به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشکلات زناشویی

مشکلات زناشویی

مشکلات زناشویی در همه ازدواج‌ها رایج هستند و ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهند. این مشکلات در صورتی حل می‌شوند که هر دو زوج بخواهند برای رفع آن تلاش کنند. در ادامه این مقاله به مشکلات متداول در ازدواج‌ و راهکارهای سالمی که کلینیک مشکلات زناشویی پیشنهاد می‌دهد، اشاره شده است.

مشکلات زناشویی

در زندگی زناشویی ممکن است مشکلات زیادی وجود داشته باشد و بسیاری از آنها را می توان با استفاده از روش‌ها و تکنیک های مختلف رفع یا حل کرد.

متداول‌ترین مشکلات زناشویی عبارتند از:

۱. خیانت

تمام انواع خیانت به همسر (طولانی مدت، عاطفی، یک شبه و …) مهمترین عامل طلاق در ازدواج‌هاست.

۲. تفاوت‌های جنسی

صمیمیت فیزیکی در یک رابطه طولانی‌مدت ضروری است، اما همچنین یکی از رایج‌ترین مشکلات ازدواج در تمام دوران‌ها، مشکلات جنسی است. مطالعات نشان می‌دهد که سازگاری جنسی، همراه با رضایت جنسی به‌عنوان مهم‌ترین عامل در تعیین رضایت از رابطه برای زوج‌ها ذکر شده است. اگر با مشکلات جنسی در ازدواج خود روبرو هستید، به یک سکس تراپیست در کلینیک مشکلات زناشویی مراجعه کنید.

۳. ارزش‌ها و باورها

مطمئناً در یک ازدواج تفاوت ها و اختلاف نظرهایی وجود خواهد داشت، اما برخی تفاوت در ارزش‌ها ممکن است منجر به شکاف عاطفی، از بین رفتن صمیمیت و مشکلات بزرگتر شود.

۴. استرس

استرس یکی از مشکلات رایج در ازدواج است که اکثر زوج‌ها حداقل یک بار در طول رابطه خود با آن مواجه می شوند. نحوه مدیریت درست و عدم کنترل استرس می تواند استرس بیشتری را ایجاد کرده و منجر به مشکلات زناشویی بزرگتر شوند.

۵. کسالت

بی‌حوصلگی یک مشکل زناشویی شدید اما دست کم گرفته شده است.

۶. حسادت

حسادت تا حدی برای هر رابطه‌ای مناسب است، اما زمانی که بیش از حد معمول باشد، ناسالم بوده و می‌تواند مشکلات زناشویی بسیار بزرگی همچون کنترل‌گری را ایجاد کند.

۷. مشکلات ارتباطی

ارتباط شامل نشانه‌های کلامی و غیرکلامی است، به همین دلیل است که حتی اگر برای مدت طولانی کسی را می‌شناسید، تغییر جزئی در حالت چهره یا هر شکل دیگری از زبان بدن ممکن است به اشتباه درک شود.

ارتباط سالم پایه و اساس موفقیت در ازدواج است و نبودن آن ریشه مشکلات فراوان. اگر در برقراری ارتباط با همسر خود مشکل دارید، از یک کلینیک مشکلات زناشویی کمک بگیرید.

۸. عدم توجه

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و مشتاقانه در جستجوی توجه دیگران، به ویژه نزدیک‌ترین افراد هستند. هر ازدواجی، به مرور زمان، از یک مشکل مشترک رابطه رنج می برد، «عدم توجه»، که در آن زن و شوهر، خواسته یا ناخواسته، توجه خود را به جنبه های دیگر زندگی هدایت می کنند.

۹. مسائل اقتصادی

هیچ چیز نمی تواند ازدواج را سریعتر از پول خراب کند. ضروری است که در مورد مسائل مالی به عنوان یک زوج به طور آشکار صحبت کنید. پرداخت وام‌ها، پس‌انداز کردن، مخارج مشترک رابطه و هزینه‌های فردی هر یک از همسران اگر واضح و روشن نباشد، می‌تواند یک مشکل اساسی در زندگی زناشویی ایجاد کند.

۱۰. عدم قدردانی

ناتوانی شما در قدردانی از همسرتان و به رسمیت نشناختن تلاش‌های او می تواند برای رابطه شما مضر باشد. اگر شما کسی هستید که احساس می کنید در رابطه کم ارزش شده اید، سعی کنید این موضوع را با شریک زندگی خود در میان بگذارید.

۱۱. فناوری و رسانه های اجتماعی

با افزایش سریع تعامل و وسواس ما نسبت به فناوری و پلتفرم‌های اجتماعی، از ارتباطات چهره به چهره سالم دورتر می‌شویم. ما در دنیای مجازی خودمان را گم می کنیم و فراموش می کنیم که افراد و چیزهای اطرافمان را دوست داشته باشیم. در این میان، به ازدواج بیشترین آسیب وارد می‌شود.

۱۲. مسائل مربوط به اعتماد

این مشکل رایج ازدواج می تواند ازدواج شما را از درون فاسد کند و هیچ شانسی برای بازگرداندن رابطه شما باقی نماند. در مواقعی که شک و تردید در رابطه شروع می شود، باید برای احیای اعتماد تلاش کنید یا از یک کلینیک مشکلات زناشویی کمک بگیرید.

۱۳.  مسائل خشم

متأسفانه عصبانیت، فریاد زدن و آسیب رساندن به خود یا همسر یکی از مشکلات زناشویی است.

۱۴. دروغ گفتن

دروغگویی به عنوان یکی از مشکلات زناشویی تنها به خیانت یا خودخواهی محدود نمی شود. هر نوع دروغ مصلحتی، کوچک یا بزرگی می‌توانند ازدواج را به سمت مشکلات زناشویی بزرگی هدایت کنند.

۱۵. انتظارات غیرواقعی

عدم تطابق بین یک زوج در مورد چشم اندازهای رابطه، فضای زیادی را برای ایجاد انتظارات غیرواقعی از شریک زندگی ایجاد می کند. این انتظارات، زمانی که برآورده نمی شوند، باعث ایجاد رنجش و ناامیدی می شوند و ازدواج را به سمتی سوق می دهند که ممکن است بهبودی حاصل نشود.

۱۶. نادیده گرفتن مرز‌ها

گاهی در زندگی مشترک فراموش می‌کنیم که ما جدا از هویتی که به عنوان یک زوج داریم، دو انسان جدا از هم هستیم. نادیده گرفتن مرزها به این معناست که ما به هویت فردی شخص مقابلمان تعرض کرده و در تلاش برای تغییر آنها باشیم. نادیده گرفتن مرزها می‌تواند یکی از مشکلات زناشویی مهم باشد.

۱۷. تقسیم کار

عدم تناسبات و تساوی در مسئولیت‌ها و تقسیم کار یکی از مشکلات زناشویی متدوال میان زوجین است.

۱۸. نابرابری قدرت

نابرابری قدرت (در امور مالی، تصمیم گیری، پویایی و …) در رابطه شما می تواند منجر به مشکلات زناشویی شود.

۱۹. تفاوت در نحوه بیان احساسات

یکی از مشکلات رایج ازدواج زمانی است که نحوه ابراز عشق شما و همسرتان با هم متفاوت بوده و درک آن توسط دیگری سخت باشد.

ریشه مشکلات زناشویی چیست؟

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا ازدواج اینقدر سخت است؟ اگر بله، پس باید بدانید که این مشکلات رایج زناشویی است که ازدواج را سخت می کند.

اکنون که شایع ترین مشکلات زناشویی را می شناسید، مهم است که علل بروز چنین مشکلاتی را نیز شناسایی کنید. چند علت رایج مشکلات زناشویی عبارتند از:

۱. ارتباط نادرست

یکی از شایع ترین علل مشکلات زناشویی، عدم ارتباط یا ارتباط نادرست است. اگر در مورد احساسات، مرزها و انتظارات خود در رابطه زناشویی ابهام دارید، احتمالاً با مشکلات زناشویی مواجه خواهید شد.

۲. انتظارات غیرواقعی

نداشتن توقعات واضح در مورد ازدواج، یا شراکت، یا نحوه کار بین شما و همسرتان نیز می تواند منجر به مشکلات زناشویی شود.

۳. نداشتن حریم خصوصی

اگر شما و شریک زندگیتان خارج از رابطه دو نفره، هر جنبه ای از زندگی مشترک را با والدین، فرزندان، دوستان یا حتی خواهر و برادرهایتان در میان بگذارید، ممکن است مشکلات زناشویی بزرگی ایجاد کنید. لازم نیست رابطه شما یک راز باشد، اما برخی از مسائل باید بین شما دو نفر خصوصی بمانند.

۴. استدلال

اگر شما و همسرتان فقط با هم مشاجره کنید و هرگز در مورد مشکلاتی که تجربه می کنید بحث نکنید، می تواند به دلیل بزرگی برای اختلافات زناشویی تبدیل شود.

۵. عدم صداقت

اگر شما و شریک زندگیتان در مورد احساسات خود صادق نباشید، اگر دروغ بگویید یا چیزهایی را از یکدیگر پنهان کنید، ممکن است باعث ایجاد مشکلات ازدواج شود.

راهکارهایی برای حل مشکلات زناشویی

همه زوج ها مشکلاتی دارند، اما هر زوجی قادر به حل مشکلات زناشویی نیستند. در ادامه به برخی از مهمترین راهکارهای حل مشکلات زندگی مشترک اشاره شده است. کلینیک مشکلات زناشویی به زوجین کمک می‌کنند به صورت هدفمند راهکارها را به کار برده و تعارضات را حل کنند.

مشکلات زناشویی

۱.ارتباط برقرار کنید.

ارتباط راز یک رابطه پایدار است. همه ازدواج های سالم و شاد راه های ارتباطی را باز نگه می دارند. اگر برای حل مشکلات زناشویی خود تلاش می کنید، نباید ارتباط خود را با همسرتان را قطع کنید. اگر مشکللات آنقدر شدید شده‌اند که برقراری ارتباط برایتان دشوار شده است، از کلینیک مشکلات زناشویی کمک بگیرید.

۲.تشخیص دهید چه زمانی در حل مشکلات به بن‌بست رسیده‌اید.

یکی از رایج ترین موانع برای حل مشکلات زناشویی زمانی است که شما و شریک زندگی تان در مورد مسائل زناشویی به بن بست رسیده‌اید و صحبت کردن بی‌فایده شده است. وقتی به بن بست رسیدید، مهم است که استراحت کنید. در این شرایط بهترین تصمیم ادامه ندادن به بحث و استراحت کردن است. با استراحت، به خودتان زمان می‌دهید تا مسائل را در چشم‌انداز بهتری قرار دهید.

۳.بحث‌های سازنده داشته باشید.

وقتی با همسرتان درگیر مشکلات زناشویی هستید، احساسات شما تحت الشعاع قرار می‌گیرند و ممکن است حرف‌های آزاردهنده و نادرست بزنید. در هر شرایطی سعی کنید تا حد امکان از این مسیر اجتناب کنید. هنگام بحث در مورد مشکلات زناشویی خود، بر سازنده بودن صحبت‌ها تمرکز کنید. اگر مشاجره‌های شما همراه با توهین و تحقیر است، بهتر است از کلینیک مشکلات زناشویی کمک بگیرید.

۴. یکدیگر را بشناسید.

زوج‌های متاهلی که مدت طولانی با هم بوده اند، بر این باور غلط هستند که یکدیگر را عمیقا می‌شناسند. این توهم اشتباه می‌تواند ریشه بسیاری از مشکلات زناشویی باشد.

هرگز از پرسیدن سوال یا تلاش برای شناخت شریک زندگی خود دست نکشید. شناخت بیشتر به شما کمک می کند تا نیازهای همسرتان را بهتر درک کنید و به جلوگیری از تعارض در مورد مسائل مربوط به ازدواج خود کمک کنید.

۵. با هم تصمیم بگیرید.

وقتی برای حل مشکلات زناشویی تلاش می‌کنید، باید هر دو در مورد بهترین راه حل‌ها تصمیم بگیرید. مستبد بودن در زندگی مشترک، یکی از ریشه‌های مشکلات زناشویی است. با تصمیمات خودخواهانه و یکطرفه هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

با تصمیم گیری مشترک، هر دوی شما می توانید با دانستن اینکه احساسات و نگرانی‌های شریک زندگی خود را در نظر گرفته اید، راحت باشید.

۶. احساسات همسرتان را بپذیرید.

نادیده گرفتن احساسات فرد مقابل شما موجب احساس بی‌ارزشی و عدم توجه در او خواهد شد. اگر در تلاش برای حل تعارضات درون ازدواج خود هستید، باید یکدیگر را تشویق کنید. به همسرتان فرصت دهید حرف بزند و احساساتش را بیان کند. حتی اگر با این احساسات موافق نیستید، آنها را نادیده نگیرید. اگر شما یا همسرتان نمی توانید احساسات یکدیگر را بپذیرید، از مشاوران یک کلینیک مشکلات زناشویی کمک بگیرید.

۷. باور داشته باشید که ازدواج رقابت نیست.

بسیاری از ما تلاش برای برنده شدن در روابط داریم تا «من بودن» خودمان را ارضا کنیم. اما با این نوع نگرش نباید مشکلات زناشویی خود را حل کنید. روی رفع مشکلات ازدواج خود تمرکز کنید تا بتوانید شاد وسالم باشید. در زندگی مشترک هر دو شما برنده یا بازنده خواهید شد.

۸. مثبت باشید.

اکثر زوج‌هایی که درگیر مشکلات زناشویی هستند، مثبت ماندن برایشان دشوار است. زوج‌های موفق آنهایی هستند که می‌توانند دیدگاه مثبتی را در طول رابطه‌شان حفظ کنند، حتی در هنگام برخورد با مسائل زناشویی.

۹. به همسرتان فضا دهید.

به خودتان و همسرتان فضای فکر دهید. این فضا به هر دوی شما این فرصت را می دهد که از منظر دیگری به مسائل نگاه کنید. وقتی به یکدیگر فضا می دهید، بر اساس احساسات عمل نمی کنید، بلکه بر اساس منطق و استدلال عمل می کنید.

۱۰. به کلینیک مشکلات زناشویی مراجعه کنید.

مشاوره یک راه عالی برای حل مشکلات ازدواج است. کمک گرفتن از کلینیک مشکلات زناشویی راهی عالی برای رسیدگی به مسائل درون رابطه شما در یک بستر بی طرف است.

راز موفقیت با مشاوره، پیگیری برنامه است. این مهم است که هر دو همسر برای رفع مشکلات زناشویی خود تلاش کنند و پاسخگو باشند.

سخن پایانی

ازدواج بدون مشکلات زناشویی وجود ندارد. نحوه مدیریت کردن این مشکلات و استفاده از رویکردهای سالم پایداری و قدرت رابطه شما را مشخص می‌کند. احترام گذاشتن، درک کردن و منعطف بودن در برابر تغییر می تواند تضمین کند که می توانید از هر مانعی که ممکن است در ازدواجتان پیش بیاید عبور کنید.

چگونه رابطه ی عاطفی خود را با همسر صمیمی کنیم؟

با شناخت کامل ویژگی های یکدیگر می توانید روابط عاطفی خود را بهبود ببخشید.

عدم ابراز احساسات میان زوجین چه پیامدهایی دارد؟

باعث سردی طرفین رابطه میشود.

برای کم‌تر شدن مشاجرات بین زن و شوهر چه کارکنیم؟

با درک واقعی از نیاز های یکدیگر می توانید به بهبود روابطتان کمک کنید.

4.6/5 - (330 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

1 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
عبداله سیروسی
5 ماه قبل

خانم بسیار بد اخلاق از خود راضی حرف گوش نکن به همسر توجه نکردن اصلا نمیشه با هاش صحبت کرد بسیار جیغ میزنه از اول اینجور نبود ازموقعی پدرش فوت کرد اینطور شد مثل اینکه از پدرش می‌ترسید مجبور به زندگی بود ولخرج فکر می‌کند تمام رفتار خودش درست بقیه غلط است بسیار لج باز ۵فرزند دارمارالانی در تربیت شان مسئولیت احساس نمی‌کند نمی‌دانم چه‌ کار کنم ميگه بچه های من از همه بهترند درصورتی بچه بسیار بی مسئولیتند

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره