به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
تهدید به خودکشی در نوجوانان

تهدید به خودکشی در نوجوانان

تهدید به خودکشی در نوجوانان یک مشکل جدی است. اما در صورت متوجه شدن والدین و تلاش به موقع برای مدیریت بحران امکان حل مشکل احتمالی وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد ، خودکشی نوجوانان یک نگرانی در حال رشد است. به گفته مرکز آمریکا کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا ، این دومین عامل مرگ و میر در جوانان 15 تا 24 ساله است. به همین دلیل است که نباید سرسری از تهدید به خودکشی در نوجوانان عبور کرد.

به گفته کارشناسان میشل مسکو ، جنیفر آشیل و داگ گری ، دلایل خودکشی شامل عوامل روانی ، محیطی و اجتماعی است. بیماری روانی عامل خطر اصلی برای خودکشی است. عوامل خطر خودکشی با توجه به سن ، جنس ، گروه قومی ، وضعیت خانواده و وقایع استرس زا در زندگی متفاوت است.

طبق برگه حقوقی سال 2016 که توسط انستیتوی ملی بهداشت روان توزیع شده است ، تحقیقات نشان می دهد عوامل خطر برای خودکشی شامل افسردگی و سایر اختلالات روانی و اختلالات سوء مصرف مواد (غالباً در ترکیب با سایر اختلالات روانی) است.

بیش از 90 درصد افرادی که در اثر خودکشی می میرند دارای این عوامل خطر هستند و به همین دلیل در صورت مواجهه با افراد دارای این شرایط ، نیاز به توجه و پیگیری سریع است.

تهدید به خودکشی در نوجوانان

 

خودکشی یک اتفاق نسبتاً نادر است و پیش بینی دقیق وقوع آن دشوار است. با این حال ، برخی از علائم هشدار دهنده شامل موارد زیر است:

صحبت کردن در مورد مرگ(هر گونه ذکر مرگ) ، ناپدید شدن ، تیراندازی به خود یا انواع دیگر آسیب های خود، مواجه شدن با اتفاقات استرس زا (مانند: مرگ اطرافیان ، طلاق ، جدایی)، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس ، از دست دادن علاقه به دوستان ، تغییر در رفتار(نمی تواند روی مدرسه ، یا کارهای روزمره تمرکز کند)، تغییر در الگوهای خواب(بی خوابی ، بیدار شدن زود هنگام)، تغییر در عادات غذا خوردن (از دست دادن اشتها و وزن یا پرخوری)، ترس از دست دادن کنترل(آسیب رساندن به خود و دیگران)، احساس عزت نفس پایین(احساس بی ارزش ، شرم ، گناه بیش از حد ، نفرت از خود) ، نا امیدی از آینده(باور داشتن به اینکه هیچ چیز تغییر نخواهد کرد).

در صورت مواجهه با این علایم و رویارویی با تهدید به خودکشی در نوجوانان ، شما قادرید اقداماتی در راستای بهبود شرایط فرزندتان و پیشگیری از وقوع اتفاقات ناخوشایند انجام دهید.

یادگیری در مورد عواملی که می تواند یک نوجوان را در معرض خطر خودکشی قرار دهد ، مهم است. مدتی را صرف خواندن این 9 روش کنید تا بتوانید از وقوع یک فاجعه جلوگیری کنید.

 9 کاری که  والدین در صورت مواجه با تهدید به خودکشی در نوجوانان می توانند انجام دهند:

  1. اجازه ندهید که افسردگی یا اضطراب نوجوانتان بیش از حد بزرگ شود.

شاید فرزند شما صرفاً روز بدی را پشت سر بگذارد ، اما اگر این ناراحتی ادامه پیدا کند ممکن است تبدیل به موضوعی جدی شود. افسردگی یکی از اختلالت روانی شایع در میان جوانان و نوجوانان است.

9 مورد از 10 نوجوانی که جان خود را می گیرند ، معیارهای لازم برای تشخیص اختلال روانی را داشتند- بیش از نیمی از آنها دارای یک اختلال خلقی مانند افسردگی یا اضطراب هستند.

بیایید منتظر نمانیم که کودکان و نوجوانان با مشکلات یا نگرانی های خود به ما مراجعه کنند. ما شروع کننده باشیم و با جملاتی نظیر: “به نظر نارراحت می آیی. آیا می خواهی در مورد آن صحبت کنیم؟ شاید من بتوانم کمک کنم.” با کودکمان صحبت کنیم. معمولا این افسردگی های خفیف هستند که رفته رفته بزرگ شده و باعث تهدید به خودکشی در نوجوانان می‌شود.

  1. گوش دهید حتی وقتی نوجوان شما در حال صحبت کردن نیست.

نه در همه موارد، اما بیشتر بچه هایی که به فکر خودکشی هستند ،از طریق رفتارها و اعمال مشکل ذهنی خود نشان می دهند. مطالعات نشان داده است که ویژگی مشترک در خانواده های متأثر از خودکشی فرزند ، ارتباط ضعیف بین والدین و فرزند است. دارند؟

  1. هرگز به تهدید به خودکشی در نوجوانان به عنوان ملودرام معمولی نگاه نکنید و از آن ساده نگذرید.

با هر جمله مکتوب یا کلامی شبیه به: “می خواهم بمیرم” یا “من دیگر اهمیتی نمی دهم” باید با جدیت برخورد شود. غالباً کودکانی که اقدام به خودکشی می کردند به والدینشان مکرراً می گفتند که قصد دارند خودشان را بکشند.

به این جملات به عنوان نشانه های مهم دقت کنید:

“برای من هیچ چیز مهم نیست.”

“من نمی دانم ، اصلا کسی به مراسم خاکسپاری من می آید؟”

“گاهی اوقات آرزو می کنم فقط می توانستم بخوابم و هرگز از خواب بیدار نشوم.”

“همه بدون من بهتر اند.”

“شما دیگر لازم نیست نگران من باشید.”

  1. فوراً به دنبال کمک حرفه ای باشید.

اگر رفتار نوجوانتان نگران کننده است ، در اسرع وقت با مشاور تماس بگیرید و اگر فکر می کنید فرزند شما به طور جدی اقدتم به خودکشی خواهد کرد و در معرض خطر خودآزاری است ، با تیم پشتیبانی بحران سلامت روانی تماس بگیرید.

  1. احساسات خود را به اشتراک بگذارید.

به نوجوان خود بگویید که تنها نیست ، به او اطمینان دهید که این روزهای بد برای همیشه دوام نخواهد داشت و در واقع اوضاع بهتر خواهد شد. به فرزندتان از طریق مشاوره و سایر روش های درمانی کمک  کنید.

  1. نوجوان خود را تشویق کنید خود را از خانواده و دوستانشان جدا نشوند.

معمولاً بهتر است که در کنار افراد دیگر باشید تا تنها باشید. اما اگر موافقت نکرد، فشار وارد نکنید.

  1. ورزش را توصیه کنید.

فعالیت بدنی به آسانی پیاده‌روی می تواند ترمزهای فکر به خودکشی در حالت افسردگی خفیف تا متوسط ​​باشد.

چندین تئوری وجود دارد که:

فعالیت کردن باعث آزاد شدن غده اندورفین می شود ، ماده ای که به نظر می رسد باعث بهبود خلق و خو و کاهش درد می شود. اندورفین همچنین مقدار کورتیزول را در گردش خون کاهش می دهند. کورتیزول ،هورمونیست که با افسردگی در ارتباط است.

ورزش افراد را از مشکلات خود دور می کند و باعث می شود احساس بهتری نسبت به خود نشان دهند.

کارشناسان معتقد اند، روزانه سی تا چهل دقیقه ، دو تا پنج بار در هفته فعالیت داشتن مفید است.

  1. از نوجوان خود بخواهید که بیش از حد از خودش انتظار نداشته باشد.

پیشنهاد کنید که هر زمان ممکن است، کارهای بزرگ را به کارهای کوچکتر و قابل کنترل تری تقسیم کند و در فعالیت های مورد علاقه و کم استرس شرکت کند.

  1. به نوجوان خود که تحت معالجه است ، یادآوری کنید که انتظار نتایج فوری را نداشته باشد.

گفتگوی درمانی و یا داروها معمولاً برای بهبود خلق و خوی وقت لازم دارند. اگر کودک فوراً احساس خوبی نداشته باشد ، نباید دلسرد شود.

در نهایت باید اضافه کرد که تهدید خودکشی در نوجوانان امر بسیار جدی و مهمی است و سادگی نباید از آن عبور کرد. دریغ نکنید، به کمک فرزند خود بشتابید و در صورت نیاز از افراد متحصص در این زمینه کمک بگیرید.

 

علائم هشدار دهنده ای که نشان می دهند نوجوان قصد خودکشی دارد چیست؟

صحبت کردن در مورد مرگ، ناپدید شدن ، تیراندازی به خود یا انواع دیگر آسیب های خود، مواجه شدن با اتفاقات استرس زا، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس ، از دست دادن علاقه به دوستان ، تغییر در رفتار، تغییر در الگوهای خواب، تغییر در عادات غذا خوردن، ترس از دست دادن کنترل، احساس عزت نفس پایین، نا امیدی از آینده.

آیا فعالیت ورزشی در کاهش افکار خودکشی تاثیرگذار است؟

بله، فعالیت بدنی به آسانی پیاده‌روی می تواند ترمزهای فکر به خودکشی در حالت افسردگی خفیف تا متوسط ​​باشد.

اگر رفتار نوجوانم بسیار نگران کننده باشد چه اقدامی انجام دهم؟

اگر رفتار نوجوانتان نگران کننده است ، در اسرع وقت با مشاور تماس بگیرید و اگر فکر می کنید فرزند شما به طور جدی اقدتم به خودکشی خواهد کرد و در معرض خطر خودآزاری است ، با تیم پشتیبانی بحران سلامت روانی تماس بگیرید.

4.5/5 - (329 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره