به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
دوستی قبل از ازدواج

دوستی قبل از ازدواج

دوستی قبل از ازدواج خوب است یا بد؟

دوستی قبل از ازدواج می تواند میان هر جنسیتی بر قرار شود و منظور آن دوستی ای باشد که میان افراد در بازه زمانی پیش از ازدواج رخ می دهد اما در اینجا منظور از دوستی های قبل از ازدواج ، صرفا دوستی میان دختر و پسر به صورت خاص است. در اینجا قرار بر آن است که دوستی های قبل از ازدواج از جهات متفاوت بررسی گردد و افراد را در انتخاب خود ، آگاهانه راهنمایی نماید.

در بیشتر بخش های این مطلب منظور از دوستی پیش از ازدواج ، ارتباطی است که افراد به قصد ازدواج بر قرار می نمایند و قصدی جدی از این نوع دوستی در سر می پرورانند. (پیش نویس : جهت سهل خوانی ، روان نویسی و روان خوانی در این مقاله از لفظ دختر و پسر به جای خانم و آقا استفاده می شود ، امید است چشم پوشی نمایید.).جهت مشاوره میتوانید از مشاوره دوستی دختر و پسر مشورت بگیرید.

دوستی قبل از ازدواج

خوب است به یکی از متداول ترین دغدغه های جوانان اشاره کنیم..اینکه آیا می توان قبل از ازدواج برای مدتی با طرف مقابل دوست بود؟ آیا دوستی های قبل از ازدواج می تواند به نتیجه ای مطلوب دست یابد یا ممکن است سبب بروز اختلافات و درگیری های مختلف در آینده گردد؟

نیاز است که افراد جهت تصمیم بر برقراری ارتباط پیش از ازدواج نیز از مشاور روانشناس مشورت گیرند زیرا از آنجایی که افراد در این دوران اغلب احساسی تصمیم می گیرند بهتر است شخصی امین و مجرب و متخصص به ایشان کمک کند تا بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند.

جالب توجه است که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج نیز روانشناس متخصص هیچگونه دخالتی در تصمیم نهایی افراد نداشته و تنها به ایشان کمک می کند با توجه به شرایط و..مناسب ترین تصمیم گرفته شود.

دوستی قبل از ازدواج

مزایای دوستی پیش از ازدواج چیست؟

حقیقت امر این است که در هیچ امری نمی توان تنها یک جهت مسئله را مورد بررسی قرار داد و تنها از معایب و یا تنها از مزایای آن مسئله سخن گفت.

حال فرصت آن است که از مزایای دوستی پیش از ازدواج اندکی مطلب آورده شود.

  • آشنایی با خلق و خوی جنسیت متفاوت 

به دلیل تفاوت های ذاتی و طبیعی که در وجود جنسیت های متفاوت وجود دارد و مربوط به نوع خلقت آن هاست ، دوستی قبل از ازدواج می تواند کمک شایانی به شناخت تفاوت های جنس متفاوت نماید و با این گونه ارتباطات افراد توان برخورد صحیح ، درک متقابل ، سازش ، سازگاری و گذشت های به جا و… را به دست می آورند.

به عنوان مثال یکی از تفاوت های ذاتی خانم ها توان مدیریت هم‌زمان چند کار است اما آقایان توان چند هسته بودن را ندارند و به طور معمول تنها توان تمرکز به روی یک کار و یا حداکثر دو کار را دارا هستند و اگر خانمی این تفاوت ذاتی را نداند و درک نکند ممکن است در موقعیتی این مسئله را حمل بر بی توجهی فرد مقابل خود قرار دهد..

اما با دوستی های پیش از ازدواج می توان درک این تفاوت ها را پیدا کرد و توان پذیرش آن را در وجود ایجاد نمود. لازم به ذکر است که این تفاوت ها هیچ گونه برتری را در هیچ یک از جنسیت ها ایجاد نمی کنند و تنها تفاوت هستند و تفاوت و نه هیچ چیز دیگری.

  •  خود شناسی بیشتر در رابطه با جنس متفاوت

انسان ها در موقعیت های مختلف ، متفاوت عمل می کنند و خودِ متفاوتی دارند و این در رابطه با جنس متفاوت نیز مشهود است. افراد می توانند با داشتن ارتباط پیش از ازدواج متوجه خواسته های خود از جنس متفاوت شوند و با درک اولویت ها ، نیاز ها ، ملاک ها و … خود شخص مورد نظر خود را که این اولویت ها و نیاز ها را برای وی بر طرف می سازد و با ملاک های وی هم خوانی دارد  پیدا نمایند.

در این شرایط می توان پیش از ازدواج و رسمی شدن ارتباط ملاک های خود را دریافت و موقعیت های غیرقابل تحمل خود را شناسایی کرد و باید های رابطه را نیز برای خود و شخص مورد نظر مشخص نمود. این مسئله می تواند بروز بسیاری از طلاق ها و جدایی ها را کاهش داده و از بین ببرد.

  • درک این مسئله که فرد مورد نظر برای وی مناسب است یا خیر

در اکثر مواقع افراد هنگام ورود به رابطه قصد ازدواج و ادامه رابطه را دارند.حال ممکن است این قصد به مقصود خود رسد و یا در میانه راه از هم گسسته گردد و دو طرف رابطه را در میانه راه رها نماید.

اما دوستی های قبل از ازدواج از آن جهت توان کمک به افراد را دارد که می توان با دوستی ، شناخت کافی را از فرد مورد نظر پیدا کرد و در صورت مناسب بودن به ازدواج اقدام نمود و در صورت عدم تفاهم با احترام کامل فرد را از زندگی حذف کرده و هیچ ضرر جبران ناپذیری برای دو نفر به وقوع نپیوندد ؛ این خود به تنهایی می تواند درصد طلاق را به شدت کاهش دهد..

چرا که میزان شناخت افراد از شخص مقابل در مدت دوستی بسیار بیش تر از شناختی است که افراد در دو یا چند جلسه آشنایی و بدون رابطه پیش از ازدواج به آن دست پیدا می کنند.

  • انتخاب با چشمی باز و با عقل و منطق

به دلیل آنکه افراد در رابطه دوستی فرصت بیشتری برای شناخت افراد در دست دارند می توانند از منطق بیشتری در تصمیم گیری استفاده نمایند و عوامل خارجی و عاطفی کمتری را دخیل بر تصمیم خود نمایند. در ارتباط با دوستی پیش از ازدواج می توان گفت که افراد در آن با رفت و آمد های موجود می توانند بی جبهه بدی ها و نیکی های یکدیگر را درک نمایند و با چشمی باز و با آگاهی ، فرد را برای ادامه زندگی خود انتخاب نمایند.

بدیهی است که اگر تجربه دو طرف پایین باشد بهتر است زیر نظر افرادی با تجربه تر نظیر والدین و مشاور ، رابطه را ادامه دهند.

حال که به صورت اجمالی در مورد مزایای دوستی پیش از ازدواج نکاتی ذکر شد ، بهتر است که کمی هم درباره مضرات و یا به عبارتی معایب آن صحبت شود تا یک مقاله همه‌جانبه در دسترس قرار گیرد و افراد بتوانند با در نظر گرفتن تمام نکات یک انتخاب خوب و عاقلانه ، حساب شده و آگاهانه انجام دهند.

دوستی قبل از ازدواج

معایب دوستی پیش از ازدواج چیست؟

چطور می توان دریافت که دوستی پیش از ازدواج برای ما معایبی به همراه دارد یا خیر؟ بدی های دوستی های قبل از ازدواج چیست؟ در ادامه نیز به برخی معایب دوستی قبل از ازدواج اشاره می کنیم که نیاز است از آن ها مطلع بود.

  • تفاوت افراد پیش از ازدواج و پس از آن

اگر ارتباطی در نظر گرفته شود که در خود مقصود ازدواج را در پی دارد ، می توان در ارتباط با معایب آن از تفاوت های افراد پیش و پس از ازدواج نام برد.

افراد تا به هنگامی که در رابطه دوستی هستند و در مدت زمانی کوتاه ، توان حفظ ظاهر و نقاب بی عیب و نقص بودن را دارا هستند اما پس از ازدواج همه چیز به این شکل ادامه پیدا نمی کند و به قول معروف ، کارِ فرد از کار گذشته است و دیگر نیازی به حفظ ظاهر نمی باشد.

حال پس از ازدواج فرد روی جدید و حقیقی خود را به نمایش می گذارد و به دلیل عدم مشابهت پیش و پس از ازدواج و عدم شباهت فرد با رویاهای فرد مقابل ، این تفاوتِ مشهود گاه به طلاق و گاهی به طلاق عاطفی و نیاز به مشاوره طلاق عاطفی منجر می شود و در روحیه و زندگی فرد تاثیر بسزایی دارد.

  • ناتوانی در انتخابی منطقی

افراد اگر عاطفه را در تصمیمات خود دخیل نمایند گاه نمی توانند بدی ها و مشکلات طرف مقابل خود را درک کنند و این مسئله باعث می شود با نادیده گرفتن نقاط منفی وجودی شخص مقابل ، فرد را برای ادامه زندگی انتخاب نمایند و پس از ازدواج که چشم فرد به اصطلاح باز می گردد و منطق جای خود را به عاطفه می دهد ممکن است افراد توان تاب آوردن و تحمل نقاط منفی شخص مقابل را نداشته باشند و همین مسئله منجر به مشکلات جدی و در انتها جدایی و طلاق افراد گردد.

  • شک و تردید

یکی از احتمالاتی که وجود دارد این است که ممکن است زوجین پس از ازدواج نیز به یکدیگر شک داشته باشند فرضا از آنجایی که زن در دوران دوستی با دروغ به والدین و یا پنهان کاری با وی به مشکل خورده و به او شک داشته باشد و بالعکس بنابراین نیاز است که با دقت توجه بیشتری به این مسئله توجه داشت.

  • عدم تفاهم و از بین رفتن رابطه و عواقب آن

در برخی موارد درست است که دو طرف به قصد ازدواج رابطه ای را شروع می نمایند اما ممکن است در میانه راه و به مقصد نرسیده افراد یک دیگر را رها کرده و به تنهایی به زندگی خود ادامه دهند. حال این عدم شباهت هدفِ رابطه و واقعیت می تواند مشکلات فراوانی را برای هر دو طرف ازدواج رقم زند که در اینجا به برخی از این مشکلات اشاره ای خواهد شد.

  1. مشکلات عاطفی و افسردگی به دلیل از بین رفتن رابطه ای که به قصد بی نهایت آغاز شده اما اینک پایان یافته است.
  2. ناتوانی در ادامه دادن بخش هایی از زندگی که نیازمند انگیزه است و فرد حالا به دلیل نرسیدن به هدف خود در رابطه دیگر انگیزه ای برای مستمر تلاش کردن برای رسیدن به دیگر اهداف خود را نیز ندارد.
  3. ناتوانی در برقراری دوباره ارتباط با جنس متفاوت و عدم اعتماد به افرادی که در جنس متفاوت فرد حضور دارند به دلیل ناکامی به وجود آمده در رابطه و یا رابطه های قبلی
  4. عذاب وجدان پس از ازدواج با شخص ثالث و متفاوت با کسی که با وی در رابطه بوده اند.
  5. مقایسه همسر آینده با فردی که در رابطه قبلی با وی در ارتباط بوده است.
  6. تنوع طلبی به دلیل متفاوت بودن افراد در رابطه
  7. و….

لازم به ذکر است که موارد ذکر شده بسیار به شخصِ رابطه بستگی دارد و فرد می تواند در سالم ترین حالت ممکن رابطه ای را رها کرده ، در گذشته خود جای نهد و آینده خود را متاثر موارد پیش آمده نگرداند. همان طور که ذکر شد این مسئله وابسته به آگاهی است و فرد می تواند با دریافت مشاوره از مشاورین متخصص این آگاهی را به دست آورده و در خود ایجاد نماید ، روان آرام و مشاورانِ آن ، افراد را در این حوزه یاری می نماید.

امید است که این مطالب آنچه مورد نیاز شما در موضوع مربوطه بوده است را در اختیارتان قرار داده و مفید واقع باشد ، برقرار و روان آرام باشید.

بهره گیری از جلسات مشاوره ازدواج روان آرام

مراجعه به دکتر روانشناس بسیار می تواند به افراد کمک کند که بهترین تصمیم را در خصوص دوستی یا عدم دوستی با شخص مورد نظر خود قبل از ازدواج اتخاذ نمایند زیرا روانشناس بی طرفانه با در نظر گرفتن تمامی شرایط و موقعیت های متعدد زندگی افراد به آن ها با ارائه راهنمایی های تخصصی نیز کمک می کند.

افراد می توانند جهت بهره مندی از این جلسات با شماره درج شده تماس حاصل نمایند.

از محاسن دوستی قبل از ازدواج می توان به چه مواردی اشاره کرد ؟

به صورت اجمالی :
_ آشنایی با خصوصیات و خلق و خوی جنس مخالف
_خود شناسی بیشتر در رابطه با جنس متفاوت
_درک این مسئله که فرد مورد نظر برای وی مناسب است یا خیر
_انتخاب عاقلانه و با چشمی باز

از معایب پیش از ازدواج می توان به چه مواردی اشاره نمود ؟

_بی اعتمادی افراد به یک دیگر
_گرفتار شدن به مقایسه افراد با یک دیگر
_دچار مشکلات عاطفی شدن

در چه صورتی می توان دوستی پیش از ازدواج را سالم نگه داشت ؟

افراد می توانند با داشتن چهارچوب ها و ارزش های اخلاقی مشخص و با در میان گذاشتن با افراد با تجربه نظیر والدین و مشاور های متخصصِ روابط ، رابطه خود را سالم و سلامت نگه دارند .

4.6/5 - (383 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

2 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
ستاره
2 سال قبل

سلام من نزدیک یک سال و نیم با اقا پسری اشنا شدم و هردو همدیگه دوست داریم و سعی کردیم هیچوقت بهم دروغ نگیم رابطه ما کلا مجازی بود و طی این مدت با هم خیلی خوب و خوش بودیم تا جایی که میشد هرنیازی داشتیم برای هم فراهم کردیم قرار ازدواج کنیم ولی من بشدت متنفرم ک شریک زندگیم فیلم های مستحجن ببینه میگه خودش هم نمیخواد و حالت پشیمانی دارد ولی بازم تقریبا شب در میان میبینه و این موضوع منو خیلی خیلی اذیت میکنه یک نوع خیانت و فقط سر این موضوع بحث داریم من چه کنم با این شرایط ممنون میشم راهنماییم کنید

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  ستاره

سلام دوست عزیز بهتره حتما با مشاور جنسی یا سکستراپیست صحبت کنید اگر مایل باشید میتوانید با مشاورین کلینیک روان آرام وقت بگیرید.

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره