به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

هنگام صحبت درباره بیوفیدبک و نوروفیدبک ، ممکن است مردم سردرگم شوند . بسیاری از مردم فکر می کنند که نوروفیدبک و بیوفیدبک با هم تفاوتی ندارند . اما بهتر است که از تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک مطلع بود . نوروفیدبک ، که همچنین به عنوان بیوفیدبک EEG شناخته می شود ، یک زیر مجموعه بسیار خاص از بیوفیدبک است .

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

  • این بسیار معمول است که مشتریان و بیماران در مورد تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک دچار سردرگمی شوند . بهتر است که در مورد بیوفیدبک این طور فکر کنید که این روش به عنوان نوعی نظارت برقی ، و بازخورد عملکردهای بدن را که به طور فعال توسط بیمار کنترل نمی شوند ، استفاده می شود . با کمک بیوفیدبک ، مشتریان می توانند کنترل بیشتری روی این عملکردها داشته و از عملکرد بدنی بهتری بهره مند شوند .
  • نوروفیدبک را می توان اصطلاحی دانست که برای توصیف شکل خاصی از بیوفیدبک استفاده می شود . در بسیاری از موارد ، نوروفیدبک به عنوان بیوفیدبک EEG گفته می شود . بنابراین ، وقتی بحث بیوفیدبک در مقابل نوروفیدبک مطرح می شود ، تفاوت هایی وجود دارد .

ابتدا برای دانستن تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک بهتر است بدانیم که هر روش در چه مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند :

بیوفیدبک چگونه کار می کند ؟

بیوفیدبک از ابزار پزشکی است که برای بازخورد استفاده می شود . این ابزار ، به فرد اجازه می دهد تا به منظور بهبود سلامتی و عملکرد ، کنترل فعالیت فیزیولوژیکی خود را بدست آورد . استفاده از بیوفیدبک می تواند به همراه سایر شرایط فیزیولوژیکی برای درمان انواع شرایط پزشکی از جمله درد مزمن ، فشار خون بالا ، استرس ، اضطراب و غیره استفاده شود .

هدف هر برنامه بیوفیدبک دستیابی به نتایج طولانی مدت و کنترل علائمی است که تحت درمان قرار می گیرند . بیوفیدبک ، بازخورد حیاتی را برای مشتری فراهم می کند . این امکان را به بیمار می دهد که بتواند کنترل بیشتری در مورد عملکردهای بدنی داشته باشد . با به دست آوردن کنترل این فرایندها ، بیمار می تواند از بهبود عملکرد و سلامتی بهره مند شود .

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

نوروفیدبک چگونه کار می کند ؟

نوروفیدبک ، یا بیوفیدبک EEG ، یک پروتکل بسیار خاص است که برای بهبود فعالیت امواج مغزی استفاده می شود . بیوفیدبک EEG به ویژه برای درمان شرایط عصبی مانند ADHD ، استرس / اضطراب ، اختلالات خواب ، میگرن ، آسیب دیدگی مغزی و سایر شرایط مرتبط ، مفید است .

نوروفیدبک در اصل یک سیستم پاداش است که به مغز می آموزد که چگونه در یک دامنه بهینه تر عمل کند . آموزش نوروفیدبک کاملاً ناخودآگاه است . و دقیقاً به همین دلیل است که کار می کند . فردی که نمی تواند بخوابد با خوشحالی می تواند ” فکر شاد کند ” تا به خواب برود . فکر کردن با افکار شاد ، موج های مغز شما را به تعادل می رساند و آن ها را برای خوابیدن آماده می کند .

از طریق آموزش مناسب و اجرای فن آوری و روش نوروفیدبک ، مغز فرد دامنه مناسبی را برای خواب خوب شب می آموزد . در تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک ، هدف از آموزش نوروفیدبک دستیابی به نتایج طولانی مدت و کاهش علائم است

از آنجا که نوروفیدبک ، ذهن ناخودآگاه را هدف قرار می دهد ، بسیار خوب عمل می کند .

تفات نوروفیدبک و بیوفیدبک چیست ؟

  • بیوفیدبک یک اصطلاح عمومی است و از آن برای توصیف نوعی آموزش بازخورد برای بدن استفاده می شود . از آنجا که این یک اصطلاح کلی است ، بیوفیدبک می تواند تقریباً هر نوع فرایندی را که شامل استفاده از تجهیزات پزشکی برای نظارت بر عملکردهای بدن است ، توصیف کند .

به عنوان مثال ، اسکن PET ، دماسنج و دکمه فشار خون ، همه نمونه هایی از بیوفیدبک هستند . نوروفیدبک متفاوت است ، زیرا نوع خاصی از واکنش بیوفیدبک را توصیف می کند ، که شامل خوانش موج های مغزی است .

مزایای نوروفیدبک

هدف نورو فیدبک کمک به عملکرد بهتر مغز شما است و وقتی مغز بهتر عمل کند ، نتیجه آن زندگی آرام تر ، با ثبات و شادتر خواهد بود . درک این مسئله مهم است که مسائل مربوط به مقررات مغز به عنوان یک بیماری تلقی نمی شوند ، بنابراین نوروفیدبک را نمی توان به عنوان یک درمان طبقه بندی کرد . نوروفیدبک را می توان با تمرینات بدنی برای مغز مقایسه کرد .

بیوفیدبک و نوروفیدبک EEG به عنوان روش های درمانی موفقیت آمیز برای MTBI ثبت شده اند . بیوفیدبک EEG به عنوان یک مداخله مؤثر برای درمان مشکلات حافظه شنوایی در TBI نشان داده شده است و EEG کمی یک ابزار تشخیصی بسیار حساس در شناسایی سندرم پس از ضربه مغزی است .

در حال حاضر ، برنامه های بیوفیدبک و نوروفیدبک بیشماری برای عملکرد بهینه وجود دارد که نتایج اولیه خوبی در کاهش یا از بین بردن علائم TBI و PTSD نشان داده اند. بیوفیدبک / نوروفیدبک ، همچنین توسط دکتر یوجین پنیستون برای درمان اختلال استرس پس از سانحه و سوء مصرف مواد مورد بررسی قرار گرفت .

بیوفیدبک ، استفاده از ابزارهای حساس برای اندازه گیری واکنش های بدنی در بدن و بازگرداندن آن ها به شما برای کمک به تغییر پاسخ های بدن است . می توانید بازخورد ها را روی صفحه رایانه مشاهده کرده یا به بازخورد صدا گوش دهید .

گزینه های درمان بیوفیدبک

یکی دیگر از موارد تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک ، گزینه های درمانی هر روش است که بهتر است پیش از شروع  به درمان ، به آن ها آگاه باشید .

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

انواع مختلف بیو فیدبک برای درمان مشکلات جسمی و روحی مختلف استفاده می شود. مثلا :

  • بیوفیدبک الکترومیوگرافیک (EMG) ممکن است برای درمان سردردهای تنشی عضلانی و همچنین درد گردن ، درد فک و غیره مورد استفاده قرار گیرد .
  • بیوفیدبک دما به شما کمک می کند تا جریان خون را به قسمت های مختلف بدن افزایش دهید . آسیب دیدگی سر ممکن است باعث اختلال در تنظیم دما شود . بسیاری از افراد احساس می کنند بسیار گرم یا بسیار سرد هستند .
  • پاسخ الکترودرمال (EDR) روشی برای سنجش تمایل بدن به واکنش به پرواز است . ممکن است بعد از یک رویداد آسیب زا اتفاق بیفتد .
  • بیوفیدبک پنوموگرافی (تنفس بیوفیدبک) یک روش مورد استفاده برای اندازه گیری قفسه سینه در مقابل تنفس شکمی است . این به شما کمک می کند تا نفس عمیق تر و منظم بکشید تا پاسخ آن ، آرامش خود را بهبود بخشد .
  • تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک در بخشی از بدن است که تحت تاثیر قرار می دهند . نوروفیدبک ، تاثیر مستقیم بر مغز دارد . در حالی که بیوفیدبک با تغییرپذیری ضربان قلب ، سیستم های قلبی عروقی و فیزیولوژیکی را به هماهنگی می رساند که این امر می تواند بر شرایطی مانند افسردگی و اضطراب تأثیر بگذارد .
  • نورو فیدبک EEG یا بیوفیدبک موج مغز ، نوعی از بیوفیدبک است که در آن الکترودهای سطحی برای اندازه گیری فرکانس های خاص موج مغزی و ارائه بازخورد برای فرد ، روی پوست سر قرار می گیرند . ممکن است یاد بگیرید که فرکانس های خاص موج مغزی را سرکوب یا تقویت کنید ، بنابراین شما را قادر می سازد یادگیری تمرکز ، آرامش و افزایش انعطاف پذیری تفکر را یاد بگیرید .

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک در فرکانس ها نیز هست .

فرکانس های اصلی موج مغزی که اندازه گیری می شوند شامل دلتا ، تتا ، آلفا ، بتا کم و بتا است . فرکانس های مختلف موج مغزی با حالات مختلف و اختلالات مختلف همراه است . به عنوان مثال ، افراد دارای صدمات مغزی آسیب پذیر غالباً دارای وفور امواج تتا یا امواج مغزی با فرکانس پایین هستند .

اختلالات کمبود توجه ، همچنین سطح بالایی از تتا را نشان می دهد . هدف از این درمان این است که به افراد آموزش دهیم تا انعطاف پذیری را در داخل یا خارج از حالت های خاص موج مغز به منظور افزایش عملکرد انجام دهند . اگر سطح تتا خیلی زیاد است و نمی توانید تمرکز کنید ، ممکن است بخواهید یاد بگیرید که آن موج را سرکوب کنید و آلفا و بتا را افزایش دهید که به شما امکان می دهد تا بیشتر متمرکز شوید . بسیاری از پروتکل های نوروفیدبک مورد استفاده با TBI و PTSD نیز شامل آموزش ریتم حسگر حرکتی (SMR) هستند .

تکنیک های درمانی

در ارتباط با بازخورد دیداری و شنوایی از تجهیزات بیوفیدبک و ماشین های موج مغزی ، افراد به تمرین تکنیک های روزانه برای بالا بردن سطح مهارت خود ترغیب می شوند .

در زیر برخی از موفق ترین تکنیک ها آمده است :

  • آرامش پیشرونده ماهیچه ها
  • آرامش عضلات
  • تنفس و آگاهی از ماهیچه ها
  • آرامش اتوژنیک یا آرامش سریع
  • تصاویر بصری
  • آموزش تمرکز باز
  • حساسیت زدایی سیستماتیک ، روشی است که به ایجاد یک حس درونی کنترل کمک می کند .
  • فرم های آرامش کوتاه (به عنوان مثال ، پاسخ آرام ، اسکن استرس بدن)
  • تکنیک های حمل و نقل برای آوردن استراتژی ها به زندگی روزمره

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک و مزایای این تفاوت ها :

فواید بیوفیدبک ، به مهارت هایی که می خواهید یاد بگیرید بستگی دارد . به عنوان مثال ، شما ممکن است یاد بگیرید که دستان خود را گرم کنید ، که به نوبه خود ممکن است فشار خون شما را کاهش داده یا سردردهای میگرنی را کاهش دهد . با یادگیری شل کردن عضلات در صورت ، گردن ، شانه ها و کمر ، ممکن است بتوانید سردردهای تنشی ، درد فک ، کمردرد یا گرفتگی خود را از بین ببرید یا کاهش دهید .

فواید نوروفیدبک بسیار است . به عنوان مثال ، شما ممکن است یاد بگیرید که فرکانس های موج مغز خود را تغییر دهید تا تفکر مه آلود را کاهش داده و وضوح و استقامت شناختی را افزایش دهید . دیدن ارائه دهنده ای که از طرف اتحاد بین المللی صدور گواهینامه بیوفیدبک (www.bcia.org) تأیید شود ، بسیار مهم است .

درمان بیوفیدبک اصطلاح عمومی برای طیف وسیعی از تکنیک هایی است که به اطلاعات ارائه شده توسط بدن خود تکیه می کند تا به شما در بهبود بهزیستی جسمی یا روحی کمک کند . یکی از روش های زیادی که برای رسیدن به این هدف به کار رفته است ، درمان نوروفیدبک است که به اطلاعات جمع آوری شده از قسمت خاصی از مغز شما متکی است . نگاهی دقیق تر به روشن شدن تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک ، به استفاده از آن ها کمک خواهد کرد .

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک

تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک با توجه به ملزومات آن ها :

ملزومات بیوفیدبک

بیوفیدبک برای بازخورد بیولوژیکی کوتاه است . بسته به وضعیت جسمی یا روحی که می خواهید به آن بپردازید ، اطلاعات بیولوژیکی که به عنوان پایه ای برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد ، ممکن است از هر یک از تعدادی از ارگان ها یا نواحی بدن حاصل شود . مثال های متداول عبارتند از :

  • مغز شما که سیگنال های الکتریکی خوانده شده توسط دستگاهی بنام EEG یا الکتروانسفالوگراف تولید می کند .
  • قلب شما که سیگنال هایی را که توسط یک دستگاه اندازه گیری ضربان قلب خوانده می شود به نام الکتروکاردیوگرافی تولید می کند .
  • ریه های شما که اطلاعاتی را که توسط دستگاهی به نام حسگر تنفس خوانده می شود ، تولید می کند .
  • غدد عرق شما ، که اطلاعاتی را که توسط دستگاهی به نام الکترودرموگرافی خوانده شده ، تولید می کند .
  • عضلات شما که اطلاعاتی را که توسط دستگاهی به نام الکترومیوگرافی خوانده شده تولید می کند .

در طول درمان بیوفیدبک ، شما با فرمت اطلاعاتی را از منطقه مورد نظر دریافت می کنید که به شما امکان می دهد درک کنید که چه اتفاقی می افتد و هنگام بروز آن ها متوجه تغییرات می شوید . به تدریج ، این حلقه بازخورد به شما امکان می دهد تا حدودی کنترل آگاهانه بر فرآیندهای بدن خود داشته باشید و اصلاحات حمایت از سلامتی را انجام دهید . طیف گسترده ای از شرایط با موفقیت توسط این روش هدفمند شامل همه چیز از درد مزمن ، آسم ، مشکلات مثانه و بیماری حرکتی گرفته تا سردرد ، اضطراب و ADHD می باشد .

ملزومات نوروفیدبک

نوروفیدبک درمانی ، نامی برای درمان بیوفیدبک است که از اطلاعات مغز تهیه شده توسط دستگاه EEG استفاده می کند . به طور خاص ، شما در مورد فعالیت الکتریکی در ناحیه ای از مغز به نام قشر مغز ، اطلاعاتی دریافت می کنید ، که تمام عملکردهای ذهنی سطح بالاتر را که انسان را از هم جدا می کند ، در خود جای می دهد . هنگامی که اطلاعات مربوط به این منطقه را در یک محیط درمانی مشاهده می کنید ، می توانید به تدریج الگوهای الکتریکی مغز خود را مجدداً بازسازی کنید و فرآیندهای فکر و توانایی خود را در کنترل احساسات خود بهبود بخشید .این روش ،سابقه موفقیت در بیش از سه دهه دارد . لیست شرایطی که از استفاده آن می تواند سود برد شامل موارد زیر است :

  • اختلالات خواب
  • بیش فعالی
  • افسردگی عمده و سایر اختلالات افسردگی
  • اختلالات مصرف مواد
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلالات تشنج
  • صدمات مغزی

 

نوروفیدبک در چه مواردی کاربرد دارد؟

اختلالات خواب، بیش فعالی، افسردگی عمده و سایر اختلالات افسردگی، اختلالات مصرف مواد، اختلالات اضطرابی، اختلالات تشنج، صدمات مغزی

بیوفیدبک چیست؟

درمان بیوفیدبک اصطلاح عمومی برای طیف وسیعی از تکنیک هایی است که به اطلاعات ارائه شده توسط بدن خود تکیه می کند تا به شما در بهبود بهزیستی جسمی یا روحی کمک کند .

نوروفیدبک چگونه کار می کند ؟

نوروفیدبک ، یا بیوفیدبک EEG ، یک پروتکل بسیار خاص است که برای بهبود فعالیت امواج مغزی استفاده می شود. بیوفیدبک EEG به ویژه برای درمان شرایط عصبی مانند ADHD ، استرس / اضطراب ، اختلالات خواب ، میگرن ، آسیب دیدگی مغزی و سایر شرایط مرتبط ، مفید است.

نوروفیدبک در اصل یک سیستم پاداش است که به مغز می آموزد که چگونه در یک دامنه بهینه تر عمل کند.

4.6/5 - (432 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره