به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
بی اعتمادی در رابطه

بی اعتمادی در رابطه را تمام کنید

بی اعتمادی در رابطه

انسان در زمانی که یک رابطه است احساسات زیادی را تجربه می کند که این احساسات می توانید مثبت یا منفی باشد . شادی ، هیجان ، علاقه و شور و از طرف دیگر غم ، دلخوری ، ناراحتی یا عصبانیت تمامی احساستی است که یک انسان در رابطه تجربه می کند. اما برخی از احساسات عمیق تر هستند و به تبع تاثیرات بیشتری نیز بر روی رابطه می گذارند. بی اعتمادی در رابطه یکی از این احساسات عمیق است که ممکن است ریشه در حال یا گذشته داشته باشد و یا کاملا بی پایه و اساس و ناشی از وسواس فکری باشد. بی اعتمادی در  زندگی مشترک یا رابطه ضرر های بسیار زیادی بر روی سلامتی فرد و کیفیت رابطه دارد که اگر کنترل پیدا نکند، ارتباطات را به نابودی می کشد. در این مقاله ما به توضیح بی اعتمادی در رابطه ، علت ایجاد آن ، مضرات و تاثیرات آن بر رابطه و راهکارهایی جهت کاهش این حس می پردازیم. اگر این احساس بر روی رابطه شما تاثیر میگذارد این مقاله را از دست ندهید.

بی اعتماد در رابطه چیست ؛ این حس چگونه ایجاد می شود ؟

بی اعتمادی حسی است که در نتیجه آن فرد حس می کند مورد خیانت ، اسیب و ضربه شخص دیگری قرار می گیرد. این احساس را نمی توان مقطعی به شمار اورد . فردی که به این احساسات دچار می شود دائما در حال تجربه آن است و کوچکترین موردی می تواند این حس را در او بر انگیزد. فردی که دچار بی اعتمادی در رابطه می شود همزمان 5 احساس منفی را تجربه می کند :

شک : فرد بی اعتماد به تمامی رفتار و حرکات طرف مقابل خود مشکوک می شود و دائما احتمال رخداد خیانت یا اسیب رسانی از جانب طرف مقابل را در نظر میگیرد.

ظن و گمان : فردی که بی اعتمادی را به خود راه می دهد دائما رابطه و افراد درون آن را در مظنه اتهام خیانت قرار می دهد و مدام مظنون است که شاید در آینده از جانب آن ها مورد اسیب و ضرر قرار بگیرد.

استرس و اضطراب : شک و ظن دائمی در حال رخداد اسیب یا اتفاق ناگوار باعث می شود که فرد سطح زیادی از استرس و اضطراب تجربه کند.

ترس : فردی که بی اعتمادی در رابطه را تجربه کند دائما می ترسد. می ترسد که به او خیانت شود و یا کسی را از دست بدهد.

خود مراقبتی : در مرحله آخر فرد برای محافظت از خود به خود مراقبتی روی می آورد که می تواند نوعا آفتی برای رابطه باشد.

هجوم همزمان این احساسات منفی به فرد می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر رابطه داشته باشد به همین علت باید تا جای ممکن به کنترل و کاهش بی اعتمادی در رابطه پرداخت.

دلایل بی اعتمادی در رابطه

چرا فرد برای اولین بار این احساس را کرد و بی اعتمادی در او شکل گرفت ؟ این احساس می تواند ریشه در رخداد های بیرونی و احساسات درونی باشد که در این قسمت به توضیح آن می پردازیم.

وسواس فکری : یکی از مهم ترین علت های درونی که بی اعتمادی در رابطه را شکل می دهد ، وسواس فکری است. فردی که به این عادت مخرب دچار است تمامی حرکات و رفتار یک فرد را بیش از اندازه مورد برسی قرار میدهد و در نهایت به تعبیر منفی از انها روی می اورد که همین رفتار باعث شکل گیری احساساتی مانندی بی اعتمادی می شود.

دروغ : این رفتار یکی از مهم ترین عامل های ایجادی بی اعتمادی در رابطه است. دروغی که از جانب طرف مقابل می شنوید برای بار اول هم بسیار مخرب است. اگر این رفتار به طور مکرر انجام شود می تواند رابطه را با نابودی بکشاند.

تجربه گذشته : این عامل را می توان درونی و برونی دانست. فردی که سابقا تجربه خیانت یا اسیب از جانب دیگری را داشته است ، در موارد مشابه دائما انتظار دارد که گذشته دوباره اتفاق بیوفتد. این انتظار عامل ایجاد بی اعتمادی در رابطه است.

پنهان کاری : این رفتار ممکن است درون هر رابطه ای سر بزند. پنهان کاری ممکن است مربوط به مسائل بسیار شخصی باشد که فرد تمایل ندارد که آن را بازگو کند یا ممکن است در مورد مسائل بسیار ساده باشد. در هر دو صورت این رفتار می کند یکی از دلایل ایجاد بی اعتمادی در رابطه باشد.

ترس از دست دادن : این نوع از احساس ترس ناشی از علاقه بیش از اندازه است. علاقه افراطی موجب می شود که فرد هر نوع رفتاری از جانب طرق مقابل را منفی تعبیر کند . در این حالت فرد از برخی اعمال طرف مقابل این برداشت را می کند که فرد  قصد ترک کردن اورا دارد و این باعث بی اعتمادی بیش از اندازه می شود.

کمبود اعتماد به نفس : فردی که خود را کافی نمی بیند تصور می کند که سایر افراد نیز اورا کم و بی ارزش می بینند و میخواهند او را ترک کرده یا خیانت کنند. بسیاری از بی اعتمادی هایی که در رابطه شکل می گیرد ناشی از همین کمبود اعتماد به نفس است.

بی اعتمادی در رابطه

نشانه های بی اعتمادی در رابطه

فردی که به شما بی اعتماد است ناخوداگاه رفتارهایی از خود بروز می دهد. اگر به دنبال حفظ رابطه خود هستید این رفتار هارا شناسایی کنید و از بین برد بی اعتمادی بپردازید.

حسادت : فردی که بی اعتمادی را تجربه می کند به هر چیزی جز خود که در دامنه توجه قرار بگیرد حسادت می کند.

فاصله گرفتن : ترس ار اسیب دیدن باعث می شود که فرد برای کاهش اسیب ناشی از ضربه از شما فاصله بگیرد.

سرد شدن رابطه : بی اعتمادی در رابطه موجب می شود که فرد نتواند ارتباط سابق را با شما ایجاد کند و همین موجب سردی در رابطه می شود.

کاهش صمیمیت : فردی که اعتماد خود را از دست داده است دائما به شما شک می کند و به جای به برقراری ارتباط موثر ، به رفتار های منفی روی می اورد که باعث کاهش صمیمیت در دراز مدت می شود.

بی قراری : فرد، ارامش که در سابقا در کنار شما داشت را از دست می دهد و باعث بروز بی قراری و نا ارامی می شود.

پیگیری بیش از اندازه: کسی که از بی اعتمادی در رابطه رنج می برد سعی می کند با پرسیدن سوال های مکرر از شما از مقدار بی اعتمادی خود بکاهد.

واکنش های شدید : این فرد به کوچکترین رفتار شما مظنون است و از آن ها می ترسد که باعث می شود واکنش ها غیر عادی به اعمال شما نشان بدهد.

جلب توجه بیش از اندازه : فردی که از خیانت شما می ترسد دائما تلاش می کند که توجه شما به هیچ چیز جز خودش جلب نشود که در نهایت باعث جلب توجه غیر عادی می شود.

عدم توانایی در برقراری ارتباط : فردی که دائما انتظار خیانت یا اسیب از جانب افراد را دارد نمی تواند به خوبی ارتباط موثر برقرار کند.

راهکارهایی جهت کاهش بی اعتمادی در رابطه

در این قسمت راهکارهایی جهت کاهش بی اعتمادی در رابطه برای دو طرف داده می شود :

صادق باشید : دروغ آفت هر رابطه ای است و ریشه روابط را خشک می کند. جدا از آن خود داری کنید.

علت نگفتن برخی امور خود را بیان کنید : اگر اتفاقی را پنهان می کنید از گفتن آن خودداری می کنید سعی کنید با دلیل منطقی علت سکوت خود را بیان کنید. فرد بی اعتماد می فهمد که چیزی را پنهان می کنید پس به جای نادیده گرفتن او ، علت سکوت خود را بیان کنید.

وقت خود را صرف کارهای مثبت کنید : فوقا ذکر کردیم یکی از علت های این حس ، وسواس فکری است. وقتی ذهن شما مشغول کاری می شود ، از فکر کردن بیش از اندازه جلوگیری می کنید.

گذشته را در حال جستجو نکنید : سعی نکنید گذشته را با حال تطبیق بدهید. برعکس وجه افتراق آن را پیدا کنید و به یاد داشته باشید گذشته قرار نیست دوباره تکرار شود.

ترس را کنار بگذارید : به جای ترس از دست دادن ، سعی کنید با اعتماد متقابل و رفتار های درست ، خود را از رابطه دلگرم نگه دارید.

با پارتنر خود صبحت کنید : اگر بی اعتمادی شما ناشی از رفتاری از طرف مقابل است به جای پنهان  کردن آن با او صبحت کنید و علت شک و گمان خود را بیان کنید. صحبت بهترین راه برای ترمیم رابطه است.

به جای دامن زدن به بی اعتمادی ، به حل آن بپردازید : لیستی از علت های بی اعتمادی خود تهیه کنید و سعی کنید با منطق ، با آنها کنا بیایید.

از افراد شکاک دوری کنید : اگر فردی در نزدیکی شماست که بی اعتمادی در رابطه شما را تشدید می کند و به مظنونیت شما دامن می زند ، از او به طور کامل دوری کنید.

اعتماد به نفس خود را افزایش دهید : وقتی که در درون احساس ارزش کنید ، به مرور تفکر خیانت از ذهن شما خارج می شود و می توانید بی اعتمادی در رابطه را کاهس دهید.

با یک مشاور و یا روانشناسی صحبت کنید : گاهی بی اعتمادی در رابطه به صورت یک عادت و اختلال ذهنی در میاید. در این صورت بهتر است با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید. فرد متخصص به خوبی می تواند ریشه های بی اعتمادی در شمارا پیدا کند و آن هارا از بین ببرد. شما می توانید با مراجعه به سایت روان آرام و تیم حرفه ای آن ، به انجام مشاوره و شرکت در جلسات روانشناسی بپردازید.

اعتماد به نفس چه تاثیری در بی اعتمادی در رابطه دارد؟

فردی که خود را کافی نمی بیند تصور می کند که سایر افراد نیز اورا کم و بی ارزش می بینند و میخواهند او را ترک کرده یا خیانت کنند.

مشاوره چه تاثیری در کاهش بی اعتمادی دارد؟

فرد متخصص به خوبی می تواند ریشه های بی اعتمادی در شمارا پیدا کند و آن هارا از بین ببرد.

4.6/5 - (508 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره