به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان اضطراب اجتماعی

درمان اضطراب اجتماعی

 اضطراب اجتماعی یا ترس از جمع

انسان موجودی است اجتماعی و موفقیت آن در گرو زیستن آن در اجتماع است. به هنگامی که فرد از آن گریزان باشد، طبیعی است که دچار مشکلاتی نیز گردد. مشکلاتی نظیر: عدم موفقیت در شغل، محل تحصیل، خانواده، اجتماع دوستان و همسالان و… این افراد معمولا مورد ظلم واقع می شوند. چرا که توان دفاع از خود را ندارند. سعی می کنند به جای مقابله، فرار کنند. از ارتباط با دیگران وحشت داشته و گریزانند. دائما خود را سرزنش می کنند چرا که از رفتار خود در جمع رضایت ندارند و… (در ادامه به تمامی علائم خواهیم پرداخت) در نتیجه این مسئله موردی است که نیازمند درمان اضطراب اجتماعی ست. در ادامه به بخش های بیشتر این موضوع اشاره خواهد شد.

 

درون گرا یا مضطرب اجتماعی؟

پیش از صحبت کامل در ارتباط با اضطراب اجتماعی و درمان اضطراب اجتماعی، بهتر است تفاوت آن را با درون گرایی مشخص نماییم. افراد درون گرا به دلیل ترس و اضطراب از جمع به دور نیستند. آن ها ترجیح دوری از جمع را دارند.(درست بر خلاف مضطربان اجتماعی.) افراد درون گرا خود را به دلیل درون گرا بودن و نبود در اجتماع سرکوب نمی کنند، بلکه از آن لذت می برند. (درست بر خلاف مضطربان اجتماعی.) درون گرایی نوعی اختلال و یا ایراد و مشکل نیست بلکه نوعی از انواع انسان است و بستگی به شخصیت فرد و تفاوت های فردی دارد.(درست بر خلاف مضطربان اجتماعی) درون گرایان به راحتی توان ورود در جمع را دارند و در صورت لزوم می توانند سخنران های بی نقصی باشند(درست بر خلاف مضطربان اجتماعی) درون گرایان نیازی به درمان ندارند و می توانند به صورت عادی زندگی کنند بی هیچ مشکلی.(درست بر خلاف مضطربان اجتماعی)

 

علائم اضطراب اجتماعی

اضطراب اجتماعی علائمی دارد که خودِ فرد بیش از هر کس دیگری قادر به تشخیص آن است. افراد در صورت مواجه شدن با اینگونه اضطراب باید به سرعت دست بر اقدام رفع آن زنند چرا که زندگی روزمره آنان را مختل خواهد کرد و به نابودی خواهد کشاند.

در ادامه به برخی از علائم متداول این اضطراب اشاره ای خواهیم داشت :

  1. فرد در آن دائما در حال سرزنش خود در ارتباط بر قرار کردن با دیگران است.
  2. فرد هیچ گونه اعتماد به نفسی نداشته و خلقت خود را بی دلیل می انگارد.
  3. به هنگام ابراز وجود و نظر دهی احساس تحمل نا پذیری دارد.
  4. توانایی سخنرانی در جمع را ندارد.
  5. احساس ناکافی بودن می کند.
  6. دائما خود را مزاحم می انگارد و فکر می کند دیگران از حضور و وجود او در عذاب اند.
  7. دلسوزی فراوان برای دیگران و همدلی کردن های افراطی
  8. پرخاشگری به دلیل تعارض درونی به وجود آمده
  9. ناتوانی در تلفن حرف زدن های زیاد، خورد و آشامیدن در حضور دیگر افراد و …
  10. و…

این اختلال اضطرابی گاه به حدی شدید و جدی است که ممکن است افراد را در ابعاد جسمانی نیز مورد تاثیر قرار دهد. در بسیاری از موارد نمود بیرونی و جسمانی اضطراب اجتماعی مشاهده و دیده می شود.

 

علائم جسمانی اضطراب اجتماعی

  1. تعریق بیش از حد به دلیل اضطراب و استرس
  2. تعریق در ناحیه کف دستان (به صورت کاملا غیر عادی و غیر طبیعی)
  3. سرخ شدن چهره و گونه ها در حضور جمع
  4. احساس تب و بالا رفتن درجه و دمای بدن در حضور دیگران
  5. لکنت زبان و نا توانی در ارائه مناسب مطالب مطرح شده در ذهن
  6. تپش قلب
  7. احساس دلشوره و دلپیچه
  8. ضعف کردن و احساس ناتوانی در دست و پا
  9. سیاهی رفتن چشم
  10. و…

 

ویژگی مثبت مضطربان اجتماعی

اضطراب اجتماعی برخی از ویژگی های مثبت را نیز در افراد به وجود خواهد آورد.که البته وجود این ویژگی های مثبت به هیچ عنوان به معنای آن نیست که نیازمند اقدام و درمان نمی باشند. بلکه این اختلال در برخی قسمت های وجودی افراد ویژگی هایی را می سازد که اغلب پس از درمان نیز در افراد باقی می ماند.

  1. در بیشتر موارد افراد بسیار دلسوز و مهربانی هستند.
  2. دارای روحیه هم دردی و همراهی بالایی می باشند.
  3. از خود گذشته و فداکار می باشند.
  4. مسئولیت پذیر هستند و هر کاری را به آنان بسپاری انجام خواهند داد.
  5. وفادار و خوش قول هستند و به عهد خود وفا می کنند.

علل بروز اضطراب اجتماعی

پیرو این قانون در جهان هستی که تمامی مسائل تابع 2 عامل محیطی و ژنتیکی است، اضطراب اجتماعی نیز تابع این دو امر است.افراد یا به دلیل ژنتیک و اطلاعات ژنتیکی دچار چنین مسئله ای می شوند و یا به دلیل عوامل محیطی.

 

ژنتیک

در صورتی که در خانواده پیش زمینه این اختلال وجود داشته باشد احتمال بروز این اختلال در افراد آن خانواده بالا می رود. اما لزوما هرکسی در خانواده با چنین مسئله ای رو برو است، خود نیز به آن دچار نمی شود.اطلاعات موجود در ژن افراد ممکن است این اختلال اضطرابی را در افراد منتقل کند.

 

محیط

عوامل محیطی تاثیر بسزایی در بروز دارند. شاید بیش از ژنتیک! مواد مخدر نوعی از عوامل محیطی است که باعث به وجود آمدن این مسئله می شود. سرکوب فرد در سنین کودکی و بزرگسالی نیز ممکن است سازنده این اختلال باشند.همچنین تعارض و ناکامی نیز ممکن است تاثیری در بروز داشته باشند.اگر افراد با توهین و تحقیر از سوی جمع مواجه شوند نیز ممکن است دچار چنین مسئله ای شوند. همچنین برخی اطلاعات موجود در محل ناخودآگاه افراد نیز می تواند اطلاعاتی این چنینی در خود داشته باشد.

درمان اضطراب اجتماعی

 

درمان اضطراب اجتماعی

درمان اضطراب اجتماعی توسط روان شناسان صورت می پذیرد. روان شناسان سعی می کنند با ریشه یابی و یافتن علل، به درمان اقدام نمایند. در بسیاری از موارد اختلال اضطراب اجتماعی با مشاوره حل خواهد شد. در این صورت نیازی به مراجعه به روان پزشک وجود ندارد. اما در برخی مواردی که مشاوره، راهنمایی و هدایت اثر قابل توجهی در فرد نداشته است. به دلیل آنکه در مغز و نورون ها و سیستم عصبی وی تغییراتی ایجاد شده است. در نتیجه با تجویز دارو توسط روان پزشک مواجه می شوند.

نکته: افراد به هیچ عنوان نباید مصرف دارو های خود را بدون تجویز پزشک قطع نمایند. در غیر این صورت عوارض جبران ناپذیری را در پی دارد و خواهد داشت.

معمولا بهتر است به جای کلمه درمان، از کنترل استفاده نماییم. چرا که به هنگامی که افراد مراقبت از خویش را کنار گذارند، امکان بروز دوباره اختلال وجود دارد. در نتیجه کنترل این اختلالات این چنینی نیازمند مراقبت و پیگیری مستمر و دائمی می باشد.

 

چرا روان آرام؟

انتخاب مشاور و روانشناس مناسب ، همیشه مهم ترین مرحله در درمان مسائل روانی بوده است. اگر مشاور و روان شناس افراد مناسبی نبوده و ناتوان باشند، مراجع را از دیگر مشاوران نیز دل زده می کند. در نتیجه وی دیگر به هیچ مشاوری مراجعه نکرده و مشکلش در وجود باقی خواهد ماند. در نتیجه انتخاب روان شناس مناسب باید با توجه بسیاری همراه باشد. کلینیک مشاوره و درمان روان آرام، با کادر مجرب و کار کشته خود، همچنین با رزومه قوی خود، اطمینان خاطری برای مراجعان فراهم می نماید.

برای ارتباط بیشتر با مرکز مشاوره و درمان روان آرام و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با فعالیت های مجموعه ، می توانید به دیگر بخش های موجود در همین سایت مراجعه نمایید.

امید است که این مقاله آنچه مورد نیاز شما در ارتباط با درمان اضطراب اجتماعی بود در اختیارتان قرار داده باشد. موفق، بر قرار و روان آرام باشید.

اضطراب تا چه زمانی به اختلال تبدیل نشده است؟

در هر فرد پاسخ این پرسش متفاوت است و بهتر است افراد با مراجعه به مشاور خود تشخیص دهند که آیا دارای اختلال اند و یا این میزان از اضطراب در آنها طبیعی است.

آیا تپش قلب هنگام صحبت از علائم اختلال اضطراب اجتماعی است؟

این مورد یکی از علائم هست اما هر ثپشی لزوما به معنای اختلال نیست. تا حدی از اضطراب ها طبیعی است و نمی توان به آن ها نام اختلال داد.

پدرم اضطراب اجتماعی دارد ممکن است فرزند من نیز دارا باشد؟

ژنتیک می تواند درصد ابتلا به اضطراب اجتماعی را بالا ببرد اما به هیچ عنوان نمی توان نظر قطعی و 100% صادر کرد. بهتر است با پیگیری های لازم نظری قطعی صادر نمود.

4.6/5 - (419 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره