به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
راه های افزایش اعتماد به نفس

راه های افزایش اعتماد به نفس

گذری بر راه های افزایش اعتماد به نفس

⁉️ آیا تا به حال شده در جمعی باشید ولی نتوانید ابراز وجود کنید؟

⁉️ آیا تا به حال شده بدانید استعداد و توانایی شما در کاری بیش از شخصی دیگر است ولی نتوانید این موضوع را بیان کنید؟ یا شاید برایتان پیش آمده باشد بین بعضی افراد احساس خجالت کنید چون خودتان را دست کم می گیرید؟

و و و مثال های دیگری که اگر بخواهیم بیان داریم برای خودش طوماری می شود..

اگر در طی روز یا گاها با این مشکلات و مشکلاتی مشابه دست و پنجه نرم می کنید ادامه مطالب را به جهت کسب اطلاع از راه های افزایش اعتماد به نفس به هیچ عنوان از دست ندهید.

راه های افزایش اعتماد به نفس

راه های افزایش اعتماد به نفس چیست؟

از آنجایی که مقوله اعتماد به نفس بسیار مهم می باشد باید بیش از هر چیزی از راه های افزایش اعتماد به نفس آگاه بوده و آن ها را در زندگی پیاده نمود تا تاثیرات فوق العاده اش رنگ و بوی زندگی مان را تغییر داده و بهتر سازد.

اولین راه و اقدام به شروع تقویت اعتماد به نفس، پذیرش کمبود آن است.یعنی چه؟ یعنی هر آدمی بپذیرد که می تواند گاهی دچار کاهش اعتماد به نفس گردد و تنها او نیست که دچار این احساس می گردد بلکه همه انسان ها در برخی مواقع با کمبود اعتماد به نفس مواجه می شوند و این امری طبیعی است.

ولیکن باید توجه داشت برخی افراد پتانسیل های خود را دست کم گرفته و اقدامی به تغییر نمی کنند و جویای راه های افزایش اعتماد به نفس نمی شوند در حالی که نقطه شروع تغییر و رشد، در افزایش اعتماد به نفس است.

بنابراین در ابتدا باید کمبود اعتماد به نفس را پذیرفت و خود را به سبب آن سرزنش نکرد بلکه راه هایی را برای افزایش آن پیدا کرده و در زندگی پیاده نمود تا رفته رفته و به مرور از میزان کمبود اعتماد به نفس کم گردد.

برخی افراد به ظاهر خودشان را با اعتماد به نفس نشان می دهند ولیکن این افراد عموما بیش از دیگران در ذهن و دل خود با بی اعتماد به نفسی سرِ جنگ دارند ولی نمی خواهند آن را بپذیرند و بدین سبب این بی اعتماد به نفسی به مرور در وجود آن ها رخنه کرده و به سختی می توان فرد را تشویق به پیشبرد راه های افزایش اعتماد به نفس کرد.

26 مورد از راه های افزایش اعتماد به نفس

? در قدم اول سعی کنید کتاب های روانشناسی افزایش اعتماد به نفس و شیوه های درست صحبت کردن را مطالعه نمایید

از کتاب های روانشناسی زرد و جملات انگیزشی بدون منبع موثق و معتبر فاصله بگیرید، از همان کتاب ها و جملاتی که می گویند با حال بد هم کار کن و به فکر استراحت نباش، تنها خودت را قبول داشته باش و اگر به دیگران بی محلی کنی جذب تو خواهند شد و..

واقع گرا باشید و با دقت و وسواس بیشتری کتاب های روانشناسی موثر بر تقویت راه های افزایش اعتماد به نفس را خریداری کنید.کتابی که با تمرین های موثر و نتیجه بخش بتواند احساس بهتری در شما ایجاد کرده و اعتماد به نفس تان افزایش یابد.

به فعالیت هایی بپردازید که می دانید توانایی خوبی در آن دارید و نتیجه را به اطرافیان نشان دهید.(خجالت را کنار بگذارید)

? با افرادی معاشرت کنید که به شما احساس مهم و مفید بودن می دهند نه کسانی که به هر سبب به دنبال کوچک کردن شما هستند

? خواسته ها و اهدافتان را به صورت کتبی یادداشت کنید و به مرور روی به ثمر رساندن آن ها وقت گذاشته و تلاش کنید و در نهایت به خود پاداش دهید

اگر احساس می کنید در چیزی ضعف دارید و با افزایش مهارت هایتان در آن فعالیت، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید به مرور به تقویت توانایی تان در آن فعالیت بپردازید.

✅ اگر فکر می کنید نیاز است که زبان جدیدی را یاد بگیرید این کار را انجام دهید.

✅ اگر احساس می کنید باید خوشنویسی را تمرین کنید اقدام به شرکت در کلاس های خوشنویسی کنید.

و..

? خود را محدود به فعالیت های تکراری نکنید.(تجارب جدید و موثر از راه های افزایش اعتماد به نفس در شما می باشند.)

? به ظاهر خود اهمیت دهید و آراستگی را همیشه در ظاهر و پوشش خود حفظ کنید

سبک پوشش تمیز و مرتب می تواند به شما احساس بهتری داده و از راه های افزایش اعتماد به نفس می باشد لذا با این کار نشان می دهید به خودتان اهمیت می دهید و خود را دوست دارید.

? به ندای درونی تان اعتماد بیشتری کنید ولی صدای عقلتان را هم خفه نکنید!

خودتان را کمتر از دیگران ندانید و در جای لازم به احساس درونی که می گوید “به خودت باور داشته باش” گوش دهید، اگر عقل تان می گوید “باید فن بیان را در خود قوی کنی” از آن اجتناب نکنید.

اگر نیاز است جویای افزایش اعتماد به نفس در برابر دختر و پسر یا هر زن و مردی در اطرافیانتان باشید راه های افزایش اعتماد به نفس را به صورت اصولی پیش گیرید..

اگر رو به رو شدن با این افراد همچنان برایتان سخت بود کمتر با آن ها تعامل کنید، به احساسات درونی خود گوش داده و درباره آن ها خوب فکر کنید.

راه های افزایش اعتماد به نفس

? با دوستان و عزیزانتان بیشتر وقت بگذرانید.(گذراندن وقت با عزیزان می تواند احساسات مثبت بسیاری برایتان رقم زند)

? خودتان را در چیزی که ضعیف هستید قوی کنید.(بر ترس خود غلبه کنید)

? خودتان باشید و تظاهر به برتری کاذب نکنید که این یکی از موثرترین راه های افزایش اعتماد به نفس می باشد.

? نه گفتن را تمرین کنید.(به یاد داشته باشید شما موظف نیستید به همه خواسته های دیگران تن بدهید)

? پیش از هر اقدامی فکر کنید

با خود بگویید با انجام این کار به ارزش های من افزوده می شود یا از آن کم می گردد؟!

? به خودتان سخت نگیرید مگر چند بار زندگی می کنید؟

کمال گرایی مفرط می تواند سبب منفعلی و کاهش اعتماد به نفس در به ثمر رساندن تلاش ها گردد، یک بار برای همیشه برای زحماتتان ارزش قائل شده و به دنبال برتر بودن نباشید..از لحظات مسیر لذت ببرید.

? مرور لحظاتی که عمیقا شاد بودید و احساس مفید بودن می کردید را فراموش نکنید

? بابت اشتباهاتتان، خود را سرزنش نکنید

بدانید هر انسانی دچار اشتباه می شود و این نه تنها ناراحت کننده نبوده بلکه سبب یادگیری و رشد شما می گردد.یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس، پذیرش اشتباهات و اقدام برای جبران و ترقی در برابر آن اشتباه می باشد.

? با خودتان دوست باشید

اگر می دانید حضور در جمعی سبب تزریق حال بد در شما می گردد و فرضا نیازمند افزایش اعتماد به نفس در برابر مرد یا زن خاصی می گردید تا خود را به ایشان ثابت کنید، روابط تان را با آن افراد کمتر کنید.شما متهم به عذاب دادن خود نیستید!

نه تنها برای دیگران بلکه برای خودتان هم خوب بخوابید..شمایید که در اولویت هستید.

راه های افزایش اعتماد به نفس

? موسیقی انگیزشی گوش داده و فیلم های الهام بخش تماشا کنید

شاید فکر کنید تاثیر موسیقی و فیلم انگیزشی کم است در حالی که اگر روح و ذهنتان را با تماشای این فیلم ها و شنیدن موسیقی های خوب نوازش کنید و این را به عادتی موثر در زندگی تان تبدیل نمایید تاثیر به شدت بالای آن را هر چند دیر می بینید.

? از موهبت مراجعه به روانشناس غافل نشوید

دکتر روانشناس می تواند ریشه های ترس و کمبود اعتماد به نفس را در شما یافته و با راه های افزایش اعتماد به نفس، خود کم بینی را در شما کاهش دهد.

? خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

به ظاهر زندگی دیگران توجه نکنید.مسیر زندگی شما با اطرافیانتان متفاوت است..به جای تمرکز بر سبک زندگی این افراد یا حتی ظاهر آن ها، راه های افزایش اعتماد به نفس را پیش گرفته و شروع به دوست داشتن خودتان کنید.

شروع به دوست داشتن خود کردن می تواند عمیقا روحیه شما را بالا برده و سبب احساس خوب در شما گردد و شروعی برای رشد و ترقی تان باشد.

? به جای تکیه به دیگران به خود و خدایتان تکیه کنید

شاید با خود بگویید این چه ربطی به اعتماد به نفس دارد.ولیکن باید بدانید برخی برای رسیدن به خواسته هایشان پشت دیگران پنهان می شوند و آنها را نجات دهنده راه شان می دانند و وقتی حرف از خودشان می شود می گویند” من که کاره ای نیستم همش به لطف X است” و این نیز خودِ خودِ بی اعتماد به نفسی است.

یعنی من به توانایی ها و تلاش های خودم باور نداشته و تحقق خواسته هایم تا به امروز را اشخاص دیگری مثل والدین یا مربی و استاد خود و..می دانم!

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که بدانید کمک گرفتن خوب است ولی تکیه کردن به دیگران نه!

✅ اول به خدا و کمک های او و سپس به توانایی ها و استعدادهای خود اعتماد کنید. زمانی که همه چیز را به دست خدا و تلاش ها و توانایی هایتان می گذارید احساس بهتری داشته و عملکرد موثرتری خواهید داشت زیرا از پیله ترس ها و وابستگی هایتان به دیگران بیرون آمده اید.

راه های افزایش اعتماد به نفس

? در مواقعی که باید، عذرخواهی کنید

اگر می دانید به سبب کاری نیاز است که از شخصی عذرخواهی کنید و مقصر شما بوده اید از عذرخواهی اجتناب نکنید.یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس، عذرخواهی در زمانی است که می دانید باید عذرخواهی کنید.

ولیکن باید برعکس این مسئله را هم بیان داریم.از دیگر راه های افزایش اعتماد به نفس، عذرخواهی نکردن است.آن هم زمانی که شما مقصر چیزی نیستید.

اگر به دروغ خودتان را مقصر جلوه دهید و معذرت خواهی کنید فرضا تنها به دلیل از هم نپاشیدن یک رابطه سمی، نه تنها اعتماد به نفس را در خود نابود می کنید بلکه احساس خواری و کوچک شدن را نثار خود می کنید.

در این مواقع به جای عذرخواهی، سعی کنید با برخوردی درست و بدون پرخاشگری با طرف مقابل صحبت کرده و او را متوجه اشتباهش بدون هیچ طعنه و کنایه ای بپردازید.تلاش کنید ناراحتی برطرف شود ولی سعی نکنید با کوچک کردن خود مسئله را حل کنید.

? سپر دفاعِ ترس هایتان نباشید

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که بپذیرید از شیء یا حیوان یا هر چیز دیگری می ترسید. سعی نکنید وانمود کنید در هر چیزی بهترین هستید. سعی نکنید اگر از نتیجه کار یا حتی خودِ آن امر می ترسید برای اثبات خود به دیگران دست به عمل شوید و آن را کار را انجام دهید!

اینکه شما از چیزی می ترسید طبیعی بوده چون شما انسان هستید و انسان ذاتا کامل نیست!

بنابراین سعی کنید ترس خود را بپذیرید و به صورت اصولی در راه غلبه نمودن بر آن قدم بگذارید و رشد کنید.اینکه بخواهید به یکباره و همچنان با ترس و لرز به غلبه بر ترس خود بپردازید ممکن است میزان ترس شما شدت بالایی پیدا کرده و همچنین مشکلات جسمی روانی هم ایجاد کنند.

? ورزش کنید

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس ورزش کردن است.جنب و جوش می تواند تاثیر بسیاری بر حال درونی شما داشته باشد.ورزشی را انتخاب کنید که دوستش دارید و تنها به لاغر شدن فکر نکنید ولی به آن هم توجه کنید.

اگر ورزشی را پیش گیرید که با انجام آن حال خوبی پیدا می کنید و نیز به سبب آن به فرم دلخواه تان هم دست می یابید، شروع به اقدام کنید.

فعالیت در ورزش مورد علاقه و رسیدن به اندام مورد علاقه نیز به شدت می تواند بر افزایش اعتماد به نفس موثر واقع گردد.

? اگر دلسرد شدید کنار نکشید بلکه استراحت کنید

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس در پیشبرد مسیر اهداف نیز این است که اگر دچار بی انگیزگی شدید، اگر سختی هایتان را با آسانی های دیگری مقایسه کردید و نا امید شدید، استراحت کنید..

کنار کشیدن و از مسیر منحرف شدن شاید برای چند روز یا مدتی کوتاه احساس راحتی به شما بدهد ولی پس از طی شدن این مدت، مدام پشیمان می شوید که چرا دست از تلاش برداشتید.

بنابراین استراحت کنید، به خودتان زمان دهید تا دوباره انرژی جمع کنید و سپس دوباره ادامه مسیر را طی کنید، این نیز سبب افزایش اعتماد به نفس در شما می گردد.

چنانچه یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس، افتخار کردن به خود می باشد آن هم زمانی که هزاران دلیل برای رها کردن مسیر وجود داشته ولی یک دلیل مثل عشق به لمس نتیجه و رسیدن به هدف، مانع هر نا امیدی و کنار کشیدنی در شما شد.

? اگر فکر می کنید چیزی باید تغییر کند از اظهار نظر نترسید

هر انسانی حق دارد که نظر خود را در باب هر مسئله ای که به او هم مربوط می شود بیان دارد.بنابراین به طرز فکر و مخالفت دیگران با خودتان فکر نکنید و نظرتان را با احترام بیان دارید هر چند اگر نتیجه موثری نداشته باشد، این نیز نشان می دهد شما به نوع تفکر، ایده ها و عقایدتان احترام قائلید.

راه های افزایش اعتماد به نفس

? بیشتر به علایقتان و تفریح کردن توجه کنید

یکی از راه های افزایش اعتماد به نفس این است که به علایقتان بپردازید حتی اگر در سخت ترین شرایط بودید، زیرا با تفریح کردن و رسیدگی به علایقتان که شاید حتی تماشای سریال یا وقت گذراندن با خانواده باشد و..نیز نشان می دهید آرامش و حال خوب تان برایتان مهم بوده و به خود اهمیت می دهید.و نیز اهمیت دادن به خود می تواند سبب افزایش اعتماد به نفس گردد.

لذا در صورتی که قصد دارید راه های افزایش اعتماد به نفس را به صورت اصولی و تخصصی فرا گیرید، اعتماد به نفسی که همیشگی باشد و تنها برای چند هفته مهمان قلب و روحتان و از همه مهم تر ذهنتان نگردد می توانید با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل کنید.

“به خودتان عشق بورزید

به خودتان اهمیت دهید

برای عشق، برای چشیدن طعم خوش زندگی، زندگی کنید..

شما تنها فرد منحصر به فرد زندگی تان هستید

منتظر تماس شما هستیم”

آیا افزایش اعتماد به نفس در روابط عاشقانه موثر است؟

بله وقتی افراد دارای اعتماد به نفس باشند می توانند فردی را برای ازدواج انتخاب کنند که شرایط و معیارهای مورد پسند وی را دارا باشد.شخصی که اعتماد به نفس بالایی دارد از ارزش های خود در انتخاب همسر دست نکشیده و برای خود و معیارهای مورد قبولش احترام قائل است.

می توان با بهره گیری از جلسات مشاوره فردی اعتماد به نفس را افزایش داد؟

بله افراد می توانند با مراجعه به روانشناس فردی مجرب و توانمند اعتماد به نفس را در خود تقویت کرده و بپذیرند که می توانند همیشه اعتماد به نفس بالایی داشته باشند ولی گاها دچار کمبود اعتماد به نفس هم باشند و این امری طبیعی است.
بدین سبب می توان با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمود.

آیا می توان تظاهر به اعتماد به نفس کرد و نتیجه گرفت؟

نمی توان به طور قطعی به این سوال پاسخ داد زیرا ممکن است برخی با این کار دچار بی اعتماد به نفسی بیشتری شوند و تنها به دنبال فرار از افزایش اعتماد به نفس در خود باشند و این نیز به مرور سبب ناراحتی های روحی و حتی جسمانی در فرد می گردد.

4.7/5 - (113 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره