به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
ازدواج با فرد نابارور

ازدواج با فرد نابارور

ناباروری یکی از مواردی است که باعث می شود بار روانی سنگینی بر دوش فرد تحمیل شود . ناباروری نه تنها زندگی شخصی و احساسات شخصی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه رابطه های فرد و ازدواج او را تحت تاثیر قرار می دهد . ازدواج با فرد نابارور یکی از تصمیم های چالش برانگیزی است که هر کسی می تواند با آن رو به رو شود.

در این مقاله می خواهیم به تاثیراتی که ممکن است ناباروری بر روی زندگی مشترک بگذارد بپردازیم و هم چنین عواملی که ازدواج با فرد نابارور را استحکام می بخشد بررسی کنیم:

 

ناباروری چه تاثیراتی بر زندگی مان می گذارد؟

یکی از اهداف اصلی که هر فرد به خاطر آن ازدواج می کند ، فرزند دار شدن است . در واقع فرزند به عنوان ثمره ازدواج شناخته می شود . تقریبا همه دوست دارند بچه داشته باشند و بتوانند فرزندان شان را بزرگ کنند . بنابراین ازدواج با فرد نابارور و اطلاع پیدا کردن از این که زن یا شوهر توانایی بچه دار شدن را ندارند ، می تواند اثرات مختلفی بر رابطه زن و مرد بگذارد که ممکن است حتی باعث طلاق شود .

در ادامه مهم ترین تاثیرات فرزندان دار نشدن را بر ازدواج بررسی می کنیم:

 

1- ترس از مطرح کردن قضیه با اطرافیان:

ناباروری و ازدواج با فرد نابارور برای تعداد بسیار زیادی از زوج ها یک مشکل جدی محسوب می شود . مطرح کردن این موضوع ، مسئله ای بسیار جدی است . به همین دلیل تصمیم گیری برای این که فرد دیگری را در جریان این مشکل قرار دهید ،‌ باید با فکری دو طرف انجام گیرد . اگر هر دوی زن و مرد با این موضوع موافق نباشند ، مشکلاتی بر سر راهشان ایجاد خواهد شد .

 

2- ترسیدن از طلاق:

افرادی که نابارور هستند و مشکل بچه دار نشدن متوجه آنهاست ، احتمالا همیشه از خودشان می پرسند :

«آیا همسرم من را ترک خواهد کرد ؟ آیا با این شرایط کنار خواهد آمد ؟ »

البته همه ما در اطراف مان کسانی را سراغ داریم ، که موفق به فرزند دار شدن نشده اند ، اما ازدواج شان بهم نخورده است . بهم نخوردن ازدواج به موارد زیادی بستگی دارد اما احتمالا مهم ترین دلیل که می تواند یک ازدواج را سرپا نگه دارد ، عشق و علاقه بین زن و شوهر است . (Dealing with infertility is hard on a marriage)

 

3- فشارهای اطرافیان:

یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود ، ازدواج هایی که در آن ها یکی از دو طرف نابارور است، بهم بخورد، دخالت اطرافیان است . این دخالت ها ممکن است از طرف دوستان ، اقوام یا خانواده فرد صورت بگیرد . در چنین شرایطی یک زن نابارور نسبت به یک مرد نابارور شرایط سخت تری را تجربه می کند .

در بسیاری از خانواده ها ، علی الخصوص خانواده هایی که طرز تفکر سنتی دارند ، ازدواج با فرد نابارور اصلا پذیرفته شده نیست و زمانی که متوجه شوند ، زن یا مرد نابارور هستند ، پیشنهاد طلاق مطرح می شود .

فشارهای اطرافیان ممکن است باعث شود که شما با استرس زیادی مواجه شوید و با آن دست و پنجه نرم کنید. در این مورد پیشنهاد می کنم حتما مقاله کاهش استرس را مطالعه کنید تا با راه های کاهش آن آشنا شوید.

 

4- مشکلات اقتصادی:

در شرایط امروز و با پیشرفت علم ، راه های مختلفی برای درمان ناباروری شناخته شده است . روش های جدیدی مانند تلقیح مصنوعی ، IVF  و رحم اجاره ای که هم از نظر پزشکی و هم از نظر شرعی تایید شده است به زوج ها اجازه می دهد که بتوانند بچه دار شوند . در واقع ازدواج با فرد نابارور به مانند گذشته ، اتفاق ناگواری محسوب نمی شود.

اما در این بین نکته ای که وجود دارد این است که ، هزینه های درمان ناباروری بالاست. روش های مختلف درمانی که وجود دارند ، گران قیمت هستند و هر خانواده ای با هر سطح درآمد قادر نیست این هزینه ها را بپردازد . در شرایطی که جمعیت بسیار زیادی با مشکلات اقتصادی مواجه هستند ، هزینه های درمان نیز می تواند فشار زیادی به خانواده ها وارد کند .

 

چگونه با مشکل ناباروری کنار بیاییم؟

همان طور که در قبل اشاره شد ، ناباروری یک موقعیت استرس زا برای زندگی است . هنگامی که یک زن و مرد تصمیم به بچه دار شدن می گیرند و بعد از چندین بار تلاش کردن ، به نتیجه نمی رسند ، با گزینه های متفاوتی رو به رو می شوند . ممکن است زندگی آن ها به این دلیل از هم بپاشد و هم چنین ممکن است که برای اقدام درمان کنند .

در چنین شرایطی می خواهیم به راهکارهایی بپردازیم که جنبه های مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار می دهد:

 

1- یکدیگر را سرزنش نکنید.

سرزنش کردن نه تنها کمک کننده نیست بلکه روابط شما را تیره و تار تر از قبل می کند . زن یا مرد نابارور خود به خود ، فشار بسیار زیادی را تحمل می کند . شما به عنوان کسی که ازدواج با فرد نابارور را پذیرفته اید ، باید بدانید که وظیفه دارید به ازدواج تان پایبند باشید .

سرزنش همسر

2- پشتیبان همسرتان باشید.

در طول زمانی که دارید برای بچه دار شدن تلاش می کنید و ماه های زیادی می گذرد و به نتیجه نمی رسید ، احساسات مختلفی را تجربه می کنید . این احساسات ممکن است شامل خشم ، عصبانیت ، امیدواری، شادی و نا امیدی باشد . اگر می خواهید رابطه تان ادامه پیدا کند و زندگی تان هم چون گذشته باشد ، باید از همسرتان پشتیبانی کنید و نگذارید که احساس کند پشتیبانی ندارد و کاملا تنهاست .

حمایت از زن نابارور ضروری تر است . زیرا خانم ها احساسی تر هستند و احساسات بیشتری را تجربه می کنند . ازدواج با فرد نابارور فداکاری نیست . بلکه شما پذیرفته اید که در تمام شرایط پشتیبان یکدیگر باشید و در سختی ها همدیگر را حمایت کنید.

 

3- در مورد گزینه های مختلف فکر کنید.

همه کسانی که ازدواج با فرد نابارور را تجربه کرده اند ، می دانند که باید در یک نقطه به این نتیجه برسند که باید چکار کنند و می خواهند در مورد آینده چه تصمیمی بگیرند . این تصمیم گیری نیاز دارد که دو طرف ، صادقانه و منطقی با همدیگر حرف بزنند.

در این وضعیت گزینه های مختلفی در پیش روی شماست . شما می توانید برای درمان این مشکل اقدام کنید و راه های مختلف را امتحان کنید. باید بدانید که این روش ها ممکن است نتیجه بخش باشد و ممکن است نباشد و مشخص نیست چقدر طول بکشد.

گزینه دیگری که در پیش روی شماست ، جدایی است . اگر زن و مرد واقعا به این نتیجه برسند که توانایی نگه داشتن ازدواج با فرد نابارور را ندارند ، می توانند از همدیگر جدا شوند . این تصمیم نیز دشواری های مخصوص به خودش را دارد و شما نمی توانید در مورد آن به درستی تصمیم بگیرید.

یکی از راه حل های بسیار مناسب در چنین مواردی زوج درمانی است. پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر حتما مقاله زوج درمانی یعنی چه را مطالعه کنید.

 

4- امید داشته باشید.

اگر به موارد مشابهی مراجعه کنید می بینید که قبلا افرادی بوده اند که در اوج نا امیدی بچه دار شده اند . امیدوار بودن یک اصل بسیار مهم در زندگی زناشویی و ازدواج با فرد نابارور است.

گاهی اتفاق می افتد که زنی و مردی چندین ماه برای فرزندآؤری اقدام می کنند اما موفق نمی شوند و نا امید می شوند . شرایط بدنی و فیزیولوژیکی و هم چنین عوامل مهم دیگری وجود دارد که بر این موضوع تاثیرگذار است . شما باید شرایط مختلف را بسنجید و برای بارداری اقدام کنید . اولین تلاش ها ممکن است جواب ندهد و موفق نشوید . اما شما نباید نا امید شوید . باید امیدوار باشید و به خدا توکل کنید.

امید به بارداری

5- از مشاور کمک بگیرید.

ممکن است شما نتوانید با همدیگر درست و منطقی حرف بزنید یا در مورد تصمیم تان تردید داشته باشید . مشاور خانواده که یک روانشناس است و تجربه های مختلفی دارد به شما کمک می کند که شرایط را بشناسید. او با بررسی وضعیتی که دارید به شما می گوید که توانایی ازدواج با فرد نابارور را دارید یا نه .

هم چنین ممکن است احساس کنید به مشورت نیاز دارید و نتوانید این مسئله را با فردی در میان بگذارید . یک مشاور با تجربه دلایل شما را می شنود و پیشنهادهای منطقی به شما ارائه می کند .

 

نتیجه گیری:

ناباروری و بچه دار نشدن همیشه یکی از سخت ترین مشکلاتی است که ممکن است زن و مرد با آن رو به رو شوند. به همین دلیل ازدواج با فرد نابارور همیشه مشکلات و مخالفت های مخصوص به خودش را داشته است. با پیشرفت علم امروز ، روش های درمانی مختلفی وجود دارند که می توانند به درمان ناباروری کمک کنند.

اگر تصمیم دارید راهکارهای درمانی را برای این مشکل در پیش بگیرید باید متوجه باشید که بیشتر از گذشته باید از همسرتان حمایت روحی و روانی و عاطفی کنید. این حمایت ها بسیار به ادامه زندگی کمک می کند و آن را تحت تاثیر قرار می دهد. این حمایت ممکن است در شکل های مختلفی انجام گیرد و شما باید با شیوه های و اشکال مختلف آن آشنا باشید تا بتوانید روند درمانی بهتری را سپری کنید.

 

منابع:

www.jstor.org

www.verywellfamily.com

4.6/5 - (456 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره