به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان اختلال شخصیت خودشیفته

مشاور درمان اختلال شخصیت خودشیفته مشاور ازدواج علل اختلال شخصیت خودشیفته مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

آیا در اطرافیان شما شخصی به درمان اختلال شخصیت خودشیفته مبتلا است؟ تا به حال علائمی از اختلال شخصیت خود شیفته را در خود دیده اید؟ آیا درمان اختلال شخصیت خودشیفته کارساز است؟ بری دریافت پاسخ سوالات بالا و سایر سوالات مربوط به اختلال شخصیت خودشیفته، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

درمان اختلال شخصیت خودشیفته

درمان اختلال شخصیت خودشیفته

در وجود هر انسانی می توان این ویژگی و خصوصیات را دید که به خودش علاقه دارد، متکبر و خودخواه است و اگر کسی انکار کند که این ویژگی ها را ندارد می توان گفت که دروغ گفته است، چون شخصیت انسان با این ویژگی ها شکل می گیرد اما خوب در برخی انسان ها این ویژگی ها شدیدتر هستند. این مسئله برای انسان های خودشیفته کاملا متفاوت است و می توان آنان را نیازمند به درمان اختلال شخصیت خودشیفته دانست.

انسان هایی که شخصیت خودشیفته ایی دارند فوق‌العاده انسان های از خود راضی هستند و به شدت شیفته خودشان هستند، اعتماد به نفس آن ها بسیار بالا است و فکر می کنند که از همه انسان ها بهتر اند. افراد خودشیفته علاوه بر داشتن ویژگی هایی که ذکر کردیم، به عقاید، نظرات و … هیچ کس اهمیت نمی دهند زیرا فکر می کنند فقط آن ها درست می گویند و به همین دلیل حرف کسی را قبول ندارند و زیر بار کسی نمی روند.

همچین خصوصیات و ویژگی هایی دست به دست هم می دهند که انسان خودشیفته را به فردی تبدیل کند که برای نزدیکان و دوستانش غیرقابل تحمل باشد و همه از او فراری می شوند، هرچند می توان به آن ها هم حق داد زیرا چه کسی دوست دارد با کسی رفت و آمد داشته باشد که فکر می کند بهتر از همه است، به کس دیگری اهمیت نمی دهد و همیشه فکر می کند که حق با اوست و به حرف دیگران اهمیت زیادی نمی دهد.

همچین دلایلی باعث می شود که درمان اختلال شخصیت خودشیفته برای افرادی که به این اختلال مبتلا هستند ضروری باشد. ما هم در این مقاله به بررسی کامل این موضوع پرداخته ایم، نشانه های وجود آن را بررسی کرده ایم و در نهایت به بررسی راه های درمان اختلال شخصیت خودشیفته پرداخته ایم. پس به شما پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مقاله را با دقت ببینید.

درمان اختلال خودشیفته

ازدواج با افراد خودشیفته

قبل از ازدواج با هر کسی حتما به ویژگی های رفتاری او دقت کنید و مطمن شوید که خودشیفته نباشد. رفتار افراد خودشیفته در ابتدا دوست داشتنی به نظر می رسد و همین باعث می شود که افراد فکر کنند با ازدواج با آن ها زندگی خوبی خواهند داشت اما اینگونه نیست. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله ازدواج با افراد خودشیفته را مطالعه کنید.

ممکن است که در اوایل رفتار فرد خودشیفته را دوست داشتنی ببینید و فکر کنید که او جذاب است اما بعد از مدتی به این موضوع پی میبرید که او به کسی جز خود اهمیت نمی دهد، به علایق شما کمتر اهمیت می دهد و بیشتر به دنبال علایق خودش است، از ویژگی های خود تعریف می کند و …… و همین ویژگی ها و خصوصیاتی می تواند شما را کلافه کند و باعث شوند که رابطه زناشویی شما شکرآب شود و نتوانید همدیگر را تحمل کنید و کار به جدایی بکشد. افراد زیادی هستند که قبل از ازدواج به خودشیفته بودن فرد پی نمی برند و بعد از اینکه این موضوع را می فهمند در به در به دنبال راه های درمان اختلال شخصیت خودشیفته می گردند.

این به این معنی نیست که باید افراد خودشیفته را نادیده بگیرم، به آن ها توجه نکنیم و به عبارتی دیگر آن ها را جز انسان ها به حساب نیاوریم بلکه باید به جای اینکه آن ها را از جامعه دور کنیم، به آن ها کمک کنیم که از این اختلال شخصیتی نجات پیدا کنند و بتوانند این مشکل را برطرف کنند و به آن ها در راه درمان اختلال شخصیت خودشیفته کمک کنیم.

خوشبختانه این اختلال شخصیت قابل درمان است و مراکز مشاوره زیادی وجود دارند که می توانند در درمان اختلال شخصیت خودشیفته به افرادی که به این اختلال دچار هستند کمک کنند و آن ها را درمان کنند.

چرا افراد به اختلال شخصیت خودشیفته مبتلا می شوند؟

چرا افراد به اختلال شخصیت خودشیفته مبتلا می شوند؟

در مورد دلیل بروز خودشیفتگی در افرادی که به درمان اختلال شخصیت خودشیفته احتیاج دارند. دانشمندان تا کنون موفق نشده اند که دلیل اصلی مبتلا شدن افراد به اختلال شخصیت خودشیفتگی را پیدا کنند اما توانسته اند عواملی که در ایجاد این اختلال شخصیت موثر هستند را پیدا کنند. عوامل مختلفی در ایجاد این مشکل تاثیر دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

برخی دانشمندان بر این باورند که ژنتیک افراد می تواند در خودشیفتگی آن ها موثر باشد و ممکن است برخی از افراد این اختلال را از فامیل خود به ارث ببرند.

یکی از دلایلی که باعث ایجاد خودشیفتگی در افراد می شود نحوه تربیت آن ها در دوران کودکی است و یکی از رایج ترین عوامل خودشیفتگی افراد نیز همین مورد می باشد و بیشتر افراد به این دلیل به خودشیفتگی مبتلا می شوند و در آینده مجبور به درمان اختلال شخصیت خودشیفته می شود. حتما تا به حال شنیده اید که می گویند شخصیت هر فردی در دوران کودکی اش شکل می گیرد و خانواده آن فرد، نقش بسیار مهمی در شخصیت کودک خود و شخصیت آینده ی آن دارند. اگر پدر و مادر تعریف زیادی از فرزند خود کنند و کارهایی از این قبیل را انجام بدهند می توانند باعث خودشیفتگی فرزند خود در آینده شوند.

علاوه بر دو موردی که ذکر کردیم عوامل دیگری همچون تجربه آزار و اذیت در کودکی، وابستگی زیاد به والدین و … می تواند در خودشیفتگی افراد موثر باشد.

آیا اختلال شخصیت خودشیفته قابل درمان است؟

خوشبختانه این اختلال شخصیت قابل درمان است و مراکز مشاوره زیادی وجود دارند که می توانند در درمان اختلال شخصیت خودشیفته به افرادی که به این اختلال دچار هستند کمک کنند و آن ها را درمان کنند.

چرا انسان های خودشیفته انتظار رفتار متفاوتی از دیگران دارند؟

آن ها فکر می کنند چون انسان خاصی هستند شایسته این هستند که دیگران آن ها را بسیار محترم بشمارند و از این رو با آن ها رفتاری متفاوت داشته باشند و دوست ندارند مانند افراد عادی با آن ها رفتار شود.

انسان های خودشیفته چه خصوصیات و ویژگی هایی دارند؟

انسان هایی که شخصیت خودشیفته ایی دارند فوق‌العاده انسان های از خود راضی هستند و به شدت شیفته خودشان هستند، اعتماد به نفس آن ها بسیار بالا است و فکر می کنند که از همه انسان ها بهتر اند. افراد خودشیفته علاوه بر داشتن ویژگی هایی که ذکر کردیم، به عقاید، نظرات و ... هیچ کس اهمیت نمی دهند زیرا فکر می کنند فقط آن ها درست می گویند و به همین دلیل حرف کسی را قبول ندارند و زیر بار کسی نمی روند.

4.6/5 - (399 امتیاز)

نشانه های افراد خودشیفته

نشانه های افراد خودشیفته

در این قسمت از مقاله به بررسی نشانه های خودشیفتگی می پردازیم. اگر این نشانه ها را در خود یا فرد دیگری می بینید بهتر است که به فکر درمان اختلال شخصیت خودشیفته باشید و هرچه سریعتر با مراجعه به یک مرکز پروسه درمان اختلال شخصیت خودشیفته خود را شروع کنید. برای این کار ما به شما کلینیک روان آرام را پیشنهاد می کنیم. در لیست زیر به بررسی نشانه هایی از خودشفتگی پرداخته ایم:

افرادی که با این اختلال درگیر هستند فکر می کنند بسیار انسان مهمی هستند و کسی بالاتر از آن ها نیست و همیشه در حال اغراق کردن در مورد توانایی های خود هستند و گاهی اوقات هم در  مورد دستاورد های خود اغراق می کنند. این افراد بدون اینکه دستاور خاصی داشته باشند انتظار دارند که همه آن ها را فرد مهمی بدانند.

این  افراد علاوه بر اینکه خودشان را فوق‌العاده بزرگ تصور میکنند، این انتظار را از اطرافیان خود دارند که همیشه به تحسین کردن آن ها مشغول باشند.  آن ها به این مورد نیاز ضروری ایی دارند و اگر این اتفاق نیفتد احساس کمبود می کنند و فکر می کنند چیزی کم دارند.

درست است که آن ها همیشه خود را بزرگ و شخص مهمی می‌دانند اما بعضی اوقات آن ها هم به دیگران حسودی می کنند. اگر ببینند کسی از آن ها بهتر است به آن شخص حسادت بسیار زیادی پیدا می کنند و این موضوع می تواند فکر و ذکر آن ها را به شدت درگیر خود کند.

در این افراد می توان به وضوح دید که احساس می کنند همه افراد اطرافشان به آن ها حسادت می کنند و این حس را می توان به راحتی در رفتار آن ها دید. آن ها فکر می کنند چون از دیگران بالاتر هستند بنابراین دیگران همیشه به آن ها حسادت می کنند و به همین دلیل با افراد مختلف رفتار عجیبی دارند.

برای آن ها مهم نیست دیگران چه حسی دارند، به چه چیزی فکر می کنند، چه چیزی آن ها را ناراحت کرده است و … و فقط و فقط احساسات خودشان را مهم می شمارند. همچین ویژگی هایی است که باعث می شود این افراد نیاز صد در صدی به درمان اختلال شخصیت خودشیفته خود داشته باشند.

افراد خودشیفته فکر می کنند که آدم بسیار مهم و خاصی هستند و از این رو از گذراندن وقتشان با افرادی که فکر می کنند خاص نیستند دوری می کنند و همیشه به دنبال این هستند افرادی را  پیدا کنند که فکر می کنند خاص هستند.

آن ها فکر می کنند چون انسان خاصی هستند شایسته این هستند که دیگران آن ها را بسیار محترم بشمارند و از این رو با آن ها رفتاری متفاوت داشته باشند و دوست ندارند مانند افراد عادی با آن ها رفتار شود.

این افراد از شخصیت بسیار مغرور و مبتکرانه ایی برخورددار هستند و به خوبی می توان آن را در نحوه رفتار و شخصیت آن ها دید.

آن ها از هر فرصتی استفاده می کنند که در مورد خودشان حرف بزنند، ویژگی ها خود را بازگو کنند، دستاوردهای خود را به رخ بکشند و … این موضوع می تواند در مهمانی و دورهمی ها برای افراد دیگر بسیار آزار دهنده باشد و حسابی سر آن ها را به درد بیاورد.

مواردی که ذکر کردیم از  ویژگی های افراد خودشیفته هستند و می توان این ویژگی ها را به وضوح در آن ها دید. این ویژگی ها نه تنها جایگاه اجتماعی فرد را به خطر می اندازند همچنین می تواند باعث ناراحتی و آزرده شدن افراد نزدیک آن ها شود. به همین دلیل درمان اختلال شخصیت خودشیفته در هر فردی امری بسیار ضروری است و درمان این گونه افراد لازم است.

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان اختلال شخصیت خودشیفته

درمان اختلال شخصیت خودشیفته

شاید شما هم مطالب زردی در مورد خود شیفتگی خوانده باشید مانند کنار گذاشتم آینه و فکر کردن به نقاط ضعف و … که تماما چیزی جز پریشانی برایتان به جا نخواهند گذاشت و منجر به درمان اختلال شخصیت خودشیفته  هم نخواهند شد. واضح است که برای درمان موثر و قطعی اختلال خودشیفتگی بادی از راه های امتحان شده و علمی آن بهره بگیرید.

لازم به ذکر است که سختی درمان افراد خودشیفته بدین خاطر است که نها خود را دارای اختلالی نمیبینند و فکر میکنند توقعات و اساسشان نسبت به خودشان کاملا واقعی به دور از هر گونه توهم و اغراق است.

درمان خودشیفتگی مبتنی بر ذهن

در درمان اختلال شخصیت خودشیفته مبتنی بر ذهن به افراد مبتلا کمک می‌شود تا رفتار و احساسات و افکار انسان ها در مورد خودشان را بهتر بررسی و تحلیل نموده و همچنین واکنش خودشان را تا ارتباط بین این عمل و عکس العمل ها را در خود پیدا کنند.

درمان خودشیفتگی با رفتار درمانی دیالکتیکی

این نوع درمان اختلال شخصیت خودشیفته، در واقع درمان شناختی رفتاری که تمرکزش بر تنظیم احساسات ، ذهن آگاهی،  تحمل پریشانی و مهارت های ارتباطی می‌باشد. این نوع درمان خودشیفتگی به انسان کمک میکند تا تفکر و نیاز بیش از اندازه خود به توجه را درک نموده و بپذیرد. فرد مبتلا باید به مرور بپذیرد که همیشه همه چیز بر وفق مراد او نخواهد بود.

داروها برای درمان اختلال خودشیفتگی

این نکته را به خاطر داشته باشید که از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان اختلال شخصیت خودشیفتگی (NPD) یچ دارویی تایید نشده و درواقع مختص درمان خودشیفتگی داروی استانداری وجود ندارد که به بیمار در جهت درمانش کمکی بکند اما در برخی موارد که شدت خودشیفتگی به فرد آسیب میزند و ممکن است سبب بروز رفتار های پر خطر در او یا مختلط شدن برنامه هایش شود داروهایی برای او تجویز خواهند شد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد

دارو برای درمان اختلال شخصیت خودشیفتگی

اگر شما به دنبال درمان اختلال شخصیت خودشیفته خود هستید یا کسی را می شناسید که مبتلا به این اختلال شخصیتی است، می توانید با مراجعه به کلینیک روان آرام پروسه درمان خود را شروع کنید.

بپیوندید
اطلاع از

1 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
امین
4 سال قبل

مقاله خودشیفتگی رو نگاه کردم فقط یه پیشنهاد دارم اونم اینه که مدت زمان لازم برای خوندن مقاله رو اون بالا بنویسید
یه حالت دکمه پرسش و سوال راجع به این مقاله هم در پایین یا وسط مقاله باشه که بپرسیم ممنونم

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره