به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
همسرم درکم نمیکنه

همسرم درکم نمیکنه

۷ راهکار برای برای جواب به همسرم درکم نمیکنه

“اصلا گوش میدی  به من که چی می گم ؟” این یکی از مشکلات رایج بسیاری از زوجین است. خیلی از زن و شوهر ها  به خصوص جوان از درک نشدن توسط همسرانشان شکایت دارند . پیرترها هم احتمالا حوصله گله و شکایت ندارند وگرنه این مشکل پیر و جوان نمی شناسد. مخصوصا وقتی بحثی بین زن و شوهر پیش می آید که در آن هم نظر نمی باشند این  توانایی و مهارت ” داشتن درک متقابل ” از نان شب هم مهم تر می شود. البته وقتی فردی به شدت شما را به باد انتقاد می گیرد یا به شدت شما را سرزنش می کند واقعا درک کردنش کار سخت و طاقت فرسایی است و همین امر باعث می شود جمله همیشگی همسرم درکم نمیکنه سر زبان ها باشد.

برای این کار واقعا لازم است که خودتان را جای همسرتان قرار دهید و به موضوع بحث از دید او نگاه کنید. یادتان باشد که می شود خیلی راحت به درک همدلانه تظاهر کرد. اما برای درک ماهرانه روش هایی وجود دارد که آن ها را به شما آموزش می دهیم.

پذیرفتن عصبانیت همسر

همسرتان به این دلیل  به هم ریخته و عصبانی است که فکر می کند به او توجه نمی کنید و او را درک نمی کنید تنها راه چاره این است که شما به او گوش کنید و سعی  کنید که عصبانیتش را درک کنید . متقابلا عصبانی شدن تنها شرایط را سخت تر می کند.

همسرم درکم نمی کند

استفاده از علامت های بدنی

تقریبا چهره ی بسیاری از افراد که در مقابل عصبانیت و یا سرزنش همسرشان سکوت پیشه می کنند سرد و بی روح است

اگر شما هم که سکوت می کنید یادتان باشد که از علامت های بدنی گوش دادن استفاده کنید در غیر اینصورت همسرتان بیشتر عصبانی می شود. روانشناسان به این علائم علامت های بدنی می گویند و نشانه هایی مثل گفتن “بله ” اهوم” می فهمم” یا تکان دادن سر دارند. در صورتی که این موارد را نداشته باشید احتمالا واکنش همسرتان جمله همسرم درکم نمیکنه است.

گوش دادن به صورت فعال

بعضی وقت ها داریم با جان و دل به حرفای همسرمان گوش می دهیم ولی برای انتقال دادن این گوش دادنمان کار خاصی نمی کنیم . حواسمان را کامل جمع کرده ایم و گوش هایمان را تیز کرده ایم و سرمان را پایین انداخته ایم و با تمام تمرکز داریم گوش می کنیم و درک می کنیم . در این مدل از گوش دادن با اینکه شما وجدانا و با تمرکز حواس دارید گوش میدهید ولی گوینده حس خوبی از شما دریافت نمی کند.

او را در یک شرایط ابهام آلود قرار داده اید که نه می تواند شما را متهم به این کند که گوش نمی کنید و او نه علائمی از گوش دادن شما می بیند. در این شرایط فرد گوینده به جای اینکه به حرفهای خودش فکر کند و درگیر بیان کردن صریح تر آن ها باشد درگیر این ابهام می شود و گاها ترجیح می دهد زودتر حرفهایش را جمع و جورکند یا اینکه از شما می پرسد که “آیا به من گوش میدهی ؟”

این جواب که “بله گوشم پیش شماست” نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه همسرتان را بیشتر عصبانی می کند.  روانشناسان این طریق گوش دادن را تقریبا بدون هیچ سودی می دانند. شما باید علاوه بر گوش دادن با جان و دل به حرفهای همسرتان به گونه ای توانمند بتوانید این حس را به او القا کنید از سر تکان دادن معروف خبرنگاران گرفته تا گفتن خلاصه ای کوتاه از حرفهای طرف به خودش می تواند نشان دهنده گوش دادن شما باشد. فقط حواستان باشد که خودتان و همسرتان را  فریب ندهید به اصطلاح گول نزنید. این که شما بدون گوش دادن به طرف فقط سر تکان دهید و لبخند بزنید ، بالاخره شما را لو می دهد و باید منتظر جمله معروف همسرم درکم نمیکنه باشید.

به زبان بدن خود توجه کنید

هیچ الزامی وجود ندارد که شما با  نظر همسرتان موافق باشید حتی در بعضی زمان ها که کاملا مخالف حرفهای او هستید لزومی ندارد که موقع گوش دادن به او بفهمانید با حرفهایش مخالف هستید  سعی کنید از حالت چهره ای که همسرتان با آن احتمال می دهد مورد تمسخر و سرزنش شما قرار گرفته خودداری کنید.

در این مواقع چشم هایتان را نچرخانید و یا لب ها یتان را به هم ندوزید که همسرتان تصور کند توسط شما مسخره شده است . دو نوع حالت چهره دیگر هم هستند که نشان دهنده نبود درک و همدلی می باشند.” نگاه شنوده سلطه گر” به این  معنی است که منتظرید همسرتان کلمه ای خلاف میل شما بگوید تا شما فورا او را محکوم کنید .

وقتی سرخود را از روی شدت عصبانیت  پایین می اندازید و یا چنان با اخم به صورت همسرتان زول می زنید که انگار می خواهید کنترل افکارش را به دست بگیرید و در واقع نقش شنوده سلطه گر  را به خود گرفته اید. “چهره جدال طلبانه “. وقتی که سر را بالا می گیرید به طوری که از زاویه دید همسرتان خارج شود به این معناست است که تصمیم به یک دعوای حسابی دارید.

با خودتان گفت و گو کنید

خیلی مواقع پیش آمده وقتی با دیگران گرم صحبت کردن می شویم وسط حرفهایشان ما با خودمان حرف بزنیم . نداهای درونی مثل اینکه “منظورش چیست ؟” ، ” الان می خواهد چه بگوید؟” می توان با این صداهای درونی روند حرف های طرف مقابل را تحلیل کرد. فقط حواستان باشد سرعت زیادتر فکر به کلام است که این فرصت را به شما می دهد یک دفعه این قدر غرق در این حرف های ذهنتان نشوید که فراموش کنید شما شنونده حرف های همسرتان هستید.

اجازه دهید که همسرتان کامل حرف هایش را بزند

حتما تجربه داشته اید تاکسی حرفی میزند تجربه های مشابه او و یا فرق های خودمان با او به ذهنمان می آید . این اتفاق تاحدودی طبیعی است ولی نباید این افکار در ذهن را به زبان آورد.

وقتی که هدف گوش دادن است باید سعی کنیم که طرف مقابل حرفهایش را کامل بزند نه اینکه  با گفتن تجربیات ذهنی خود او را از روند گفتن حرفهایش منحرف کنیم و صحبتش را قطع کنیم

همسرم درکم نمیکنه | راهکار افزایش درک میان زوجین

همسرم درک نمی کند

سوال های باز بپرسید

بعد از این که به دقت به حرفهای همسرتان گوش کردید، آنها را تایید کردید ،  به همسرتان  اجازه دهید که بیشتر حرف بزند و حرف هایش را خلاصه کنید هنوز هم شاید نیاز داشته باشید که اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

برای جمع کردن و یا تکمیل اطلاعات ناقص سوالات باز بپرسید تا دست طرف مقابل برای پاسخ دادن باز باز باشد .سوالات باز اغلب با کلمه “چه” ( چه کسی ، چه چیزی  ، چطوری ، چه جایی و…) شروع می شوند.

اگر شما از حالت تهاجمی استفاده نکنید دیگران با خیالت راحت و با توصیف تجربیات خود و به زبان خودشان به سوالات پاسخ می دهند. سوال هایی که با چرا شروع می شوند را کلا کنار بگذارید. چون که طرف مقابل که همسرتان می باشد را در حالت دفاعی قرار می دهد و در او حس مقامت ایجاد می کند.

شناخت احساسات مردان

سه گونه  حس معما برانگیز در مردها وجود دارد كه همین سه  احساس باعث می‌شود خانم‌ها گمان کنند مردها از احساساتی بودن آنها ناراحت می‌شوند و اصلا توانایی درک آنها را ندارند.

 احساس مسئولیت پذیری : مردها با این احساس بزرگ می‌شوند كه مسئولیت درست كردن همه چیز با آنهاست. مثلا مردها از همان کودکی این جمله را زیاد می‌شنوند که «پسرم وقتی بزرگ شدی، قراره یه خانواده را ریاست کنی».

پسربچه‌های كوچكی كه این جملات به آنان گفته می‌شود، با این باور ناخودآگاه بزرگ می‌شوند كه زمانی می‌خواهند یك مرد واقعی باشند باید لیاقت و توانایی داشته باشند و مسئولیت مواظبت از زن زندگی‌شان با آنهاست. به همین دلیل است که وقتی با شوهرتان درد و دل می‌کنید او به جای اینکه با شما هم‌دردی کند و درکتان کند، برایتان استدلال‌ می‌كند.

احساس گناه : مردان خود را مسئول درد و رنجتان می‌دانند و زمانی که  نتوانند ناراحتی‌تان را برطرف كنند، احساس گناه خواهند كرد. هنگامی كه مردی درد و رنج همسرش را می‌بیند، خود را سرزنش میکند و مسئول می‌داند و به این دلیل كه احساس بدی نسبت به خودش پیدا كند،  به جای درک شما از دست‌تان عصبانی می‌شود.

عدم تشخیص حالات : آیا تا به حال برایتان پیش آمده كه بخواهید احساسات خود را با همسرتان در میان بگذارید و او سعی كند كه یا با عجله شما را از آن حس دور کند یا اینكه كاری كند تا دست از آن بردارید؟ شما فقط می‌خواهید كمی گریه كنید ولی او طوری برخورد می‌كند، انگار شما دچار یك بیماری عصبی یا روانی شده‌اید. مردها غالبا احساساتی برخورد كردن زن‌ها را با حالت هیستریك اشتباه می‌گیرند و فرض را بر این می‌گذارند كه وضعیت روحی‌تان خراب‌تر از آن است كه تصورش را می‌كنید.

همسرم درکم نمیکنه | راهکار افزایش درک میان زوجین

 

همسر درک نمی کند

همسرم درکم نمیکنه . …  و سوال هایی که با چرا شروع می شوند را به طور کامل حذف کنید! این سوال ها همسرتان را در حالت  کاملا دفاعی قرار می دهد و در او حس مقاومت به وجود می آورد. اگر به انگیزه می خواهید که در هنگام دشواری ها با همسرتان همدلی کنید و او را درک کنید ، به خاطر بسپارید که این آگاهی فیزیولوژیکی و عاطفی برای سلامت جسمانی تان مفید است.

مطالعات نشان داده است که وقتی برای همسرتان  احترام و اعتبار قائل می شوید، ندانسته کمک می کنید که فشار خونتان بالا نرود و ضربان قلبتان سرسام آور نشود. اگر زوجی هنگام بحث برای یکدیگر اعتبار و ارزش قائل شوند و  نگاه مثبت نگری داشته باشند، ترشح آدرنالین کاهش می یابد. اما زوج هایی که برای همدیگر اعتبار قائل نمی شوند، با پیشرفت بحث، آدرنالین بیشتر و بیشتری ترشح می کنند و تنش بینشان افزایش می یابد!

تفاوت زن‌ها و مردها

تفاوت در ارزش نهادن:

ارزش نهادن ما زنان با بها دادن مردها متفاوت است. ما زن‌ها صرف‌نظر از اینكه تا چه حد در شغل خود موفق هستیم، مادامی كه زندگی احساسی خوبی نداشته باشیم، احساس خوبی نسبت به خودمان نخواهیم داشت. برای یك زن صمیمیت و نزدیكی با همسرش، آرامش و راحتی است.

همسرم درکم نمیکنه | راهکار افزایش درک میان زوجین

تفاوت‌های ساختاری مغز :

مغز مردها با مغز زن‌ها تفاوت‌هایی دارد. مغز مردها تخصصی‌تر است. این صرفا به این معناست كه تقسیم كار در آن صورت گرفته است. به عبارت دیگر نیمكره راست مغز مردها با عملكردهای بینایی و فضایی و همچنین احجام سروكار دارد. (فعالیت‌های نظیر كسب مهارت‌های فیزیكی، تطابق‌های چشمی و ماهیچه‌ای). در حالی كه نیمكره چپ به مهارت‌های گفتاری و شناختی اختصاص یافته است (مهارت‌هایی مانند بیان احساسات و درك مسائل انتزاعی).

دکتر جاوید ثمودی با اشاره به اهمیت بررسی عوامل مهم در به وجود آمدن سردی میان زوجین گفت: گاهی با همسرانی مواجه می شویم که مدتهاست نسبت به یکدیگر مهر، علاقه و دوستی ندارند و حتی گاهی اوقات رابطه آنها در بستری از خشم، نفرت، کینه و بی مهری پیش می رود.

وی افزود: در این شرایط آنها کماکان به زندگی مشترک خود ادامه می‌دهند اما این افراد همواره دلایلی برای این نوع رابطه دارند که از جمله آن می توان به عدم تفاهم و درک متقابل، پشیمانی از انتخاب، مشکلات اقتصادی و ….اشاره نمود.

این روانشناس با بیان ضرورت ارزیابی صحیح علل ارتباط سرد عاطفی گفت: در این شرایط هریک از زوجین به تناسب دیدگاه فکری و شخصیتی خود بهانه‌های خاص خود را داشته و علت‌های متفاوتی را برای این رابطه سرد برمی شمارند.

ثمودی، با بیان اینکه اکثر زوجین در بررسی علل سردی رابطه عاطفی خود انگشت اتهام را به سوی همسر خویش نشانه می روند، اظهار کرد: اگر با نگاهی کارشناسانه و فارغ از جانبداری به این معضل بپردازیم در پای پاره ای از دلایل را در سردی روابط زوجین خواهیم یافت.

وی، ازدواج اجباری و بدون علاقه دوطرفه، عدم وجود اشتراکات فکری و اعتقادی، عدم وجود نیازهای عاطفی مشترک، مشغله های ذهنی و فکری، عدم باورها و اعتقادات مذهبی، ضعف شخصیتی و عدم پایبندی به اصول اخلاقی، عدم داشتن درک صحیح از رابطه زناشویی و معنای ازدواج از مهم ترین این علل بشمار می رود.

مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شوند که نتوانیم با همسر خود همدلی کنیم، نداشتن کنترل هیجانات و خشم است، لذا به هنگامی که در کنترل هیجانات خود ناتوان هستید، حتما از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید.

همسرم درکم نمیکنه | راهکار افزایش درک میان زوجین

درک روحیات طرفین

هر یک از زن و شوهر برای موفقیت در انجام وظیفه و حسن معاشرت و رعایت حقوق همسر خویش، باید تلاش کنند که روحیات همسر خود را درک کند و آن طور که شایسته روحیه‌ی همسرش می‌باشد، او را مورد نوازش و تکریم قرار دهد؛ شاید سرّ این که بهترین جمله‌ای که یک مرد می‌تواند به زنی بگوید، اصطلاح «عزیزم تو را دوست دارم» و بهترین جمله‌ای که یک زن به مرد مورد علاقه‌اش می‌گوید، جمله‌ی «من به تو افتخار می‌کنم»، است. همین دریافت محبت از مرد و پس دادن تکریم به او باشد (سکینه نیک، حقوق زن و شوهر در اسلام، ص ۱۶۴).

خوشبختی و نشاط در زندگی در سختی ها  شکل می‌گیرد، زوج‌ها وقتی بتوانند یکدیگر را درک کنند می‌توانند مسؤولیت یک زندگی مشترک را بپذیرند، در واقع مسؤولیت درختی ست که ریشه‌اش در آگاهی و میوه اش  در بحران است.

ممکن است در زندگی شما این مشکل درک نشدن توسط همسرتان به راحتی حل نشود. در این موارد به شما پیشنهاد می کنیم پیش از آنکه این مسئله منجر به مشکلات جدی تر شود به متخصص زوج درمانی و مشاوره روانشناسی مراجعه کنید.

 

سایر مطالب :روانشناسی مشکلات زناشویی

 

4.6/5 - (339 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

10 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
زینب
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۸ ماهه که عقد کردم ولی با شوهرم همش دعوا میکنم حتی جوری که قرار شد طلاق بگیریم ولی من زندگیمو دوس دارم فقط چون درکم نمیکنه هر حرفی میزنم قبول نمیکنه نمیدونم چیکار کنم میشه راهنمایی کنید

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
2 ماه قبل
پاسخ به  زینب

سلام دوست عزیز؛ یه بار دیگه سوال خودتون رو با دقت بخونید؛ 8ماه از زندگی مشترک که همش دعوا ! درکتون نمیکنه! حرفتون رو هم نمی پذیره! حالا سوال اینه که کدوم بخش از زندگیتون رو دوست دارید؟!

فاطمه
11 ماه قبل

سلام
من تازه ازدواج کردم خیلی چیزا را بلد نیستم همسرم هم سنش پایین هست بلد نیست اما قبول نمی کنه بریم پیش مشاور فقط می گه باگزر زمان حل میشه در صورتی که هر وقت مسأله پیش میاد به مادرش می گه وزیر حل کردن مسأله فرار می کنه من واقعا خسته شدم من نمی دونم با یک نفر ازدواج کردم یا چند نفر که باید با اونها صحبت کنم تا باهاش حرف بزنند تا حل بشه در صورتی که خودمون هم می تونیم حرف بزنیم ولی یک بار هم این فرصت نمی ده که من بخوام حرف بزنم چی کار کنم ؟

ناهید
1 سال قبل

همسر من فکر میکنه حق با او هست ، او اجازه داره حرفش رو بزنه نظرش رو بیان کنه ولی این اجازه رو با داد و فریاد زدن از من سلب میکنه ، اون منو درک نمیکنه ، خودش غر میزنه ولی این اجازه رو به من نمیده،وقتی اعتراض میکنم یا نظرم رو بیان میکنم حرفها رکیک بهم میزنه

زیبا
1 سال قبل
پاسخ به  ناهید

چون میدونخکه عصبانیت وغرزدن ؛ادم روازواقعیت دورمیکنه وکمک میخوادازشما درواقع.

Afho
1 سال قبل

سلام همسرم خیلی ب من گیر میده نمیذاره جایی برم یا اگه بداره با بدبختی اصن درکش نمیکنم‌۳ساله گذشته ولی درست نشده چیکار کنم خسته شدم

سامان
1 سال قبل
پاسخ به  Afho

چون شما اعتمادشو جلب نکردی یه کاری کردین ک بهتون احساس مشکوکیت میکنه

Last edited 1 سال قبل by سامان
....
2 سال قبل

سلام خیلی به همسرم حساسم ولی درکم نمیکنه به من میگه داری اشتباه می کنی و لی دست خودم نیست باید چکار کنم دگه خسته شدم

...
2 سال قبل
پاسخ به  ....

حساس نباش بهش اعتماد کن از دور توجهش بهش باشه ولی کنترلش نکن بجای کنترل رها کن اگه میخوای تا ابد داشته باشیش

بانو
3 سال قبل

عالی بود ممنونم

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره