به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
عوارض استرس و فشار عصبی

عوارض استرس و فشار عصبی

فشارهای عصبی و استرس از جمله مسائلی هستند که بر زندگی انسان مدرن سایه افکنده. علائم استرس عصبی شامل موارد بسیار زیادی می‌شود. عوارض استرس و فشار عصبی بسیار زیاد است و جنبه های مختلف زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل خوب است تا انسان این عوارض را بشناسد و آگاهانه برای کاهش آن ها تلاش کند.

در این جا برخی از عوارض استرس و فشار عصبی را ذکر می‌کنیم و  و به اینکه ناراحتی اعصاب چه عوارضی دارد؟ اشاره می کنیم، سپس برخی راه های مقابله با استرس و فشار عصبی را بررسی می کنیم..

توصیه می شود حتما از جلسات مشاوره روانشناسی جهت درمان استرس و فشار عصبی بهره مند گردید.

عوارض استرس و فشار عصبی

منظور از استرس چیست؟

آیا تا به حال به هر دلیلی احساس تهدید کرده اید؟ زمانی که افراد به هر دلیلی چه درونی و بر اساس تخیلات خود چه به دلایل بیرونی دچار تهدید شود نیز استرس گرفته و این نیز واکنش طبیعی بدن می باشد..

به نوعی بدن با این واکنش تلاش می کند آدمی را از خطری آگاه سازد ولیکن برخی افراد میزان استرس بسیار بیشتری را نسبت به سایرین تجربه می کنند حتی اگر خطر احتمالی ای برای تهدید و استرس وجود نداشته باشد، در این زمان مهم است که حتما به دکتر اضطراب و استرس مراجعه نموده و به درمان آن پرداخت.

عوارض ناشی از استرس و فشار عصبی

1. افسردگی ناشی از فشار عصبی

مطالعات نشان می دهد ، افرادی که در مقابله با استرس مشکل دارند ، بیشتر از افسردگی و اضطراب رنج می برند..بسیار مهم است که در صورت بروز هرگونه علائم افسردگی یا اضطراب ، به دنبال کمک حرفه ای باشید.

علائم افسردگی ممکن است شامل احساس ناامیدی ، عدم تمایل به زندگی و افکار خودکشی باشد. اضطراب به اشکال مختلفی به وجود آمده و می تواند خود را به شکل حملات پانیک ، نگرانی بیش از حد ، سوء هاضمه مزمن ، بی خوابی ، شک به خود و رفتارهای غیر ارادی بروز دهد.

2. به وجود آمدن مشکل در ریتم خواب

از عوارض استرس و فشار عصبی حل نشده می توان به بی خوابی اشاره کرد، استرس با تأثیرگذاری بر کیفیت خواب باعث بی خوابی شود.
استرس شما را در حالت بیش فعالی قرار می دهد. یک ذهن مداوم فعال باعث می شود که خواب دشوار شود.

هر شب باید بدن خود را برای خواب آماده کنید. حداقل یک ساعت قبل از خواب از دیدن صفحه نمایش رایانه ، موبایل یا تلویزیون خودداری کنید..اطمینان حاصل کنید که بدن شما در دمای مطبوع و راحت قرار دارد – نه خیلی گرم و نه خیلی سرد ، به خصوص پاهایتان!
روی نفس خود تمرکز کنید.

تنفس را در چهار شمارش انجام دهید. برخی از پیروان یوگا پیشنهاد می کنند تنفس داخل و خارج از سوراخ بینی انجام دهید- فرایندی به نام nadi shodhana.

3. کاهش میل جنسی

زندگی عاشقانه شما هنگامی که استرس دارید واقعاً می تواند آسیب ببیند. عوارض استرس و فشار عصبی نه تنها کاهش میل جنسی در مردان و در خانمها ،بلکه اختلال عملکرد جنسی را نیز در بر می گیرد و شامل اختلال نعوظ در مردان و عدم دستیابی به ارگاسم در زنان می باشد.

در حالی که استرس به طور عادی بر باروری تأثیر نمی گذارد، افرادی که در تلاشند بچه دار شوند، در هنگام تعطیلات نسبت به اوقات دیگر سال ، موفقیت بیشتری خواهند داشت.

4. چاقی ناشی از استرس

غذا در هنگام استرس باعث ایجاد احساس راحتی در بعضی افراد می شود. متأسفانه معمولاً غذاهای پر قند ، پرچرب و پر نمک هستند که افراد به آن روی می آورند.
مصرف زیاد این غذاها می تواند منجر به افزایش وزن و در نهایت چاقی شود. خطر دیابت ، مشکلات قلبی ، فشار خون بالا و سایر شرایط مرتبط با چاقی افزایش می یابد. در همین حال، استرس ادامه دارد و تمایل به وخیم تر شدن خواهد داشت، زیرا اکنون فرد از نظر پزشکی نیز نگران مشکلات چاقی است.

تحقیقات نشان داده است که بهترین کاری که می توانید برای استرس انجام دهید فعال بودن است. اگر احساس می کنید میل به خوردن میان وعده دارید، به بیرون و به پیاده‌روی، دویدن یا دوچرخه سواری بروید.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود به مطالب ارائه شده در خصوص رابطه مستقیم چاقی و استرس را مطالعه کنید.

عوارض استرس و فشار عصبی

5. استرس باعث بروز درد می شود

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که درد و استرس در ارتباط اند. هرچه استرس بیشتری داشته باشید نسبت به درد حساس تر هستید. و احساس درد ، استرس را افزایش می دهد.

سردردها، به ویژه میگرن ناشی از استرس ، در افرادی که تحت فشارهای زیاد استرس قرار دارند، شایع است. همچنین تصور می شود که استرس شرایط موجود مانند فیبرومیالژیا را تشدید می کند.

6. عفونت و بیماری

به نظر می رسد استرس سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند و قدرت بدن را برای مقابله با عفونت ها و ویروس ها و باکتری ها تضعیف می کند. مطالعات نشان داده است افرادی که تحت استرس مزمن اند ، در معرض سرماخوردگی قرار دارند و استرس می تواند باعث ابتلا به سرماخوردگی یا ویروس اپشتین بار (مونونوکلئوز عفونی) شود.

افراد مبتلا به استرس طولانی مدت و عوارض استرس و فشار عصبی ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به یک بیماری خود ایمنی مانند ورم مفاصل یا مولتیپل اسکلروز باشند. شعله‌ور شدن آسم ، اگزما ، بیماریهای التهابی روده (مانند بیماری کرون) ، پسوریازیس و آلرژی با استرس همراه است..

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استرس مزمن ممکن است منجر به دیابت وابسته به انسولین شود زیرا استرس باعث می شود سیستم ایمنی بدن سلول های تولید کننده انسولین را از بین ببرد.

7. استرس یک عامل خطر برای بیماری های قلبی و عروقی است

در راستای اشاره به اینکه علائم فشار عصبی چیست؟ و عوارض استرس و فشار عصبی شامل چه مواردی می گردد باید بیان داریم..

بین استرس و افزایش فشار خون (فشار خون بالا) ارتباط وجود دارد.. بسیاری از مبتلایان به فشار خون بالا علائم واضحی ندارند ، اگرچه برخی ممکن است دچار سردرد شوند.

اگر فشار خون بالا درمان نشود، می تواند شروع به تضعیف قلب و آسیب رساندن به شریانهای اطراف قلب کند و منجر به ایجاد چربی ها و کلسترول و باریک شدن احتمالی شریان ها شود.

این باعث افزایش خطر سکته مغزی ، نارسایی قلبی و حمله قلبی می شود. تپش قلب (هنگامی که قلب شما خیلی سخت یا خیلی سریع می تپد ، ضرب و شتم می زند ، یا دچار لرزش می شود) نیز معمولاً با استرس همراه است.

8. ریزش مو 

از مهم ترین عوارض استرس و فشار عصبی ، ریزش موها و ابروهاست ، به خصوص در خانم ها به دلیل حساسیت بیشتر جسمی ، احتمال افزایش ریزش مو ، بیشتر می شود. شرایطی است که با ریختن بیش از حد موها در مرحله نهایی رشد آنها مشخص می شود و با وقایع استرس زا مانند تصادفات ، بیماری ، تغییرات عمده رژیم غذایی ، بارداری و زایمان و کاهش وزن بیش از حد همراه است.

سه مرحله از رشد مو وجود دارد :

1.آناژن یا مرحله رشد

مقداری که مو در روز رشد می کند با متوسط رشد مو 12-15 سانتی‌متر در سال تعیین می شود. در طول مرحله آناژن ، ریشه مو بلند ، سفید و مخروط است.

2.کاتاژن یا مرحله انتقال

این در شرایطی است که رشد مو متوقف می شود و ریشه مو شروع به کوچک شدن و گرد شدن می کند. این مرحله می تواند از دو روز تا سه هفته ادامه یابد.

3.مرحله تله زا یا استراحت و رشد جدید

این در حالی است که موهای پیر از بین می روند و موهای جدید شروع به رشد می کنند. برای موهای پوست سر این مرحله حدوداً سه تا چهار ماه طول می کشد و برای موهای ابرو حدود نه ماه است.

یکی دیگر از شرایط مرتبط با استرس trichotillomania نام دارد. این یک وضعیت عادت است که در آن فرد خواستار بازگشت مکرر و غیرقابل کنترل موهای خود از پوست سر ، ابرو یا سایر نواحی بدن خود است. این وضعیت شامل ایجاد لکه های طاسی در سر است ،که غالباً می تواند ناراحتی قابل توجهی ایجاد کند.

عوارض استرس و فشار عصبی

دیگر علائم فشار عصبی و استرس عبارتند از:

سایر عوارض عصبی شدن جسمانی و روانی:

  1. احساس درد در قفسه سینه
  2. کاهش امیال جنسی
  3. افزایش فشار خون
  4. درد اعضاء بدن مثل شانه
  5. بروز مشکلات گوارشی
  6. سرطان
  7. لرزش بدن
  8. بهم خوردن خواب و بی خوابی
  9. افزایش ضربان قلب
  10. بدخلقی
  11. ناتوانی در تمرکز کردن
  12. ناامید بودن
  13. دوری از دیگران
  14. خستگی 
  15. فراموشی
  16. و..

به برخی از مهم ترین علائم تنش عصبی اشاره نمودیم، لازم به ذکر است که درمان فشار عصبی و استرس فقط از جانب روانشناس صورت گرفته و روش هایی مثل یوگا، مدیتیشن و..به صورت گذرا میزان استرس را کاهش می دهند اما در درمان استرس، درمانگر ریشه بروز استرس و علائم فشار عصبی شدید را تشخیص و به درمان آن می پردازد.

چه بسا اگر این علائم را به مدت زمان طولانی دارید توصیه می کنیم حتما راه های کاهش استرس را توسط درمانگر متخصص فرا گیرید.

روش های مدیریت با استرس و فشار عصبی چیست؟

روش های ساده و مؤثر برای مقابله با استرس وجود دارد که در این بخش به برخی از آن ها اشاره می کنیم اما خوب است یادآور شویم درمان تخصصی استرس با کمک روانشناس صورت می گیرد و این روش ها در درمان فشار عصبی و اضطراب کمک کننده هستند.

1.ورزش کردن

برای مقابله با عوارض استرس و فشار عصبی ، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید ورزش است. ورزش باید در زندگی شما به یک اولویت تبدیل شود. ورزش سطح اندورفین ها را افزایش می دهد – هورمونهای بدن “احساس خوبی” دارند و یک عرق کردن خوب باعث تسکین تنش می شود.

سعی کنید در محیط زیبا ورزش کنید – در امتداد ساحل ، پیاده‌روی در کوه یا جنگل حرکت کنید و یا با یک سرعت خوب در پارک میان خط درختان قدم بزنید. ورزش روزانه باعث بهبود خواب می شود و به شما در حفظ وزن مناسب بدن کمک می کند.

2.تغذیه سالم

از الکل و نیکوتین خودداری کنید. اعتیاد به الکل و نیکوتین بسیار آسان است ، بنابراین در نهایت این مواد سطح استرس شما را افزایش می دهند ، نه اینکه آنها را کاهش دهید.

  • 3.مدیتیشن کردن
  • 4.ارزش قائل شدن برای خود 
  • 5.یادگیری نه گفتن و خود را تحت فشار قرار ندادن
  • 6.نوشتن احساسات و هیجانات
  • 7.پرداختن به کارهای مورد علاقه
  • 8.یوگا و حرکات کششی
  • 9.مقایسه نکردن خود با دیگران
  • 10.کمک از روانشناس متخصص
  • و..

با توجه به مقاله مدیریت استرس، در صورتی که انسان دچار استرس زیاد و بیش از حد باشد، تنش ایجاد می گردد به همین سبب میزان استرس باید در حدی باشد که سبب نگردد آدمی در آن غرق شده و تمام زندگی اش تحت الشعاع استرس قرار گیرد.

عوارض استرس و فشار عصبی

مرکز کلینیک درمان عوارض استرس و فشار عصبی

اگر در مقابله با استرس مشکل دارید ، از درخواست کمک نترسید و خجالت نکشید. پزشک یا مشاور متخصص می تواند در از بین بردن عوارض استرس و فشار عصبی به شما کمک کند بنابراین مهم است که حتما از روانشناس کمک گرفته و میزان استرس خود را مدیریت کنید تا بیش از پیش آرامش داشته و اعتماد به نفس و خود دوستی تان افزایش یابد.

بدین جهت کافیست با شماره درج شده در صفحه سایت برای دریافت نوبت مشاوره تماس حاصل نمایید.

آیا استرس روی باروری تاثیر می گذارد؟

استرس به طور عادی بر باروری تأثیر نمی گذارد ، اما باعث کاهش میل جنسی می شود که این خود یک معیار مهم است.

برای کاهش تاثیرات استرس بر ریتم خواب چه کار کنیم؟

هر شب باید بدن خود را برای خواب آماده کنید. حداقل یک ساعت قبل از خواب از دیدن صفحه نمایش رایانه ، موبایل یا تلویزیون خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که بدن شما در دمای مطبوع و راحت قرار دارد - نه خیلی گرم و نه خیلی سرد ، به خصوص پاهایتان!

برای مقابله با عوارض استرس بهترین کار چیست؟

برای مقابله با عوارض استرس و فشار عصبی ، یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید ورزش است.

4.5/5 - (413 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره