اختلال نعوظ

اختلال نعوظ چیست؟

گونه ای از ناکارآمدی جنسی در مردان بنام اختلال نعوظ وجود دارد که آلت در این گونه ناکارآمدی نمیتواند به حالت نعوظ برسد و یا حتی در این حالت بماند که عدم رضایت جنسی و آزار روانی فرد و‌شریک جنسی اش از پیامدهای آن است. به همین دلیل است که مراجعه به دکتر برای درمان اختلال نعوظ امری ضروری و مهم است.

تا سال 1970 کارشناسان اعتقاد داشتند که ریشه اختلال نعوظ، عامل های مرتبط با روان است ولی اکنون بر این اعتقادند که عوملی چون تغذیه و اعتیاد در این اختلال تاثیر می گذارد.

بطور خلاصه برخی از علائم اختلال یا ناتوانی در نعوظ عبارت اند از :

• ادامه دار بودن مشکل در ایجاد نعوظ
  • ادامه دار بودن مشکل در حفظ نعوظ
  • کاهش میل جنسی

بعضی وقت ها بیشتر مردان با مشکل سخت شدن یا در حالت نعوظ ماندن آلت تناسلیشان مواجه شده اند ، که به این اختلال دیگر نعوظ گفته نمی شود و جای نگرانی ندارد. اختلال نعوظ فقط در حالتی است که باعث مشکل در عملکرد جنسی و غیرممکن ساختن آن و در نتیجه نارضایتی مداوم گردد. اختلال نعوظ همان ناتوانی جنسی است.

حقایقی در رابطه با اختلال نعوظ

مشکل ادامه دار نعوظ برای رضایت در رابطه جنسی ، اختلال نعوظ نامیده می شود. از علت های آن می توان به علل پزشکی یا روانی اشاره کرد.

علت پزشکی آن از بیماری زمینه داری که بر عروق خونی یا اعصاب تامین کننده آلت تناسلی نشأت می گیرد. داروهای تجویز شده مختلف، مواد مخدر تفریحی، الکل و سیگار از علل بوجود آمدن این اختلال هستند. لازم است برای درک علت های اختلال نعوظ، چگونگی رخداد جسمی اش را نیز درک کرد.

اگر عضلات بخش هایی از آلت تناسلی مرد و دیواره های شریان های غذارسان در آرامش باشند ، خون به سمت بافت های اسفنجی سیلندر شکل حرکت می کند و ممانعت از خروج خون از آلت توسط دریچه های ماهیچه های دیگر باعث کم شدن فشار وریدی می گردند. تا وقتی که تحریک تمام شود و یا به انزال برسد، این سختی یا اصطلاحاً نعوظ ادامه دارد.

فرایند جریان خون به وسیله محرک های عصبی و هورمونی از طرف مغز وقتی که لمس یا تحریک انجام می شود ، هدایت می شوند. اگر استرس بوجود آید ، این سیگنال های از طرف مغز سرکوب می شوند. در بسیاری از موارد بهتر است با مشاهده اولین نشانه های این اختلال به دکتر اختلال نعوظ مراجعه کرد.

در صورت بروز هرگونه از موارد ذکر شده بهتر است در اولین فرصت به پزشک و مشاور مجرب مراجعه کنید. مشاوران و روانپزشکان کلینیک روان آرام می توانند در این راه شما را یاری دهند.

اختلال نعوظ

اختلال در عملکرد فیزیولوژیکی طبیعی

موارد زیر قادر هستند بر اختلال در نعوظ طبیعی اثرگذار باشند:

• جریان خون
  • پیام های عصبی
  • هورمون

علت های عمده پزشکی در اختلال نعوظ ،علت های عروقی بر جریان خون و علت های عصبی بر سیگنال های عصبی اثر می گذارند، هستند که از آنها بیماری های آترواسکلروز و دیابت می توان نام برد.

چون کشیدن سیگار و دیابت اکثرا سبب سخت شدن شرایین می شود پس رایج ترین علت اختلالی نعوظ را می توان همین تنگی یا گرفتگی عروق آلت تناسلی دانست .

هم چنین نوروپاتی و آسیب به نورون ها از دیابت سرچشمه می گیرد که همین نوروپاتی نوعی دیابت است که از علت های شایع عصبی اختلال نعوظ می باشد و عامل آن انواع عمل های جراحی متعدد در اطراف لگن است.

از جمله علت های نورولوژیکی یا همان عصبی که کمتر رایج اند، می توان به موارد زیر اشاره کرد: سکته مغزی ، نوعی صرع که تشنج جزیی اما پیچیده ای است، ام اس، نوروپاتی از نوع غیر دیابتی آن و آسیب در ناحیه نخاع.

برای کمتر کردن خطر ابتلا به اختلال نعوظ راه هایی شناخته شده است که عبارت اند از : رژیم غذایی ، فعالیت بدنی ، شیوه درست زندگی، کنار گذاشتن سیگار که این موارد خطر دیابت و تصلب شرایین را پایین می آورند. دقت کنید درست است که این راهکارها می تواند کمک کننده باشد اما در اکثر موارد بهتر است که تمام روند درمان زیر نظر دکتر صورت گیرد.

میانگین اندازه آلت تناسلی

از آنجایی که آقایان درباره هرآنچه بر عملکرد جنسی آنها موثر باشد حساسند، اندازه آلت جز نگرانی های بزرگ آنان است.
درست است که اختلال نعوظ نگران کننده به حساب می آید اما بیماری عروقی و قلبی که اختلال نعوظ علامت ابتدایی آن است ،به مراتب نگران کننده تر است.

جلوگیری از درست خون رساندن به شریان آلت تناسلی ، آسیب اولیه آترواسکلروز نامیده می شود که از پر شدن آلت تناسلی با خون ممناعت می کند و منجر به سفت شدنش می گردد.

فشار خون بالا نیز که از عوامل خطرناک بیماری های عروقی است ، ممکن است اختلال در نعوظ را بوجود آورد.
طبق بیانیه انجمن قلب آمریکا چون فشار خون بالا به عروق سیستم عروقی آسیب می رساند و جریان خون کافی برای حفظ نعوظ نمی رسد ، سبب اختلال در نعوظ می گردد.

فهرست کامل علل فیزیکی اختلال نعوظ:

علت های برور مشکل نعوظ در هر کسی متفاوت است پس باید این سری مشکلات را با دکتر در میان گذاشته شود . علت پیش آمدن آن اگر ساده و‌یا حتی جدی باشد ، برای کمک به حل مشکل جنسیتان باید تشخیصی مناسب صورت گیرد.

رایج ترین علل ارگانیک فیزیکی این مشکل عبارت اند از:

• بیماری قلبی و تنگی رگ های خونی
  • بالا بودن سطح کلسترول
  • چاقی و سندروم متابولیک
  • بیماری پارکینسون
  • بیماری ام اس
  • مشکلات تیروئید و کمبود تستوسترون
  • مشکل و نقض ساختاری آلت تناسلی مرد
  • سیگار کشیدن ، مصرف بالای الکل ، مصرف بالای مواد مثل کوکائین

درمان بیماری پروستات

یکی دیگر از عوارض جراحی هایی که توسط دکتر ارولوژی برای درمان اختلال نعوظ  مطرح می شود می توان به پروستاتکتومی رادیکال، سیستکتومب ، تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار ، جراحی سرطان رکتوم و… اشاره کرد.

• آسیب به ناحیه لگن یا نخاع
  • درمان با تابش اشعه به ناحیه لگن
  • از جمله داروهایی که از طرف پزشک تجویز و باعث اختلال نعوظ می شوند، عبارت اند از :
  • داروهای قلبی مثل دیگپکسین
  • برخی از دیورتیک ها
  • داروهای اثرگذار روی سیستم عصبی مرکزی مثل بعضی از داروهای خواب آور و آمفتامین ها
  • قرص های درمان اضطراب
  • داروهای ضد افسردگی
  • بعضی مسکن ها
  • بعضی از داروهای ضد سرطان
  • درمان پروستات
  • آنتی کولینژیک ها که در برخی مسدود شدن انتقال دهنده های عصبی را در پیش دارد.
  • داروهای هورمونی
  • داروی زخم معده سامیتیدین

علل روانی اختلال نعوظ

در برخی از مورد های نادر از دلایل اختلال در نعوظ که ED ” اولیه ” از طرف پزشکان نام گرفته است و در آن یک مرد هیچ وقت قادر به نعوظ نیست ، اگر ناهنجاری آناتومیک مطرحی دیده نشود ، مربوط به روان شناختی خواهد بود. اختلالات انزال علت اختلالات در نرسیدن به اوج یا انزال ، انزال زود رس و یا حتی بسیار دیر عموما عوامل روانی است.

توضیحاتی درباره انزال زود رس یا تاخیر در آن می توان داد از جمله :

• احساس گناه فرد
  • ترس وی از رابطه
  • ابتلا به افسردگی

داشتن اضطراب شدید که از علت های اختلال نعوظ ” ثانویه ” به حساب می آیند. گفتیم که یکی از علت های هر چند نادر این اختلال ، علت روانی است . بعضی از بیماری های سلامت روان که قابل درمان اند اثراتی بر بسیاری از افراد گذاشته است ، بعضی علل روانی دیگری هستند که مشکلات نعوظ موقت را بوجود می آورند که البته مشکل جدی ای به حساب نمی آیند. عوامل روانشناختی که باعث جلوگیری از نعوظ می شوند، بعضی وقت ها ممکن است با یک محل خاص ، زمان و یا فرد خاصی در ارتباط باشد. که می توانید با دکتر در میان گذارید تا به راحتی در جهت درمان شما را راهنمایی کنند.

از جمله علل روانی داریم:

• افسردگی که میل جنسی را کاهش می دهد و اختلال در نعوظ را در پیش دارد.
  • استرس ، ترس ، اضطراب یا خشم
  • استرس در پی مشکلات کاری ، مالی و یا مشکلات عاطفی می آید.
  • ارتباطات ضعیف با شریک جنسی
  • دیگر مشکلات رابطه مثل فشار از طرف شریک جنسی ( انتظارات بالای شریک)

بیماری پروستات و اختلال نعوظ

اختلال در نعوظ می تواند از درمان سرطان پروستات بوجود آید ، البته خود سرطان باعث این اختلال نمی شود.
عمل جراحی پروستات مثل پرتو درمانی حتی در شرایط عالی و تحت نظر بهترین دکتر و جراح ممکن است سبب اختلال نعوظ گردد.
دلیل آن آسیب رسیدن به اعصاب ضعیف و رگ های خونی است که باید برای نعوظ وجود داشته باشند . البته عده ای از مردان چند ماه پس از جراحی توانایی نعوظ را دوباره بدست می آورند.

آزمون و تشخیص اختلال نعوظ :

دکتر برای درمان اختلال نعوظ امکان دارد که حتی تا سه ماه یا بیشتر علائم این مشکل را مورد ارزیابی قرار دهد و سپس با در نظر گرفتن آنها، اختلال نعوظ را تشخیص بدهد و در مسیر درمان آن پیش برود.

مردانی که به اختلال نعوظ روانی مبتلا هستند ، عمدتا مواقعی که خوابند یا وقتی که صبح بیدار می شوند ، نعوظ طبیعی دارند؛ در مقابل کسانیکه دچار اختلال نعوظ با علت آلی هستند، این نوع نعوظ را ندارند. بهتر است درباره این مشکلات ، همیشه با دکتر اختلال در مورد نعوظ صحبت و از او مشورت بگیرید. چرا که اولین نشانه های بیماری آترواسکلروتیک- تنگی عروق می تواند بروز همان مشکلات باشد و حتی بیماری قلبی را نیز در پی دارد.

علت های اساسی و مختلفی برای این سری اختلالات وجود دارد که دکتر را مجاب می کند سوالات گوناگونی بپرسد و برای مطلع شدن از مشکلات قلبی ، دیابت و کمبود تستوسترون ، آزمایش خود تجویز نماید. حتی احتمال آن بالاست که انجام معاینه فیزیکی آلت تناسلی و اطرافش هم لازم باشد.

این سوالات به تشخیص راحت تر علت بروز اختلال کمک می کند که امکان دارد بررسی داروهای تجویزی و داروهای گیاهی، استفاده از الکل جراحی لگن یا تروما و سیگار کشیدن و مصرف دخانیات را شامل بشود. دیابت، فشار خون بالا ، آتروسکلروز و نشانه های عروقی ، هورمونب و عصبی در پرونده توسط دکتر مورد بررسی قرار می گیرد.

درمان اختلال نعوظ

درمان های دارویی:

اگر اختلال نعوظ دائمی باشد و بصورت موقع و مقطعی نباشد ، اولین راه درمان آن مصرف گروهی از داروها تحت عنوان -PDE (مهارکنندت های فسفودی استر) است. این مهار کننده ها ، توسط دکتر برای درمان اختلال نعوظ تجویز می شوند چرا که لازم است شرایط قبلی و داروهای دیگر مورد استفاده بیمار چک شود.

اثرات نامطلوب حاصل از استفاده این مهار کننده ها عبارت اند از : گر گرفتگی، مشکلات بینایی، از دست دادن شنوایی، سوء هاضمه و سردرد.

نوع دارویی دیگر که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد ، پروستاگلاندین E1 است که بطور موضعی به آلت تناسلی مرد تزریق می شود یا در مجرای باز خروجی مثانه استفاده می گردد. البته اکثریت مصرف قرص را ترجیح می دهند.

دستگاه های مکنده ( وکیوم) :

این دستگاه ها ، یک ابزار مکانیکی برای بوجود آوردن نعوظ در مردانی است که یا نمی خواهند یا نمی توانند از درمان دارویی بهره گیرند و یا حتی روی آنها جواب نمی دهد.

طرز کار این دستگاه به این صورت است که در اطراف آلت، خون مرتباً به داخل آلت پمپ می شود و باعث سفت ماندن آن می شود.
البته استفاده از این دستگاه ها نیز عوارضی دارد ، از جمله:

• عدم خود انگیختگی
  • کبودی آلت تناسلی مرد
  • آسیب بافتی
  • سردی نوک آلت

درمان با جراحی:

ایمپلنت

اگر مشکل با روش های قبلی برطرف نشد، گزینه آخر ایمپلنت آلت تناسلی است. پروتز هایی هستند که توسط دکتر در عمل جراحی در ایمپلنت های مکانیکی کار گذاشته می شوند تا هر موقع که لازم بود ، آلت تناسلی مرد را سفت نماید.
پیچیده ترین نوع ایمپلنت ها، نوع سه تکه آن است که بطور کامل در بدن پنهان میشود و هنگام رابطه یا وقتی که آلت تناسلی مرد شل است، ظاهر آن طبیعی می باشد.

خطرات عمل جراحی ایمپلنت از نظر پزشکان اورولوژی :

• عواقب نشأت گرفته از عفونت و فرسایش
  • نیاز به عمل جراحی مجدد در صورت بوجود آمدن هر گونه شکستن مکانیکی دستگاه
  • امکان کوتاه شدت آلت تناسلی
  • امکان کاهش اثر درمان پس از برداشتن دستگاه

جراحی عروق

دکتر برای درمان اختلال نعوظ برای اصلاح بعضی از رگ های خونی که موجب اختلال نعوظ شده اند ، از جراحی عروق استفاده می شود. یک جراحی دیگری برای موارد خیلی خاص این اختلال نیز به نام جراحی ترمیمی شریانی وجود دارد که انجمن اورولوژی آمریکا، آن را برای مردانی که سالم هستند اما جدیداً مبتلا به اختلالات نعوظ بدلیل مسدود شدن شریانی کانونی گشته اند و هم چنین هیچ گونه شواهد بیماری عروقی دیگری ندارند ، در نظر گرفته است.

نوع دیگر عمل های جراحی که از طرف متخصصان اورولوژی توصیه نمی شود ، جراحی برای محدود کردن جریان خروجی وریدی از آلت تناسلی( یعنی جلوی بازگشت خون از آلت تناسلی مرد) است ، که درست است روش خوبی برای این نوع اختلالات است اما از طرف انجمن اورولوژی تایید و توصیه نشده است.

مراجعه به دکتر ارولوژی

خطرات عمل جراحی ایمپلنت برای درمان اختلال نعوظ چیست؟

عواقب نشأت گرفته از عفونت و فرسایش
نیاز به عمل جراحی مجدد در صورت بوجود آمدن هر گونه شکستن مکانیکی دستگاه
امکان کوتاه شدت آلت تناسلی
امکان کاهش اثر درمان پس از برداشتن دستگاه

بیماری پروستات و اختلال نعوظ چه ارتباطی با هم دارند؟

عوارض استفاده از داروهای درمان اختلال نعوظ چیست؟

گر گرفتگی، مشکلات بینایی، از دست دادن شنوایی، سوء هاضمه و سردرد.

4.6/5 - (362 امتیاز)

جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
سید علی مرادی
3 ماه قبل

سلام
من ۲۶ سالمه مجردم مشکل عدم نعوذ دارم یعنی اصلا نعوذ ندارم پیش دکتر انالیز های متخلف گرفت گفت مشکل نداری چند تا قرص داد تمام اما مشکلم حل نشد.