به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
افسردگی زنان بعد از طلاق

افسردگی زنان بعد از طلاق

نشانه های افسردگی در زنان بعد از طلاق چیست؟

طلاق می تواند آسیب های روحی روانی و حتی جسمی بسیاری بر زوجین خصوصا بانوان وارد آورد و نیاز است که اگر زوجین از یکدیگر جدا شده و طلاق گرفتند نیز اطرافیان خصوصا والدین ایشان، زن و مرد را تنها نگذاشته و همدلی و درک کردن هر دو طرف را فراموش نکنند.

زمانی که اطرافیان مدام اشتباهات دو طرف را به ایشان یادآور شوند ممکن است آسیب های روحی دو طرف بیشتر و بیشتر گردد و میزان احتمال افسردگی در ایشان افزایش یابد.

بنابراین قصد داریم در خصوص نشانه های افسردگی در زنان بعد از طلاق صحبت کنیم.

افسردگی زنان بعد از طلاق

علائم افسردگی زنان بعد از طلاق

هر یک از زوجینی که تصمیم به طلاق می گیرند پس از طی کردن پروسه طلاق نیز ممکن است دچار احساساتی نظیر حسرت، دلشکستگی و..شوند و این احساسات منفی در صورت شدت یافتن می توانند زندگی ایشان را مختل ساخته و بر سلامت روان ایشان تاثیر منفی داشته باشند.

لذا یکی از مهم ترین مسائلی که پس از طلاق زوجین به چشم می خورد نیز این است که زن و مرد الخصوص زنان می توانند دچار افسردگی شوند و به سبب افسردگی نیز نتوانند به امورات شخصی زندگی شان به خوبی رسیدگی نمایند.

خوب است با نشانه ها و علائم افسردگی در زنان آشنا بود و در صورت وجود هر یک از نشانه ها نیز سریعا از جلسات مشاوره روانشناسی توسط درمانگری متخصص و مجرب نیز بهره مند گردید.

از جمله علائم افسردگی عبارتند از:

  • اختلالات خواب اعم از بی خوابی، کم خوابی یا پر خوابی
  • بروز مشکل در تمرکز و تصمیم گیری
  • کاهش علایق به خصوص نسبت به سرگرمی ها و فعالیت های مورد علاقه
  • تغییرات وزنی به سبب کاهش یا افزایش میزان اشتها
  • نا امیدی
  • خستگی های مداوم
  • گوشه گیری
  • گریه و زاری خصوصا به طور ناگهانی
  • مضطرب بودن
  • تحریک پذیری
  • دوری از دوستان و اطرافیان
  • دردهای جسمانی اعم از سردرد و..
  • افکار خودکشی
  • اقدام به خودکشی
  • کاهش میزان اعتماد به نفس و عزت نفس
  • مرور خاطرات تلخ گذشته
  • و..

به طور کل می دانیم که جدایی از همسر می تواند آسیب هایی به آدمی زده و بر سلامت روان و جسم نیز تاثیرگذار باشد بنابراین در این برهه زمانی مهم است که اطرافیان همدلی زیادی با زنان و مردان داشته و به جای قضاوت و نصیحت نیز شنونده ایشان باشند.

حتی اگر زوجین به خواست خود از یکدیگر جدا شده اند نیز با این وجود ممکن است به سبب برخی خاطرات خوبی که با یکدیگر داشته اند نیز دچار حسرت و استرس از در کنار هم نبودن بشوند..

بنابراین توصیه می گردد زوجین نیز پس از جدایی از همسر حتما از جلسات مشاوره پس از جدایی بهره گیرند..

مهم است که بانوان حتما از این جلسات بهره مند گردند چرا که بانوان عموما ناراحتی های خود پس از طلاق را برون سازی نمی کنند و با حضور در جلسات مشاوره نیز می توانند احساسات و هیجانات خود را بدون ترس از قضاوت ابراز نمایند تا حال بهتری پیدا کنند.

چگونه افسردگی زنان بعد از طلاق را تشخیص دهیم؟

چنانچه نشانه های افسردگی بیشتر از دو هفته نیز به طول انجامید نیاز است که حتما به روانشناسی متخصص نیز مزاجعه نمود چرا که علائم و نشانه های افسردگی به مرور افزایش یافته و ممکن است به سلامت روان و حتی جسم زن و حتی مرد آسیب  جدی نیز رسد.

بهترین زمان درمان افسردگی پس از طلاق در زنان

زمانی که علائم و نشانه های افسردگی سبب مختل شدن زندگی شخصی و اجتماعی بانوان گردید نیاز است که به روانشناس متخصص مراجعه نمود.. فرضا زمانی که فرد به زور از رختخواب بیرون می آید و یا نمی تواند عملکرد خوبی را در محل کار یا ارتباط با اطرافیان و..از خود نشان دهد و به طور کل آدمی که همیشه بوده است نیست..

بنابراین مهم است که به نشانه ها و علائم افسردگی پس از طلاق بسیار دقت نموده و همدلی و درک فرد پس از طلاق را فراموش نکرد..

ممکن است برخی بانوان نشانه های افسردگی را در رفتارهای خود ابراز نکنند و مدام در حال خندیدن باشند، بهتر است با این حال همدلی برای ایشان آغاز گردد..

چرا که ممکن است وی از ابراز هیجانات و احساسات خود اعم از گریه و غم و..فرار کرده و از ابراز آن ها در برابر اطرافیان اجتناب ورزد چرا که طلاق از همسر می تواند به تبع احساساتی را در هر یک از زوجین ایجاد سازد که سبب گردد رفتارها و شخصیتشان تا حدودی با فردی که قبلا بوده اند متفاوت گردد..

 

افسردگی زنان بعد از طلاق

راه های پیشگیری از افسردگی زنان بعد از طلاق

  • ارتباط با اطرافیان
  • زمان دادن به خود
  • عدم سرزنش کردن خود
  • خرده نگرفتن از اطرافیان
  • مرور نکردن خاطرات تلخ
  • ورزش و سرگرمی
  • فکر به جنبه های مثبت طلاق
  • حضور در جلسات مشاوره روانشناسی
  • و..

1.ارتباط با اطرافیان

محدود کردن ارتباطات و عدم برقراری ارتباط با دیگران تنها به افزایش و شدت یافتن افکار مخرب و احساسات منفی اعم از غم و تنهایی و..دامن می زنند..عموما برخی زوجین پس از طلاق به دلایل مختلف مثل خجالت کشیدن و یا ناراحتی بسیار و..از ارتباط با دیگران اجتناب می ورزند و این احساسات منفی را در ایشان بیشتر می سازد بنابراین نیاز است که جهت کاهش احتمال بروز افسردگی با دیگران خصوصا والدین ارتباط برقرار نمود.

مهم است بانوان با افرادی ملاقات کنند که احساس منفی در ایشان ایجاد نکرده و توانایی همدلی و ایجاد احساسات خوب و شادی را در خود دارند.

2.زمان دادن به خود

بانوان نباید انتظار داشته باشند که در سریع ترین زمان ممکن احساسات مطلوبی داشته و دیگر دچار ناراحتی و حسرت نشوند بنابراین مهم است که خود را مورد آزار قرار نداده و تنها جهت بهتر شدن همه چیز صبر نمود.

چه بسا حائز اهمیت است که اگر بانوان در ارتباط با دیگران نیاز به ابراز هیجانات خود داشتند این احساسات را ابراز نمایند و به خود اجازه بدهند که زمان همه چیز را حل کرده و بهتر سازد و احساسات خود را به  هیچ عنوان سرکوب نسازند.

3.عدم سرزنش کردن خود

برخی بانوان پس از طلاق نیز خودشان را سرزنش کرده و تمامی اشتباهاتشان را در رابطه مرور می کنند در صورتی که اینکار تنها ناراحتی و احساسات منفی را در وی شدت می بخشد و تاثیر مثبتی بر فرد ندارد بنابراین مهم است که بانوان از سرزنش کردن خود دست برداشته و بر روی فعالیت های مثبت دیگری مثل تماشای فیلم، رقص و..تمرکز نمایند.

4.خرده نگرفتن از اطرافیان

یکی از اشتباهات متداول بین برخی بانوان پس از جدایی نیز این است که دیگران را مقصر جلوه می دهند و با متهم ساختن آن ها قصد دارند احساسات منفی خود را سرکوب کرده و از فکر کردن به آن ها اجتناب ورزند در حالی که متهم ساختن اطرافیان پس از طلاق علاوه بر ایجاد ناراحتی و کدورت می تواند احساسات منفی بیشتری را در ایشان ایجاد نماید.

5.مرور نکردن خاطرات تلخ

مرور کردن خاطرات تلخ و حتی خوش پس از طلاق نیز می تواند افسردگی پس از طلاق را بیشتر سازد بنابراین مهم است که بانوان تلاش کنند به خاطرات گذشته خود فکر نکنند و سعی کنند آن ها را نادیده بگیرند به نحوی که حتی اگر به آن خاطرات هم فکر کردند به نوعی یاد خاطراتی معمولی افتاده و تاثیری بر حال روحی روانی ایشان نداشته باشند.

6.ورزش و سرگرمی

بالا نگه داشتن سطح انرژی می تواند میزان احتمال بروز افسردگی را کاهش دهد بنابراین خوب است که بانوان پس از جدایی از همسر، خودشان را فراموش نکرده و برای خودشان حتی بیش از قبل وقت بگذارند فرضا می توانند در کلاس های هنری یا یادگیری زبان شرکت کنند، سبک زندگی سالم را پیش گرفته و ورزش کنند، کتاب بخوانند و شخصیت خود را رشد و ارتقاء دهند.

7.فکر به جنبه های مثبت طلاق

گاهی پس از طلاق احساساتی منفی مثل احساس کم ارزشی و بی کفایتی به سراغ زوجین می آید بنابراین مهم است جهت جلوگیری از شدت پیدا کردن این احساسات، به جنبه های مثبت طلاق فکر کرد فرضا بانوان می توانند توانایی های خود را یادآور شده و با وقت گذاشتن بر روی توانایی های خود مهارت های بیشتری در آن زمینه کسب نمایند و..

8.حضور در جلسات مشاوره روانشناسی

یکی از بهترین روش ها جهت جلوگیری از بروز افسردگی زنان بعد از طلاق نیز بهره مندی از جلسات مشاوره روانشناسی می باشد چرا که روانشناس متخصص به سبب تجربه و مهارت بالایی که دارد با ارائه راهکارهایی مناسب نیز به بانوان کمک می کند که احساسات منفی خود را به مرور زمان به احساسات مثبت تبدیل سازند و پس از خودشناسی نیز به خود دوستی برسند تا به مرور حال بهتری پیدا کرده و حال خوب و خوشبختی شان را بعد از طلاق از خود محروم نسازند.

درمانگر متخصص نیز در طی جلسات درمانی نیز با توجه به شدت علائم افسردگی از روان درمانی و یا دارو درمانی بهره می گیرد تا به مرور حال روحی فرد پس از طلاق بهتر گردد..

لذا تخصص روانشناس در درمان بسیار مهم و ضروری می باشد بنابراین افراد می توانند جهت بهره مندی از جلسات مشاوره افسردگی به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمایند.

آیا می توان از جلسات مشاوره آنلاین بهره مند شد؟

بله بانوان می توانند جهت بهره مندی از این جلسات علاوه بر فراهم بودن شرایط حضوری نیز از جلسات مشاوره آنلاین در کلینیک روانشناسی روان آرام بهره مند گردند.تنها کافیست با شماره درج شده تماس حاصل نمود.

طول درمان افسردگی چقدر است؟

بسته به شدت علائم و میزان همکاری مراجع با روانشناس و همچنین تخصص و مهارت مشاور روانشناس نیز مدت زمان درمان افسردگی در افراد متغیر می باشد.

هزینه جلسات مشاوره افسردگی چقدر است؟

با توجه به تشخیص روانشناس از جهت تعداد جلسات و مدت زمان هر جلسه درمانی میزان هزینه جلسات متغیر می باشد و نیاز است جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل نمود.

4.8/5 - (80 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره