به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
اختلاف خانوادگی در ازدواج

اختلاف خانوادگی در ازدواج

اختلاف خانوادگی در ازدواج و جر و بحث بین زن و شوهر موضوعی اجتناب ناپذیر است. زمانی که دو نفر مدت طولانی در کنار هم قرار می گیرند و در کنار همدیگر با موضوعات مختلف مواجه می شوند، به وجود آمدن اختلاف یک موضوع کاملا طبیعی است.موضوع هایی که اختلاف خانوادگی در ازدواج به خاطر آنها پیش می آید، ممکن است بسیار ساده و یا اساسی و بنیادی باشند. در چنین شرایطی برای مواجه شدن با اختلافات خانوادگی و پیدا کردن بهترین راه حلی که برای آنها سراغ داریم، باید تلاش کنیم تا بر خودمان مسلط باشیم و واکنش های احساسی نداشته باشیم:

در این مقاله چند تکنیک کاربردی برای حل کردن اختلاف خانوادگی در ازدواج بیان شده است:

 

حل کردن اختلاف خانوادگی در ازدواج

اختلاف های خانوادگی و مشکلاتی شبیه به آن ممکن است در زندگی مشترک همه افراد پیش بیاید. عواملی که این اختلاف ها را به وجود می آورند بسیار متفاوت هستند و بر اساس شرایط زندگی اشخاص مختلف ممکن است تفاوت داشته باشد.

اختلاف خانوادگی در ازدواج ممکن است به خاطر دخالت های بی جای اطرافیان، مشکلات روانی زن یا مرد، مسائل اقتصادی، مسائل جنسی و مشکلات مربوط به آنها و مشکلات دیگر به وجود بیاید. در چنین شرایطی نوع مواجه شدن با این اختلاف ها و جر و بحث هایی که در زندگی پیش می آید اهمیت فراوانی دارد

اختلاف های زندگی مشترک اگر به خوبی حل نشوند می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به زندگی مشترک زن ها و شوهرها وارد کند. به همین دلیل است که دانستن نوع مواجهه صحیح مواجه شدن با اختلاف خانوادگی در ازدواج یک مهارت بسیار مهم در زندگی مشترک است.

در ادامه چند مورد از بهترین تکنیک های حل اختلاف خانوادگی در ازدواج بیان شده است:

 

1- صریح باشید

یکی از مشکلاتی که در اختلافات خانوادگی افراد بسیار شایع است این است که زنان و مردانی که در زندگی مشترک شان مشکلی حس می کنند، به جای آنکه موضوع ناراحت‌کننده را به صورت مستقیم با همسرشان مطرح کنند، موضوع را با استفاده از کنایه و به صورت غیر مستقیم بیان می کنند.

این دو پهلو صحبت کردن و صریح نبودن در زندگی مشترک ممکن است آسیب های بیشتری را به زندگی زن و مرد وارد کند. به همین دلیل توصیه ای که به زوج ها می شود این است که اگر اختلافی در زندگی شان دارند و یا مشکلی وجود دارد که می خواهند آن را با همسرشان در میان بگذارند، آن را مستقیما با او مطرح کنند.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله مشاوره مشکلات خانوادگی را مطالعه کنید.

اختلاف خانوادگی در ازدواج

2- سرزنش کردن ممنوع

سرزنش کردن و متهم کردن شریک زندگی یک عادت بسیار بد است که برخی افراد ممکن است در زندگی مشترک شان داشته باشند. در اختلاف خانوادگی در ازدواج همیشه باید توجه داشت که به کار بردن عبارت هایی که به شخصیت همسر توهین می کند، وضعیت را بدتر از گذشته می کند و به همین دلیل نباید از این نوع عبارت ها استفاده کرد.

 

3- گوش کنید

یکی از اشتباهاتی که تعداد زیادی از افراد در زندگی مشترک شان تکرار می کنند این است که به صحبت های همسرشان گوش نمی کنند. گوش دادن یک مهارت بسیار مهم و اساسی در زندگی مشترک است که همه افرادی که می خواهند ازدواج کنند باید آن را داشته باشند.

موضوع دیگری که در مورد گوش کردن به صحبت های همسر در اختلاف خانوادگی در ازدواج مطرح است این است که اگر زن یا مردی متوجه شود که همسرش توجهی به صحبت هایش ندارد و به او بی توجهی می کند، نمی تواند احساس خوبی داشته باشد. زوج هایی که مدام با هم جر و بحث می کنند، به جای آن که در مورد یک موضوع صحبت کنند، در مورد چند موضوع صحبت می کنند.

برای این که افراد بتوانند اختلافاتی که دارند را راحت تر حل کنند، نیاز است تا به صحبت های همدیگر به خوبی گوش کنند. گوش دادن یک مهارت بسیار مهم در زندگی مشترک است که همه افراد به آن نیاز دارند. اگر زن و مردی به صحبت های شریک زندگی اش گوش ندهد، به مرور زمان از همسرش فاصله می گیرد و زندگی آینده اش دچار مشکل می شود. (Tips for Solving Relationship Conflicts)

 

4- جبهه نگیرید

زمانی که شریک زندگی تان شروع می کند و از رفتار یا صحبت های شما انتقاد می کند، سکوت کردن و حالت تدافعی نگرفتن کار بسیار سختی است. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که معمولا افرادی که در مقابل همسرشان جبهه می گیرند نمی توانند شرایط خوبی داشته باشند و دچار مشکل می شوند.

اگر فردی حالت تدافعی بگیرد و انتقاد ناپذیر باشد، به صورت غیر مستقیم دارد به همسرش می گوید که اهمیتی برای صحبت های او قائل نیست. واقعیتی که در این مورد وجود دارد این است که هیچ کس به اندازه همسر نمی تواند در مورد رفتار شما صحبت کند و کم و کاستی های رفتار هایتان را به شما منتقل کند.

انتقاد در زندگی نباید باعث اختلاف خانوادگی در ازدواج شود. البته این موضوع به این معنا نیست که اجازه دهیم هر نوع صحبتی در مورد رفتارهایمان انجام شود بلکه به این معناست که اگر شریک زندگی شما در مورد کارهایی که انجام می دهید حساس است بهتر است در مورد رفتارهایتان دقت کنید.

 

5- به مشاور مراجعه کنید

مراجعه به مشاوره روانشناس یکی از بهترین راه هایی است که برای حل کردن اختلاف خانوادگی در ازدواج وجود دارد. گاهی اتفاق می افتد که زن و مردی احساس می کنند که زندگی مشترک شان دیگر مانند گذشته نیست و شرایطی که دارند تجربه می کنند، با گذشته تفاوت کرده است. اما در عین حال نمی دانند مشکل از کجاست.

مشاور روانشناس شرایط زندگی مشترک شما را بررسی می کند و براساس مشاهدات و سوال هایی که می پرسد، مشخص می کند مشکل زندگی به چه دلیلی است و چرا زن و مرد به مشکل برخورده اند. روانشناس با سوالاتی که می پرسد تشخیص می دهد که چرا زن و مرد دچار اختلاف خانوادگی در ازدواج شده اند.

پس از این که زن و شوهر چند جلسه به مشاور مراجعه کردند و صحبت های مختلف را انجام دادند، مشاور به آنها در مورد این که چگونه می توانند زندگی خوبی را داشته باشند توصیه هایی انجام می دهد و به آنها کمک می کند تا بتوانند زندگی شان را نجات دهند و یا اینکه آن را از نو بسازند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که مراجعه به مشاور خانواده می تواند کمک بزرگی به بهبود روابط زناشویی کند.

 

6- دیدتان را عوض کنید

دیدگاهی که زن و مرد نسبت به همدیگر دارند، تاثیر بسیار مهمی در زندگی مشترک شان دارد. اگر زن یا مردی در مورد شوهرش دید خوبی نداشته باشد، زندگی اش دچار مشکل می شود و با مسائل زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد. به همین دلیل در اختلاف خانوادگی در ازدواج توصیه می شود تا اگر در زندگی مشترک هستند، دیدشان را عوض کنند.

حقیقتی که وجود دارد این است که در هر زندگی مشترک فراز و نشیب هایی وجود دارد و ممکن است هر یک از زن و مرد مشکلاتی را تجربه کنند و یا این که از آنها اشتباهی سر بزند. در چنین شرایطی ممکن است اعتمادی که زن یا مرد به همسرش دارد از بین برود و نتواند به خوبی گذشته به همسرش اعتماد کند.

بدبینی و داشتن دید منفی باعث تیره شدن روابط زناشویی و اختلاف خانوادگی در ازدواج می شود. البته نباید اشتباهاتی که زن یا مرد انجام می دهد ساده در نظر گرفته شود بلکه به این معنی است که باید تلاش کنند همدیگر را ببخشند و یا این که برخوردی متناسب با اشتباهی که همسرشان انجام داده است، داشته باشند.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله مشاوره اختلاف زن و شوهر را مطالعه کنید.

 

7- طلاق یک گزینه است

اگر اختلاف خانوادگی در ازدواج به حدی باشد که زن و مرد دیگر نتوانند با همدیگر زندگی کنند طلاق به عنوان یک گزینه مطرح است. حقیقتی که وجود دارد این است که گاهی اتفاق می افتد که زن و مردی واقعا نمی توانند با هم تفاهم داشته باشند و زندگی مشترک برایشان سخت می شود.

در چنین شرایطی پیشنهادی که به هردوی آنها می شود این است که اگر واقعا توانایی ادامه زندگی مشترک را ندارند بهتر است از همدیگر جدا شوند و زندگی شان را دنبال کنند. اگر چه طلاق همیشه از نظر روحی یک مسئله بسیار مهم به حساب می آید اما اگر زن و مردی در یک رابطه اشتباه باقی بمانند و بر آن پافشاری کنند آسیب جدی تری دریافت خواهند کرد.

به همین علت است که روانشناسان و مشاوران خانواده طلاق را به عنوان یک گزینه نهایی مطرح می کنند. اما با توجه به عواقبی روحی و اجتماعی که طلاق دارد در مواردی که اختلاف خانوادگی در ازدواج وجود دارد، توصیه می شود تا با آرامش و به صورت منطقی با موضوع برخورد شود.

 

نتیجه گیری:

اختلاف خانوادگی در ازدواج همیشه یک مسئله بسیار مهم در زندگی مشترک است. حقیقتی که وجود دارد این است که همه افراید که با هم ازدواج می کنند ممکن است مشکلاتی را در زندگی شان تجربه کنند اما این که چطور می خواهند با این مسئله مواجه شوند، مسئله مهمی است که به مهارت های مختلف نیاز دارد.

 

منابع:

www.psychologytoday.com

www.marriage.com

اختلاف خانوادگی در ازدواج چگونه به وجود می آید؟

زن و مردی که با هم ازدواج می کنند ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشند. این اختلاف نظر اگر مدیریت نشود باعث اختلاف زوج می شود.

آیا اختلاف خانوادگی قابل حل است؟

اختلاف خانوادگی معمولا به دلیل اختلاف نظر به وجود می آید بنابراین اگر زن و مرد سعی کنند نظراتشان را اصلاح کنند مشکل حل خواهد شد.

اولین راهکار حل اختلاف خانوادگی چیست؟

اولین راهی که برای حل اختلافات وجود دارد، صحبت کردن منطقی با همسر است.

4.7/5 - (452 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره