به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشکلات ازدواج فامیلی

مشکلات ازدواج فامیلی

ازدواج های فامیلی یکی از رسوم شایع در کشورمان است. اما این ازدواج ها همواره مشکلات بسیاری به دنبال داشته و بحث در موردشان بسیار است. یکی از مشکلات ازدواج فامیلی افزایش احتمال بیماری های ژنتیکی و همچنین افزایش مرگ و میر کودکان است. بنابراین چرا صحبت کردن درمورد آن  تابو است؟ مشکلات ناشی از ازدواج های فامیلی تا چه حد جدی است و آیا واقعا باید از آن اجتناب کرد؟

برخی مشکلات ازدواج های فامیلی

مخالفان ازدواج فامیلی به علم متوسل می شوند. به عقیده آنها ، ازدواج فامیلی باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات است و این مشکلات ازدواج فامیلی غیرقابل چشم پوشی است. بسیاری از بیماریهای ژنتیکی ناشی از ژنهای مغلوب هستند. برای ابتلا به این بیماری ، شما باید ژن بد را از هر دو والدین دریافت کنید. هرچه شباهت ژنتیکی بین والدین بیشتر باشد ، شانس شما برای گرفتن دو نسخه از ژن بد بیشتر می شود، در ادامه بیشتر راجب این مسئله صحبت میکنیم.

در شهر سابق آسیاب پنبه در انگلستان، هر سال 20 کودک متولد شده دارای مشکلات ازدواج فامیلی هستند که از این تعداد 11 نفر با ناتوانی مزمن زندگی می کنند.
با این حال ، هیئت بهداشت و سلامتی که اخیراً تحت نظارت شورای اولدهام نظارت می کنند ، گفتند که “ازدواج فامیلی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی فرهنگی و اجتماعی است”.
این نوع نگرش برای ما ایرانیان نیز آشناست. عبارات و ضرب المثل هایی مانند عقد دختر عمو ، پسر عمو را در آسمان ها بسته اند” حاکی از تعداد بالای ازدواج های فامیلی و نهادینه شدن این فرهنگ در کشورمان دارد. اما آیا اصرار بر این نوع از ازدواج با توجه به خطرات احتمالی آن ، منطقی است؟
مطالعه ای بر موضوع تولد در برادفورد نشان داد که ازدواج بین فامیل های درجه یک بیش از دو برابر احتمال تولد نوزاد با نقص های خطرناک را داراست و مشکلات ازدواج فامیلی بیش از بیش خود را نشان می دهند.

مشکلات ازدواج فامیلی
از نمونه نزدیک به 11000 زایمان بین سالهای 2007 و 2011 ، بیش از 2،000 نوزاد از ازدواج فامیل های درجه اول متولد شدند(که عمدتا از جمعیت بزرگ پاکستانی در این شهر است).
فرزندان چنین ازدواج هایی که بیش از یک سوم کلیه نوزادان تبعه پاکستانی را در بر می گیرند ، در مقایسه با میانگین ، سه تا شش درصد بیشتر احتمال ابتلا به ناهنجاری مادرزادی را داشته ند.
همچنین کودکان والدینی که فامیل درجه یک نبوده اند اما رابطه فامیلی داشتند ، نیز بیشتر در معرض خطر بوده اند. به طور کلی تعداد نقص های تولد در برادفورد بیش از دو برابر میانگین انگلیس است زیرا که دراین شهر به دلیل وجود مهاجران پاکستانی ، ازدواج فامیلی زیاد انجام می گیرد و این شهر بیشتر در معرض مشکلات ازدواج فامیلی است.

ارتباط نزدیکی میان ازدواج فامیلی و مشکلات بهداشتی – از جمله مشکلات قلبی و ریه و سندرمهای شناخته شده مانند داون – که به وراثت ژنتیکی مرتبط است ، در جوامع مختلف جهان مشاهده شده است. با این وجود بیش از یک میلیارد نفر در جوامعی زندگی می کنند که این عمل متداول است.
محققان دانشگاه بردفورد و دانشگاه لیدز گفتند ، تقریباً یک سوم (31 درصد) نقص های تولد در نوزادان با منشاء پاکستانی را می توان به ازدواج فامیلی نسبت داد.
در سال 2005 ، اوون دایر در BMJ گزارش داد که: گزارش های مربوط به میزان غیرمعمول بالایی از اختلالات مغلوب اتوزومال در کودکان در حوزه مورد بررسی،مربوط به ازدواج فامیلی است.”
یک نماینده مجلس خواستار بحث و گفتگو در مورد خطرات ژنتیکی ازدواج فامیلی در جامعه پاکستانی انگلیس شد.
آن کری ، نماینده پارلمان کیگلی در غرب یورکشایر ، در برنامه تلویزیونی BBC News Newsnight گفت: “ما باید این سنت ازدواج های فامیلی را متوقف کنیم.”

خطرات ژنتیکی ازدواج فامیلی چیست ؟

بخش زیادی از مشکلات ازدواج فامیلی ، خطرات ژنتیکی حاصل از آن است. به خطرات ژنتیکی مورد نظر unmasking گفته می شود.
در توضیح آن آمده هرکدام از ما از هر یک از والدین خود یک نسخه از هر ژن دریافت می کنیم. بنابراین ، ما دو نسخه از هر ژن (به نام آلل) به ارث می بریم. یکی می تواند غالب باشد و دیگری مغلوب.
برای اینکه یک ژن مغلوب در فرد تجلی یابد ، هر دو نسخه از این ژن باید آلل مغلوب باشد. اگر فردی فقط یک آلل مغلوب ژن را به ارث ببرد ، فرد حامل ای در نظر گرفته می شود که می تواند پتانسیل بیماری را به فرزندان خود منتقل کند. اما هنگامی که فردی دو نسخه از آلل مغلوب خطرناک را به ارث می برد ، گفته می شود که این ژن بدون نقص بوده و او این بیماری را به ارث می برد.
هر حامل 50٪ احتمال انتقال آلل خطرناک به فرزند خود را دارد ، اما وقتی یک ژن در یک جمعیت نادر است ، تعداد کمی از افراد حامل هستند. اما آنچه از جمله مشکلات ازدواج فامیلی ذکر می شود ،این است که فامیل ها مجموعه ای از مادربزرگ ها و پدربزرگ ها را به اشتراک می گذارند. اگرچه احتمال اینکه پدر و مادربزرگ و مادر ناقل یک آلل نادر باشند کم است ، اگر یک مادربزرگ و پدربزرگ حامل باشند ، 50 درصد احتمال دارد که هر یک از فرزندان آنها (والدین فامیل) نیز ناقل باشند. بنابراین خطر فرزندی که دو نسخه از آلل خطرناک به ارث برساند در مقایسه با ازدواج های غیر فامیلی زیاد می شود زیرا آنها شانس بیشتری برای ارث بردن آلل مغلوب مشابه از اجداد مشترک خود دارند.

Durham، NC در کتاب جدید خود می گوید ، خطرات سلامتی از ازدواج های فامیلی بسیار زیاد شده است و مشکلات و خطرات ازدواج فامیلی غیرقابل چشم پوشی است. در همخوانی متن کتاب Durham، NC ، نویسنده و متخصص ژنتیک پزشکی آلن اچ. بیتلز از دانشگاه مرداک در استرالیا تصورات غلط رایج درباره ازدواج فامیلی را از منظر قانونی ، فرهنگی ، مذهبی و پزشکی بررسی می کند.
ازدواج فامیلی در بیشتر کشورهای غربی تابو است. در ایالات متحده ، 31 از 50 ایالت از ازدواج بین فامیل های درجه اول زا از لحاظ قانون منع می کنند ، یا آن را فقط در شرایط خاصی مجاز می‌دانند.

اگرچه ازدواج فامیلی در بسیاری از ایالات متحده ممنوع است ، اما این عمل در سایر نقاط جهان از جمله ایران انجام شده و حتی مورد تشویق قرار می گیرد. به عنوان مثال در آسیای جنوبی و خاورمیانه ، 20 تا 50 درصد ازدواج ها بین فامیل درجه اول است. بیش از 10٪ از مردم در سراسر دنیا با فامیل درجه دوم یا نزدیکتر ازدواج کرده اند یا والدینی دارند که فامیل هستند.

مشکلات ازدواج فامیلی
مثلا چارلز داروین و همسرش فامیل درجه اول بودند. پدربزرگ و مادربزرگ داروین نیز همینطور بودند.
فرهنگ هایی ،ازدواج فامیلی را حاکی از مزایای اجتماعی و اقتصادی ای از جمله تقویت روابط خانوادگی و حفظ ثروت در خانواده ، می‌دانند.
اما مخالفان این سنت استدلال می کنند که ازدواج فامیلی ، خطر انتقال ناهنجاری های ژنتیکی را افزایش می دهد.
بیتلز می نویسد ، شکی نیست که کودکانی که والدین آنها از نزدیکان بیولوژیکی نزدیک هستند ، در معرض خطر بیشتری برای ارث بردن اختلالات ژنتیکی هستند. مطالعات مربوط به ازدواج های فامیلی در سراسر جهان حاکی از آن است که خطرات بیماری و مرگ زودرس سه تا چهار درصد بیشتر از سایر جمعیت است.
اما باید در نظر داشت که در جایی از تاریخ بشریت میل به همگرایی یک امر عادی بوده است.
دانشمندان تخمین می زنند که نخستین افرادی که از آفریقا مهاجرت کرده اند تعداد 700 تا 10،000 فرد بالغ را تشکیل می دهند. بیتلز می نویسد: با توجه به این تعداد کم ، و این واقعیت که این افراد احتمالاً در گروه های شکارچی کوچک جمع می شوند و غالباً در داخل قبیله خود ازدواج می کردند ، “به نظر می رسد که ازدواج میان برخی از نزدیکان اجتناب ناپذیر بوده است.”
بیتلز اکنون در حال مطالعه تأثیرات جفت گیری در افراد با رابطه فامیلی و پیامدهای ژنتیکی حاصل از آن است. این مطالعات بر روی گروهی که امروزه در مرکز سنتز ملی تکاملی U. S. در دورهام کارولینای شمالی زندگی می کنند، انجام می گیرد.
امروزه ، ازدواج فامیلی در مناطقی که هجوم زیادی از مهاجران از مناطق دیگر که این شیوه ازدواج در آنها رایج تر است ، مانند شمال آفریقا ، خاورمیانه و آسیای مرکزی و جنوبی ،در حال رشد است.
بیتلز معتقد است با افزایش این روند: “ما ممکن است در نسل های آینده برای خودمان مشکلی ایجاد کنیم.”
در آوریل 2002 ، ژورنال مشاوره ژنتیک گزارشی را منتشر کرد که میانگین خطر نقص هنگام تولد در کودکی که از ازدواج فامیلی متولد شده ،در حدود ٪ 1.2 تا 2.0 درصد بالاتر از یک ریسک پایه متوسط برای زوج های غیر مرتبط از لحاظ فامیلی است.


از نظر مرگ و میر ، یک مطالعه در سال 1994 نشان داد که میانگین مرگ و میر بیش از ازتولد 4.4٪ بیشتر است، البته یک مطالعه دیگر در سال 2009 منتشر شده ،نشان می دهد که این نرخ ممکن است به 3.5٪ نزدیک باشد. اما در هر صورت یک ازدواج فامیلی ، مستلزم افزایش خطر ابتلا به نقص هنگام تولد و مرگ و میر است.

نکته نهایی این است که اگر شما مایل به ازدواج با یکی از اقوام درجه اول خود هستید در اولین فرصت مشاوره با پزشکان متخصص ژنتیکی را در برنامه خود قرار دهید تا از احتمالات موجود برای فرزندانتان در آینده با خبر شوید و با اطمینان بیشتری زندگی مشترک خود را آغاز کنید.

بزرگترین مشکل در ازدواج فامیلی چیست؟

بخش زیادی از مشکلات ازدواج فامیلی ، خطرات ژنتیکی حاصل از آن است.

منظور از خطرات ژنتیکی در ازدواج های فامیلی چیست؟

این خطرات ژنتیکی بحث گشترده ای دارند اما به طور مختصر باید گفت که کودکانی که والدین آنها از نزدیکان بیولوژیکی نزدیک هستند ، در معرض خطر بیشتری برای ارث بردن اختلالات و مشکلات ژنتیکی هستند.

آیا در حال حاضر ازدواج های فامیلی در سرتاسر جهان رایج هستند؟

خیر. ازدواج فامیلی در بیشتر کشورهای غربی تابو است. در ایالات متحده ، 31 از 50 ایالت از ازدواج بین فامیل های درجه اول زا از لحاظ قانون منع می کنند ، یا آن را فقط در شرایط خاصی مجاز می‌دانند.

4.6/5 - (432 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره