به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان شکست عشقی

درمان شکست عشقی

درمان شکست عشقی

یکی از مواردی که افراد بسیاری را به خود مشغول کرده است پدیده شکست عشقی می باشد. در این مطلب می خواهیم به مسئله درمان شکست عشقی اشاره کنیم و راه های درمان شکست عشقی را ارائه دهیم. برای این منظور ابتدا در مورد پدیده شکست عشقی توضیحاتی می دهیم و سپس راه های درمان شکست عشقی را بررسی می کنیم.

شکست عشقی چیست ؟

وقتی دو نفر علاقه شدید قلبی نسبت به یکدیگر دارند (در اصطلاح عاشق هم هستند) و اتفاقات و حوادث روزگار مانع وصال آن ها به یکدیگر می شود ، در اصطلاح می گوییم شکست عشقی رخ داده است. شکست عشقی می تواند یک طرفه و دو طرفه باشد. در شکست عشقی یک طرفه یک نفر از طرفین رابطه به دیگر علاقه داشته باشد اما طرف دیگر هیچ علاقه به او نداشته باشد و تمایلی برای وصال نداشته باشد. در شکست عشقی دو طرفه طرفین رابطه به یکدیگر علاقه شدید دارند و هر دوی آن ها تمایل به وصال دارند اما عامل یا عوامل خارجی نظیر خانواده مانع وصال آن ها به یکدیگر می شود.

اکنون که شکست عشقی و انواع آن را بررسی کردیم کمی در مورد مشکلات و معضلاتی که شکست عشقی می تواند به وجود بیاورد و راه درمان شکست عشقی بحث می کنیم. بدین منظور توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنم.

 

درمان شکست عشقی

شکست عشقی چه مشکلاتی به وجود می آورد ؟

فردی که دچار شکست عشقی شده است با فردی که آسیب جسمی دیده است تفاوت دارد. فردی که دچار آسیب جسمانی شده است به کمک یک پزشک متخصص و مصرف داروهای تجویز شده می تواند به بهبودی دست یابد و در بعضی موارد حتی نیاز به پزشک هم نیست و سیستم دفاعی بدن خود به ترمیم بافت های آسیب دیده می پردازد. در شکست عشقی روح انسان آسیب می بیند. ممکن است بعضی از افراد به دلیل لمس نکردن پدیده ای به نام روح درکی از آسیب روحی نداشته باشند و یا حتی به وجود چنین آسیب هایی اعتقاد نداشته باشند. اما باور درست این است که آسیب روحی نیز همچون آسیب جسمی وجود دارد و نیاز به درمان دارد و چه بسا آسیب روحی بسیار دردناک‌تر از آسیب جسمی باشد.

حال که توضیحاتی در مورد آسیب روحی دادیم ، می توان گفت یکی از مشکلات شکست عشقی آسیب روحی فرد می باشد.

یکی دیگر از مشکلات شکست عشقی در معرض خطر قرار گرفتن جایگاه اجتماعی فرد شکست خورده می باشد. به این صورت که دیگر نمی تواند نقش خود در جایگاه خواهر یا برادر بودن ، پسر یا دختر بودن و حتی مسئولیت های محوله به وی را به درستی ایفا کند.

معضل دیگر این مسئله می تواند از دست رفتن تعادل فکری و عقلانی شخص شکست خورده باشد. به گونه ای که شخص شکست خورده دست به خودکشی بزند و یا برای دیگران ایجاد مزاحمت کند و آرامش خاطر آن ها را برهم بزند.

همان طور که مشاهده کردید شکست عشقی یک مسئله مهم می باشد که نیاز به بحث و بررسی و ارائه راهکار های درست و منطقی برای کنترل و درمان آن دارد. بدین منظور به سراغ یک سری راه حل برای درمان شکست عشقی می رویم تا بلکه به کمک آن بتوانیم این آسیب روحی را مهار کنیم. توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنم.

راه های درمان شکست عشقی چیست ؟

1. به خود زمان بدهید تا بتوانید با آن کنار بیایید :

شکست عشقی مسئله ای نیست که به سادگی با آن کنار آمد پس اگر دیدید که نمی توانید با آن کنار بیایید پیش خود فکر نکنید که دنیا به آخر رسیده است. سعی کنید به زندگی روزمره خود بپردازید و این مسئله را به زمان بسپارید. زمان می تواند حلال مشکل شما باشد. پس یکی از راه های درمان شکست عشقی می تواند صبر کردن و مشغول کردن خود به مسائل روزمره باشد.

2. به تفریح بپردازید و سعی کنید حواستان را نسبت به این موضوع پرت کنید :

با دوستان و یا خانواده خود به مسافرت و گردش بروید و فکرتان را به تفریح کردن مشغول کنید. سعی کنید به تفریحات مورد علاقه خود مشغول شوید تا حواستان کمتر به سمت شکست عشقی شما کشیده شود. بنابراین مشغول کردن خود به تفریح مورد علاقه می تواند یکی از راه های درمان شکست عشقی محسوب شود.

3. سعی کنید از فضای مجازی مدتی دوری کنید :

بعضی وقتا برای همه ما پیش امده که وقتی در شبکه های اجتماعی سرگرم دیدن عکس و فیلم دوستان خود هستیم ناگهان اتفاقی عکس یا پست یا صفحه کسی که قبلا با او رابطه داشتیم را ببینیم و همین باعث ناراحتی و اندوه و تاسف شود.

پیشنهاد روانشناس های برجسته دنیا این است که هنگامی که شکست عشقی میخوریم برای مدتی هم که شده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دوری کنیم تا وقتی که بتوانید با این اندوه بزرک کنار بیایید، به دوستی با دوستان مشترکتان پایان دهید چون ممکن است عکس یا ویدیوئی در مورد مخاطب تان به اشتراک بگزارند و ناراحتی شمارا تشدید کند پس نتیجه میگیریم اگر میخاهیم رابطه گزشته مان را فراموش کنیم باید تمامی راه های ارتباطی در شبکه های اجتماعی و شماره تماس و راه های دیگری که وجود دارند را حذف کنید.

4. چیزهایی که شمارا به یاد رابطه گزشته تان می اندازد را از میان بردارید :

یکی دیگر از راه های که میتوان به سرعت کسی را فراموش کرد اینست که تمامی کادو ها ، عکس ها، ویدیو ها و تمام یادگاری های که مربوط به ان شخص است را از بین ببرید و دور بریزید. واقعیت را بپذیرید و سعی کنید هیچ وقت به نقد اتفاق های گزشته نپردازید و مدام بخود نگویید که باید فلان کارا میکردم یا فلان حرف را میزدم و دست از تجزیه و تحلیل کردن بردارید.

5. فعال باشید : 

تنها راهی که میتوانید ذهن خودرا از فکرکردن به گزشته خلاص کنید اینست که فعالیت های روزانه و مداوم داشته باشید.

به پیاده‌روی بروید ، صبح ها زود از خواب بیدار شوید و  ساعتهایی را به دویدن بپردازید به باشگاه های ورزشی بروید و سعی کنید خودتان را از لحاظ بدنی و فیزیکی ارتقاء دهید و نگزارید سستی و تنبلی به شما قلبه کند. پس فعالیت های روزانه تان را بیشتر کنید و ورزش کردن را ترک نکنید

درمان شکست عشقی

6. سعی کنید در جمع باشید و کمتر به خلوت و گوشه گیری روی بیاورید :

تنهایی انسان را به سمت فکر و خیال می برد و از آن جایی که شما دچار شکست عشقی شده اید ممکن است حواس شما را به این سمت سوق دهد. بنابراین سعی کنید در جمع باشید و دائما به بحث و گفت و گو پیرامون موضوعات مختلف بپردازید تا حواس شما کمتر به این مسئله کشیده شود. بنابراین بودن در جمع و شرکت در گفت و گو و بحث آن ها می تواند حواس شما را نسبت به مسئله شکست عشقی پرت کند و یک راه حل خوب برای درمان شکست عشقی به حساب بیاید.

7. گذشت زمان چقدر در درمان شکست عشقی تاثیر دارد؟

جواب این سوال هم میتواند مثبت باشد هم میتواند منفی باشد. نتایج تحقیق ها نشان داده که بعضی افراد با گزشت حدود 6 یا 7 ماه به بعد فرد میتواند مسئله را بپزیرد و نیز به زندگی عادی خود برگردد این افراد به راحی میتوانند بدون انکه افرده شوند ز این اندوه رهایی یابند.

دسته دیگری از افراد نیز هستند که با گزشت زمان دچار حال بدی میشوند ینی هر چه زمان میگزرد بیشتر غرق در فکر و خیال و خاطره های خود میشوند و  باعث افسرده شدن فرد میشود و نیز افسردگی را هم به شکست عشقی خود اضافه میکند. باید شکست عشقی را جدی بگیرید و بلافاصله به بک روانشناس مراجعه کنید ومشکل خود را با او در میان بگزارید تا به حال روحی خود سامان دهید.

8. از قدرت بخشش استفاده کنید

رابطه های احساسی و عاطفی معمولا با دروغ و خیانت تمام میشوند که همین نفرت و خشم را به همراه دارد برای اینکه دچار اسیب های جبران ناپزیری نشوید باید با یک سری از  خصلت ها اشنا شوید.

شما باید قدرت بخشیدن را داشته باشید و از ان در بهبود بخشیدن به حال روحی خود استفاده کنید. باید سعی کنید شریک زندگی گزشته تان را ببخشید شاید بگویید این غیر ممکن است اما زمانی به ارامش میرسید که بتواند شریک عاطفی تان را ببخشید این تنها راهی است که میتوانید به ارامش حقیقی برسید

درمان شکست عشقی

در بالا به چند مورد راهکار برای درمان پدیده شکست عشقی اشاره کردیم. حال این سوال پیش می آید که آیا عمل کردن به راهکارهای بالا می تواند باعث درمان شکست عشقی شود یا خیر ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت همان طور که آسیب های جسمی برای بهبود نیاز به نظر پزشک و متخصص خود را داراست ، آسیب های روحی نیز راهنمایی ها و توصیه های متخصص خود را می طلبد تا درمان به درستی صورت پذیرد. پس می توان گفت برای گرفتن یک نتیجه مطلوب و مطمئن در درمان شکست عشقی لازم است تا در مورد آن با یک روانشناس متخصص و باتجربه مشورت کنیم و از توصیه های او استفاده کنیم.

بدین منظور در زیر به شما یک کلینیک روان شناسی را معرفی خواهیم کرد که به کمک مشاوران و متخصصان باتجربه آماده همکاری با شما می باشد.

کلینیک روان شناسی روان آرام با بهره‌گیری از بهترین مشاوران آماده ارائه انواع مشاوره به شما عزیزان می باشد. شما می توانید مسائل و مشکلات خود را در این کلینیک با مشاوران ما در میان بگذارید و از توصیه ها و راهنمایی های آن ها در جهت کاهش و یا رفع مشکلات خود استفاده کنید.

 

 

 

4.6/5 - (443 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

14 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
علی احمدی
1 سال قبل

سلام من یک نفر خیلی دوست داشتم با او خیلی زیاد بودم فعلا از هم جدا شودیم نمی توانم فراموشم کنم چه کار باید بکنم تا فراموش شود

Last edited 1 سال قبل by علی احمدی
رضا
2 سال قبل

نکته قابل تامل اینه که در ابتدا حتما بصورت منطقی و احساسی توامان به این فکر کنید که این اختلافات که باعث جدایی شده چقدر عمیق و جدیه در خیلی از مواقع یه سو تفاهم یا انتقال بد مفاهیم یا عدم مهارت در رابطه بدلیل عدم شناخت جنسیتی و… باعث برداشت منفی یکی از طرفین میشه قبل اینکه تمام راه های ارتباطی رو ببندید و تلاش کنید تا برای فراموشی اقدام کنید حتما و حتما تز این موضوع اطمینان حاصل کنید و اگه در حال حاضر هم متوجه اشتباهتون شدید حتی اگر وارد رابطه واکنشی هم شده اید سریعا بدون عذر و بهونه از رابطه ناسالمی که توش رفتید بیرون بیاین دقیقا این رابطه مثل باتلاقه که کم کم شما رو غرق میکنه اگه از همه لحاظ مطمن شدید که این جدایی عجولانه بوده و بدلیل برداشت منفی ایجاد شده حتما بدون غرور و لجبازی حضورا باهم صحبت کنید و فرصت جبران بهم بدید در خیلی از مواقع حتی اگه طلاق توافقی هم صورت گرفته باشه و طرفین هیچ احساسی بهم هم نداشته باشن یعنی نه تنها عشق بلکه هیچ احساس مثبتی نسبت بهم نداشته باشن هم مدتی حدود 6 ماه تا یکسال زمان میبره که مراحل سوگ طی بشه تازه این جدایی شکست عشقی محسوب نمیشه حالا شما تصور کنید فشار روحی پارتنرهای عاشق مخصوصا بخاطر سو برداشت چقدر میتونه لطمه و صدمه و حسرت ایجاد کنه بخاطر همین موضوعه که تا زمانی که کاملا با خودتون از همه لحاظ کنار نیومدید و به تعادل احساسی و منطقی و مستدل نرسیده اید تحت هیچ عنوان وارد هیچ رابطه ای نشید چون باعث میشه خیلی سریع به بن بست برسید با وابستگی مبارزه کنید نذارید فرصتی که جهت شناخت در اختیارتون هست رو بجای وقت گذاشتن برای شناخت طرف مقابل به فکر ایجاد علقه و رابطه عمیق و وابستگی بشه چون وابستگی باعث میشه احساسات و هیجاناتتون بر منطقتون چیره بشه و نتونید تصمیم واقع بینانه بگیرید و در کل تا زمانی که قلبا عاشق طرفتون نیستید تو یه عشق یه طرفه نمونید تو معذوریت قرار نگیرید یا از نظر مذهبی و اعتقادی هم کفو و برابر نیستید سریعا از رابطه خارج بشید چرا که شما تو یه رابطه هدفتون زندگی کردن باهم تا آخر عمرتونه یجودی هویتتون یکی میشه این مسایل رو حتما جدی بگیرید بخاطر تنهایی وارد یه رابطه بد و ناسالم و سمی نشید در اینصورت بیشتر و بیشتر احساس تنهایی و متعاقب اون احساس بی ارزشی و پوچی و نا امیدی از زندگی و آینده و سرخوردگی میشید بخاطر خلا عاطفی یا جنسی هم وارد رابطه نشید بطور کل به حرف دلتون گوش بدید و بخاطر خودتون وارد رابطه بشید نه بخاطر توصیه خانواده یا دوستان قطعا خودتون باید به ندای درونیتون پاسخ بدید با افراد دارای صلاحیت مشورت کنید ولی در نهایت شما هستید که میخوان برای یه عمر با شرک عاطفیتون زندگی کنید مخصوصا قابل توجه افرادی که قبلا تجربه رابطه ناموفق رو داشتن البته با چاشنی منطق به مسایل مادی هم تا حدودی توجه کنید حتما قبل از ورود به رابطه و ازدواج نظر تعدادی از روانشناسان حوزه تخصصی ازدواج و رابطه جویا بشید ممنون از شما

فاطمه
3 سال قبل

سلام من ی مدت حدود ۶ ماه با ی ادمی تو رابطه بودم که از اول خودشم نمیدونست میتونه دوسم داشته باشه یا نه یکم که گذشت باور کردم که حسی داره بهم و همه چی خوب بود تا اینکه رفت چون گفت نمیتونه دوسم داشته باشه و موندنش زوریه من الان هروقت یاد حرفا و خاطراتمون میوفتم دیوونه میشم واقعا دلم میخاد خودمم تموم بشم و فقط دارم خودمو اینجوری اروم میکنم که ممکنه برگرده.

fereshte
4 سال قبل

من رابطه گزشتمو فراموش کردم ولی ی وقتا یهو یه چیزی یا یه خاطره یادم میوفته دیونم میکنه راهنماییم کنین چیکارکنم ی وقتا فک میکنم هنوزم دوسش دارم

مدیر سایت
4 سال قبل
پاسخ به  fereshte

اینکه شما گاهی اوقات بعضی خاطرات یادتون میاد طبیعی هست . اما اینکه هنوز دو دل هستید خیلی خوب نیست. بهتون پیشنهاد می کنیم دلایل قطع رابطه رو واقع بینانه بررسی کنید و به نتیجه گیری قطعی برسید، در این صورت اگر خاطرات را یاد اوری کنید مطمئن هستید که کار درستی انجام داده اید. در صورتی که نتوانستید به خوبی کنار بیاید می توانید به روانشناس مراجعه کنید.

محمدرضا
4 سال قبل

سلام
من وعشقم با هم نسبت فامیلی داشتیم و الان که ازهم جدا شدیم یه وقتا که مهمونی فامیلی جشن یا مراسم هست میبینمش و کل خاطره هام زنده میشه دوباره بنظرتون باید با فامیل هم قطع رابطه کرد ایا

مدیر سایت
4 سال قبل
پاسخ به  محمدرضا

به نظر می شه شما هنوز این رابطه رو فراموش نکردید. اولین پیشنهاد من به شما اینه که نسب به موضوع منطقی برخورد کنید .دلایل قطع رابطه رو بررسی کنید و به یک نتیجه قانع کننده برسید. در آخر اگر نتونستید باز هم با مسئله کنار بیاید به مشاور مراجعه کنید.

علی
4 سال قبل

سلام چند وقتیه که عشقم تنهام گزاشته و الان مدتیه ازش خبر ندارم حوصله باشگاه رفتن و اینجور کارارو هم اصلا ندارم چجوری به خودم امید بدم و دوباره بتونم شروع کنم

مدیر سایت
4 سال قبل
پاسخ به  علی

خبر خوب اینه که وقتی شما این پیام رو میدید به نظر میرسه دوست دارید که زندگی تون رو دوباره به حالت عادی برگردونید. اینکه ناراحت باشید طبیعیه اما اگر این ناراحتی طولانی مدت بشه غیر طبیعی هست. پس بهتره در اولین فرصت تکلیف خودتون رو با رابطه ای که داشتید یکسره کنید. بعد از اون می تونید آروم آروم زندگی عادی تون رو شروع کنید. در صورتی که در این مسیر احساس ناتوانی کردید می تونید با یک مشاور مشورت کنید .

مهرناز
4 سال قبل

مطالب مفصل و مفید مرسی از سایت خوبتون

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره