به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
ازدواج در تهران خوب

خصوصیات مشاوره ازدواج خوب چیست؟

بخشی از زندگی بیشتر زنان را خانواده آن‌ها تشکیل می‌دهد ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که برای هر کسی رخ می‌دهد. این رویداد از زندگی هم مانند بسیاری از بخشهای دیگر آن، تنش‌ها و استرس زیادی را برای طرفین به همراه دارد. هر تغییری نیازمند تحمل کمی استرس و تنش است. این استرس و تنش معمولا قبل از ازدواج خیلی بیشتر است. نگرانی‌های قبل از ازدواج شامل موارد و مسائل متعددی است که طیف وسیعی مانند شناخت فرد و خصوصیات اخلاقی او و خانواده‌اش و البته مناسب بودن فرد را شامل می شود. اما چطور باید فهمید که تصمیم به ازدواج برای یک نفر درست است و یا اینکه آیا فرد مناسبی را انتخاب کرده است یا خیر. چطور باید خصوصیات اخلاقی طرفین و سنخیت آن‌ها با هم را تشخیص داد؟ و اینکه چطور باید شخصیت پیچیده یک انسان را شناخت؟

این پرسش‌ها و نگرانی‌های مختلف که بعد از آشنایی و انتخاب فرد برای زندگی پیش می‌آید، امری کاملا طبیعی و قابل پیش‌بینی است. اما همین نگرانی‌ها کمک می‌کنند تا بتوانیم انتخاب آگاهانه و درستی داشته باشیم. چرا که انتخاب ناآگاهانه می‌تواند تمام زندگی ما را در آینده هم تحت شعاع قرار بدهد. قبل از هر اقدامی در هر زمینه نیاز به مشورت و نظرخواهی دارید. این مشورت معمولا با افراد خبره و صاحب نظر و متخصص انجام می‌شود. برای ازدواج هم بهتر است با یک مشاوره ازدواج مشورت کرد. مراجعه به یک مشاوره ازدواج خوب به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری گرفته و ریسک خطا و اشتباه را کاهش دهید.

اما چطور باید مشاوره ازدواج خوب را شناخت و تشخیص داد؟ ویژگی‌ها یک مشاوره ازدواج خوب چیست؟ و اینکه چطور باید فهمید که مشاوری که آن را انتخاب کرده‌اید، واجد شرایط و قابل اعتماد هست یا خیر؟ برای اینکه بتوانید به راحتی یک مشاوره ازدواج خوب را تشخیص دهید ما در ادامه این مقاله از روان آرام کلینیک ویژگی‌هایی که لازم است این فرد داشته باشد را بیان کرده‌ایم. که با هم می‌خوانیم.

یک مشاوره باتجربه انتخاب کنید

این روزها مشاورین ازدواج زیادی در شهرها و استان‌های مختلف کشور در حال کار هستند که هر کدام تجربیات متعددی در این زمینه دارند. برای انتخاب مشاوره ازدواج خوب باید به سابقه و تجربیات فرد توجه کنید. تجربه در زمینه مشاوره ازدواج می‌تواند نقطه قوتی باشد که به فرد کمک کند بهترین مشاوره‌ها و راهنمایی‌ها را ارائه بدهد.

به تحصیلات او توجه کنید

ممکن است این روزها افراد زیادی به عنوان مشاوره ازدواج مشغول به کار باشند اما بعضی از آن‌ها تخصص و مدرک خاصی در این حوزه ندارند و حتی در کنار مشاوره ازدواج به کارهای دیگری هم مشغول هستند و مشاوره شغل دوم آن‌هاست. بنابراین برای انتخاب یک مشاوره ازدواج مناسب باید دقت کافی را داشته باشید و به تحصیلات و تخصص او توجه بیشتری کنید. معمولا بهترین مشاورین ازدواج مدرک روانشناسی دارند و آموزش‌هایی هم در حوزه خانواده و ازدواج گذرانده‌اند.

مشاوره خوب به کلام و آزمون‌های روانشناختی خوب مبتنی است

یک مشاوره خوب ازدواج شامل کلام خوب و آزمون‌های روانشناسی نوین است. آزمون‌هایی که در جلسات مشاوره ازدواج از طرفین گرفته می شوند، می‌توانند در روند مشاوره کارساز و موثر باشند. بنابراین یک جلسه مشاوره خوب به استفاده از این آزمون‌ها هم نیاز دارد. نتایجی که از آزمون‌های روانشناسی به دست می‌آید، می‌تواند به خوبی ما را در مسیر شناخت شخصیت افراد راهنمایی کند.

هزینه معقولانه برای یک جلسه مشاوره

مشاوره ازدواج خوب صرفا مشاوره‌ای نیست که قیمت بالاتری داشته باشد. قبل از رفتن به مشاوره ازدواج بهتر است ابتدا در خصوص هزینه آن آگاهی پیدا کنید. ممکن است مشاوره ازدواج در چند جلسه انجام شود. بهتر است قبل از شروع دوره درمان مطمئن شوید که امکان پرداخت تمام این هزینه را دارید یا خیر.

ازدواج در تهران خوب

مشاوره خوب یک شنونده عالی است

به روانشناسان و مشاوران در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی یاد می‌دهند که شونده خوبی باشند. یک روانشناس و مشاور خوب باید بتواند به خوبی صحبت‌های بیمارانش را بشنود و به آن‌ها توجه کند. چرا که در نهایت روند تشخیص یا درمان بیماری بر اساس همین صحبت‌ها و شنیده‌های مشاور مشخص می‌شود.

نیازی به پند و نصیحت نیست

کار مشاور ازدواج این نیست که شما را نصیحت کند. او ابتدا به تمام صحبت‌های شما و طرف مقابل‌تان گوش داده و مسئله را باز می‌کند. سپس آنالیزها و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و درنهایت سعی می‌کند با بیان نکات مثبت و منفی را مطرح کرده و به شما کمک می‌کند تا خودتان راه درست را تشخیص دهید.

مهارت حل مسئله

یکی از مهارت‌هایی که مشاور باید داشته باشد، مهارت حل مسئله است. یک مشاور خوب باید بتواند تمام جنبه‌های شناختی، ارتباطی، رفتاری و عاطفی مراجع را بررسی کرده و درمان موثری برای او پیدا کند. یک مشاور نقش کاپیتان کشتی را دارد که تمام مسائل را مورد بررسی قرار داده و بهترین راه‌حل را پیدا می‌کند.

اخلاق‌مداری

پایبندی به اخلاقیات یکی دیگر از ویژگی‌های یک مشاوره ازدواج خوب است. درحقیقت اینکه یک مشاور خانواده بتواند به اخلاقیات پایبند باشد، اهمیت زیادی هم برای مراجع و هم برای آینده کاری خود مشاور دارد. زمانی که مراجع بداند که فرد مورد نظر او به اخلاقیات پایبند است، راحت‌تر به او اعتماد می کند.

این جلب اعتماد به بیان تمام مسائل و موارد موجود و جزئیات از طرف مراجع این امکان را به مشاور می‌دهد که بهتر و بیشتر به وضعیت موجود مسلط شده و بتواند در نهایت بهترین راه‌حل را پیدا کند.

یکی از فاکتورهای یک مشاور خوب این است که مجوز داشته باشد

یک مشاور خوب در حین اینکه تمام نشانه‌ها و ویژگی‌های گفته شده در بالا را دارد، باید مجوز مشاوره هم داشته باشد. تمامی مشاورین باید از سازمان روانشناسی و مشاوره ایران مجوز دریافت کنند. که برای داشتن چنین مجوزی داشتن مدرک کارشناسی ارشد و تجربه 2 ساله کار تحت نظر انجمن روانشناسی و مشاوره ایران لازم است.

مشاور خوب یک همراه است

در یک جلسه مشاوره شما باید حس کنید که طرف مقابل‌تان کاملا با شما همراه شده است و توجه کافی را به شما دارد. شما باید بتوانید به راحتی و به دور از هرگونه نگرانی از قضاوت شدن یا برخورد بد مشاور مسائل را با او مطرح کنید.

کلام شیوا و معاشرتی بودن از خصوصیات یک مشاور خوب است

یک مشاوره ازدواج خوب می‌تواند به خوبی با مراجعینش ارتباط برقرار کرده و جو دوستانه و صمیمی برقرار کند. او می‌تواند در مواقع لزوم به خوبی صحبت کرده و مسائل را مطرح نماید. همین موضوع هم باعث می‌شود که شما به شنیدن ادامه صحبت‌های او بیشتر راغب شوید. درواقع مهارت برقراری ارتباط در مشاور، نشان‌دهنده تجربه زیاد او است.

خوب پیش رفتن مشاوره ازدواج به خود شما هم بستگی دارد

باید به این نکته هم توجه کنید که روند مشاوره ازدواج به خود شما هم بستگی دارد. درواقع این جلسات به انگیزه و تلاش شما نیاز دارد تا همه مسائل را به درستی بیان کرده و بعد از تشخیص مشکل توصیه‌های مشاور را مو به مو رعایت کنید.

تصمیم نهایی را خود شما می‌گیرید

یک مشاور خوب به خصوص در زمینه ازدواج هیچ وقت به خودش این اجازه را نمی‌دهد که به جای شما تصمیم بگیرد و چیزی را به شما تلقین کند. بلکه او سعی می‌کند همه چیز را تماما به شما توضیح دهد تا بتوانید درنهایت یک تصمیم درست و کامل بگیرید.

آیا تجربه یک مشاور مزیت محسوب می شود؟

این روزها مشاورین ازدواج زیادی در شهرها و استان‌های مختلف کشور در حال کار هستند که هر کدام تجربیات متعددی در این زمینه دارند. برای انتخاب مشاوره ازدواج خوب باید به سابقه و تجربیات فرد توجه کنید. تجربه در زمینه مشاوره ازدواج می‌تواند نقطه قوتی باشد که به فرد کمک کند بهترین مشاوره‌ها و راهنمایی‌ها را ارائه بدهد.

آیا مشاوران باید حتما مجوز داشته باشند؟

یک مشاور خوب در حین اینکه تمام نشانه‌ها و ویژگی‌های گفته شده در بالا را دارد، باید مجوز مشاوره هم داشته باشد. تمامی مشاورین باید از سازمان روانشناسی و مشاوره ایران مجوز دریافت کنند. که برای داشتن چنین مجوزی داشتن مدرک کارشناسی ارشد و تجربه 2 ساله کار تحت نظر انجمن روانشناسی و مشاوره ایران لازم است.

تحصیلات مشاور چه میزان اهمیت دارد؟

معمولا بهترین مشاورین ازدواج مدرک روانشناسی دارند و آموزش‌هایی هم در حوزه خانواده و ازدواج گذرانده‌اند.

4.6/5 - (319 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره