به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
با همسرم تفاهم نداریم

با همسرم تفاهم نداریم

با همسرم تفاهم نداریم !

امروزه زوج های بسیاری ، چه آنهایی که تازه زندگی مشترکشان را شروع کرده اند و چه همسرانی که سالهای طولانی در کنار هم بوده اند ، به مشاوره های خانواده مراجعه می کنند و یک گلایه ی مشترک دارند ؛ با همسرم تفاهم نداریم .

این عدم تفاهم ممکن است در مرحله ی ابتدایی ازدواج و شروع زندگی باشد یا بعد از آمدن فرزندان و ورود زن و مرد به مرحله ای جدید از زندگی مشترک و مسئولیت ها ، ممکن است در سنین بالاتر و یکنواخت شدن رابطه عاطفی بین همسران اتفاق بیفتد. آنچه که واضح است و همه ما باید بدانیم این نکته است که ما افرادی هستیم که روحیات و طرز فکرهای متفاوت و عدم تفاهم، طبیعی ترین اتفاقیست که می تواند در هر رابطه ای رخ دهد . در این شرایط ، از رابطه تان نا امید نشوید . دست از تلاش کردن برندارید و تسلیم اتفاقات نشوید .

دلایل عدم تفاهم در روابط

مهم نیست که فرد تا چه حد از قدرت درک بالایی برخوردار باشد ، درک احساسات دیگر انسان ها همیشه ساده نیست ، به خصوص در روابط و مهم تر از آن در روابط عاطفی. دلایل زیادی وجود دارد که شما احساس کنید با همسرتان تفاهم ندارید و او شما را به لحاظ عاطفی درک نمی کند . دلیل آن ممکن است این باشد که شما در حال برقراری یک ارتباط صحیح و اصولی نیستید، در چالش ها واکنش های تهاجمی و افراطی دارید ، یا ممکن است فرد بسیار زودرنجی هستید.

این دلیل حتی می تواند مربوط به شریک زندگی شما باشد ، مانند این که شاید شما و همسرتان احساساتتان مانند هم نیست و با هم مطابقت ندارد و این فکر به ذهنتان برسد که با همسرم تفاهم نداریم . به همین دلیل تعریف دو طرفتان از وقایع و مشکلات با هم متفاوت بوده و یکدیگر را نمی فهمید . هرچه که باشد احساس سوء تفاهم ، به خصوص در زمینه یک رابطه زناشویی ، خوشایند نیست .

 

با همسرم تفاهم نداریم
یکی از مهم ترین دلایلی که شما می گویید« با همسرم تفاهم نداریم » :

پیش از آن که راهکارهایی برای درک بهتر همسرتان و مشکل ” با همسرم تفاهم نداریم ” ارائه دهیم ، یک ثانیه به رابطه تان دقت کنید . بارها ما از نظر عاطفی برانگیخته می شویم و فقط ما واکنش نشان می دهیم ، به جای اینکه وقت بگذاریم و برای فرد مقابل دلیل ناراحتی و واکنش خود را توضیح دهیم . ما ناراحت می شویم ، حتی نمی دانیم که چرا واقعاً ناراحت هستیم ، با این حال انتظار داریم شریک زندگی مان بداند که چرا ناراحت هستیم و ما را درک می کند و دلجویی کند .
هیچ کس دانای کل و متفکر نیست . این رویکرد در اکثر مواقع موثر نیست . راه بهتر می تواند برای مدتی سکوت کردن و آرامش داشتن و فکر کردن به دلیل اصلی مشکل و دلخوری شما و سپس صحبت با شریکتان باشد . به عبارت دیگر ، شما در واقع باید مکالمه موثر داشته باشید که هدف این است که یکدیگر را بشناسید، و با هم سوتفاهم را حل کنید ، به جای اینکه عصبانی باشید یا حالت تدافعی داشته باشید .

۱۵ راهکار ساده برای تفاهم بیشتر در زندگی مشترک

۱.تا جای ممکن خودتان را مخاطب قرار دهید .
برای انتقاد و اعتراض تا جای ممکن از خطاب دادن همسرتان و استفاده از واژه ی تو خودداری کنید . افراد دوست دارند با عباراتی مانند” شما همیشه … ” یا ” شما هیچوقت … “شکایت کنند و شخص مقابل را سرزنش کنند که می تواند مانند متهم کردن به نظر برسد و فرد در برابر شما موضع بگیرد . اما استفاده از عباراتی مانند اینکه : من به این دلیل احساس ناراحتی میکنم …. می تواند اتهام را از شریک شما بردارد و او به لحاظ روحی آمادگی بیشتری برای پذیرش دلخوری شما داشته باشد .
۲. دلخوری ها و مشکلاتتان را کوتاه و مختصر بیان کنید .
تمام مشکلاتتان را یکباره و پشت سر هم نگویید . این باعث می شود تمرکز از مشکل اصلی برداشته شده و همسر شما کلافه و خسته شود . این خستگی ممکن است به مشاجره ختم شود . تا جای ممکن سعی کنید در مکالمه ای که رنگ و بویی از مشاجره و بحث ندارد ، مشکلات خود را دوستانه و مختصر مطرح کنید .
۳. همسرتان را درک کنید.
اگر شریک زندگی تان نیز دچار سوء تفاهمی از جانب شما شده است ، به جای ناراحتی یکطرفه و فکر کردن به خودتان ، جای او نیز قرار بگیرید ، با چشمان همسرتان نیز به موضوع نگاه کنید و تلاش کنید او را نیز درک کنید .پاسخ به جمله که با همسرم تفاهم نداریم ، آنقدر ها هم سخت نیست . گاهی عینک خود را در بیاورید و از پشت عینک همسرتان به زندگی مشترکتان و خودتان نگاه کنید . مطمئن باشید که مشکلاتی را در خودتان و واکنش هایتان پیدا خواهید کرد .این عبارت را باور کنید و در همه چالش ها با خودتان تکرار کنید : ارتباط عاطفی یک خیابان دو طرفه است. از شما به سوی همسرتان و از همسرتان به شما . تا زمانی که سعی در تلاش برای درک عاطفی همسرتان نداشته باشید ، نمیتوانید توقع داشته باشید که همسرتان شما را بفهمد .

 

۴. بلندی صدای خود را کنترل کنید.
هنگامی که هر دو شما صدایتان را بلند می کنید و فریاد می زدید ، باید هم بگویید که با همسرم تفاهم نداریم . توقع ندارید که بین فریاد هایتان همدیگر را بتوانید درک کنید . بنابراین به تن صدای خود و لحن صحبت کردنتان ، توجه کنید. صدایتان را حتی در عصبانیت ، آرام و دوستانه نگه دارید.
۵. به زبان بدن یکدیگر توجه کنید.
زبان بدن شما می تواند واکنش شریک زندگی شما را نسبت به شما را تحت تأثیر قرار دهد ، بنابراین با زبان بدن نادرست ، درک همسرتان از شما پایین می آید . مثلا زمانی که با بازوانی بسته ایستاده اید ، کمی دفاعی و نفوذ ناپذیر به نظر می رسید . سعی کنید آرامش داشته باشید. هنگام تلاش برای برقراری احساسات خصوصا در زمان تنش ها ، بدن خود را تا حد ممکن باز و آرام نگه دارید .
۶. بیان احساسات را در مکالمات روزمره خود بیاورید.
اگر شما دو نفر عادت ندارید احساسات خود را به زبان بیاورید ، سعی کنید تا در مکالمات روزمره تمرین کنید تا در مورد احساساتتان حرف بزنید . مثلا بهترین بخش از فیلمی که دیدی چه بود ؟ چرا فکر میکنی که این قسمت بهترین بخش آن فیلم است ؟ اینطور تمرین می کنید در مورد احساسات شخصی خود صحبت کنید . به شریک تان اجازه دهید تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذارید ، از این طریق شما می توانید هم صحبت خوبی با همسرتان شوید و با گلایه ی با همسرم تفاهم نداریم ، خداحافظی کنید .
۷.درباره احساس خود ، واضح و مستقیم صحبت کنید.
به جای اینکه منفعل باشید و با غیر مستقیم درباره نیازها و خواسته هایتان صحبت کنید به امید اینکه شریک زندگی تان متوجه شود ، سعی کنید کاملاً واضح و روشن درخواست هایتان را بیان کنید . برای مثال اگر همسر شما زمان زیادی را با تلفن همراه خود مشغول است ، واضح و مستقیم به او بگویید که : من دوست دارم هنگامی که کنار هم هستیم ، با هم زمان بیشتری سپری کنیم . من از بودن کنارت لذت می برم و استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه ، می تواند کیفیت با هم بودنمان را کمتر کند . حتی اگر این درخواست برای همسرتان قابل انجام نباشد ، به صورت منطقی دلیل را برای شما توضیح می دهد و شما را قانع میکند . این مکالمه ی ساده ، از وقوع یک مشاجره جلوگیری می کند .

 

با همسرم تفاهم نداریم

 

۸. انتقاد نکنید یا درخواست تغییر از همسرتان نداشته باشید .
به جای انتقادهای تند یا درخواست تغییر رفتار ، همه چیز را در مورد احساس خود بیان کنید . هنگام صحبت درمورد احساسات و تجربه شخصی خودتان صحبت کنید و سعی کنید از همسرتان یک گوش شنوا بخواهید نه یک متهم آماده ی اعتراف . همین امر می تواند کمک زیادی به مشکل شما که همان با همسرم تفاهم نداریم کند.
۹. از همسر خود توقع رفع تمام ناراحتی هایتان را نداشته باشید .
به همسرتان یادآوری کنید که او همیشه وظیفه ی حل کردن ناراحتی های شما را ندارد . شما گاهی نیاز دارید که تنها یک گوش شنونده داشته باشید و کسی باشد که بداند شما چه احساسی دارید . حالا همسر شما شخصی است که ناراحتی ها و دلخوری های شما را بدون موضع گرفتن گوش می دهد و تا جایی که بتواند در رفع آن تلاش می کند .
۱۰. موقعیت های مناسبی را برای گفت و گو انتخاب کنید.
هنگامی که همسر شما بسیار خسته است ، اگر مشکل کاری داشته و کلافه است و یا زمانی که از ترافیکی سنگین به خانه آمده است ، زمان مناسبی برای عنوان کردن صحبت های مهم و طولانی نیست . هنگام رانندگی در مسیری هموار ، هنگام پیاده روی و یا آشپزی می توانید در مورد مسائل صحبت کنید . چرا که این موقعیت ها نیاز به نگاه های مستقیم و چشمی ندارند .

 

 

۱۱. با زبان همسرتان با او صحبت کنید .
همه با یک روش ارتباط برقرار نمی کنند، بنابراین تلاش کنید که روش ارتباط برقرار کردن با همسرتان را یاد بگیرید . اگر او شخصی دروان گراست ، روش های خودش را برای صحبت کردن دارد . و اگر شما نتوانید با زبان خودش با او ارتباط برقرار کنید ، او از صحبت با شما سر باز می زند و دوباره گلایه های با همسرم تفاهم نداریم … برای به تفاهم رسیدن باید تلاش کرد . همه ی آدم ها با تربیت ها و محیط های پیرامون متفاوت ، شخصیت های متفاوتی از هم دارند و باید بیاموزند که چگونه به درک و تفاهم در ارتباطات خود برسند .
۱۲. در لحظات خوشی ، مشکلات را بیان نکنید .
زمان هایی که در حال تفریح و لذت بردن هستید ، یا مکالمه ای گرم و عاشقانه دارید ، صحبت از ناملایمات و ناراحتی ها نکنید . یک صحبت عاشقانه و ملایم را با خاطره ای تلخ و شاید مشاجره ای ناراحت کننده تمام نکنید . شما زمانی باید در ارتباط با مشکلات صحبت کنید که زمان منطقی آن فرا رسیده است . در واقع زمانی که از نظر احساسی ، آرام و با ثبات هستید .

 

با همسرم تفاهم نداریم

۱۳. برای ارتباط برقرار کردن ، زمان بگذارید .
اگر حین مکالمه احساس می کنید که شنیده نمی شوید ، صحبت را رها کنید . مکث کنید و در زمانی دیگر صحبت را شروع کنید . همچنین اگر هنگام مکالمه ، احساس کردید که به لحاظ فیزیکی دچار واکنش هایی شده اید ، بدنتان از هیجان گرم شده است ، می لرزید ، بغض کرده اید و یا … مکالمه را رها کنید و درخواست موکول شدن آن به زمان دیگری را داشته باشید .
۱۴. نامه بنویسید.
اگر احساس می کنید نمی توانید کلماتی را که احساس می کنید و می خواهید ، بیان کنید ، یک روش جدید را امتحان کنید. نوشتن را به عنوان روشی برای بیان مسائل سنگین از نظر عاطفی شروع کنید . انجام این کار می تواند به شما فرصت دهد که در مورد آنچه می خواهید بگویید فکر کنید ، در حالی که به شریک زندگی شما نیز فرصت می دهد تا نوشته را با دقت بخواند ، روی آن فکر کند و واکنش نشان دهد.

۱۵.انتظارات معقول داشته باشید.
همه ی انسان ها به لحاظ عاطفی روی یک مدار مشخص نیستند . این اتفاق برای شما و همسرتان هم می افتد . شریک زندگی شما ممکن است تجربه‌ای را که شما تجربه کرده اید ، درک نکرده باشد . ممکن است برای همسرتان ، هنوز درک عاطفی شکل نگرفته باشد . شما نمی توانید انتظار داشته باشید که او ، مانند شما فکر کند و مانند شما انتظار داشته باشد . اگر اینطور باشد قطعا هر کدام از ما باید بگوییم با همسرم تفاهم نداریم ، انتظارات خودتان را پایین بیاورید و به او کمک کنید تا درک عاطفی اش شکل بگیرد و به روش خود به شما محبت کند و در زندگی مشترکتان نقش ایفا کند .
تسلیم نشوید و از زندگی مشترک و کسی که دوستش دارید به سادگی نگذرید . رابطه عاطفی که شما شروع کرده اید ، در طول سالهای طولانی زندگی مشترکتان دستخوش پستی ها و بلندی های زیادی می شود و ارزش یک رابطه زمانی مشخص می شود که پستی ها و نشیب ها را با هم پشت سر بگذارید تا به بلندی های زندگی برسید .

4.6/5 - (437 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره