به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
راه های درمان خجالت کشیدن از صحبت در جمع

راه درمان خجالت کشیدن از صحبت در جمع

معمولا در اطراف همه ما کسانی هستند که خجالت کشیدن از صحبت در جمع را تجربه می کنند. یا حتی ممکن است آن شخص خودتان باشید. اگر درون گرا هستید علاقه نداشت به صحبت را با خجالت کشیدن از صحبت در جمع مقایسه نکنید. اما اگر دلیل صحبت نکردنتان در جمع چیزی است غیر از این، یعنی به عبارتی خجالت است با این مقاله همراه باشید.

انسان برای زندگی اجتماعی نیازمند آن است که با دیگران در ارتباط باشد، حال هر چیزی که این ارتباط را تحت الشعاع آن هم از نظر منفی قرار دهد، باید پیگیری کنترل و در نهایت درمان شود. خجالتی بودن افراطی نیز یکی از این موارد است.در ادامه به برخی موارد مربوط به این موضوع می پردازیم. امید که مفید واقع شود.

 

خجالت کشیدن از صحبت در جمع

ممکن است افراد در چنین شرایطی، با وجود احساس خجالت دچار نمود های برونی دیگری نیز بشوند. به عنوان مثال:

  1. تپش قلب غیر عادی و بدون علت جسمانی و روانی دیگری
  2. عرق کردن کف دستان هنگام صحبت
  3. سرخ شدن چهره و احساس گرمای شدید و غیر قابل تحمل
  4. ناتوانی در ادای صحیح کلمات و فراموش کردن جملات ساده و پیش پا افتاده
  5. در موارد شدید تر میل به گریه برای موقعیت
  6. معذب شدن به شدت
  7. و…

 

متاسفانه تعداد افراد مبتلا به این موضوع کم نیست و روزبه روز نیست تعداد آنان افزایش پیدا می کند. همچنین از آن جهت که انسان موجودی اجتماعی است و بی دیگران و صحبت با دیگران امکان زندگی سالم را ندارد نیاز به درمان این مسئله کاملا مشخص است.

اگر شخصی هستید که در اطرافیان خود شخصی را مشاهده می نمایید که دارای این خجالت است بهتر است با همراهی کردن آن در گفت و گو، تشویق نوع صحبت کردن وی و… به او کمک کنید تا خجالت کشیدن از صبح در جمع خود را کنار گذارد و بتواند به زندگی عادی خود برسد.

تفاوت اضطراب اجتماعی و خجالت از صحبت کردن در جمع

این دو ممکن است علل یکدیگر بوده و یا به روی یکدیگر تاثیر گذار باشند اما لزوما علت و معلول هم نیستند. در واقع ممکن است احساس خجالت هیچ ارتباطی با اضطراب اجتماعی نداشته باشد و ریشه مسئله بخشی دیگر از ابعاد وجودی شخص خجل باشد.

پس نمی توان این دو را یکی دانست همان طور که نمی توان آنان را به طور کل از یک دیگر جدا و متفاوت دانست.

علل به وجود آمدن

خجالت کشیدن از صحبت در جمع دلایل مشخصی ندارد اما می توان آن هارا تا حدی مشخص نمود. از آن جهت که در روانشناسی هیچ مسئله ای حکمی کلی ندارد، بهتر است افراد برای ریشه یابی قطعی به متخصص روانشناس مراجعه نمایند. اما در این جا به چندی از دلایل فراوان به وجود آمدن این نوع از انواع خجالت می پردازیم. اضطراب و خجالت از صحبت و حرف زدن در جمع معمولا به این دلایل به وجود می آیند

  1. احساس کافی نبودن
  2. احساس ناآگاهی مطلق
  3. ناتوانی در صحبت کردن کامل و جامع و نگرانی از داشتن کلمات اشتباه و اطلاعات نا کافی
  4. تحقیر شدن در کودکی و یا بزرگسالی به دلیل اتفاقی که ممکن است هنگام حرف زدن برای فرد رخ داده باشد
  5. ترس از دست دادن موقعیت ها
  6. عدم وجود اعتماد به نفس در فرد
  7. عدم وجود عزت نفس و آگاهی بر عزت نفس
  8. احساس کمبود در مقابل دیگر افراد
    و….

این مسئله ممکن است به دو عامل نیز وابسته باشد، عواملی که در تمامی بخش های جهان هستی برای انسان ها دخیل اند. دو عامل : محیط و ژنتیک

 

محیط 

تحقیر شدن و ناتوانی و خود کم بینی در این بخش قرار می گیرد. یعنی تمام آن چیزهایی که فرد در خارج از خود تجربه می نماید و ممکن است بر اندازه و میزان اعتماد به نفس و خجالتی بودن وی تاثیر گذارد. بیشترین میزان خجالتی بودن های شدید به دلیل عوامل محیطی است که در نتیجه با همان محیط نیز می توان آن را درمان کرده و بهبود بخشید.

 

ژنتیک

ژنتیک در قاشق به دست گرفتن افراد نیز تاثیر گذار است پس ممکن است خجالتی بودن افراطی نیز ریشه در ژن و ژنتیک داشته باشد اما همانطور که کمی پیش تر ذکر شد ممکن نیست تمام علت آن باشد. در صورتی که فرد اطلاعات ژنتیکی خجالتی بودن و مضطرب بودن را در خود دارد کمی سخت تر از افرادی که با محیط خجالتی شده اند درمان می شوند. اما نشدنی نیست آنان نیز می توانند تغییر کنند.

از نکاتی که تمام انسان ها باید بدانند آن است که ذهن انسان به حدی قدرتمند است که توانایی تغییر ژنتیک را نیز داراست.

راه های درمان خجالت کشیدن از صحبت در جمع

درون گرایی یا خجالتی بودن؟

تفاوت میان این دو آ است که افراد درونگرا علاقه ای به صحبت در جمع نداشته و تنهایی خود را ترجیح می دهند. اما اگر نیازی باشد می توانند بهترین سخنران باشند! از صحبت کردن خجالت نکشیده و نمی ترسند اما علاقه ای به آن ندارند معمولا.

حال افراد خجالتی، حتی اگر نیاز باشد نیز نمی توانند صحبت کنند چه رسد بر اینکه سخنرانان خوبی باشند. پس ناتوانی در صحبت کردن در خجالتی ها را نمی توان با ترجیح درون گرایان مقایسه نمود. متاسفانه در جوامع درون گرایان افسرده و یا خجالتی نامیده می شوند در صورتی که چنین نیست و تفاوت میان آن ها همان ناتوانی و ترجیحی است که به ترتیب افراد خجالتی و افراد درون گرا آن را در خود دارند.

 

درمان

همانطور که ذکر شد برای ریشه یابی و درمان این مسئله باید به متخصص مراجعه کرده و پیگیری آن توسط همان متخصص و مشاور مربوطه صورت پذیرد.
در ادامه اما به برخی از مواردی که می تواند تا هنگام مراجعه به متخصص راهنمای شما باشد می پردازیم. تا بتواند اندکی وضعیت را کنترل کرده و سپس آن را به درمن ارتقا داد. در نتیجه کنترل پیش از درمان قطعی مسئله ای ضروری و پر اهمیت است

  1. خود را در موقعیتی قرار دهید که از آن می ترسید و خجالت می کشید
  2. سعی کنید به جای چت کردن در فضای مجازی، با دیگران تماس بگیرید
  3. در مدرسه، دانشگاه و محیط کار و خانواده برای نظر دادن داوطلب شوید و نظر خود را بیان کنید
  4. روی توانایی های گفتاریتان کار کنید
  5. رو به آینه ایستاده و با نگاه کردن به چشمان خود سعی کنید در مورد موضوع مشخصی صحبت نمایید
  6. صدای خود را هنگام صحبت در تنهایی ضبط کرده و بی دلیل آن را پخش نمایید و گوش دهید تا به پخش صدای خود عادت کنید
  7. کتاب را با صدای بلند بخوانید و سعی کنید در این زمان حداقل یک نفر صدایتان را بشنود
  8. و…

 

روان آرام

می توان گفت که برای بار سوم در این متن است که گفته می شود برای درمان چنین موردی نیاز به مشاور و متخصص است. برای یافتن این متخصص نیز افراد باید تحقیقات گسترده ای را انجام دهند. روان آرام با کادر مجرب خود، همواره در کنار مراجعین بوده و هست و خواهد بود. رزومه و سابقه قوی روان آرام می توان اطمینان خاطری برای عزیزان مراجعه کننده باشد

برای برقراری ارتباط بیش تر با کلینیک تخصصی روان آرام می توانید به دیگر بخش های موجود در همین سایت مراجعه نمایید.

 

امید است که این مقاله آنچه مورد نیاز شما در ارتباط با خجالت کشیدن از صحبت در جمع بود، در اختیارتان قرار داده و مفید واقع شده باشد. موفق، برقرار و روان آرام باشید.

آیا این مقاله مناسب افراد درونگرا است؟

در صورتی که فرد درونگرا خجالتی باشد بله
اما در غیر این صورت خیر!
چرا که درونگرایی اختلال نیست که نیاز به درمان داشته باشد. نوعی شخصیت است.

آیا کسی که در سخنرانی احساس بدی دارد خجالتی است؟

سخنرانی به دلیل اینکه انسان را از محیط امن خود خارج می کند برای کسانی که شغلشان سخنرانی است نیز کمی دلشوره دارد اما اگر بیش از حد است می تواند از اضطراب و یا خجالت باشد

کودکانی که کم صحبت اند خجالتی هستند؟

سوال آنقدر ها هم واضح نیست اما کودکان می توانند خجالتی باشند، درون گرا باشند و یا ترجیح دهند صحبت نکنند
تا کیس به طور مشخص مورد بررسی قرار نگیرد نمی توان این نظر را قطعی کرد.

4.6/5 - (435 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره