به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
تمایل به همجنس

آیا تمایل به همجنس بیماری است؟

در این قسمت از مطالب روان آرام قصد داریم تا مقوله تمایل به همجنس را برای شما به طور کامل توضیح دهیم. در ابتدای کار لازم است ذکر کنیم که تمایل به همجنس همان همجنس گرایی بوده و با همجنس بازی متفاوت است. در تمایل به همجنس فرد نسبت به جنس موافق خود کشش عاطفی و فیزیکی دارد. این امر به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد که از جمله آن می توان به عوامل محیطی، هورمون، ژنتیک و … اشاره نمود. البته لازم است ذکر کنیم که برخی افراد همجنس گرا ممکن است به جنس موافق خود نیز گرایش داشته باشند. عموما جوامع از پذیرش این افراد امتناع می کند و همین موضوع مشکلات و بار روانی زیادی را برای آن ها ایجاد می نماید. در ادامه به تعریف بیشتر تمایل به همجنس، مضرات و معایب، راهکار های درمانی آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

درباره ی همجنس گرایی بیشتر بدانیم

همان گونه که می دانید عموما 3 گرایش جنسی اصلی وجود دارد که شامل همجنس گرا، دگرجنس گرا و دوجنس گرا گفته می شود. تمایل به همجنس به عنوان یکی از این 3 گرایش اصلی بوده و شامل تمامی گرایش های عاطفی، عاشقانه، جنسی و … نسبت به همجنس خود می باشد. امروزه از دو اصطلاح اصلی برای افراد همجنس گرای زن و مرد استفاده می شود، به این صورت که برای همجنس گرا های زن از واژه لزبین(Lesbian) و برای همجنس گرا های مرد از واژه گی(Gay) استفاده می شود.

علت تمایل به همجنس چیست؟

دانشمندان هنوز علت دقیقی برای این نوع گرایش پیدا نکرده اند، اما فرضیه های موجود بر این پایه است که یکسری تغییرات هورمونی و یا عوامل وراثتی و ژنتیکی ممکن است بر بروز گرایش تمایل به همجنس دخیل باشند. لازم به ذکر است که محققان محیط خانواده را در بروز آن موثر نمی دانند، اما عوامل محیطی و زیستی یکی دیگر از علل آن به شمار می روند. لازم به ذکر است که این نوع گرایش خود یک بیماری یا اختلال روانپزشکی به شمار نمی رود اما می تواند منشاء ایجاد بسیاری از اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی و اختلالات مربوطه باشد، دلیل آن هم این است که جامعه ممکن است این دسته از افراد را به عنوان یک شهروند عادی قبول نکند و از این رو یکسری حقوق های اجتماعی از آن ها سلب شود. البته دقت کنید که این رفتار های همجنس گرایانه ممکن است توسط برخی جوامع تایید و برخی جوامع دیگر سرکوب شوند.

دیدگاه علم روانشناسی درباره ی گرایش به همجنس

روانشناسی یکی از اولین شاخه های علمی بود که به طور تخصصی به تمایل به همجنس پرداخت. علم روانشناسی در ابتدا این تمایل را به عنوان یک اختلال تلقی می کرد اما بعد ها مستندات نشان داد که این گرایش را نمی توان یک اختلال یا بیماری به شمار آورد.

فروید به عنوان یکی از پیشتازان نظریه های همجنس گرایی باور داشت که این یک میل اجتناب ناپذیر است و در حالت معمول غیر عادی تلقی می شود. در واقع او اعتقاد داشت که تمامی انسان ها در ابتدا دوجنس گرا به دنیا می آیند و در طول زمان و به مرور هر فردی با توجه به فاکتور های مختلف گرایش های جنسی متفاوتی به خود می گیرد.

فروید درمان های روانکاوی همچون هیپنوتیزم را برای درمان تمایل به همجنس در نظر گرفت اما کارآیی آن را عملا بیهوده دانست. همچنین فروید ذکر کرد که همجنس گرایی را نمی توان یک بیماری یا اختلال به حساب آورد پس فرضیه بیمار بودن آن کاملا رد می شود، او این گرایش را به عنوان یکی از تمایلات و شاخه های عملکرد جنسی انسان به حساب می آورد.

آیا همجنس گرایی با همجنس بازی تفاوت دارد؟

حال لازم است به این مبحث مهم و اساسی بپردازیم که آیا همجنس گرایی با همجنس بازی تفاوت دارد؟ در ابتدا ذکر کردیم که این دو مقوله کاملا با یکدیگر تفاوت دارند، اما به راستی این دو با یکدیگر چه فرقی دارند؟ همجنس گرایی یا گرایش به همجنس را می توان یک حس درونی و گرایش عاطفی-جنسی به جنس موافق دانست. در واقع در این گرایش فرد هم از لحاظ عاطفی و هم از لحاظ جنسی به جنس موافق خود گرایش دارد، در صورتی که در همجنس بازی فرد به دنبال روش هایی برای ارضا شدن با جنس موافق است. در واقع گرایش موجود در همجنس بازی تنها میل جنسی و نیاز به ارضا شدن است.

همجنس گرایی چه پیامد هایی در پی دارد؟

مسلما تمایل به همجنس یا همجنس بازی پیامد های مختلفی را برای فرد به همراه دارد که بار این پیامد ها بیشتر عاطفی می باشد. این دسته از افراد به دلیل کشمکش های درونی ممکن است دچار اختلالات روانپزشکی گوناگونی اعم از اختلالات شخصیتی، افسردگی و … می باشند. جهت درمان اختلالات روانپزشکی ناشی از همجنس گرایی لازم است که روند درمان را به طور مرتب پیگیری کنید. برای مثال یکی از درمان های موثر در این زمینه جلسات مشاوره درمانی است. در جلسات مشاوره درمانی روانشناسان و متخصصان در این زمینه با توجه به نیاز فرد با او صحبت می کنند و سعی می کنند تا مشکلات او را ریشه یابی و درمان کنند.

تمایل به همجنس

درمان همجنس گرایی

حتما تا به حال متوجه شده اید که همجنس گرایی یا تمایل به همجنس یک بیماری به حساب نمی آید که لازم به درمان باشد، اما همان گونه که ذکر شد، یکی از پیامد های این گرایش بیماری های روحی و روانپزشکی مختلف است. این گرایش در برخی کشور ها به عنوان یک گرایش نرمال پذیرفته شده است و از دیدگاه آن ها این افراد همانند دیگر افراد جامعه سبک زندگی نرمالی را در پیش گرفته اند. اما برای افرادی که دچار سردرگمی شده اند و نیاز به راهنمایی برای مقابله با پیامد های آن دارند، مشاوره می تواند راهکاری موثر در نظر گرفته شود.

مشاوره تخصصی همجنس گرایی

اگر به دنبال مرکز مشاوره تخصصی همجنس گرایی می باشید پیشنهاد ما به شما انتخاب یک مرکز با کادر روانشناسی مجرب است. کلینیک و مرکز مشاوره تخصصی روان آرام با دارا بودن کادر مجرب می تواند بهترین مشاوره های همجنس گرایی را ارائه دهد. تعداد جلسات مشاوره درمانی بستگی به نیاز هر فرد دارد و با توجه به نظر روانشناس می باشد.

سخن پایانی

امروزه دیدگاه های مختلفی درباره ی تمایل به همجنس وجود دارد. برخی آن را به عنوان یک گرایش و سبک زندگی عادی پذیرفته اند و برخی دیگر هنوز درباره ی آن دچار تصمیمات نادرست شده اند. آن دسته از افرادی که درباره ی تصمیم گیری های خود دچار سردرگمی و اشتباه شده اند لازم است که حتما در این زمینه با روانشناس مشورت کنند. مشورت با روانشناس موجب می شود تا فرد بتواند از آسیب های احتمالی و پیامد های آن در آینده جلوگیری نماید. همچنین پس از دریافت مشاوره های تخصصی کلینیک روان آرام می توانید درباره ی مسائل مختلف بهتر تصمیم گیری کنید و از کشمش های درونی خود آسوده شوید. لازم به ذکر است که به منظور دستیابی به نتیجه مطلوب لازم است که به طور مرتب در این جلسات شرکت کنید. دنیای امروز دنیای اطلاعات است و مسئله گرایش به همجنس این روز ها مورد بحث بسیاری از جوامع قرار گرفته است. قبل از هرگونه قضاوتی اطلاعات کامل درباره ی این گرایش را به دست آورید و بدانید که آن یک اختلال یا بیماری حاد به حساب نمی آید.

آیا گرایش به همجنس یک اختلال روانپزشکی است؟

خیر، گرایش به همجنس اختلال روانپزشکی نیست اما یکی از پیامد های آن بیماری های روحی و روانی است.

آیا راهی برای کنترل گرایش به همجنس وجود دارد؟

شیوه دقیقی برای کنترل گرایش به همجنس وجود ندارد اما جلسات مشاوره می تواند به تصمیم گیری بهتر کمک کند.

آیا همجنس بازی همان همجنس گرایی است؟

خیر، همجنس بازی با همجنس گرایی یا گرایش به همجنس متفاوت است.

4.7/5 - (391 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

18 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
نیلی
2 ماه قبل

سلام ببخشید یک سوالی داشتم من یک دختر۱۷ ساله هستم که عاشقه یک پسره شدم که ایشون با دوست شون رابطه ی جنسی ، عاشقی و غیره… دارن
اون نمی دونه که من میدونم ، من از اول ازش فهمیدم که اون همجنس باز است .. تازه دوستش هم به من میل جنسی دارد .. چرا؟ بعد اینکه دوست پسرم خیلی تاکیید داره که من خیلی زود ازش حامله بشم میگه بیا زود رابطه جنسی داشته باشیم من میام می برمت ، پسر خیلی خوبیه وضعیت زندگیش هم خوبه کار داره خونه داره. من عاشقشم ولی خب این همجنسگرا بودنش و فیلمای که از همجنس بازیاش دیدم منو خیلی ناراحت میکنه من حالا باید چی کارکنم ؟ ایا دوست پسرم درمان میشه یا نه؟ دلیل بچه خواستنش ازمن چیه؟ دوست پسرهه من ۲۱ سالشه

حمید
4 ماه قبل

من (مرد)42 ساله مجردم. گرایش به همجنس هایی دارم که ازشون خوشم میاد. وفقط دوست دارم روابط عاشقانه و عاطفی باهاشون داشته باشم. بارها سعی کردم این حس رو از خودم دور کنم. ولی هرگز موفق نشدم. ممنون میشم راهنماییم کنید

Last edited 4 ماه قبل by حمید
رشا
2 ماه قبل
پاسخ به  حمید

سلام با برنامه ی غذایی مناسب امکان درمان وجود داره ؛ترک گوشت مرغ ، ( مرغ محلی ایرادی نداره) تخم مرغ و ژلاتین های خوکی

کیانا
3 روز قبل
پاسخ به  رشا

آخه مگه گرایش و تمایل جنسی آدم با اینجور چیزا حل میشه؟ همچین میگین قابل درمانه انگار مریضی و بیماری هستش، تمایلات جنسی مخصوصا اگر وقتی فردی بالغ شده باشه, بهترین راه اینکه اول بدونیم عاطفی هست یا نه، شاید جنسی رو بشه درمان کرد ولی عاطفی رو عمرا بتونیم دستکاریش کنیم. در ضمن پذیرفتنش خیلی راحت تره تا با پس زدن واقعیت خودتون.
من خودم هیچ تمایلی به جنس موافق ندارم ولی درباره شون تحقیق کردم و اطلاعات دارم البته به اندازه ای که تونستم، لطفا بدونید که تمایل به جنس موافق تا وقتی که فقط به ارضای خودتون مربوط نباشه، مشکلی نداره. همونطور که توی این سایت خوندیم اختلال نیست.

ناشناس
1 سال قبل

همین که میدونین هیچ سند مهتبر علمی مبنی بر اختلال ژنتیکی برای همجنس گرایان وجود نداره و این حاصل تاثیر محیط بر فرده( طبق گفته فروید) یعنی نیمی از راه رو درست اومدیم…

حالا باید بریم بررسی کنیم که چه کسی محیط رو ایجاد کرده…

Mihy
1 سال قبل

سلام
من ۱۸ سالمع و چندین بار هم برا زن ها وابسته شدم یعنی اونقدر دوسشون داشتم که حاضر بودم جونمم بدم
مخصوصا برای معلم هام الان نمیدونم چیکار کنم
مثلا دلم نمیخواد رابطه جنسی داشته باشم ولی میخوام بغلش کنم و حسش کنم درسته یک دختر هستم ولی کار های مردونگی میکنم
برای خانوادم هم میترسم بگم
میشه راهنمایی کنید ممنون

مهدی
11 ماه قبل
پاسخ به  Mihy

منم اینجوریم

Pari
5 ماه قبل
پاسخ به  Mihy

شما مشکلی ندارید این کاملا طبیعیه و حس شما به معلمتون مثل حس فرزند به مادر هست متاسفانه با این داستان هایی که پیش اومده کمی ما جوان ها رو گیج کردن که نسبت به هویت و گرایشمون شک کنیم بنظرم سعی کنید خودتون رو درگیر این داستان ها نکنید دوست عزیزم.
درمورد کار های مردونه منظورتون رو متوجه نمیشم ولی اگه شما به استایل پسرونه زدن علاقه دارید این عجیب نیست،سلیقه شما اینطور هستش که طبیعیه…

ناشناس
1 سال قبل

درود،
یکی از دوستان من تمایل به جنس موافق داره و این موضوع رو با یکی از هم ‌‌دانشگاهی‌های خودش مطرح کرده و اون شخص هم این رو بین بقیه پخش کرده و از لحاظ روانی بسیار تحت فشار هستش، همینطور از سمت خانواده که ازش میخوان ازدواج کنه.. و الان متاسفانه فکر میکنه خودکشی بهترین راه، امکانش هست ک بهش کمک کرد؟?

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

سلام دوست عزیز؛ بله بهترین کمکی که میتونید بهشون بکنید اینه که راهنماییشون کنید نزد روانشناس متخصص بروند.

Y e
8 ماه قبل
پاسخ به  ناشناس

به روانشناس مراجعه کند بنظرم

محمد رضا
1 سال قبل

خدا فقط مارو آفریده تا عذاب بکشیم

ناشناس
1 سال قبل

خب یک سوال داشتم من یه دختر تغریبا مذهبی هستم ولی از جایی که یادمه همیشه به همجنس خودم گرایش داشتم ولی چون این موضوع تو اسلام کاملا منع شده خودم رو گول زدم ولی دیگه واقعا نمیتونم و سر درگم شدم میخوام بدونم شما مشاورتون براساس دینی هم اینارو بررسی کرده آیا
یا اینکه خیر

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

سلام دوست عزیز؛ روانشناسی مسائل و مشکلات و اختلالات رو از منظر علمی بررسی میکنه که در تشخیص و بررسی و درمان مشکلات با روش های کاملا علمی توجه مناسبی به خرده فرهنگ ها داره که شامل: قومیت و ملیت و آیین و مذهب و فرهنگ هر شخص میشه. توصیه میکنم شما هم برای حل تعارضات خودتون به یک روانشناس مراجعه کنید.

شایان
1 سال قبل

سلام من شایان هستم و ۳۶ سال دارم و متاهل هستم ولی تمایل به هم جنس خودم دارم و رفته رفته این میل در درون بیستر میشه .ایا میشه منو راهنمایی کنید

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  شایان

سلام دوست عزیز؛ از درمانگر مسایل جنسی یا سکس تراپیست کمک بگیرید.

ناشناس
1 سال قبل

آیا در کلینک شما یک همجنسگرا درمان شده است ؟

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  ناشناس

سلام دوست عزیز؛ بستگی دارد منظور شما از درمان چی باشه!

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره