به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
استرس و چاقی

استرس و چاقی چه ارتباطی با هم دارند؟

رابطه استرس و چاقی چیست و چگونه می توان از بروز مشکلات فیزیکی حاصل از استرس جلوگیری کرد؟

وجود استرس در افراد بر روی بدن آن ها تاثیر گذار است. به طوریکه می تواند به بروز مشکلاتی در سلامت فیزیکی، روحی و احساسی افراد بی انجامد و حتی باعث چاقی آن‌ها شود. در این مقاله به رابطه بین استرس و چاقی می‌پردازیم.

رابطه مستقیم بین استرس و چاقی

 استرس پیش نیاز بسیاری از مشکلات است! رابطه مستقیم بین استرس و چاقی ثابت شده است. استرس از راه‌های مختلفی بر ذهن و بدن شما تاثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث خستگی شما شود و خلق و خوی شما را نیز تغییر دهد.

هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH) در واکنش به استرس افزایش می‌یابد. افزایش میزان این هورمون باعث ایجاد زنجیره ای از وقایع در مغز می‌شود که از جمله این وقایع می‌توان به انتشار کورتیزول و آدرنالین (هورمون‌های استرس) اشاره کرد که به آماده سازی بدن برای انجام فعالیت کمک می‌کند که این رابطه مستقیم بین استرس و چاقی را توجیه می کند.

 

تاثیر استرس بر افزایش اشتها

کورتیزول باعث آزادسازی گلوکز می‌شود تا سوخت لازم برای مبارزه یا پیکار را فراهم کند و آدرنالین نیز سیستم عصبی را برای انجام فعالیت تحریک می‌کند. هنگامی که مواقع بحرانی پایان می‌یابد آدرنالین پراکنده می‌شود اما کورتیزول و گلوکزی که به رگ‌های خونی وارد می‌شود باعث افزایش انسولین و تحریک اشتها می‌شود تا بدن را تشویق کند که دوباره ذخایر سوختی خود را ذخیره کند تا برای رویارویی بعدی آماده باشد.

بنابراین با وجود اینکه به ندرت انرژی خود را صرف برخوردهای استرس‌زا می‌کنیم هنوز هم مشغول خوردن خوراکی هستیم! به این دلیل که پس از این گونه برخوردها به شدت احساس خستگی می‌کنیم. پس برای اینکه انرژی مان افزایش یابد، بدن چربی بیش از اندازه‌ای در احشا یا در اعماق شکم ذخیره می‌کند و از این طریق خطر بیماری‌های قلبی و بیماری دیابت را افزایش می‌دهد. به همین ترتیب رابطه مستقیمی بین استرس و چاقی به وجود می آید.

در پایان باید اشاره کرد که استرس می‌تواند روی سلامت فیزیکی، روحی و احساسی شما اثرگذار باشد. استرس بر بدن شما تأثیرگذار است، حتی اگر متوجه آن نشوید! خوردن کالری بیشتر از اندازه‌ای که بتوانید مصرفش کنید موجب افزایش وزنتان می‌شود. بسیاری از افراد انگیزه‌های هیجانی دارند که باعث تغذیه ناسالم می‌شود. اما تعادل میان تغذیه سالم و ورزش باعث می‌شود تا سوخت و ساز کالری‌هایتان را افزایش دهید.

تحقیقات علمی نیز رابطه مستقیم استرس با چاقی را  به طور کامل ثابت کرده اند. و به نظر می‌رسد واکنش‌‌های بیوشیمیایی خاص نیز می‌تواند به توضیح رابطه‌ی بین استرس و چاقی کمک کند.
 

خود تقویتی و چاقی

جنبه‌ی غافلگیرکننده‌ی رابطه استرس و چاقی با هم تمایل به «خودتقویتی» است. بانی تاب دیکس (Bonnie Taub-Dix) متخصص کاهش وزن و سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا می‌گوید: «غالبا، افراد وقتی دچار استرس می‌شوند خوراکی‌های نامناسبی می‌خورند» و در ادامه می‌گوید: «این مسئله موجب افزایش وزن می‌شود که این افزایش وزن نیز اضطراب‌آور است. این اضطراب یعنی تمام تلاش‌هایتان برای کاهش استرس به هدر رفته است.»
رابطه مستقیم استرس با چاقی به این دلیل است که استرس همیشه با تغییرات بیوشیمیایی مرتبط بوده است و کاری می‌کند هوس غذا خوردن کنید و در نهایت منجر به چاقی می‌شود.

 

استرس و چاقی چه ارتباطی با هم دارند؟

 

رابطه‌ی بیولوژیکی استرس و چاقی

رابطه مستقیم استرس با افزایش وزن به لحاظ بیولوژیکی به این دلیل است که زمانی‌ که دچار استرس هستید، تمایل دارید غذاهای خانگی که چربی یا قند بالایی دارند بخورید. محققان معتقدند که ممکن است هورمون‌های خاصی در این روند نقش داشته باشند. از جمله:

 

سروتونین:

یکی از دلایل این رابطه مستقیم این است که زمانی‌ که ما در وضعیت استرس به غذاهای خانگی چاق‌کننده می‌رسیم شروع به خوددرمانی می‌کنیم! تاب دیکس می‌گوید: «هنگامی‌ که شما کربوهیدرات مصرف می‌کنید میزان ترشح هورمون سروتونین در بدن‌تان بیشتر می‌شود».

سروتونین به لحاظ شیمیایی حس خوبی در بدن ایجاد می‌کند و باعث می‌شود حال‌تان خوب شود و احساس بهتری داشته باشید. تاب دیکس معتقد است: «جای تعجب ندارد که انتخاب غذا در افراد تحت استرس انتخاب هوشمندانه‌ای نخواهد بود. اغلب کربوهیدرات‌هایی که افراد به سمت آن ها می‌روند پر از چربی هستند. چیزهایی مثل کلوچه، شیرینی، شکلات و کوکی‌ها». تاب دیکس تأکید می‌کند که افراد در این مواقع معمولا تمایلی به خوردن غذاهایی مثل ماکارونی با آرد سبوس گندم ندارند.

 

کورتیزول: 

محققان کشف کرده‌اند که استرس مزمن باعث بالا رفتن بیش از حد هورمون کورتیزول در بدن می‌شود و کورتیزول و چاقی نیز با هم رابطه مستقیمی دارند. کورتیزول هورمونی حیاتی است که مدیریت ذخیره‌سازی چربی و مصرف انرژی بدن را به عهده دارد. همچنین کورتیزول هورمونی است که به عنوان افزایش‌دهنده‌ی اشتها شناخته می‌شود و ممکن است باعث شود هوس کنید غذاهای چرب و شیرین بخورید.

 

نوروپپتیدY: 

مطالعات نشان می‌دهد بدن ما در مواقع استرس ممکن است مواد غذایی را به نوعی متفاوت پردازش کند. مطالعه‌ای که در این زمینه و رابطه بین استرس و چاقی صورت گرفته است نشان می‌دهد موش آزمایشگاهی که تحت رژیم پرچربی و پرشیرینی قرار دارد، زمانی که در فشار استرس قرار می‌گیرد بیشتر مواد غذایی که وارد بدنش شده است تبدیل به چربی می‌شود و موشی که تحت رژیم نرمال بوده، در شرایط استرس وزن کمتری پیدا کرده‌ است. محققان متوجه شدند که این پدیده با مولکولی به نام نوروپپتیدY مرتبط است که هنگام بروز استرس از سلول‌های عصبی آزاد می‌شود و تجمع چربی در بدن را تقویت می‌کند. ظاهرا رژیم سرشار از چربی و قند نورپپتیدY بیشتری آزاد می‌کند.

 

توقف چرخه‌ی استرس و چاقی

اگر واقعا می‌خواهیم بدانیم وقتی تحت فشار استرس هستیم چگونه از اضافه شدن وزن‌مان جلوگیری کنیم، باید بدانیم چگونه در این شرایط سخت خوردن غذاهای ناسالم را ترک کنیم:

 

۱. اجازه ندهید بیش از اندازه گرسنه شوید.

هنگامی که خیلی گرسنه می‌شویم یا زمان طولانی چیزی نمی‌خوریم قندخون‌مان دچار مشکل می‌شود و این کاملا منطقی است. فکر کنیم زمانی‌ که دچار افت قند می‌شویم برای نرمال شدن وضعیت بدن‌مان و البته خوب شدن حال‌مان هر خوراکی‌ای را می‌توانیم بخوریم!

تاب دیکس برای متوقف کردن چاقی ناشی از استرس توصیه می‌کند که برای اجتناب از این وضعیت، بهتر است مطمئن شویم که هیچ وعده‌ی غذایی را از دست نمی‌دهیم. اندازه‌ی وعده‌ها‌ی غذایی را در نظر داشته باشید. طبق مشاهدات تاب دیکس وقتی استرس افراد پایان می‌یابد تمایل ندارند به این فکر کنند که چه غذایی و چه مقدار از آن را خورده‌اند. وعده‌های کوچک‌تر کمک می‌کند مصرف کل کالری بدن‌تان را تحت کنترل داشته باشید.

 

۲. میان‌وعده‌های سالم بخورید.

جهت کاهش تاثیر استرس بر چاقی تاب دیکس توصیه می‌کند میان‌وعده‌‌تان ترکیبی از پرو‌تئین و کربوهیدرات باشد. چون بدن این مواد را آهسته‌تر هضم می‌کند. بنابراین احساس سیری شما طولانی‌تر خواهد بود. میان‌وعده‌تان می‌تواند کلوچه‌ی غلات و کره‌ی بادام یا پنیر و یک تکه نان سبوس‌دار باشد. او اضافه می‌کند که از خوردن تنقلات و میان‌وعده‌های چرب و شیرین اجتناب کنید.
درباره‌ی چیزی که می‌خورید فکر کنید. زمانی که افراد واقعا تحت فشار استرس هستند، فکر می‌کنند که توجه به رژیم غذایی استرس‌شان را افزایش می‌دهد.

تاب دیکس ادامه می‌دهد: «در واقع دقیقا برعکس است. فراموش نکنید که غذا سوخت مورد نیاز بدن و مغز را تأمین می‌کند، زمانی‌ که تغذیه‌ی مناسبی داشته باشید، بدن‌تان را برای مبارزه با استرس تقویت می‌کنید.»

 

۳. با استرس خود مقابله کنید.

ممکن است این کار در عمل دشوار باشد اما باید هر چه زودتر برای کاهش استرس خود پیدا کنید. این امر برای سلامتی شما ضروری است. یوگا، تایچی و مدیتیشن را امتحان کنید. به طور منظم ورزش کنید و با دوستان‌تان وقت بگذرانید. کمک گرفتن از یک مشاور و مراجعه به روانشناس نیز می‌تواند عوامل استرس‌زای زندگی شما را کاهش دهد.
شما تنها کسی نیستید که تحت فشار استرس به سمت خوراکی‌های چرب یا شیرین می‌روید و از زابطه مستقیم بین استرس و چاقی رنج می‌کشید. اما خوشبختانه می‌توانید جزو کسانی باشید که این چرخه را متوقف می‌کنید. سعی کنید استرس‌تان را به حداقل برسانید و روی انتخاب‌های بهتری برای غذا خوردن تمرکز کنید. استرس هم بخشی از زندگی‌ ماست اما نباید منجر به اضافه وزن شود.

 

عوارض استرس

استرس و اضطراب زمینه‌ساز خیلی از بیماری‌های روان تنی برشمرده می‌شوند و چنان بنی نوع بشر را در گستره گیتی در چنبره خود درهم می‌فشارد که حتی در کنار عوامل رنگارنگ و گوناگون ایجاد کننده بیماری‌های خاص استرس را نیز از جمله متهمان و عوامل زمینه‌ساز این قبیل بیماری‌های سخت درمان و یا بدون درمان برمی‌شمارند.

از جمله در گروهی از افراد دارای اضافه وزن و چاقی عوامل ایجاد و پیشرفت اضافه وزن و چاقی‌های آنها با استرس‌ دایمی آنها در ارتباط می‌باشد و رابطه مستقیم استرس با چاقی برقرار است! شما چطور؟ آیا خودتان را از جمله افراد پر استرس برمی‌شمارید یا خیر؟ برای خاطرجمعی و شناخت بیشتر خودتان، سوالات زیر را مطالعه فرمایید و با در نظر گرفتن وضعیت شخصی خود، جواب آری یا نه را علامت گذاری فرمایید.

 

خودآزمایی

۱ آیا قبل از اینکه به طرف افزایش وزن و چاقی سوق پیدا نمایید به دلیلی بسیار تحت فشار روانی بود‌ه‌اید؟

۲ آیا همواره این احساس را دارید که تحت فشار و کنترل خانواده، جامعه و بالادست‌های خود هستید؟

۳ آیا مسئولیت سرپرستی و رسیدگی خانواده با شما است، یا به علت شغلی که دارید، پاسخگویی در قبال مراجعین را عهده‌دار می‌باشید؟

۴ آیا وضعیت شغلی و اجتماعی خود را بطور مداوم در معرض خطر احساس می‌کنید؟

۵ آیا در چهارچوب خانواده به بهانه‌های مختلف و به دلایل گوناگون تحت فشار قرار داده می‌شوید؟

۶ آیا دوست و همدم خود یا هر کس دیگری که با او صمیمی بوده و با اعتماد کامل به گفتگو نشسته دردل می‌کردید را از دست داده‌اید؟

۷ آیا همواره این احساس در شما وجود دارد که چرا بندرت مورد تحسین قرار داده می‌شوید؟

۸ آیا در قبال فشارهای وارده خانوادگی، شغلی، اجتماعی و غیره عکس‌العمل شما شدیدتر است؟

۹ آیا از جمله افرادی به حساب می‌آیید که فشارهای عصبی و روحی خود را با خوردن تسکین می‌دهید و به این امر اعتقاد دارید که فقط اشتغال به خوردن و آشامیدن شما را به خود مشغول می‌دارد؟

 

ارزیابی و تفسیر

اگر از سوالات مطرح شده به بیش از ۲ سوال جواب مثبت داده‌اید، علت چاقی و اضافه وزن شما اگر تنها به استرس دائمی شما بستگی نداشته باشد قسمت اعظم دلایل چاقی‌تان را استرس‌ زمینه‌سازی نموده است.

 

استرس و چاقی چه ارتباطی با هم دارند؟

 

عوامل بازدارنده و تعدیل کننده استرس‌ها

بطور معمول افراد در وضعیت عادی به ۳۰۰ میکروگرم اسیدفولیک یا ویتامین‌ B9 در طول روز نیازمند می‌باشند. ولی در بعضی از افراد بطور موروثی و یا تحت تأثیر شدت استرس‌های وارد شده، به میزان نیازشان افزوده‌تر می‌گردد و اگر مواد مصرفی آنها که حاوی این ویتامین می‌باشد، تحت اثرات مخرب گرما، نور یا در طول انبار کردن، حمل، توزیع و … حفاظت نشوند، آسیب‌دیده و  تخریب می‌شود و از بین می‌رود و یا به علل مختلف عزیزانی که نیاز تغذیه‌ای خود را در رستوران‌های مختلف یا کانتین‌های توزیع و ارائه غذا تامین می‌سازند، به علت آنکه فرآیند غذای تهیه شده در مراحل مختلف از فراهم شدن مواد اولیه، شست و‌شو، پخت و پز و…، تا مرحله‌ای که به مصرف کنندگان ارائه می‌شود،۹۰درصد از مقادیر اولیه مواد غذایی حاوی اسیدفولیک از بین می‌رود و نابود می‌گردد.

از این جهت حتی افرادی که تحت استرس قرار ندارند، امکان تامین نیاز روزانه خود به اسید فولیک و سایر عناصر مهم از طریق مواد غذایی مصرفی خود را ندارند، چرا که این قبیل افراد به ندرت به خوردن غذاهای تازه و سالم روی می‌آورند. جیره غذایی روزمره این چنین افرادی را غذاهای آسان دسترس، شیرینی، شکلات و نوشابه‌های مختلف تشکیل می‌دهد. بدین ترتیب رابطه مستقیم استرس و چاقی ، قوی تر از قبل می شود.

اگرچه در کوتاه‌زمانی احساس نشاط و سرخوشی از میل کردن این قبیل تولیدات به دست می‌آورند، ولی به سرعت این دوران ماه‌عسل با این غذاهای خوش خط و خال و معطر و اشتها‌برانگیز و شور و شیرین و ترد و آسان‌ بلع سپری شده و عادت نمودن آنها به چنین مواد غذایی فاقد ریزمغذی‌های لازم برای تامین نیازهای زیستی، هر روز گسترده‌تر از پیش و پایدار‌تر و ماندگارتر می‌شود.

 

نتیجه گیری

اصولاً هیجان و استرس لازمه زندگی روزمره ما تلقی می‌شود. تحت تأثیر هیجانات و استرس، میزان آدرنالین ترشح شده افزون می‌گردد که تمامی حواس‌ پنج‌گانه فرد را تاثیرپذیرتر و حساس‌تر می‌نماید و گاهی آدمی را به پرواز وا می‌دارد و نیروی خارق‌العاده‌ای را در خود احساس می‌کند.

این روی زیبای استرس‌های سازنده است. اما آن بخشی از استرس و اضطراب که موجب رنج ما می شوند و رابطه بین استرس و چاقی را روشن می کنند، می توانند به سلامت جسم و روان ما آسیب برسانند. تغییر سبک زندگی و مراجعه به روانشناس برای درمان استرس می تواند این چرخه معیوب را در زندگی مان متوقف کند.

استرس چه عوارضی دارد؟

استرس و اضطراب زمینه‌ساز خیلی از بیماری‌های روان تنی برشمرده می‌شوند و چنان بنی نوع بشر را در گستره گیتی در چنبره خود درهم می‌فشارد که حتی در کنار عوامل رنگارنگ و گوناگون ایجاد کننده بیماری‌های خاص استرس را نیز از جمله متهمان و عوامل زمینه‌ساز این قبیل بیماری‌های سخت درمان و یا بدون درمان برمی‌شمارند.

آیا استرس و چاقی با هم رابطه مستقیم دارند؟

بله. هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH) در واکنش به استرس افزایش می‌یابد. افزایش میزان این هورمون باعث ایجاد زنجیره ای از وقایع در مغز می‌شود که از جمله این وقایع می‌توان به انتشار کورتیزول و آدرنالین (هورمون‌های استرس) اشاره کرد که به آماده سازی بدن برای انجام فعالیت کمک می‌کند که این رابطه مستقیم بین استرس و چاقی را توجیه می کند.

چگونه می توانیم استرس خود را کنترل کنیم؟

به طور منظم ورزش کنید و با دوستان‌تان وقت بگذرانید. کمک گرفتن از یک مشاور و مراجعه به روانشناس نیز می‌تواند عوامل استرس‌زای زندگی شما را کاهش دهد.

4.7/5 - (379 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره