درمان هالوسینیشن

مشاور درمان هالوسینیشن مشاور ازدواج علائم توهم مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول
آیا تا به حال دچار توهم شده‌اید؟ آیا برای درمان هالوسینیشن راه حلی قطعی وجود دارد؟ چرا افراد به توهم دچار می‌شوند؟ برای درمان هالوسینیشن باید به روانپزشک مراجعه کنیم یا روانشناس؟چگونه توهم را از بین ببریم؟ برای دریافت پاسخ سوالات بالا و سایر سوالات مربوط به درمان توهم، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

درمان توهم

شما شما هم این جمله‌ها را بارها شنیده باشید که “فلانی توهم داره بابا ما اصلا اینو نگفتیم”، ” رو گل بود از توهم یه چیزی دیده و شنیده واسه خودش”، “ما ندیدم حتما توهم زدی” گاهی این جملات در جاهای درستی به کار نمی‌روند و فرد دچار توهم جدی نشده است اما در برخی مواقع فرد فی الواقع دچار توهم شده است.

توهم یا هالوسینیشن(hallucination) چیست؟

هنگامی که فردی دچار درک اشتباه و متفاوتی از احساسات است و این درک اشتباه سبب تشخیص اشتباه جسم خارجی، صدا و هر چیز خارجی می‌شود یعنی دچار توهم است و به درمان هالوسینیشن احتیاج دارد. کسانی که به درمان هالوسینیشن احتیاج دارند دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام چالش های خاص خودشان را دارند.

توهم بینایی

توهم بینایی شایع ترین نوع توهم است و اکثر کسانی که به دنبال درمان هالوسینیشن هستند دچار توهم در بینایی هستند. در توهم بینایی افراد الگوهای بصری یا نوری را خواهند دید که دیگران قادر به دیدن آن‌ها نخواهند بود. مثل دیدن شخصی که در اتاق نیست و یا سوسوی نور و چراغی چشمک‌زن که دیگران قادر به دیدن آن نیستند.

یک نوع تشنج نادر به نام “پس سری” ممکن است باعث شود شما لکه ها یا اشکال با رنگ روشن را ببینید. دلایل دیگر عبارتند از:

توهم بویایی

همانطور که در توهم بینایی چیزهایی را خواهید دید که وجود ندارند، در توهم بویایی بوهایی را حس می‌کنید که وجود ندارند. در واقع اینبار به جای بینایی بویایی شما درگیر می‌شود. این بوها هم می‌توانند بوهای نامطبوع و هم مطبوع باشند؛ برای مثال هنگامی که از خواب بیدار می‌شود بوی نامطبوعی به مشام فرد می‌رسد که دگران آن را حس نمی‌کنند و یا بوی دلپذیر و مورد علاقه تان که دیگران به مشامشان نمی‌رسد. ممکن است فکر کنید این بو از چیزی در اطراف شما می آید یا از بدن خودتان می آید از اینو احتمال اینکه برای درمان هالوسینیشن اقدام کنید کم است. علل می تواند شامل موارد زیر باشد:

توهم چشایی

افراد دارای توهم چشایی معمولا با مزه های عجیب و غریب همراه است که شاید هرگز آنها را نچشیده باشند مانند طعم فلز در دهان. ممکن است احساس کنند چیزی که می خورند یا می نوشند طعم عجیبی دارد. این افراد نیز گمانشان بر این است که مشکل از معده شان است در نتیجه برای درمان هالوسینیشن اقدام نخواهند کرد. علل می تواند شامل موارد زیر باشد:

توهم شنوایی

توهم شنوایی نیز از شایع ترین انواع توهم یا هالوسینیشن است و به قدر آزاردهنده و گاها ترسناک است که افراد به سرعت برای درمان هالوسینیشن اقدام می‌نمایند. شنیدن صداهایی که دیگران قادر به شنیدن آنها نیستند. این صدا های می‌توانند در حالت های مختلفی مانند عصبانیت و خنثی باشند. ممکن است احساس کنید که صداها از درون یا خارج ذهن شما می آیند. ممکن است صداهایی را که با یکدیگر صحبت می کنند، بشنوید یا احساس کنید که به شما می گویند کاری انجام دهید. علل می تواند شامل موارد زیر باشد:

توهم لمسی

در هالوسینیشن لمسی، ممکن است فکر کنید چیزی شما را قلقلک می دهد یا ممکن است احساس کنید حشرات روی پوست یا زیر پوست شما می خزند. این که چیزی را روی پوست خود حی کنید نیز گاها به عنوان حساسیت پوستی و فصلی برداشت می‌شود و همین احتمال اقدام برای درمان هالوسینیشن را پایین خواهد اورد. علل توهم لمسی عبارتند از:

توهم روی چه مواردی تاثیر می گذارد؟

توهم ممکن است بر روی بینایی، حس بویایی، چشایی، شنوایی یا احساس بدن تأثیر بگذارد.

توهم چیست؟

توهم یا هالوسینیشن، دسته‌ ای از تجربه های حسی است که واقعی به نظر می رسد؛ اما توسط ذهن شما ایجاد می شود.

مهم ترین عامل ایجاد توهم چیست؟

بیماری های روانی از جمله مهمترین دلایل هالوسینیشن است. اسکیزوفرنی، زوال عقل و هذیان چند نمونه است.

4.6/5 - (487 امتیاز)

علائم توهم

بالاتر در مورد انواع توهم صحبت شد و واضح است که بسته به نوع توهم علائم و درمان هالوسینیشن متفاوت خواهد بود. در اینجا به علائم این توهامات به اختصار شاراه خواهد شد:

عوامل ایجاد هالوسینیشن

فرادی که برای درمان هالوسینیشن اقدام می‌نمایند، علل مختلفی میتواند پشت بیماری شان باشد و نمیتوان یک علت واحد را در نظر گرفت. آنچه اهمیت دارد این است که برخی از این عوامل قابل پیشگیری هستند اما برخی خیر. از این رو همه انسان هایی که برای درمان هالوسینیشن اقدام مینمایند خودشان باعث به وجود آمودن توهم نشده اند و این توهمات بعد از طی شدن حالتی مانند تشنج و صرع در آنها شکل گرفته. در ادامه به تک تک مواردی که تا به حال به عنوان عوامل هالوسینیشن شناخته شده اند پرداخته خواهد شد:

۱. شرایط بهداشت روانی

۲.مصرف مواد

مصرف مواد یکی دیگر از علل نسبتاً شایع توهم است. بعضی از افراد پس از نوشیدن بیش از حد الکل یا مصرف مواد مخدر مانند کوکائین چیزهایی را که در آن نیست، می بینند یا می شنوند. داروهای توهم زا مانند LSD و PCP نیز می توانند باعث توهم شوند.

۳.کمبود خواب

کم خوابیدن همچنین می تواند منجر به توهم شود. اگر چندین روز نخوابید یا در مدت طولانی خواب کافی ندارید، ممکن است مستعد توهم باشید. افرادی که شغلشان به صورت شیفتی است و برنامه خواب درستی ندارند در معرض این عامل هستند.همچنین ممکن است توهمات را درست قبل از خواب یا قبل از بیدار شدن از خواب، معروف به توهم هیپنوتیزم، تجربه کنید.

۴.داروها

داروهای خاصی که برای شرایط روحی و جسمی مصرف می شوند نیز می توانند باعث توهم شوند. داروهایی که برای رفع و کنترل برخی از بیماری ها مصرف میشود علاوه بر مزایایی که دارند می‌توانند سبب ایجاد حالت های توهم در انسان شوند و او را با چالش های جدیدی رو به رو کنند برای مثال؛ بیماری پارکینسون، افسردگی، روان پریشی و داروهای صرع ممکن است گاهی علائم توهم را تحریک کنند.

البته که در مورد تمام افراد این گونه نیست  و بدن های مختلف واکنش های مختلفی به دارو ها خواهند داشت.

۵.شرایط دیگر

سایر شرایط نیز می تواند باعث توهم شود. این شرایط شامل موارد زیر است:

درمان هالوسینیشن

حالا بحثی که پیش می‌آید این است که چگونه توهم را از بین ببریم؟ آیا درمان هالوسینیشن وجود دارد؟ خوشبختانه با

اگر احساس می کنید که دچار هالوسینیشن هستید و نیاز به درمان توهم دارید، بهترین کار این است که فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک از علائم شما سوال و سپس معاینه فیزیکی می کند. آزمایشات اضافی ممکن است شامل آزمایش خون یا ادرار و شاید اسکن مغز باشد.

پزشک معالج شما می تواند بهترین روش درمانی را برای شما پیشنهاد کند، در صورتی که متوجه علت توهمات شما شود. روش های درمان توهم بدین صورت است:

۱.داروها

درمان توهم شما کاملاً به علت اصلی آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر به دلیل ترک شدید الکل دچار توهم می شوید، ممکن است پزشک دارویی برای آرامش سیستم عصبی شما تجویز کند. با این حال، اگر توهم ناشی از بیماری پارکینسون در فرد مبتلا به زوال عقل باشد، ممکن است همین نوع دارو مفید نباشد و از داروهای دیگر استفاده شود. تشخیص دقیق برای درمان توهم، بسیار مهم است. داروها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

۲.مشاوره

مشاوره نیز ممکن است بخشی از برنامه درمانی شما باشد. این امر به ویژه اگر علت اصلی توهمات شما یک وضعیت بهداشت روانی باشد، بسیار درست است. کمک گرفتن از مشاوره فردی می تواند به شما کمک کند درک بهتری از آن چه برای شما اتفاق می افتد، داشته باشید. یک مشاور همچنین می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های مقابله ای را یاد بگیرید، به ویژه برای مواردی که احساس ترس یا پارانوئید می کنید.

۳.خودیاری

راهکارهای خودیاری زیر می تواند به بیماران کمک کند تا با توهمات  به خصوص توهم شنوایی بهتر کنار بیایند:

روند درمان توهم در طولانی مدت

درمان توهم و بهبودی هالوسینیشن بستگی به علت آن دارد. اگر به اندازه کافی نمی خوابید یا زیاد می نوشید، این رفتارها قابل تنظیم است.اگر بیماری شما ناشی از یک بیماری روانی است، مانند اسکیزوفرنی، مصرف داروهای مناسب می تواند توهمات شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. با مراجعه فوری به پزشک و پیروی از یک برنامه درمانی، احتمالاً در بلند مدت نتیجه مثبتی خواهید داشت.

تجربه توهم برای افراد بسیاری مرسوم است، اما مطالعات نشان داده است که متأسفانه افراد بسیار کمی گزارش توهم را به پزشک یا مشاور خود می دهند. توهمات بسته به دلیلی که دارند، ممکن است خطرناک شوند و موجب آسیب رساندن به خود یا دیگران باشند. به همین دلیل اگر احساس می کنید دچار هر نوعی از توهم شده اید یا شخصی را در عزیزان خود دارید که توهم را تجربه می کند، فوراً با پزشک خود صحبت کنید و برای درمان توهم اقدام کنید.

جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
سحر

با عرض سلام و وقت بخیر
من داییم حدود ۹ ماهی هست که بخاطر مصرف الکل صنعتی نابینا شده و دکترا گفتن درمانی نداره و حدود یه ماهی هست ک توهماتش شروع شده و هر جایی میره حس میکنه کسی اونجاس و همسرش داره بهش خیانت میکنه چجوری میشه این توهماتو از بین برد ایا راه درمانی وجود داره ؟؟؟؟
خواهش میکنم کمکم کنید واقعا زندگی تو این شرایط غیر ممکنه و خونوادش از هم پاشیده???

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
پاسخ به  سحر

سلام دوست عزیز؛ ایشون بایستی ابتدا به روانپزشک مراجعه کنند و دارو درمانی رو شروع کنند و در بهترین حالت کنار درمان دارویی تحت نظر روانشناس هم باشند.

ه ف
1 سال قبل

سلام شوهرم چن سال هفته ای ی بار شیشه میزنه وقتی میکشه میگه بهم خیانت کردی اگه نکشه چقد طول میکشه ذهنش درس بشه ممنون

و ح
پاسخ به  ه ف

حداقل دوسال طول می کشه تا پایانه های سیناپسی آسیب دیده در مغز ترمیم بشه ، البته در صورت آسیب شدید ، حملات عصبی وپانیک و عوارض غیر قابل درمان هست و حدود ده تا پانزده سال از زندگی بعد از ترک فرد را بشدت دچار چالش می کنه ، در آسیب شدید مغز با توهم وهذیان، بستری ، کموتراپی، برق و تششع هم لازمه مخصوصاً اکه مغز درگیر توده یا تومور هم شده باشه .