به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
ازدواج در سن کم خوب است یا خیر؟

ازدواج در سن کم خوب است یا خیر؟

ازدواج به معنای اشتراک در زندگی مشترک و عشق ورزیدن به یکدیگر است و مهم ترین چیزی که زوج ها باید به آن توجه داشته باشند، مسئولیت ناشی از آن است. ازدواج در سن کم خوب است یا خیر؟ برای پاسخ دادن به این سوال، ابتدا باید بپرسیم سن ایده‌ال برای ازدواج چه سنی است؟ در بسیاری از کشورها حداقل سن برای ازدواج، سن قانونی است. با این حال، موسسه ملی جمعیت و تنظیم خانواده (BKKBN) مطالعه‌ای را منتشر کرده است که نشان می‌دهد 50 درصد از ازدواج‌هایی که در سنین اواخر نوجوانی و اوایل دهه 20 سالگی انجام می‌شوند، بیشتر به جدایی ختم می‌شوند.

زمان مناسب برای ازدواج چه زمانی نیست؟

زمان مناسب برای ازدواج زمانی است که می‌دانید برای ازدواج آماده هستید و پیچیدگی‌های این نوع رابطه را درک می‌کنید و برای مقابله با آن احساس آمادگی دارید.شما باید احساس آگاهی نسبت به وزن و اهمیت ازدواج به عنوان یک مفهوم و مسئولیت بزرگ داشته باشید. شما می توانید در هر سنی برای ازدواج آماده باشید. برای پاسخ به این سوال که ازدواج در سن کم خوب است یا خیر، باید بدانیم که لزوماً بهترین سن برای ازدواج وجود ندارد، اما قطعا بهترین زمان برای ازدواج وجود دارد. بهترین زمان برای ازدواج زمانی است که در شغل و زندگی شخصی خود احساس راحتی و اطمینان داشته باشید. سن مناسب ازدواج سنی است که شما با کسی که خودتان هستید، خوشحالید.

محدوده سنی ازدواج

طبق نظریه روانشناسان، برای تشکیل روابط زناشویی بلوغ جنسی برای تولید مثل تنها یکی از شرایط مورد نیاز است.در ازدواج، بلوغ فکری، اجتماعی و مسئولیت‌پذیری، توانایی ایجاد ارتباط با همسر و خانواده، قدرت حل مسائل و … از دیگر شرایط ضروری برای زندگی مشترک است. از دیدگاه عصب‌شناسی توصیه می‌شود که بهتر است برای ازدواج تا زمانی صبر کرد که رشد مغز به کمال خود رسیده باشد. این اتفاق در سن ۲۵ سالگی رخ می‌دهد.

ازدواج در سن کم

معایب ازدواج در سن کم 

ازدواج در سن کم اگرچه ناشی از عوامل مختلفی است، اما چالش های خاص خود را دارد. در ادامه به برخی از مهمترین بحران‌های ازدواج در سن کم اشاره شده است:

۱. نداشتن آمادگی ذهنی برای زندگی مستقل

ازدواج به معنای قدم گذاشتن در مرحله بعدی است، جایی که شما و شریک زندگیتان خانواده خود را بسازید. بنابراین توصیه می شود پس از ازدواج کمتر به والدین خود وابسته باشید. نه تنها از نظر مالی، بلکه استقلال روحی و شخصیتی نیز ضروری است. شما و همسرتان باید بتوانید مستقل تصمیم بگیرید. در ازدواج در سن کم به دلیل وابستگی به والدین، ممکن است زندگی مشترک با مشکلاتی از جمله دخالت اطرافیان روبرو شود.

۲. نبود درآمد ثابت

شما یا شریک زندگیتان باید برای نیازهای روزانه و همچنین برای پس انداز و سرمایه گذاری درآمد ثابتی داشته باشید. داشتن درآمد شخصی به شما کمک می کند به جای اینکه به کمک دیگران وابسته باشید، برنامه ریزی مالی خود را داشته باشید. ازدواج در سن کم به دلیل نداشتن درامد یا درامد ناکافی دو نفر، می‌تواند دچار بحران شود.

۳. عدم آگاهی از سلامت جنسی

در سنین کم و اوایل دهه بیست زندگی، آگاهی نسبت به سلامت جنسی، باروری و همچنین رضایت جنسی کم است که ممکن است در ازدواج در سن کم نیز تاثیرگذار باشد. فراموش نکنید که آمادگی ذهنی به همان اندازه مهم است.

۴. نداشتن ثبات عاطفی

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که افراد در دهه 20 زندگی خود به تعادل عاطفی نرسیده اند. مجله روابط اجتماعی و شخصی در سال 2012 نشان داد که 25 سالگی بهترین سن برای ازدواج است؛ زیرا هم مردان و هم زنان از نظر ذهنی آماده هستند. اگر تصمیم دارید زودتر از این سن ازدواج کنید، مطمئن شوید که شریک زندگی خود را به خوبی می شناسید و از مشاوره ازدواج کمک گرفته‌اید.

۵. تغییر در برنامه تحصیلی

تصمیم به ازدواج در سنین پایین به این معنی است که شما آماده ترک تحصیل یا ادامه تحصیل در کنار مسئولیت‌های زندگی مشترک هستید. اگر تصمیم به ادامه تحصیل دارید، مطمئن شوید که شما و همسرتان در مورد آن صحبت کرده‌اید، بنابراین تقسیم کارهای روزانه و همچنین برنامه فرزندان شما را آزار نمی‌دهد.

۶. خطر بالاتر سقط جنین 

زنانی که در سنین پایین باردار می شوند، به دلیل آگاهی کمتر بیشتر در معرض خطر سقط جنین هستند.

۷. عدم تفاهم

عدم تفاهم در زندگی مشترک یکی از معایب ازدواج در سن کم است. برای داشتن ازدواج موفق، سطح درک باید به قدری توسعه یابد که هر دوی شما به اندازه کافی برای درک یکدیگر و محیط خود به بلوغ رسیده باشید.

۸. مسائل مربوط به سازگاری

افرادی که در سنین کم ازدواج می‌کنند، تجربه زیادی در مورد ترجیحات شریک زندگی خود و سازگاری ندارند. سازگاری موضوعی است که با تجربه زیست افراد و سن آنها رابطه معناداری دارد.

 

ازدواج در سن کم خوب است یا خیر؟

مزیت ازدواج در سن کم

منظور از ازدواج در سن کم، حداقل 18 سال است نه پایین‌تر. ازدواج در سن پایین گاهی می‌تواند مزیت‌هایی داشته باشد. برای مثال می توان گفت : اختلاف سنی پدر و مادر با فرزندان کم می شود، زوجین با یکدیگر بزرگ می‌شوند و اهداف مشترک برای آینده خود دارند. می‌توانند در بسیاری از مراحل زندگی مانند درس و دانشگاه و یا کار و … به یکدیگر کمک کنند و عامل دلگرمی و تکیه گاه هم باشند. مهمترین مزیت ازدواج در سن کم این است که وقتی زوج ها جوان‌تر از حد انتظار هستند، دلیلی برای عجله در کارهای زندگی مشترک به خصوص فرزندآوری وجود ندارد. آن‌ها می‌توانند از زمان با هم بودن لذت ببرند، بدون اینکه تمرکزی روی بچه دار شدن داشته باشند.

برای ازدواج موفق فرد باید آگاهی و آمادگی مادی و معنوی را دارا باشد ، شرایط لازم برای ازدواج موفق عبارتند از:

  • هم جواری
  • تناسب سنی
  • همسانی هوش
  • هم طبقه اجتماعی و اقتصادی
  • هماهنگی ظاهری
  • مذهب
  • عقاید مشترک
  • میزان تحصیلات نزدیک به هم
  • توافق و هم سطح بودن خانواده های دو طرف
  • عواطف و احساسات دو طرفه

سعی کنید قبل از داشتن هر گونه احساس عاطفی نسبت به فرد مقابل از علایق و خواسته های او و برنامه‌های او درباره آینده و زندگی شخصی خود مطلع شوید با این کار شما دیگر مجبور نیستید از علایق و خواسته های خود برای داشتن فرد به دلیل اینکه نسبت به او احساسی دارید چشم ‌پوشی کنید بلکه می توانید برنامه‌ ریزی درستی برای رسیدن به اهداف مشترک انجام دهید.

ازدواج در سنین ۲۵ تا ۳۰ سال بسیار منطقی تر است. انسان در جوانی از زندگی متاهلی لذت بیشتری می‌برد و در سن مناسبتری صاحب فرزند میشود و زمان بیشتری برای بالا بردن کیفیت زندگی و بودن در کنار خانواده دارد. متاسفانه بعضی از اشخاص تصور می‌کنند ازدواج در سن بالا مناسب است؛ اما این تصور هم معایبی دارد. متاسفانه با بیشتر شدن سن افراد مشغله‌های کاری و فکری بیشتر می‌شود و حوصله و زمان کمتری برای بهره بردن از یک زندگی خوب را دارند و همین امر لذت زندگی مشترک را از طرفین سلب می‌ کند. این اطلاعات می تواند پاسخ شما به این سوال که ازدواج در سن کم خوب است یا خیر را به راحتی بدهد.

البته در نظر داشته باشید که در موقعیت های زیر تصمیم به ازدواج نگیرید.

  • زمانی که احساس تنهایی می کنید
  • شما فرد جذاب و خوش قیافه ای هستید این را هم خود شما و هم اطرافیان تان می‌داند برای صرفا مورد تمجید قرار گرفتن ازدواج نکنید.
  • قبل از شناخت کامل فرد برای ازدواج عجله نکنید
  • برای فرار از بحران روحی روانی تصمیم به ازدواج نگیرید

نتیجه گیری ازدواج در سن کم 

می‌توان گفت ازدواج یکی از بهترین اتفاقات زندگی هر فردی میباشد و قطعا ازدواج در هر کشور و حتی شهری با شهر دیگر تفاوت زیادی دارد و وابستگی غیرقابل انکاری با شرایط اقتصادی موجود دارد. اگر بخواهیم واقع‌بینانه درباره این موضوع صحبت کنیم بهترین سن ازدواج زمانی است که فرد توانایی کسب درآمد را داشته و بتواند زندگی خود و همسرش را از بحران مالی نجات دهد و فرد دارای استقلال مالی باشد و از همه مهمتر فرد از نظر ذهنی به بلوغ کامل فکری و عاطفی رسیده باشد حال اینکه این سن برای بعضی ها در ۲۰ سالگی است و برای برخی دیگر ۴۰سالگی. برای تصمیم گیری درباره زمان مناسب ازدواج با فرد مناسب می توانید از مشاوره ازدواج کلینیک روان آرام کمک بگیرید.

در چه موقعیت هایی نباید تصمیم به ازدواج بگیریم؟

زمانی که احساس تنهایی می کنید
شما فرد جذاب و خوش قیافه ای هستید این را هم خود شما و هم اطرافیان تان می‌داند برای صرفا مورد تمجید قرار گرفتن ازدواج نکنید.
قبل از شناخت کامل فرد برای ازدواج عجله نکنید
برای فرار از بحران روحی روانی تصمیم به ازدواج نگیرید

مزایا ازدواج در سن کم چیست؟

اختلاف سنی پدر و مادر با فرزندان کم می شود، زوجین با یکدیگر بزرگ می‌شوند و اهداف مشترک برای آینده خود را دارند. بیشتر وقت ها خوشحال هستید و علت آن این است که همسر کم سن شاداب‌تر و سرزنده‌تر است البته نمی‌خواهیم در این مطلب بگوییم که افراد با سنین بالا نشاط و شادابی ندارند اما قبول کنیم که جنب و جوش و سرزندگی در افراد جوان تر بیشتر از بقیه سنین است.

شرایط کلی ازدواج چیست؟

طبق نظریه روانشناسان، برای تشکیل روابط زناشویی بلوغ جنسی برای تولید مثل فقط یکی از شرایط لازم برای این امر از بلوغ فکری و اجتماعی مسئولیت‌پذیری، توانایی ایجاد ارتباط با همسر و خانواده او، قدرت حل مسئله و ... از دیگر شرایط لازم برای ازدواج است.

4.5/5 - (423 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

85 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
مهرشاد
5 ماه قبل

سلام من پسر هستم 18 سالمه از یک دختری که هم شهری هستیم خوشم اومده خیلی وقته باهاش دوست هستم و اون 15 سالشه اونم منو دوست داره ما قصد ازواج داریم
من میخوام با خانواده‌اش صحبت کنم و بعد از سربازی نامزدی کنم
لطفا کمک کنید

Last edited 5 ماه قبل by مهرشاد
رها
5 ماه قبل

سلام من یه دختر 16ساله ام تومجازی بایه پسری آشنا شدم عاشق همیم تاالان هم مشکلی باهم نداشتیم اما چند وقته پیله کرده که بیا بجای ازدواج باهم فرار کنینم
موندم چیکار کنم خیلیم دوسش دارم کسیو ندارم راهنماییم کنه لطفا کمکم کنینن ممنون میشم

مرشاد
5 ماه قبل
پاسخ به  رها

مهم دله آدمه ببین دلت چی میگه

ریحانه
4 ماه قبل
پاسخ به  رها

مگه تو چه کمبودی داری که فرار کنی باید رسما بیاد خواستگاری تا خودشو نشون بده

روح اله مهدوی
3 ماه قبل
پاسخ به  رها

دوست داشتن یک احساس متغیر و لحظه ای میتونه باشه و ملاکی برای زندگی مشترک نیست . در سن ازدواج نیستی و ازدواج در این سن کاملا اشتباهه .
شخصی که حرف از فرار میزنه چون ازت شناخت پیدا کرده که از طرفی بهش خیلی وابسته ای و از طرف دیگه به شرع و عرف پایبندی ، پس با این پیشنهاد هم از قید تعهد ازدواج خودش رو خارج میکنه و هم راه رو برای سوء استفاده باز میکنه و اگر آدم زود باوری باشی ، بدون تعهد میتونه بهت دسترسی داشته باشه . لطفا تمام گزینه ها رو کنار هم بچین و از تجربه بزرگتر ها تو این زمینه استفاده کن ، خونوادت بیشتر از هرکسی هم پشتیبانت میتونه باشه و هم خیر صلاحت رو میخواد، به غریبه هیچوقت اعتماد نکن …

کوثر
2 ماه قبل
پاسخ به  رها

اصلا فرار نکن!

داداش بزرگه
2 ماه قبل
پاسخ به  رها

با سلام اگه واقعا شما رو دوست داشت که فرار نمی‌کرد چون هیچ وقت یه مرد فرار نمیکنه باید آمادگی این را داشته باشید که شماراهم همین طور رها کند اندکی تأمل لازمه کار است این سن هم میگذرد.به عنوان برادر بزرگتر ?

ساناز
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید. من 14سالمه و پسر دایی متولد 85هستش اومدن خاستگاریم از همه لحاظ خوبه ولی من نمیخوامش من آرزو و هدف دارم ولی من بله رو گفتم و ماه دیگه برای عقده میری و خوب من یک بار گفتم نه و الان میگم آره و فقط بخاطر مامانم هستش الان هم نمیتونم بگم نه خیلی سخته

دنیا
8 ماه قبل

سلام من ۱۴ سالمه و با یک پسر ۲۴ازدواج کردم اون خیلی بچه دوس داره ولی من ن هنوز دوس دارم خوش بگذرونم و از جوونیم لذت ببرم اما متاسفانه حریف اون نمیشم چیکار کنم

نرگس احمدی
8 ماه قبل

سلام من یه پسر خاله دارم 20 سالشه خودمم 20 سالمه 3 ساله اسمش رو اسممه همو دوست داریم وپسر خوبیه ومن منتظر نتیجه کنکورمم از طرفی دوتس دارم از این بلاتکلیفی خارج بشم از طرفی هم دوست دارم سنم بره بالاتر ازدواج کنم چیکار کنم

hawzhin
9 ماه قبل

سلام من دختر 14 سالمه و یک خاستگار دارم 32 سالشه از هر نظر عالیه تنها مشکلم اختلاف سنیمونه الان نمیدونم چیکار کنم

نسرین
10 ماه قبل

سلام به همگی
در ازدواج سن ، تحصیلات ، تناسب وبهم خوردن خیلی مهمه . هم دونفر باهم هم خانواده ها با هم.
دوست عزیز ازدواج با فردی بالای 5 سال فاصله سنی اشتباه محضه و اینو بعدا در ایجاد مشکلات جنسی وجسمی وروحی خواهی فهمید. خانواده خیلی مهمه نگو مهم نیست

نرگس
10 ماه قبل

سلام دختر۱۷ساله هستم یک خواستگار دارم۲۳ موقعیتش خوبه وقیافه متوسطی دارن ومن همیشه دلم می خواست شوهر ایندم خوشگل باشه الان یک جورای کنار امدم با این مسئله که مهم نیست و همه تعریف میکنن در مورد این اقا پسر دودلم نمیدونم میتونم از پس زندگی برمیام یانه
لطفا راهنمایی کنین

Last edited 10 ماه قبل by نرگس
داداش بزرگه
2 ماه قبل
پاسخ به  نرگس

اگه واقعا زیبا بودن ملاک غیر قابل قبول باشه که باید هنوز صبر کنید تا به سن کافی برسی .همه چیز قیافه نیست اگه بقیه چیزاش خوبه بهش فرصت بده?

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره