به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
هوش کودک بیش فعال

آیا کودکان بیش فعال باهوش هستند؟

آیا کودکان بیش فعال باهوش هستند؟ این سوال مهمی است که ممکن است برای بیشتر والدینی که فرزند بیش فعال دارند به وجود بیاید. پدر و مادرهایی که فرزند بیش فعال دارند مدام از خودشان می پرسند که هوش کودک بیش فعال ما چقدر است و آیا این اختلال در آینده فرزند ما موثر خواهد بود؟

عوامل زیادی بر هوش کودکان تاثیرگذار است. این عوامل همه دست به دست هم می دهند تا هوش کودک بیش فعال را تعیین کند. به همین خاطر نمی توان صرفا به دلیل چند مشکل که یک کودک داشته باشد در مورد او قضاوت کنیم که آیا باهوش هست یا نه. صحبت کردن در مورد هوش کودکان به بررسی های زیادی نیاز دارد.

در این مقاله می خواهیم به هوش کودک بیش فعال و عوامل موثر بر آن بپردازیم و به این نتیجه برسیم که آیا کودکان بیش فعال باهوش هستند؟

 

بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی یا ADHD نوعی اختلال در کمبود توجه و یا نداشتن تمرکز است. این اختلال معمولا در سنین ابتدای مدرسه تشخیص داده می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده حدود 9 درصد از کودکان اختلال بیش فعالی دارند. این اختلال معمولا درمان نمی شود و تا سنین نوجوانی و بزرگسالی برای فرد باقی می ماند.

علائمی که بیش فعالی ایجاد می کند با هوش کودک بیش فعال ارتباطی ندارند. این بدین معناست که بیش فعالی نمی تواند مستقیما بر هوش کودکان تاثیر بگذارد اما می تواند باعث شود که دیگران تصور کنند که کودکی باهوش نیست و یا استعداد ندارد.

علائم معمولی که بیش فعالی برای کودک ایجاد می کند عبارتند از:

نداشتن تمرکز، افت تحصیلی، پرخاشگری، فعالیت بیش از حد.

بیش فعالی بیشتر با نقص در تمرکز و حواس پرتی در کودکان مشاهده می شود. همین مسئله باعث می شود که کودکان نمره های خوبی نگیرند و در درس و مدرسه افت تحصیلی داشته باشند. متاسفانه در کشور ما و در سیستم آموزشی ما، نمره دانش آموزان به عنوان ملاک اصلی برای سنجیدن سطح استعداد به حساب می آید.

کودکانی که نمرات و معدل بالاتری دارند باهوش تر و با استعداد تر به حساب می آیند و کودکانی که نمی توانند در زمینه فعالیت های درسی موفق باشند به عنوان بی استعداد تلقی می شوند. در صورتی که چنین مقایسه ای کاملا اشتباه است. بیش فعالی می تواند تا نوجوانی پیدا کند. ادامه حالت های این اختلال در نوجوانی باعث می شود تا نوجوان ها برای کنکور استرس زیادی داشته باشند.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله درمان بیش فعالی در نوجوانان را مطالعه کنید.

بیش فعالی در کودکان

بیش فعالی را اشتباه نگیرید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از پدران و مادران انجام می دهند و به خاطر آن به هوش کودک بیش فعال شک می کنند این است که بیش فعالی را با مشکلات روانی دیگری اشتباه می گیرند و به همین دلیل پایین بودن هوش کودک بیش فعال را جدی نمی گیرند. مسئله ای که وجود دارد این است که والدین باید با بیماری های مختلف روانی آشنا باشند.

بیماری های مختلفی وجود داردند که می تواند باعث ایجاد تغییر در رفتار کودکان شود. اما در سال های اخیر هر مشکلی که کودک در زمینه مشکلات تحصیلی دارد، مربوط به بیش فعالی تلقی می شود و به شکل جدی پیگیری نمی شود. افسردگی، اختلال شیدایی، اوتیسم و سایر بیماری های روانی ممکن است در روند تحصیل کودک تاثیر بگذارند. هم چنین این بیماری ها ممکن است هوش کودک بیش فعال را تحت تاثیر قرار دهند.

اشتباهی که در چنین مواردی انجام می شود این است که پدر و مادرها به دنبال بررسی مشکل و درمان مشکلات روانی نمی روند. این سهل انگاری ممکن است آسیب های جدی روانی را برای کودک به دنبال داشته باشد. بنابراین در صورتی که کودکی افت تحصیلی داشته باشد یا دچار گوشه گیری شود مراجعه به مشاور یک راه حل بسیار مناسب است.

یک مشاور متخصص و مجرب با بررسی شرایط بهترین راهکار درمانی و یا مشاوره ای را برای حل مشکل کودکان می دهد.

 

چه فعالیت هایی مناسب کودکان بیش فعال است؟

همان طور که گفته شد کودکان بیش فعال ممکن است در زمینه های درسی موفق نباشند اما این عامل نباید باعث شود که والدین تصور کنند که هوش کودک بیش فعال با سایر کودکان قابل مقایسه نیست. تاکنون هیچ پژوهش ثابت شده ای وجود ندارد که بتواند نشان دهد آیا کودکان بیش فعال باهوش هستند یا نه.

در چنین شرایطی پیشنهادی که به پدر و مادرها می شود این است که می توانند کودک شان را به انجام فعالیت های جانبی تشویق کنند. اگر پدر و مادری متوجه می شوند که فرزندشان بیش فعالی دارد و درس خواندن را دوست ندارد بهتر است به او اجازه بدهند تا فعالیت های دیگری انجام دهد که به آن ها علاقه مند است.

جالب است بدانید که به همان ترتیب که کودکانی که بیش فعالی دارند در هنگام درس خواندن دچار حواس پرتی می شوند می توانند در هنگام انجام فعالیت های دیگر تمرکز بسیار زیاد و بیشتر از حد معمولی داشته باشند. (Signs You May Have High-Functioning ADHD )

تعدادی از فعالیت ها که کودکان بیش فعال می توانند انجام دهند عبارت است از:

 

1- نویسندگی

بسیاری از شاعران و نویسندگان بزرگ که در طول تاریخ ظهور کرده اند، به احتمال زیاد در دوران کودکی شان بیش فعالی داشته اند! داشتن یک قلم قدرتمند و قدرت نویسندگی بالا نیازمند این است که فرد قدرت تداعی بالایی داشته باشد و بتواند موضوعات زیادی را به صورت همزمان در ذهنش پرورش دهد.

به همین دلیل هوش کودک بیش فعال می تواند به او در نوشتن شعر یا مطالب دیگر کمک کند. بسیاری از کودکانی که بیش فعالی دارند در دوران مدرسه شان انشاهای خوبی می نویسند و از نظر نمره انشا معمولا جزو بهترین های کلاس هستند. توانایی توصیف کردن اتفاقات و استفاده از کلمات متفاوت نیازمند این است که شخص بتواند به جنبه های مختلف یک موضوع نگاه کند و بنابراین این شغل می تواند مناسب باشد.

 

2- فعالیت های هنری

یکی از راه های دیگری که می تواند به والدین اثبات کند که هوش کودک بیش فعال با سایر کودکان تفاوتی ندارد، تشویق کودک به شرکت در فعالیت های هنری است. تجربه و پژوهش های انجام شده نشان می دهد که کودکانی که بیش فعال هستند می تواند در زمینه های هنری موفق باشند

خلاقیت یکی از اصول اولیه ای است که هر فرد برای انجام فعالیت های هنری داشته باشد و به وسیله خلاقیت می تواند فعالیت های مختلفی انجام دهد. در چنین شرایطی است که بیان می شود نقاشی و یا مجسمه سازی می تواند هوش کودک بیش فعال را به چالش بکشد و باعث شود که کودک بتواند ذهنش را برای فعالیت های اجتماعی آماده کند.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله شغل مناسب افراد بیش فعال را مطالعه کنید.

خلاقیت بیش فعالی

نتیجه گیری:

بیش فعالی یک اختلال تقریبا فراگیر در بین کودکانی است که در ابتدای مدرسه هستند. کودکان بیش فعال در تمرکز حواس و توجه با مشکل مواجه می شوند و ممکن است نتوانند به خوبی درس بخوانند یا نمره بگیرند. به همین علت ممکن است که والدین شان سوال کنند آیا کودکان بیش فعال باهوش هستند و آیا کودک شان می تواند پا به پای بقیه دانش آموزان در آینده کار کند.

حقیقتی که وجود دارد این است که هوش کودک بیش فعال هیچ تفاوتی با سایر کودکان ندارد و بیش فعالی نمی تواند بر روی هوش کودکان تاثیرگذار باشد. کودکان بیش فعال ممکن است در زمینه درس هایی که نیاز به مهارت های حفظی دارد، مشکل داشته باشند اما در زمینه های هنری و درس های خلاقیت می توانند موفق باشند.

 

منابع:

www.healthline.com

www.medicalnewstoday.com

آیا بیش فعالی و هوش رابطه دارند؟

تاکنون رابطه اثبات شده ای بین بیش فعالی و هوش در کودکان پیدا نشده است اما بسیاری از کودکانی که در زمینه های مختلف موفق هستند، اختلال بیش فعالی را تجربه کرده اند.

چرا نمرات کودکان بیش فعال پایین است؟

بسایری از کودکانی که بیش فعال اند حواس پرتی دارند و نمی توانند برای مدتی طولانی تمرکز کنند بنابراین ممکن است به همین دلیل نتوانند به خوبی درس بخوانند.

بیش فعال بودن باعث کاهش رشد ذهنی می شود؟

بیش فعالی و رشد ذهنی رابطه مشخصی ندارند. نمونه های بسیار زیادی از افراد موفق در طول تاریخ هستند که بیش فعالی داشته اند اما به موفقیت رسیده اند.

چرا کودک بیش فعال افت تحصیلی دارد؟

تعداد زیادی از کودکان بیش فعال نمی توانند سر کلاس درس و یا هنگام درس خواندن در خانه تمرکز داشته باشند بنابراین ممکن است اختلال یادگیری را تجربه کنند و نتوانند نمره های خوبی کسب کنند.

4.6/5 - (475 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

3 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
روژا
1 سال قبل

دختر من پیش دبستانیست در حفظ کردن خیلی ضعیف عمل میکند اطلاعات عمومیش نسبت به بقیه همسالان خود کند است بیقراری دارد نسبت به سنش بچه گانه رفتار میکند

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  روژا

سلام دوست عزیز؛ توصیه میشه حتما توسط متخصص اختلال یادگیری مورد ارزیابی قرار بگیره. لازم به ذکره که مشکلات یادگیری در سنین پیش دبستانی خیلی بهتر قابل تشخیص و پیشگیریه و گذر زمان کارو مشکل میکنه.

فاطمه عبدالهی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید. پسرمن امسال میره کلاس اول ونشانه هایی از بیش فعالی داره زیر نظر دکتر هست قرص مصرف میکنه وهوش خوبی داره کلا میتونه جمله بنویسه کتابای کلاس اول براش راحته تا حدی ممکنه درمدرسه به مشکل بربخوره ممکنه بااث حواس پرتی وکم توجهی بشه؟

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره