به راحتی وقت مشاوره بگیرید

همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به حرف زدن و مشاوره گرفتن از فردی که بتواند ما را درک کند داریم.

درمان افسردگی با نوروفیدبک

نوروفیدبک یا بازگشت عصبی چیست ؟

فعالیت در مغز شما هر کاری را که احساس می کنید و انجام می دهید ، تعیین می کند . در حالی که اکثر افراد عملکرد طبیعی مغز دارند ، اما برخی عدم تعادل مغز یا احساسات مزمن دارند که بر زندگی روزمره آن ها تأثیر می گذارد . این جایی است که نوروفیدبک می تواند به شما کمک کند . درمان افسردگی با نوروفیدبک ، بدین صورت است که نوروفیدبک راهی برای آموزش فعالیت مغز در ارتباط با افسردگی است .

نوروفیدبک چگونه کار می کند ؟

امواج مغزی پالس های الکتریکی هستند که سلول های مغزی شما با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند . امواج مغزی چیزهای زیادی در مورد نحوه احساس و عملکرد شما تعریف می کنند . عادات ، افکار ، سطح استرس ، خلق و خوی اساسی و عملکرد کلی مغز .

برای درمان افسردگی با نوروفیدبک ، با استفاده از سنسورهای موجود در پوست سر ، می توان این فعالیت را اندازه گیری و نظارت کرد . با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل مغز (نقشه مغزی QEEG) ، می توان مشخص کرد که کدام فعالیت خاص ، منجر به علائم شما می شود .

در طی یک جلسه نوروفیدبک ، آنچه را که مغز شما واقعاً انجام می دهد ، با آنچه دوست دارد انجام دهد ، مقایسه می شود . هنگامی که مغز شما به وضعیت راحت تری نزدیک شده است ، از یک پاسخ مثبت روی صفحه رایانه پاداش می گیرید . معمولاً این ” بازخورد عصبی” به صورت یک بازی ویدیویی ، موسیقی یا فیلم است . صدا و تصویر بلافاصله به شما می گویند که چه زمان هایی مغز شما به مکانی کارآمد تر نزدیک شده است .

نوروفیدبک به شما در آموزش مغز کمک می کند تا به یک حالت آرام تر ، متمرکزتر و کارآمدتر برسد . با جلسات آموزش تکراری ، یاد می گیرید که چگونه مغز خود را به سمت الگوهای مطلوب و کنترل شده تر هدایت کنید ، و با تمرین اختصاصی ، متوجه پیشرفت در سلامت روانی خود خواهید شد . نوروفیدبک غیر تهاجمی است و شامل مواد شیمیایی یا داروهایی در بدن شما نیست . مانند همه درمان ها ، نوروفیدبک برای همه مناسب نیست . تشخیص درمان افسردگی با نوروفیدبک ، باید توسط روانپزشک شما انجام شود .

درمان اضطراب با نوروفیدبک

اختلال افسردگی چیست ؟

غم و اندوه بخشی طبیعی از تجربه انسان است . ممکن است افراد در هنگام از دست دادن یک دوست یا در مواجهه با یک چالش زندگی ، مانند طلاق یا بیماری جدی ، احساس ناراحتی یا افسردگی کنند . با این حال ، این احساسات معمولاً کوتاه مدت هستند . هنگامی که شخصی مدت طولانی ، احساس غم و اندوه را تجربه می کند ، ممکن است دچار اختلال افسردگی شود .

اختلال افسردگی ، یک وضعیت پزشکی قابل توجه است که می تواند بسیاری از ابعاد زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد . این بر خلق و خو و همچنین عملکردهای مختلف جسمی مانند اشتها و خواب تأثیر می گذارد . افراد مبتلا به اختلال افسردگی که نیاز به درمان افسردگی با نوروفیدبک دارند ، اغلب به فعالیت هایی که قبلاً از آن ها لذت می برد ، علاقه خود را از دست می دهند و در انجام فعالیت های روزمره مشکل دارند . بعضی اوقات ممکن است احساس کنند که زندگی ارزش زندگی کردن را ندارد .

علائم اختلال افسردگی چیست ؟

پزشک یا متخصص بهداشت روان شما می توانند براساس علائم ، احساسات و الگوهای رفتاری شما تشخیص  نیاز به درمان افسردگی با نوروفیدبک دهد .

• تقریباً هر روز غمگین یا تحریک پذیر هستید .
  • شما به بیشتر فعالیت هایی که روزگاری از آن ها لذت برده اید ، کمتر علاقه مند هستید .
  • شما به طور ناگهانی وزن خود را از دست می دهید یا چاق می شوید و تغییر اشتهایی ایجاد می شود .
  • شما در خوابیدن مشکل دارید یا می خواهید بیشتر از حد معمول بخوابید .
  • شما احساس بی قراری می کنید .
  • احساس خستگی غیرمعمول و کمبود انرژی می کنید .
  • شما احساس بی ارزشی یا گناه می کنید ، اغلب در مورد چیزهایی که به طور معمول باعث می شوند چنین احساسی نکنید .
  • شما در تمرکز ، فکر کردن یا تصمیم گیری مشکل دارید .
  • شما فکر می کنید به خودتان آسیب بزنید یا خودکشی کنید .
بهترین روانشناسان تهران
بخوانید

عوامل موثر در اختلال افسردگی :

• مصرف الکل یا مواد مخدر
  • برخی شرایط پزشکی مانند سرطان یا کم کاری تیروئید
  • انواع خاصی از داروها ، از جمله استروئیدها

در حالی که طیف وسیعی از مداخلات با اختلال افسردگی مورد مطالعه قرار گرفته است ، محققان به تازگی شروع به بررسی درمان افسردگی با نوروفیدبک (NFT) برای این اختلال کرده اند. در واقع ، یافته ها نشان می دهد که NFT می تواند علائم مرتبط با افسردگی در MDD را کاهش دهد . درمان با نوروفیدبک ، شامل ارائه بازخورد به افراد در مورد الگوهای فعال سازی عصبی در زمان واقعی است تا آن ها بتوانند فرآیندهای خاص مغز را کنترل کنند .

این الگوهای به طور معمول توسط روابط قبلاً مشخص شده بین فرآیندهای عصبی و علائم افسردگی ، تأثیرپذیری و یا رفتار آگاه می شوند . ویژگی آناتومیکی و عملکردی درمان افسردگی با نوروفیدبک ، ممکن است منجر به عوارض جانبی کمتری نسبت به موارد مداخلات دارویی برای افسردگی شود . NFT نسبت به سایر روش های دستکاری مغز مانند تحریک عمیق مغز ، کمتر تهاجمی است . در نتیجه ، درمان با نوروفیدبک ، ممکن است به عنوان یک درمان آگاهی از علوم عصبی برای درمان افسردگی ، روش بهتری باشد .

درمان افسردگی با نوروفیدبک

علاوه بر کاربردهای بالینی NFT ، که بر کاهش علائم افسردگی با تعدیل فعالیت در مناطق خاص مغز متمرکز است ، می توان از درمان افسردگی با نوروفیدبک برای آزمایش فرضیه های مکانیکی مربوط به این اختلال استفاده کرد . محققانی که از تصویربرداری عصبی عملکردی در اختلالات روانپزشکی استفاده می کنند ، معمولاً ارتباط عصبی اختلالات را ارزیابی می کنند .

با این حال ، این رویکرد در مورد روابط بین فرآیندهای عصبی ، علائم ، تأثیرپذیری و رفتار به ما می گوید . در مقابل ، از آنجا که درمان افسردگی با نوروفیدبک ، شامل دستکاری فعال سازی عصبی است ، به محققان این امکان را می دهد تا عواقب فعالیت عصبی را ارزیابی کنند ، و اطلاعات مهم مربوط به روابط عملکردی را بین فعالیت موضعی مغز و خصوصیات خاص این اختلال مورد بررسی قرار دهند .

دکتر روانکاو در ونک
بخوانید

درمان افسردگی با نوروفیدبک چگونه به شما کمک می کند ؟

نوروفیدبک می تواند عملکرد مغز شما را ارزیابی کند ، که متفاوت از MRI ​​یا سی تی اسکن است که به ساختار نگاه می کنند . ارزیابی های مختلفی در درمان با نوروفیدبک وجود دارد :

– نقشه هایی که می توانند مکان خاص ، توپی عصبی و فرکانس الکتریکی که به درستی کار نمی کنند را پیدا کنند.

– نوروفیدبک با ارائه بازخورد به مغز کار می کند تا بتواند خود را از طریق نوروپلاستیسیت بهبود یابد.  این کار از طریق صدا ، چراغ ها ، بازی های رایانه ای و … انجام می شود.  نوروفیدبک شبیه مربی صوتی است که به شما گوش می دهد و آن را ضبط می کند ، یا به شما پیشنهادات یا بازخورد مثبتی دهد ، و درمان با نوروفیدبک ، را موثر کند . روش های نوروفیدبک وجود دارد که فرکانس

درمان افسردگی با نوروفیدبک چقدر طول می کشد ؟

به محض شروع نوروفیدبک ، امیدواریم که با افزایش میزان جلسات ، شاهد تغییرات مثبت باشید.  با استفاده از یک ردیاب علائم ، هر هفته از شما خواسته می شود علائم خود را در مقیاس 1-10 ارزیابی کنید . . با گذشت زمان ، شما یک نمودار بصری از پیشرفت در جلسات نوروفیدبک خود را برای هر یک از علائم اولیه خواهید داشت .  جلسات درمان افسردگی با نوروفیدبک ، به تشخیص پزشک شما ممکن است تا ۴۰ جلسه و از هفته ای یکبار تا سه بار ، انجام شود.

آیا درمان افسردگی با نوروفیدبک عوارض دارد ؟

در درمان افسردگی با نوروفیدبک  مانند بسیاری از درمان ها ، ممکن است عوارض جانبی جزئی را تجربه کنید. اما عوارض آن ، نسبت به استفاده از دارو برای درمان افسردگی ، بسیار کمتر است .  نوروفیدبک برای حفظ راحتی مغز از فرکانس های مختلفی استفاده می کند. درمان با نوروفیدبک ، می تواند یک روش عالی برای کاهش میزان علائم مشکل ساز در زندگی شما باشد .

عضویت در خبرنامه

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را وارد کنید