به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان تایید طلبی

بهترین راه درمان تایید طلبی

تایید طلبی یکی از مهم ترین موارد اختلالات شخصیتی است که روانشناسان به آن پی برده و در فکر مدیریت آن هستند. تایید طلبی را می توان یک یک اختلال  و مشکل درون شخصیت انسان تلقی کرد که می تواند اثرات مخربی را بر زندگی افراد داشته باشد. این ویژگی ، جنبه های مختلف زندگی شخص را تحت الشعاع خود قرار می دهد و برای زندگی شخصی ، زندگی اجتماعی ، زندگی کاری و روابط اجتماعی و یک تهدید محسوب می شود. ما این مقاله را به تایید طلبی و تعریف آن ، مضرات و مزایا آن و راه های درمان تایید طلبی را اختصاص داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد تایید طلبی این مقاله را از دست ندهید.

تایید طلبی چیست ؟

تمامی انسان در ذات خود نیاز به تایید شدن و مقبول بودن در نزد دیگران دارند. در حقیقت همه ما انسان از تایید شدن توسط دیگران لذت می بریم و بخشی از اعمال خود در جنبه کسب مقبولیت اجتماعی انجام می دهیم. گاهی نیاز انسان به دریافت تایید از دیگران از سطح طبیعی خود فراتر میرود و اختلال شخصیتی به اسم تایید طلبی گریبانگیر فرد می شود. این اختلال قابل درمان است و با شناسایی آن ،راه هایی برای درمان تایید طلبی وجود دارد.

متاسفانه این رفتار یعنی تایید طلبی درقالب سایر رفتار های شخصیتی انسان قرار می گیرد و افراد را از وجود خود بی اطلاع می کند. این بی اطلاعی  سبب می شود افراد به دنبال درمان تایید طلبی نباشند.

تایید طلبی را می توان با انواع رفتار ها مرتبط دانست. درحقیقت این مشکل در قالب های مختلف خود را نشان می دهد و به شکل توجه طلبی و مهر طلبی ظهور می کند. تلاش برای جلب توجه ، رفتار کردن مطابق سلایق دیگران ، لباس پوشیدن بر اساس خوشایند دیگران و تصمیم گیری بر اساس نظر دیگران را می توان نشانه ای از حضور تایید طلبی دانست. لازم به ذکر است تمامی رفتار های مذکور به علت تایید طلبی نیست ولی در بسیاری از موارد افراد تایید طلب رفتار های مذکور را دارند و در صورت شناسایی باید به درمان تایید طلبی بپردازند.

چرا باید به درمان تایید طلبی پرداخت ؟

افراد تایید طلبی زندگی منفعلانه ای دارند. ملاک تصمیم گیری خود را احساسات و علایق دیگران قرار می دهند و زندگی خود را برای دیگران انجام می دهند. زندگی کردن بر اساس علایق دیگران باعث عدم ثبات شخصیتی می شود. این عدم ثبات شخصیت می تواند باعث فاصله گرفتن سایرین از شخص شود که این نتیجه ؛مخرب ترین تاثیر را بر فرد تایید طلب می گذارد و افسردگی را برای او به دنبال می آورد. علاوه بر این آینده فرد نیز تحت شعاع قرار می گیرد و به عنوان یک شخص بالغ ، قوه ی تصمیم گیری او از بین می رود ، یا ضعیف می شود و یا بر اساس احساسات دیگران است. این اعمال و رفتار ها تاثیرات بسیار مخربی دارد که برای جلوگیری از نتایج مخرب این عمل ، درمان تایید طلبی نیاز است.

درمان تایید طلبی

علت ایجاد تایید طلبی

تحقیر عزت نفس : مهم ترین علت ایجاد تایید طلبی ، مواجه شدن با رفتار تحقیر آمیز است به همین علت است که درمان تایید طلبی با افزایش عزت نفس رابطه بسیار تنگاتنگی دارد. اگر انسان با تحقیر دوران کودکی یا خردسالی مواجه شود ، دردوران نوجوانی به صورت تایید طلبی ظهور می کند و زندگی شخص را  تحت تاثیر قرار می دهد.

نوجوانی : تمامی افراد دردوران سنین نوجوانی با انواع چالش ها و بحران های هویتی و شخصیتی رو به رو می شوند که به همین علت این دوران حساس ترین دوران زندگی افراد محسوب می شود. در این سنین بسیاری از اخلاقیات در انسان شکل میگیرد و تا سالیان طولانی باقی می ماند. نوجوان به طور طبیعی در این سنین به دنبال کسب مقبولیت دیگران است و تمام تلاش خود را برای قرارگیری درمرکز توجه انجام می دهد. اگر نوجوان نتواند احساس نیاز به مقبولیت را کنترل کند ، این مقبولیت طلبی به تایید طلبی مبدل می شود . نهایتا تنها را خارج شدن این تایید طلبی از وجود نوجوان یا جوان ، پیگیری درمان تایید طلبی می باشد.

کم مهری یا بی مهری : فطرت انسان به گونه ای است که درطول زندگی خود به ابراز مهر و دریافت عطوفت و مهربانی از دیگران نیاز دارد. عدم دریافت مهر یا عشق از پدر ، مادر ، دوستان و آشنایان می تواند فرد را با یک چالش روحی مواجه کند که درنتیجه ی آن فرد احساس افسردگی و تنهایی می کند. ممکن است راهکاری که فرد برای خروج از این تنهایی را پیش میگیرد ، تایید طلبی باشد و برای دریافت مهر و علاقه دیگران ناخوداگاه به تایید طلبی دچار شود. در این موقعیت تایید طلبی به شکل مهر طلبی اشکار می شود و فرد برای جلب مهر و عشق دیگران رفتار خود را بر اساس سلایق آن ها تنظیم می کند. تکرار این رفتار موجب حاد شدن تایید طلبی می شود .دراین صورت درمان تایید طلبی را باید از طریق روانشناس یا مشاور پیگیری کرد.

احساس کم ارزشی : احساس کم ارزشی علت های مختلفی دارد. انسانی که احساس کم ارزشی می کند ، ارزش خود را از دیگران درخواست می کند و برای دریافت پاسخ مثبت ، مطابق خواست و سلیقه ی دیگران رفتار می کند.

5 راه درمان تایید طلبی

1-دوره های افزایش عزت نفس : فوقا ذکر کردیم که احساس کم ارزشی و تحقیر عزت نفس از مهم ترین علت های شکل گیری تایید طلبی است. با از بین رفتن علت یک امری ، معلول نیز از بین میرود. با افزایش عزت نفس و از بین رفت حس کم ارزشی ، نیاز به تایید دیگران نیز از بین می رود و از بین رفتن این نیاز مهم ترین درمان تایید طلبی است.

2-حضور فعال در مناسبات اجتماعی : به مهمانی ها و مراسمات بروید. حضور فعال داشته باشید و سعی کنید در بحث ها و گفتگو های شرکت کنید. جرئت مخالفت کردن با دیگران را داشته باشید و از واکنش آن ها نهراسید. زندگی اجتماعی با تضاد ها معنی پیدا می کند. نظرات خود را با شجاعت بیان کنید و به خاطر داشته باشید ، اگر یک فرد شمارا تایید نکرد ، به علت اشتباه بودن شما نیست !

3-افزایش توانایی نه گفتن : همه ی افرادی که در اطراف خود می بینید دوستان شما نیستند و تمامی انسان ها، شخصیت درستی ندارند. گاهی دریافت تایید برخی افراد ، موجب تنزل سطح شما می شود. با این افراد با قاطعیت برخورد کنید و به درخواست های نادرست آن ها پاسخ منفی بدهید تا مسیر درمان تایید طلبی خود  درست طی کنید.

4-دوری کردن از منفی ها: در سطح اجتماع افرادی هستند که نسبت به همه چیز و همه کس منفی بوده و نسبت به هیچ راضی نیستند. بدیهی است که این افراد نسبت به شما نیز نظر مساعدی نخواهند داشت و شمارا نیز در تیر رس افکار منفی خود قرار می دهند. مجاورت با این افراد صرفا موجب تضعیف عزت نفس و شخصیت شما می شود و هیچ مزیت دیگری ندارد. برای درمان تایید طلبی از این افراد دوری کنید.

5-مراجعه به مشاور و روانشناس : راهکار های مذکور در درمان تایید طلبی بسیار موثر هستند ولی نتیجه بخش ترین راه درمان تایید طلبی افراطی صحبت با فرد متخصص است. یک مشاور بهتر می داند شما به چه نوع از تایید طلبی دچار هستید و بهترین و دقیق ترین راهکار را برای درمان آن پیشنهاد می کند. مرکز مشاوره روان ارام با ارائه ی برترین و بهترین مشاوران سطح کشور به شما در بهبود کیفیت زندگیتان یاری می رساند.

تاثیر کمبود عزت نفس بر تایید طلبی چیست ؟

انسانی که عزت نفس نداشته باشد به دنبال توجه دیگران و در نتیجه تایید طلبی است.

درمان طلبی چگونه درمان می شود ؟

یا حضور در دوره های افزایش عزت نفس ، دوری از اشخاص منفی و حضور فعال در اجتماع

مشاوره چه تاثیری در درمان تایید طلب دارد؟

یک مشاور بهتر می داند شما به چه نوع از تایید طلبی دچار هستید و بهترین و دقیق ترین راهکار را برای درمان آن پیشنهاد می کند.

4.6/5 - (477 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

1 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
فرشاد
1 سال قبل

عالی

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره