به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
ازدواج موفق از نظر روانشناسی

ازدواج موفق از نظر روانشناسی

ازدواج فرآیندی است که طی آن دو نفر رابطه خود را عمومی، رسمی و دائمی می‌کنند. ازدواج شاد و مادام‌العمر آرزوی هر انسانی است؛ اما در واقعیت گاهی زندگی مشترک با جدایی کوتاه می‌شود. به همین دلیل است که ازدواج موفق از نظر روانشناسی اهمیت پیدا می‌کند.

ویژگی‌های ازدواج موفق از نظر روانشناسی

ازدواج شادی زیادی به ارمغان می آورد، اما چالش هایی نیز به همراه دارد. نحوه مدیریت زندگی مشترک تعیین می کند که آیا یک ازدواج موفق بوده است یا خیر. مهمترین ویژگی‌های ازدواج موفق از نظر روانشناسی عبارتند از:

۱. ارتباط برقرار کردن

برقراری ارتباط خوب با همسر یکی از مهمترین موارد در ازدواج موفق از نظر روانشناسی است. اینکه شما بتوانید با احترام و به طور موثر احساسات خود را به همسرتان منتقل کنید بدون اینکه او را سرزنش کنید، مهم است.

۲. تحسین و احترام

همه می خواهند به خاطر شخصیتی که هستند مورد احترام و قدردانی قرار گیرند؛ به خصوص توسط همسرشان. سعی کنید از دستاوردهای همسرتان حمایت کنید، به تقویت عزت نفس او کمک کنید و نیازهای عاطفی او را برآورده کنید.

۳. همراهی

برای داشتن ازدواج موفق از نظر روانشناسی ، مطمئن شوید که هر دوی شما برای هم وقت می گذارید. با انجام کارهایی که هر دوی شما از آن لذت می برید، زمان با کیفیتی را کنار هم سپری کنید.

۴. ارزش‌های مشترک

داشتن حس مشترک معنوی و ارزشی می‌تواند در ازدواج مفید باشد. در ازدواج‌های موفق اغلب ارزش‌های مذهبی افراد به یکدیگر نزدیک بوده یا پیش از ازدواج به تفاهم رسیده است.

۵. تعهد

یکی از مهمترین پایه‌های ازدواج موفق از نظر روانشناسی ، داشتن تعهد است. اگر تعهد متقابل باشد، پایداری زندگی زناشویی و غلبه بر فراز و نشیب‌های آن امکان پذیرتر می‌شود.

ازدواج موفق از نظر روانشناسی

۶. محبت

محبت کردن ویژگی مهم یک ازدواج موفق است. مطمئن شوید که به همسرتان از نظر روحی و جسمی محبت نشان می دهید. فراموش نکنید که برای رابطه جنسی با همسرتان وقت بگذارید و نیازهای جنسی یکدیگر را برآورده کنید.

۷. رضایت جنسی

یکی از جنبه های اصلی ازدواج، تعهد به داشتن رابطه جنسی تنها با یک شریک برای باقی عمر است. زوج‌هایی که در مورد نگرانی‌های جنسی خود صحبت می‌کنند، بیشترین رضایت را از روابط خود دارند. ممکن است افراد نگران مطرح‌ کردن مسائل جنسی با همسرشان باشند. با این حال برای داشتن یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی ، داشتن شهامت برای صحبت آشکار در مورد رابطه جنسی اهمیت زیادی دارد.

۸. توانایی مقابله با بحران‌ها و استرس‌ها

هیچ کس زندگی را بدون مواجهه با چالش طی نمی‌کند. در زندگی مشترک، هر زمان که به عنوان یک زوج یا به صورت فردی با مشکلی روبرو هستید، باید با همسرتان به شیوه ای سالم به آن بپردازید. اگر در نحوه مقابله با استرس یا مدیریت درست مسائل دچار مشکل هستید، از زوج درمانی کمک بگیرید.

۹. مسئولیت پذیری

برای داشتن ازدواج موفق از نظر روانشناسی ، مطمئن شوید که در نحوه تقسیم مسئولیت‌ها بین خود و همسرتان منصف هستید.

۱۰. همدلی

به عنوان یک همسر، باید بتوانید احساسات، افکار و نگرش های همسرتان را شناسایی کنید. این که بتوانید به حرف های شریکتان گوش دهید، حمایت خود را به صورت شفاهی از او ابراز کنید و نشان دهید که چقدر با احساسات و عواطف او همدلی می کنید، برای داشتن یک ازدواج موفق ضروری است.

۱۱. گذشت

در ازدواج جایی برای خودخواهی وجود ندارد. سعی کنید بیشتر روی «ما» تمرکز کنید تا «من» یا «تو». شما یک تیم هستید و گاهی نیاز دارید که نیازهای تیم را در اولویت قرار دهید.

۱۲. صداقت، اعتماد و وفاداری

دانستن اینکه همسرتان قابل اعتماد و وفادار به شماست باعث ایجاد آرامش و رضایت در زندگی زناشویی  می‌شود. در ازدواج موفق از نظر روانشناسی ، اعتماد ساخته می‌شود و اگر خدشه‌دار شد، زوج برای بازسازی آن تلاش می‌کند.

۱۳. سازگاری، انعطاف پذیری، و تحمل

در ازدواج موفق، شما و همسرتان تغییراتی را که به مرور زمان کرده‌اید، می‌پذیرید و به ساختن با هم ادامه می‌دهید. همچنین می‌دانید که اختلاف‌نظرها در ازدواج طبیعی است و برای سازگاری تلاش می‌کنید.

چگونه مشاوره به داشتن ازدواج موفق کمک می‌کند؟

میزان تاثیرگذاری مشاوره برای افراد متفاوت است. به صورت کلی هر چه زمان کمتری را در چالش‌ها و مشکلات ازدواج سپری کنید و زودتر از زوج درمانگر کمک بگیرید، نتایج بهتری را مشاهده خواهید کرد. برای کسانی که زمان زیادی صبر نکرده اند، یا کسانی که متعهد به تغییر هستند، این روند می تواند کمک کننده باشد. زوج‌درمانی به روش‌های زیر می‌تواند به داشتن یک ازدواج موفق کمک کند:

۱.نگرش جدید

یک زوج با انگیزه می توانند با ویژگی‌های یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی آشنا شوند، مشکلات خود را از منظری جدید بررسی کنند و در نتیجه به کمک ابزارهای ارائه شده توسط درمانگر، راه های جدیدی برای تشخیص و حل تعارضات بیاموزند.

۲.بهبود ارتباط

ازدواج موفق از نظر روانشناسی در بهبود روابط چنین است که زوج‌ها می توانند شروع به ایجاد اعتماد و بهبود ارتباطات کنند و کیفیت تعاملات خود را افزایش دهند.

۳. بهبود توانایی حل مسائل

زوج‌ها به کمک مشاوره ازدواج می‌توانند محیط بی‌طرفی را پیدا کنند تا بهتر بتوانند در مورد مسائل سخت توافق کنند و با حمایت یکدیگر از آنها عبور کنند.

۴. کمک به تصمیم‌گیری

زوج‌ها به کمک روانشناس می‌توانند تصمیم بگیرند که ازدواج خود را ترمیم کرده یا دلایلی را که برای جدا شدن دارند، بررسی کنند.

ازدواج موفق از نظر روانشناسی

Shot of a couple having an argument during a counseling session with a therapist

نقش روانشناس در ازدواج موفق چیست؟

روانشناسان به افراد کمک می‌کنند تا حس خود را در زندگی بهبود بخشند، احساس پریشانی را کاهش دهند و بحران‌ها را حل کنند. وظیفه مشاور یا درمانگر این است که معیارهای ازدواج موفق از نظر روانشناسی را بررسی کرده و به زوج کمک کند تا به آنها دست یابند. کار درمانگر به طور کلی شامل مراحل زیر است:

  • تعاملات زوج را مشاهده کند.
  • مشکلات را ارزیابی کرده و راه‌های حل آنها را بررسی کند.
  • اختلالات را تشخیص داده و برای درمانشان اقدام کند
  • الگوهای ارتباطی یا رفتاری چالش برانگیز  در ازدواج را شناسایی کند.
  • به زوج کمک کند تا رفتارهای ناکارآمد را با رفتارهای سالم جایگزین کنند.

درمانگر به شما توصیه‌هایی نظیر ماندن در ازدواج یا طلاق نمی‌کند. بلکه او راهنمای شما و یک شخص ثالث بی‌طرف است.

 زوج‌ها برای داشتن ازدواج موفق چه کنند؟

برای داشتن باید بدانید که اکثر زوج‌ها پس از سال‌های اولیه ازدواج، کاهش رضایت از زندگی مشترک را تجربه می‌کنند. زوج‌ها برای داشتن یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی باید روی ویژگی‌های مثبت یکدیگر متمرکز بمانند. ابراز قدردانی کنند و در مشکلات به جای سرزنش کردن، حامی یکدیگر باشند.

زوج های جدید باید مراقب چه اشتباهاتی باشند؟

بسیاری از نگرانی‌ها و مشکلاتی که در ازدواج به‌وجود می‌آیند، از ابتدا بوده‌اند و در مراحل اولیه رابطه نادیده گرفته شده‌اند. به همین دلیل، مشاوره ازدواج پیشنهاد می‌کند که زوج‌ها چیزهایی را که در مورد همسرشان آنها را آزار می‌دهد، در همان ابتدای آشنایی نادیده نگیرند و هر چه زودتر راه‌هایی برای رفع آنها بیابند.

بهترین راه برای حل مشکلات در ازدواج موفق چیست؟

زندگی با شخصی دیگر و عادات و خصلت‌های او همیشه چالش‌برانگیز است. اینکه زوج‌ها چگونه با آن کنار می‌آیند، یک شاخص حیاتی است که نشان می‌دهد آیا آنها می‌توانند با هم بمانند یا خیر. در ازدواج موفق از نظر روانشناسی، همسرانی که نسبت به طرف مقابل همدلی می‌کنند، صادقانه و دلسوزانه صحبت می‌کنند و به جای درخواست تغییر، با هم به دنبال راه‌حل هستند، موفق‌ترند.

چگونه می‌توانیم از طلاق جلوگیری کنیم؟

تقریباً 40 درصد ازدواج‌ها به طلاق ختم می شوند. این خطر برای کسانی که برای اولین بار ازدواج می کنند کمتر است. تحقیقات نشان می دهد که برای تداوم یک ازدواج، زوج‌ها نباید عجله کنند. مطمئن شوید که ارزش ها و سطح تعهد یکسانی دارید، از متخصص کمک بگیرید و واقعیت همسر آینده‌تان را ببینید نه یک تصویر ایده‌ال از او را.

قبل از ازدواج باید چه چیزهایی بدانیم؟

عشق و علاقه جنسی همیشه برای تداوم یک ازدواج کافی نیست. کارشناسان از زوج‌ها می‌خواهند برای داشتن یک ازدواج موفق از نظر روانشناسی، قبل از نامزدی تا حد امکان درباره ارزش‌ها و اولویت‌های یکدیگر، مانند نحوه برخوردشان با کارهای خانه، پول، کار، آسیب‌های گذشته، انتظارات جنسی، فرزندآوری و ... بیشتر بیاموزند. .

4.6/5 - (164 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره