به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
چگونه کاریزماتیک باشیم

چگونه کاریزماتیک باشیم

همه ما طرفدار این هستیم که همیشه خاص و جذاب باشیم دلمان می‌خواهد همیشه دیگران را شگفت‌زده کنیم و تحت تاثیر خود قرار دهیم اما امروزه خاص بودن دغدغه بیشتر آدم‌های اطراف ما شده است به طوری که گویی همه دارند از یک خط تولید بیرون می‌آیند و همگی شبیه به هم می شوند. در چنین موقعیتی که خاص بودن چالش و دغدغه ای فراگیر باشد برای متفاوت و خاص شدن باید به دنبال متفاوت نشدن و خاص نبودن بود. کمی گیج شدید اما به هیچ وجه نگران نشوید چون در ادامه خواهید خواند که چگونه می‌توان به معنی واقعی کلمه خاص و متفاوت بود. اما سوال اصلی این است که چگونه کاریزماتیک باشیم ؟

خوب است که در راستای کاریزماتیک شدن نیز در جلسات مشاوره فردی شرکت نمود تا بتوان راه های اصولی رشد شخصیتی خود را با کمک روانشناس فرا گرفت.

معنا و مفهوم کاریزماتیک

بگذارید در ابتدا شما را با کلمه کاریزماتیک آشنا کنم ، جذابیت شخصیتی و فردی یک انسان است که توانایی نفوذ در بقیه افراد را دارد و آنان را به ذوق و فداکاری و هیجان وادار می‌کند. این‌گونه شخصیتی اوایل در بعضی از فرقه های مسیحی وجود داشت که به دیگر ادیان هم نفوذ کرد. البته این اصطلاح گاهی در علوم سیاسی و جامعه‌شناسی هم به کار برده می شود تا به کمک آن رهبرانی را که توانایی تاثیرگذاری عمیق در پیروان خود را دارند با استفاده از این قابلیت فردی توصیف کنند. ماکس وبر نخستین کسی بود که اصطلاح کاریزما را مطرح کرد. البته کاریزماتیک در رشته های گوناگونی مورد بحث قرار می‌گیرد و به همین دلیل تعاریف متعددی در ارتباط با آن رشته دارد اما ما می خواهیم درباره افراد کاریزماتیک در رشته روانشناسی صحبت کنیم و راهکارهایی درباره چگونه کاریزماتیک باشیم به شما بدهیم.

کاربرد عام کلمه کاریزماتیک

در جامعه امروزی ، اراده قوی فردی را که می تواند دیگران را تحت تاثیر بگذارد و آدم‌های زیادی را به تبعیت از خود بدون اجبار و یا دادن امتیازی بازار کند فردی کاریزماتیک می‌دانند. اگر بخواهیم به طور کلی تعریف کنیم باید بگوییم که نوع خصوصیات و ویژگی است که بعضی از افراد دارند و به این افراد کاریزماتیک می‌گوییم.

چگونه کاریزماتیک باشیم

ویژگی افراد کاریزماتیک

افرادی که این ویژگی را دارند در تعامل و روابط اجتماعی خود بسیار موفق هستند و می‌توانند به راحتی با هر فردی ارتباط برقرار کنند. این افراد از دید بقیه عموماً دارای جذابیت خاصی هستند و غالباً فردی الهام‌بخش می باشند که شما از صحبت کردن با آنها نه تنها خسته نمی شوید بلکه دوست دارید بیشتر با هم در گفت و گو باشید. افراد کاریزماتیک علاوه بر توانایی بالای برقراری ارتباط و اعتماد به نفس دارای ظاهری شیک و دلنشین هستند همین امر سبب جذابیت و محبوبیت آن‌ها در بین عوام میشود.

چگونه کاریزماتیک باشیم

می‌دانیم که بسیاری از ما به دنبال سوال چگونه کاریزماتیک باشیم هستیم و دوست داریم همه ما را به عنوان فردی کاریزماتیک بشناسند اما برای رسیدن به آن باید قوانین و اصول را رعایت کنیم و همیشه پیرو آن باشیم. به عبارت دیگر باید عوامل کلیدی شخصیت کاریزماتیک را همواره رعایت کنیم.

افراد کاریزماتیک مشتاق شنیدن هستند

در حین گوش دادن به سخنان فرد مقابل، همه توجه خود را هم متمرکز او کنید و اگر سوالی به ذهنتان آمد بپرسید. چک کردن تلفن همراه در زمان گفت و گو به دور از شخصیت کاریزماتیک می باشد. افراد کاریزماتیک همواره در جلسه ها و گفت و گوها گوشی خود را سایلنت میکنند می‌دانم که ترک این عادت سخت است اما با تمرین و کم کردن سرکشی به گوشی می توانید بر آن غلبه کنید ، گوش سپردن همراه با توجه و شور و شوق فرد مقابل را برای حرف زدن ترغیب می‌کند و باعث ارتباط بهتر شما با او می‌شود همواره شنوندگان کاریزماتیک در دید مردم جایگاه خاص و مثبتی را دارند.

صاف می ایستند

حالت بدن شما باعث ایجاد حس اطمینان در فرد مقابل می شود ، سعی کنید همیشه صاف بایستید و محکم قدم بردارید شانه هایتان را پایین و صاف نگه دارید گودی کمر را حفظ کنید و سرتان را زیاد خم نکنید برای این کار نیاز به تمرین زیاد دارد.

قبل از حرف زدن، خوب فکر می کنند

توجه داشته باشید که در هنگام صحبت از صداها و کلمات ناکارآمد مانند : میدونی ، راستش ، به خدا ، اها ، اهوم و … استفاده نکنید، تا وضوح سخن شما بیشتر شود. زمانی که قرار است در یک جمع یا گروهی که تازه با آنها آشنا شده اید و یا بار اولتان می باشد حتماً از قبل تمرین کنید. درباره موضوعاتی که اطلاعات کاملی و مطمئنی از آنها ندارید حرف نزنید لازم نیست حتماً درباره همه چیز اظهار نظر کنید. 

لبخند به لب داشته باشید

سعی کنید همیشه با چهره‌ای شاداب حضور داشته باشید و لبخند بزنید. منظورمان از لبخند زدن ، لبخند دندان نما و یا لبخند ژکوند نیست بلکه لبخندی ملیح برای ایجاد احساس رضایت دیگران در برخورد با شما می باشد.

همیشه اسم ها را بخاطر دارند

زیباترین و مهمترین اسم از نظر هر فردی نام خود اوست ، و در عین حال تاثیر گذارترین نیز هست. وقتی برای بار اول کسی را ملاقات می کنید و نام او را می‌شنوید نامه او را با بیان جملاتی مثل : سلام علی یا از دیدن تو خیلی خوشحال شدم علی، تکرار کنید. و به خاطر داشته باشید که در پایان صحبت هم از اسم فرد مقابل استفاده کنید و سعی کنید هیچگاه اسمها را فراموش نکنید.

همیشه تماس چشمی برقرار می کنند

در مواقعی که با فردی در حال گفت‌ و گو هستید و یا کسی با شما سخن می‌گوید حتماً ارتباط چشمی را برقرار کنید که موجب می شود متوجه شوید که آیا پیام شما را درست فهمیده است یا خیر. در هنگام سخنرانی هم تماس چشمی را از یاد نبرید چرا که موجب احساس نزدیکی و صمیمیت حضار با شما می شود. یکی از مهم ترین موارد در پاسخ به سوال چگونه کاریزماتیک باشیم است.

به فناوری اهمیت می دهند

افراد کاریزماتیک هیچ تمایلی به جا ماندن از بقیه ندارند ، برای همین همیشه سعی در به روز بودن دارند برای آنها اهمیت دارد که جدیدترین پیشرفت های فناوری را بدانند و در صورت امکان از آنها استفاده کنند.

مثبت اندیش هستند

فکر کنید قصد سفر به شمال را دارید و در همان روز سفر باران می گیرد شما میتوانید از این سفر در روزهای بارانی لذت ببرید و خاطره های جالب و جدید بسازید و یا سفر خود را کنسل کنید. افراد کاریزماتیک معتقد هستند خوش‌بینی به شما یاد اوری می کند که اتفاقات بد و مشکلات گذرا هستند و همین خوش بینی است که  باعث می شود دیگران جذب آنها می‌شوند.

به انسانیت، ارزش و احترام قائل اند

این گونه افراد با احترام بر انسانیت فردی مورد اعتماد برای دیگران می‌شوند. این یکی دیگر از توانایی‌های آدمهایی با رفتار کاریزماتیک است، چرا که برقرار کردن ارتباط با دیگران برایشان خوشایند است و از این کار لذت می‌برند و پاسخ به کسانی است که همواره به دنبال پاسخ سوال چگونه کاریزماتیک باشیم است.

کنجکاو هستند

آنها همیشه درباره سایرین کنجکاو هستند. سوال پرسیدن ، گوش سپردن و مثبت بودن همراه با مهربانی باعث می‌شود که طرف مقابل هم نسبت به شما علاقه مند شود. اگر درباره دیگران کنجکاوی نباشید برای برقراری ارتباط با آنها دچار مشکل می‌شوید.

ادا در نمی اورند

انسان های کاریزماتیک همیشه خود واقعی شان را نشان می‌دهند، هیچ وقت نقش بازی نمی‌کنند و نقاب به صورت ندارند این افراد دوست دارند که شما آنها را همانگونه که هستند ، بشناسید و دوست داشته باشید.

خوش قول هستند

همیشه سر قولشان هستند حتی اگر دیگران سرقول هایشان نمانند. این یکی از جذاب ترین ویژگی افراد با کاریزما است ، آنها حرفی را می‌زنند که بتوانند به آن عمل کند این ویژگی برای آنها خیلی ارزشمند است برای همین تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا همیشه خوش قول باشند.

پوشش افراد کاریزماتیک

چگونه کاریزماتیک باشیم و خوشتیپ باشیم ؟ آراسته بودن یکی دیگر از ویژگی‌های افراد کاریزماتیک است. این ویژگی اصلاً ربطی به خوش چهره و یا زشت و زیبا بودن شما ندارد. افراد کاریزماتیک به دور از هرگونه معیار زیبایی، سعی می کنند همیشه آراسته و مرتب باشند. داشتن ظاهری زیبا و جذاب برای افراد کاریزماتیک بسیار حائز اهمیت است، ان ها همیشه به دنبال اصول صحیح ست کردن و مد هستند و همین پوشش سبب شود که ستاره درخشان مجالس باشند.

کاریزما چه کاربردی برای شما دارد

وقتی وارد جمعی می شوید توجه همه به سمت شما جذب می‌شود و دوست دارند به صحبت‌های شما گوش کنند و مشتاق حرف زدن با شما می‌شوند باعث همه این رفتار ها شخصیت کاریزماتیک است، که موجب می‌شود دیگران شما را دوست داشته باشند، مورد اعتماد آنها باشید و تمایل داشته باشند با شما و زیر نظر شما کار کنند.

ثروت و رابطه آن با رفتار کاریزماتیک

درست است که داشتن ثروت موجب خودکفایی و جایگاه اجتماعی و اقتصادی بالا می شود اما فقدان آن هم دلیل بر این نیست که شما نتوانید شخصیتی کاریزماتیک داشته باشید. شخصیت کاریزماتیک یک امری اکتسابی است که شما بعدا آن را بر حسب موقعیت اجتماعی و برخورد با دیگران کسب می کنید این شما هستید که باید با خود تمرین کنید و دوست داشته باشید که دیگران برای شما ارزش و احترام قائل شوند.

شما با داشتن شخصیتی کاریزماتیک و ظاهری مرتب می توانید پولدار شوید اما با پولدار بودن نمی‌توانید شخصیت کاریزماتیک بخرید و داشته باشید برای مثال: فرض کنید صاحب یک کارخانه بزرگ هستید و می‌خواهید نیرو استخدام کنید فردی با شخصیت کاریزماتیک با ظاهری مرتب و آراسته برای استخدام اقدام کرده است و فردی دیگر با موقعیت مالی بسیار خوب ولی با رفتاری گستاخ و بی ادب ،هر دو ان ها میخواهند در کارخانه شما کار کنند کدامیک را انتخاب میکنید؟

تاثیر کاریزما در زندگی مشترک

طبیعی است که انسان هایی که دارای شخصیت کاریزما هستند زندگی شاد و موفق تری را نسبت به دیگران خواهند داشت چرا که این افراد در زندگی مشترک همیشه سعی بر حل مشکلات با حرف زدن دارند، همدیگر را درک میکنند، با احترام با یکدیگر رفتار میکنند و به نظرات هم احترام می گذارند. این افراد با خوش بینی زندگی شاد و ایده ال دارند و از کنارهم بودن لذت میبرند.

امیدواریم که در این مقاله به سوال چگونه کاریزماتیک باشیم پاسخ داده باشیم.

کاریزماتیک به چه معناست؟

جذابیت شخصیتی و فردی یک انسان است که توانایی نفوذ در بقیه افراد را دارد و آنان را به ذوق و فداکاری و هیجان وادار می‌کند.

کاریزما چه تاثیری در زندگی مشترک دارد؟

طبیعی است که انسان هایی که دارای شخصیت کاریزما هستند زندگی شاد و موفق تری را نسبت به دیگران خواهند داشت چرا که این افراد در زندگی مشترک همیشه سعی بر حل مشکلات با حرف زدن دارند، همدیگر را درک میکنند، با احترام با یکدیگر رفتار میکنند و به نظرات هم احترام می گذارند. این افراد با خوش بینی زندگی شاد و ایده ال دارند و از کنارهم بودن لذت میبرند.

افراد کاریزماتیک در روابط خود چگونه اند؟

فرادی که این ویژگی را دارند در تعامل و روابط اجتماعی خود بسیار موفق هستند و می‌توانند به راحتی با هر فردی ارتباط برقرار کنند.

4.6/5 - (423 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

1 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
رضا چاروساسائی
4 ماه قبل

عالی حتما از مقاله شما استفاده می کنم

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره