به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
دخالت خانواده در ازدواج

دخالت خانواده در ازدواج

دخالت خانواده در ازدواج چه نتایجی دارد؟

یکی از مشکلات متداول بین اغلب زوجین دخالت خانواده در ازدواج ایشان می باشد.

از آنجایی که در عصر امروز نوع دیدگاه ها با یکدیگر فرق کرده است نیز، نوع تفکر، سبک رفتار و..نیز در جوانان و والدین متفاوت می باشد و این نیز می تواند اختلافات فکری ایشان را افزایش دهد.

اما بهترین کار در زمانی که دخالت خانواده در ازدواج پیامدهایی منفی در بر داشت نیز مراجعه به مشاور روانشناس می باشد.

توصیه می گردد زمانی که والدین نیز در ازدواج با فردی که انتخابش کرده اید دخالت کرده و مشکلات پیرامونی بدین سبب شکل گرفت از روانشناس کمک دریافت نمود زیرا روانشناس به خوبی می تواند به زوجین و والدین کمک سازد به بهترین نتیجه دست یابند.

روانشناس در طی این جلسات دخالتی بر تصمیم نهایی والدین و زوجین نمی کند بلکه به ایشان کمک می کند با توجه به شرایط نیز بهترین تصمیم را بگیرند.

دخالت والدین از کجا شروع می شود؟

سن کم فرزندان

اغلب والدین زمانی که فرزندانشان در سن کمی قرار دارند شروع به دخالت در امور ایشان می کنند..با تصمیم گیری های مداوم برای فرزند خود حق تصمیم گیری را از ایشان گرفته و کودک قدرت اراده اش نیز سلب می شود.

چه بسا زمانی که والدین به سبب تجربه بیشتری که دارند تلاش می کنند به جای فرزندشان فکر کرده و تصمیم گیری کنند سبب می شوند اعتماد به نفس و عزت نفس فرزندشان آسیب ببیند.

و این نیز سبب می گردد والدین از همان دوران کودکی فرزندشان به خود اجازه دهند به جای فرزندشان تصمیم بگیرند..

وابستگی فرزندان به والدین

یکی از دلایلی که سبب دخالت خانواده در ازدواج می شود، این است که والدین هنوز فرزند خود را آماده ازدواج نمی بینند چرا که ایشان فرضا هنوز نمی تواند به خوبی برای زندگی اش تصمیم گیری کند، استقلال کافی را ندارد و..که سبب می شود والدین نتوانند به صلاحیت فرزند خود برای ازدواج اطمینان کنند.

زمانی که والدین دریابند فرزندشان از نظر مالی، اجتماعی و..مستقل هستند و می توانند زندگی جدیدی را شروع کنند نیز در ازدواج فرزندشان دخالتی نمی کنند.

اما اگر به فرزند خود و انتخاب هایش اعتماد نداشته باشند ممکن است به صورت جدی با ازدواج دختر یا پسرشان مخالفت کنند.گاهی اوقات هم این والدین هستند که پافشاری می کنند فرزندشان ازدواج کند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

سخت گیر بودن والدین در ازدواج فرزندشان

گاهی اوقات والدین سخت گیری زیادی برای ازدواج فرزند خود دارند و از آنجا که فرزند خود را لایق بهترین همسر با بهترین شرایط می دانند حق انتخاب را از وی گرفته و با سخت گیری بسیار تلاش می کنند فرزندشان با شخص دیگری که آن را هم دوست ندارد ازدواج کند.

در صورتی که باید توجه داشت ازدواج مقوله ای است که در انتها زن و مرد باید درباره آن تصمیم نهایی را اتخاذ کنند نه والدین ایشان..چه بسا دخالت والدین برای ازدواج فرزندشان با شخص مورد نظر خود، بسیار می تواند پیامدهای منفی مثل طلاق را به همراه داشته باشد.

بنابراین توصیه می گردد..

زوجین حتما از جلسات مشاوره روانشناسی بهره مند گردند چرا که ازدواج امری است بسیار مهم با مسئولیت های بسیار و نیاز است زن و مرد هر دو به رضایت فکری و روانی و بلوغ کافی برای درک، پذیرش و عمل متعهدانه در کنار عشق و علاقه نیز به این مسئولیت ها داشته باشند چرا که اگر زوجین با رضایت خاطر و علاقه قلبی با یکدیگر ازدواج نکنند نمی‌توانند از پس مسئولیت ها و سختی های زندگی مشترک به خوبی برآیند.

 

دخالت خانواده در ازدواج

پیامدهای دخالت خانواده در ازدواج فرزندان چیست؟

دخالت والدین در ازدواج چه پیامدهایی دارد؟ و چگونه نیز می توان میزان دخالت والدین در ازدواج فرزندان خود را کاهش داد؟

از جمله پیامدهای دخالت والدین نیز عبارتند از:

1.ازدواج اجباری

از آنجایی که برخی والدین در ازدواج فرزندان خود دخالت می کنند فرزندان ایشان ناچار به ازدواج اجباری می شوند.

فرضا فرزند ایشان علاقه ای به ازدواج با شخص مورد نظر خانواده خود ندارد اما به دلیل دخالت های والدین نیز ناچار به ازدواج با شخص شده در حالی که هیچ علاقه ای بین ایشان رد و بدل نمی شود.

2.شکست در ازدواج

زمانی که شخص با فردی که به آن علاقه ای ندارد ازدواج می کند به نوعی دچار فروپاشی روانی می شود و ازدواج را نوعی شکست برای خود تلقی می کند.

از آنجا که هر فردی می خواهد با کسی که دوستش دارد زندگی کند، بنابراین زندگی با شخصی که علاقه ای به آن وجود ندارد برای اغلب افراد بسیار سخت می باشد.

3.طلاق و جدایی

ازدواج هایی که به دلیل دخالت والدین شکل گرفته اند نیز اغلب به مرور زمان به جدایی کشیده می شود چرا که فرضا زن و مرد به سب عدم علاقه به یکدیگر و اختلافاتی که با هم دارند نیز نمی توانند با یکدیگر کنار آمده و مدام با هم دعوا و قهر می کنند.

عموما اغلب زوجینی که علاقه ای به یکدیگر ندارند در زندگی مشترک خود به هنگام اختلافات کوتاه نیامده و اختلافات را بسیار بزرگتر از آنچه که هست نشان می دهند.

4.افسردگی فرزندان

زمانی که فرزندان قصد ازدواج با شخص مورد نظر خود را دارند، مخالفت ها و دخالت های والدین تاثیر بسیار منفی بر فرد برقرار می سازد.

دخالت والدین نیاز است مبنی بر قواعدی خاص و توجیه آمیز باشد در غیر این صورت زمانی که فرزند مجبور به پذیرش نظر والدین جهت انتخاب همسر باشد طبیعتا دچار افسردگی می گردد.

5.برقراری رابطه نامشروع

دخالت خانواده در ازدواج می تواند سبب برقراری رابطه نامشروع بین فرزند و شخصی که به آن علاقمند می باشد گردد یا حتی گاهی دخالت والدین به حدی می رسد که شخص وارد روابط عاطفی متعددی می گردد تا به انتخاب خانواده خود ازدواج نکند.

6.ازدواج پنهانی

گاهی زمانی که زوجین یکدیگر را دوست دارند اما والدین به هر دلیلی مخالف این ازدواج هستند نیز این اتفاق یعنی ازدواج پنهانی رخ می دهد.ازدواج پنهانی نیز پیامدهای منفی خود را دارد که تنها به دلیل دخالت های والدین ممکن است شکل بگیرد.

7.ورود به روابط عاطفی نابهنجار

زمانی که شخص از سوی والدین خود مجبور به ازدواج با کسی باشد که علاقه ای به آن ندارد ممکن است برای رهایی از این ازدواج وارد رابطه ای شود که حتی خودش هم از آن لذت نمی برد ولیکن به سبب رهایی از دخالت های والدین به سوی این کار پیش رفته باشد.

منظور از روابط عاطفی نابهنجار دوستی با اشخاصی است که سودی برای شخص ندارند و وی تنها برای وقت گذرانی و حتی شروع رفتارهای نامشروع جهت لجبازی با والدین با آن ها همراهی می کند.

8.دوری و جدایی از والدین

دخالت والدین در ازدواج سبب می گردد افراد علاقه ای به بودن در کنار خانواده خود نداشته باشند و به بهانه های مختلف از والدین خود دوری کنند‌ چرا که در مسأله مهم ازدواج که صحبت از یک عمر زندگی است حق انتخاب از فرد گرفته شده است.

9.ترس از ازدواج

زمانی که فرد برای خود همسری انتخاب می کند و با مخالفت و دخالت های والدین رو به رو می شود نیز سبب می گردد از ازدواج بترسد چرا که ازدواج برای ایشان مانند گرفتاری در زندانی است که راه فراری از آنجا وجود ندارد.

ولیکن وقتی فرد بتواند با شخص مورد نظر خود که شرایط مورد قبولی هم دارد ازدواج کند می تواند تغییرات مثبتی را در خود ایجاد نماید ولیکن وقتی حق انتخاب از او سلب می شود نمی تواند احساس خوبی در زندگی داشته باشد.

10.احساس بی ارزشی

زمانی که فرد با دخالت های والدین در امر ازدواج مواجه می شود دچار احساس بی ارزشی می شود چرا که این تصور را می کند که خانواده اش او را شخصی که قادر به انتخاب درست نبوده و نمی تواند به خوبی برای خود و زندگی اش تصمیم گیری کند می دانند و این نیز می تواند احساس کم ارزش بودن و بی ارزشی را در فرد ایجاد نماید.

11.احساس کم توان بودن

احساس کم توان بودن زمانی در افراد ایجاد می گردد که به هنگام تصمیم گیری برای ازدواج با محدودیت هایی که دارد مواجه می شود فرضا محدودیت در انتخاب همسر..

برخی والدین از دوران کودکی فرزندانشان به سبب نزدیکی بسیار به یکدیگر یا فامیل بودن و..بر روی فرزندان خود برچسب زن و شوهر می زنند و دختر و پسر را برای یکدیگر می خوانند و دختر و پسر با این ذهنیت رشد می کنند.

این نیز سبب کم توانی فرد می شود خصوصا زمانی که شخصی دیگر را دوست داشته باشد و به سبب این اتفاق نتواند کاری از پیش ببرد.

12.کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس

زمانی که والدین برای فرزندان خود تصمیم گیری کنند اعتماد به نفس و عزت نفس فرد دچار اشکال می گردد چرا که نمی توانند آنطور که می خواهند زندگی کنند و انتخاب هایشان باید بر اساس اولویت های والدین خود باشد.

13.دوری گزینی از افراد

به سبب کاهش اعتماد به نفس فرد و عدم توانایی در تصمیم گیری نیز شخص از سایر افراد دوری می‌کند چرا که خودش را کمتر از دیگران دانسته و خود را دست کم می گیرد.

و..

لذا دخالت خانواده در ازدواج می تواند پیامدهای منفی بسیاری را به همراه داشته باشد که نیاز است حتما جهت کاهش احتمال بروز این پیامدها از جلسات مشاوره روانشناسی بهره مند گردید‌..

دخالت خانواده در ازدواج

در برابر دخالت والدین در ازدواج چه کنیم؟

توصیه می گردد به جای بحث و دعوا با والدین از روانشناسان متخصص کمک بگیرید و از راهنمایی های ایشان جهت صحبت با والدین بهره مند گردید.

می توان جهت بهره مندی از راهنمایی تخصصی روانشناسان از جلسات مشاوره قبل از ازدواج یا مشاوره فردی کلینیک روانشناسی روان آرام بهره مند گردید.

آیا می توان از جلسات مشاوره آنلاین بهره مند شد؟

بله کلینیک روانشناسی روان آرام این امکان را فراهم نموده که افراد بتوانند علاوه بر بهره مندی از جلسات حضوری در صورت نیاز از جلسات مشاوره آنلاین بهره مند گردند.
تنها کافیست جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل گردد.

چگونه دخالت والدین را کاهش دهیم؟

بهتر است به جای بحث و دعوا با والدین خود صحبت کنید..علت مخالفت های ایشان با تصمیم خود در رابطه با ازدواج را بیابید و در صورتی که شخصی را برای ازدواج انتخاب کرده اید خوب است ویژگی های اخلاقی ایشان را به والدین خود بیان دارید.
ولیکن بهترین راه بهره مندی از جلسات مشاوره روانشناسی و مشورت با مشاور روانشناس می باشد.

4.6/5 - (71 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

1 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ناشناس
4 ماه قبل

به نظرم تا بچه ها نخوان نباید فضول زندگیشون باشن

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره