباه خود در خصوص مورد تمسخر قرار گرفتن یا طرد شدن را کنار گذاشته و سعی نمایند با ابراز احساسات مثبت و خوشحال کننده خود شروع به کاهش میزان بازداری هیجانی شان کنند و به مرور هیجانات دیگر خود را هم به صورت کنترل شده ابراز دارند..

زیرا باید توجه داشت بازداری هیجانی افراطی و ابراز هیجانات به صورت افراطی، هر دو شیوه های غلطی هستند که نیاز است آن ها را اصلاح نمود و با کنترل و مدیریت هیجانات بدون ترس و نگرانی از قضاوت دیگران به بروز احساسات اقدام نمود.

یادگیری مهارت کنترل خشم اغلب افرادی که نیاز است جهت درمان طرحواره محرومیت هیجانی به دکتر روانشناس مراجعه کنند می ترسند که در صورت بروز خشم نتوانند آن را به خوبی کنترل نمایند..

به همین سبب پیشنهاد می گردد ایشان مهارت های کنترل خشم را به صورت اصولی یاد بگیرند و به مرور با مدیریت خشم خود نیز این هیجان را در مواقع ضروری ابراز دارند..

ابراز خشم به صورت کنترل شده و درست بسیار بهتر از سرکوب این هیجان می باشد..زیرا اگر خشم به دفعات زیاد سرکوب شود ممکن است به خشم نهفته تبدیل شده و افراد بدین سبب مدام نسبت به دیگران پر از خشم و کینه بوده و به مرور احساسات بد و مخرب شان نیز در آن ها شدت یابند.

2.تکرار جملات مثبت با خود و دیگران

افراد می توانند جهت اینکه بتوانند میزان بازداری هیجانی خود را کاهش دهند جملات مثبت و انرژی بخش را با خود تکرار کنند و نیز برای نتیجه بخش بودن این تمرین احساسات مثبت خود را به دیگران هم ابراز دارند..

خودشان را دوست بدارند و به خود و عزیزانشان ابراز علاقه کنند..ممکن است ابراز علاقه به دیگران برای شروع این تمرین برای برخی دشوار باشد بنابراین ایشان می توانند تنها با تشکر کردن و ابراز احساسات خویش اعم از..خوشحالم که میبینمت..ممنون که کنارمی و..شروع کنند..

هدف این است که سرکوب و بازداری هیجانی از بین رود بنابراین بهتر است افراد در این امر عجله نکرده و نخواهند یک شبه از پله اول به پله دهم برسند..

بنابراین ایشان می توانند با بهره گیری از ابراز احساسات مثبت خود در ابتدا به خویشتن درونی و دیگران نیز از بازداری هیجانی نیز جلوگیری کنند و به مرور احساسات و هیجاناتی مثل ناراحتی را هم برای دیگران ابراز دارند و تمرین کنند که از این بابت خجالت نکشند چرا که تمامی انسان ها دارای هیجانات مثبت و منفی بوده و هستند.

باید توجه داشت ابراز هیجانات مثبت تنها به صورت کلامی کافی نبوده و نیاز است که این هیجانات به صورت رفتاری هم ابراز شوند..بنابراین افراد می توانند در ابتدا به ابراز هیجانات مثبت به صورت کلامی، رفتاری اعم از در آغوش گرفتن عزیزان و.. پرداخته و سبب به سراغ ابراز کلامی هیجاناتی مثل ناراحتی و..بروند.

3.مراجعه به دکتر روانشناس

یکی از بهترین و موثرترین راه های درمان طرحواره بازداری شناختی مراجعه به دکتر روانشناس می باشد..دکتر روانشناس با بهره گیری از روش طرحواره درمانی به کاهش و درمان طرحواره محرومیت هیجانی می پردازد.

درمانگر با ریشه یابی علل بروز بازداری شناختی در افراد و نیز شناخت عواطف و هیجانات ایشان به ایشان کمک می کند تا به مرور هیجانات خویش را بروز داده و از ابراز وجود نیز نترسیده و خجالت زده نشوند.

اینکه روش دکتر روانشناس در طرحواره درمانی چیست؟ باید بیان داشت در این روش درمانی طرحواره درمانگر تلاش نمی کند که افراد تکانشی شوند بلکه سعی می دارد مراجعی که جهت درمان طرحواره بازداری هیجانی به کلینیک مراجعه نموده است با احساسات و عواطف خود آشنا شده و با پذیرش این احساسات نیز بتوانند واکنش مناسبی با ارزیابی هیجانات خویش داشته باشند..

بدین جهت باید اشاره گردد مراجعه به دکتر روانشناس و طرحواره درمانگر بسیار مهم می باشد و نیاز است که افراد حتما برای درمان طرحواره محرومیت هیجانی اقدام کنند..بنابراین ایشان می توانند با شماره درج شده تماس حاصل نموده و جهت درمان تله محرومیت هیجانی به کلینیک روانشناسی روان آرام مراجعه نمایند.

درمان طرحواره بازداری هیجانی

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره