به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان اختلالات جنسی

درمان اختلالات جنسی

رابطه جنسی، بخشی از زندگی ماست که از نظر ایجاد احساسات لذت بخش و ایجاد یک پیوند نزدیک در زندگی زناشویی، می تواند باورنکردنی و موثر باشد. با این حال، بسیاری از افراد مشکلاتی را تجربه می کنند که این لذت را کاهش می دهد و یا حتی مانع از رابطه جنسی آن ها می شود. این مشکلات، اختلالات جنسی نامیده می شوند که می تواند باعث فاصله بین زوجین و حتی پایان روابط شود. بعضی اوقات، این مسائل از مشکلات موجود در روابط ناشی می شود یا می توانند از مسائل فیزیولوژیکی یا روانی ناشی شوند. در این مقاله به انواع اختلالات جنسی، علائم آن ها و روش‌های درمان اختلالات جنسی اشاره شده است:

اختلالات جنسی

روانشناسان اختلالات جنسی را به عنوان گروهی از اختلالات عملکردی ناشی از ناتوانی فرد در رابطه جنسی کامل و بدست آوردن لذت از آن تعریف می کنند. رابطه متقابل بین ذهن، بدن و احساسات در پاسخ جنسی، یک عملکرد درست را به همراه دارد. در واقع، اختلال عملکرد جنسی مشکلی است که می تواند در هر مرحله از چرخه واکنش جنسی رخ دهد و مانع از رضایت جنسی می شود. چرخه پاسخ جنسی شامل هیجان، ارگاسم و … است. در حالی که تحقیقات نشان می دهد اختلال عملکرد جنسی شایع است، بسیاری از مردم دوست ندارند در مورد آن صحبت کنند و از درمان اختلالات جنسی بهره گیرند.

 

انواع اختلالات جنسی

برای درمان اختلالات جنسی ، ابتدا باید نوع این اختلال مشخص شود. اختلال عملکرد جنسی به طور کلی در چهار دسته طبقه بندی می شود:

 

۱. اختلالات میل

این اختلالات بر میل جنسی و علاقه به رابطه جنسی تأثیر می گذارد، همچنین به عنوان اختلالات میل جنسی یا کم میلی جنسی شناخته می شود. سطح پایین استروژن و تستوسترون می تواند باعث کاهش میل جنسی شود، همچنین تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی (مانند دیابت و بیماری های قلبی)، مشکلات روابط، مهارهای جنسی، خستگی، ترس، افسردگی و اضطراب و از جمله موارد دیگر.

 

۲. اختلالات برانگیختگی

این اختلالات تحریک جسمی در حین فعالیت جنسی را دشوار یا غیرممکن می کند، می تواند در مردان و زنان رخ دهد. شایع ترین نوع در مردان اختلال نعوظ است. وقتی فردی دچار اختلال برانگیختگی است، ممکن است به فعالیت جنسی علاقه داشته باشد، اما نتواند رضایت جسمی را از آن بدست آورد.

 

۳. اختلالات ارگاسم

این موارد وجود نداشتن ارگاسم یا ارگاسم تاخیری است. اختلال ارگاسم یک مشکل شایع در زنان است، اما در مردان نیز ممکن است رخ دهد. درد در هنگام فعالیت جنسی، استرس، خستگی، تغییرات هورمونی و کاهش میل جنسی می تواند منجر به تاخیر در ارگاسم یا نرسیدن به آن شود.

 

۴. اختلالات درد

این اختلالات شامل درد هنگام مقاربت است. می تواند مردان و زنان را تحت تأثیر قرار دهد. در زنان، درد ممکن است به دلیل خشکی واژن، واژینیسموس (بیماری که بر عضلات واژن تأثیر می گذارد)، عفونت های دستگاه ادراری (UTI)، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی و سایر شرایط ایجاد شود. در مردان، درد ممکن است توسط بیماری Peyronie (آسیب فیزیکی به آلت تناسلی مرد)، عفونت هایی مانند UTI، پروستاتیت و عفونت های مخمر، تبخال دستگاه تناسلی و بیماری های پوستی ایجاد شود.

اگر علائم یا نشانه هایی از هر نوع اختلال عملکرد جنسی دارید، با پزشک خود برای درمان اختلالات جنسی صحبت کنید. روش های درمانی در دسترس است که ممکن است به شما کمک کنند.

 

علائم اختلالات جنسی

درمان اختلالات جنسی در مردان با توجه به علائم مختص آن‌ ها انجام می شود: علائم اختلالات در مردان عبارتند از:

  • ناتوانی در نعوظ یا حفظ آن.
  • عدم انزال یا تأخیر در انزال با وجود تحریک جنسی کافی.
  • عدم توانایی در کنترل زمان انزال (انزال زودرس).

درمان اختلالات جنسی در مردان با توجه به علائم مختص آن‌ ها انجام می شود: علائم اختلالات در مردان عبارتند از:

  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم.
  • خشکی واژن قبل و حین مقاربت.
  • ناتوانی در شل کردن عضلات واژن به اندازه ای که امکان مقاربت را داشته باشد.

در مردان و زنان:

  • عدم علاقه یا تمایل به رابطه جنسی.
  • ناتوانی در برانگیختن.
  • درد با مقاربت

درمان اختلالات جنسی

 

عوامل اختلالات جنسی

 

۱.دلایل جسمی:

بسیاری از شرایط جسمی و یا پزشکی می توانند باعث اختلال در عملکرد جنسی شوند. این شرایط شامل دیابت، بیماری های قلبی و عروقی (عروق خونی)، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، بیماری های مزمن مانند نارسایی کلیه یا کبد و اعتیاد به الکل و سوءمصرف مواد مخدر است. علاوه بر این، عوارض جانبی برخی از داروها، از جمله برخی داروهای ضد افسردگی، می تواند بر عملکرد جنسی تأثیر بگذارد و نیاز به درمان اختلالات جنسی دارد.

 

۲. علل روانشناختی:

این موارد شامل استرس و اضطراب مربوط به کار، نگرانی در مورد عملکرد جنسی، مشکلات زناشویی یا روابط، افسردگی، احساس گناه، نگرانی در مورد تصویر بدن و اثرات تجربه جنسی نامناسب در گذشته است.

 

۳. داروها:

برخی از داروهای تجویزی و حتی داروهای بدون نسخه می توانند در عملکرد جنسی تأثیر داشته باشند. برخی از داروها می توانند روی میل جنسی و برخی دیگر بر توانایی تحریک شدن یا رسیدن به ارگاسم تأثیر بگذارند. خطر ابتلا به عوارض جانبی جنسی هنگامی که فردی چندین دارو مصرف می کند افزایش می یابد.

داروهایی که می توانند موجب اختلالات جنسی شوند یا بر عملکرد جنسی تاثیر بگذارند، عبارتند از:

 

۱.داروهای ضد افسردگی:

  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، از جمله آمیتریپتیلین (الاویل)، دوکسپین (سینکوئان)، ایمی پرامین (توفرانیل) و نورتریپتیلین (آونتیل، پاملور)
  • مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOI)، از جمله فنلزین (Nardil) و ترانسیل پرومین (Parnate)
  • داروهای ضد سایکوتیک، از جمله تیوریدازین (ملاریل)، تیوتیکسن (ناوان) و هالوپریدول (هالدول)
  • داروهای ضد شیدایی مانند کربنات لیتیوم
  • مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) مانند فلوکستین (Prozac)، سرترالین (Zoloft) و پاروکستین (Paxil)

داروهای زیر ممکن است باعث اختلال در نعوظ شوند:

 

۲. داروهای ضد فشار خون

  • داروهای ادرار آور، از جمله اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و تیازیدها (دیوریل، نیچرتین و دیگران)
  • متیلدوپا (Aldomet) و رزرپین
  • مسدود کننده های آدرنرژیک، از جمله پرازوسین (مینی پرس) و ترازوسین (هیترین)
  • مسدود کننده های b-adrenergic (beta)، از جمله پروپرانولول (Inderal) و متوپرولول (Lopressor)

داروهای زیر ممکن است میل جنسی را کاهش دهند:

۳. هورمون ها

  • لوپرولاید (لوپرون)
  • گوزرلین (زولادکس)

 

تشخیص اختلالات جنسی

در بیشتر موارد، شما تشخیص می دهید چیزی در لذت بردن از رابطه جنسیتان تاثیر می گذارد. پزشک یا سکس تراپیست معمولاً با سابقه کامل علائم و موارد جسمی شروع می کند. متخصص ممکن است برای رد کردن مشکلات پزشکی که ممکن است در اختلال عملکرد نقش داشته باشند، آزمایش های تشخیصی را سفارش دهد. به طور معمول تست آزمایشگاهی نقش بسیار محدودی در تشخیص اختلال عملکرد جنسی دارد.

ارزیابی نگرش در مورد رابطه جنسی، و همچنین سایر عوامل احتمالی – ترس، اضطراب، سوءاستفاده جنسی گذشته، نگرانی در رابطه، داروها، سوء مصرف الکل یا مواد مخدر و غیره – به یک پزشک بالینی کمک می کند تا علت اصلی این مشکل را درک کرده و درمان اختلالات جنسی را توصیه کند.

درمان اختلالات جنسی

درمان اختلالات جنسی

با درمان مشکلات اساسی جسمی یا روانی می توان اکثر انواع اختلالات جنسی را درمان کرد. سایر استراتژی های درمان اختلالات جنسی عبارتند از:

 

۱. دارو

 هنگامی که یک دارو علت اختلال عملکرد است، ممکن است تغییر در دارو به درمان اختلالات جنسی کمک کند. زنان و مردان مبتلا به کمبود هورمون ممکن است از قرص، کرم هورمون یا … کمک بگیرند. برای مردان، داروها، از جمله سیلدنافیل (ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس)، وردنافیل (لویترا، استاکسین) و آوانافیل (استندرا) می توانند با افزایش جریان خون در آلت تناسلی به بهبود عملکرد جنسی کمک کنند. برای خانم ها می توان از گزینه های هورمونی مانند استروژن و تستوسترون استفاده کرد (اگرچه این داروها برای این منظور تأیید نشده اند). در زنان قبل از یائسگی، دو دارو وجود دارد که توسط FDA تأیید می شود تا کم میلی جنسی را درمان کند، از جمله فلیبانسرین (Addyi) و برملانوتید (Vyleesi).

 

۲. کمک های مکانیکی

کمک هایی مانند دستگاه های خلا  ممکن است به مردان مبتلا به اختلال نعوظ (عدم توانایی در رسیدن یا حفظ نعوظ) کمک کند. یک دستگاه خلا نیز برای استفاده در زنان تأیید شده است.گشادکننده ها ممکن است به زنانی که باریک شدن واژن را تجربه می کنند، کمک کنند.

 

۳. سکس تراپی

درمانگران رابطه جنسی می توانند به افرادی کمک کنند که مشکلات جنسی دارند و توسط پزشک اصلی آن ها نمی تواند برطرف شود. درمانگران نیز اغلب مشاوران زناشویی خوبی هستند. برای زوجی که می خواهند از روابط جنسی خود لذت ببرند، وقت و تلاش برای کار با یک مشاور جنسی حرفه ای و آموزش دیده، کاملاً ارزش دارد.

 

۴. درمان های رفتاری

این روش ها شامل تکنیک های مختلفی است، از جمله تغییر نگرش های اشتباه و مضر در مورد رابطه جنسی یا تکنیک هایی مانند تحریک خود برای درمان مشکلات و …

 

۵. روان درمانی

درمان با یک مشاور آموزش دیده می تواند به شما کمک کند تا آسیب های جنسی گذشته، احساس اضطراب، ترس، گناه و تصویر بد بدن را برطرف کنید. همه این عوامل ممکن است عملکرد جنسی را تحت تأثیر قرار دهند و موجب درمان اختلالات جنسی شوند.

 

۶. آموزش و ارتباطات

آموزش در مورد رابطه جنسی و رفتارهای جنسی ممکن است به شما در درمان اختلالات جنسی کمک کند. به صورتی که بتوانید بر اضطراب در مورد عملکرد جنسی غلبه کنید.گفتگوی آزاد با همسرتان در مورد نیازها و نگرانی های شما همچنین به شما کمک می کند بسیاری از موانع زندگی سالم جنسی را پشت سر بگذارید.

 

 نتیجه گیری

عملکرد جنسی محصولی از ذهن و بدن است. سلامت جسمی و روانی (نه فقط اندام های جنسی)، همه در بروز اختلالات جنسی نقش محوری دارند. در حقیقت، مغز اغلب مهمترین اندام جنسی در نظر گرفته می شود. به همین ترتیب، دلایل اختلال عملکرد جنسی – یا هر مشکلی که مانع از رابطه جنسی رضایت بخش شود – می تواند پیچیده باشد.گاهی اوقات مشکلات جنسی به اندازه کافی باعث پریشانی افراد یا زوجین می شود که سطح اختلال عملکرد جنسی را افزایش می دهد. کمک نگرفتن از متخصصانی مانند مشاوره جنسی می تواند اختلالات را شدیدتر و درمان اختلالات جنسی را سختی تر کند.

 

اختلالات میل جنسی چه اختلالاتی عستند؟

این اختلالات بر میل جنسی و علاقه به رابطه جنسی تأثیر می گذارد، همچنین به عنوان اختلالات میل جنسی یا کم میلی جنسی شناخته می شود.

علائم اختلالات در مردان چیست؟

ناتوانی در نعوظ یا حفظ آن.
عدم انزال یا تأخیر در انزال با وجود تحریک جنسی کافی.
عدم توانایی در کنترل زمان انزال (انزال زودرس).

درمانگر جنسی چگونه به حل شدن اختلالات جنسی کمک می کند؟

درمانگران رابطه جنسی می توانند به افرادی کمک کنند که مشکلات جنسی دارند و توسط پزشک اصلی آن ها نمی تواند برطرف شود. درمانگران نیز اغلب مشاوران زناشویی خوبی هستند.

4.6/5 - (438 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره