به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
تفاوت سنی معکوس

تفاوت سنی معکوس

بر طبق آمار و ارقام کارشناسان در امر ازدواج، یکی از مهم ترین دلایل طلاق در میان همسران، بروز تفاوت سنی معکوس است. تفاوت سنی معکوس به معنای بزرگتر بودن زن از مرد می باشد. این موضوع از نظر فرهنگی و اجتماعی در جامعه ما دستخوش چالش های فراوانی است. در این مقاله به تفاوت سنی معکوس و دیدگاه های پیرامون آن اشاره شده است:

تفاوت سنی معکوس

تفاوت سنی معکوس در ازدواج چیست و چه تاثیراتی در روند زندگی مشترک ایجاد می کند؟

عادت فرهنگی

سال های سال مردم هنگام مواجهه با خبری با مضمون این که مردان با زنانی کم سن و سال تر از خودشان ازدواج کرده اند، خو گرفته اند و به نوعی می توان گفت این موضوع به امری عادی در جامعه تبدیل شده است. اما امروزه شاهد آن هستیم که در برخی از مردان برای ازدواج با خانم های بزرگ تر از خودشان تمایل نشان می دهند. این تفاوت سنی معکوس، مسئله بسیاری از تحلیل‌ های اجتماعی و روانشناسی را به خود اختصاص داده است. در مجموع می توان گفت که ازدواج مردان و زنان با افراد کوچکتر یا بزرگتر از خودشان، به یکی از پرمناقشه‌ ترین مباحث در خانواده‌ ها تبدیل شده است.

بررسی هایی که در این زمینه در دهه ی 80 و در فواصل سال های 84 تا 87 انجام شده است، نشان دهنده ی این است که ازدواج هایی با تفاوت سنی معکوس ، بطور نامحسوسی در حال افزایش است. بطوری که در 6 ماه اول سال 87 در بیش از 70 درصد ازدواج ها، آقایون سن بیشتری داشته اند، در 20 درصد آن ها، زنان و مردان هم سن و در حدود 10 درصد ازدواج ها زنان از مردان بزرگتر بوده اند. در حالیکه آمار ازدواج های معکوس در سال 84 زیر 10 درصد بوده است. بنابراین رشد حدود 1 درصدی، اگر چه ممکن است خیلی رقم زیاد و فاجعه باری نباشد، اما می تواند خبر از یک تغییر الگوی ازدواج با تفاوت سنی معکوس در جامعه ایران بدهد که از نظر جامعه شناسان کمی خطرناک است.

دلیل بروز تفاوت سنی معکوس

از دلایل بروز تفاوت سنی معکوس در ازدواج می توان به خام بودن جوانان و قرار گرفتن آن ها تحت تأثیر احساسات  اشاره کرد. در مواردی که خانم ها از درایت بیشتری دارند و یا بعضا از موقعیت اجتماعی و اقتصادی بهتری برخوردار هستند، ازدواج با تفاوت سنی معکوس محتمل تر خواهد بود. در این شرایط اگر فرد آماده شرایط جدید باشد، تا اندازه ای می تواند نگاه جامعه و مردم را تحمل کند و تأثیرات منفی این برخوردها همیشه در زندگی خانوادگی آنان بروز می یابد. اگر چنین ازدواجی رخ داد، بهتر است زوج از کمک های یک مشاور ازدواج بهره بگیرند.

دیدگاه منفی

باوری وجود دارد که بلوغ و پختگی زنان زودتر از مردان بوجود می آید. باتوجه به این مسئله می توان گفت که یکی از دلایلی که در فرهنگ ما سن بیشتر مرد به یک ارزش تبدیل شده است، توازن بلوغ فکری و عاطفی زن و مرد است؛ که موجب اعتدال در سطح مدیریت و تصمیم گیری در ازدواج خواهد شد. اما هنگامی که شاهد تفاوت سنی معکوس هستیم، امکان مسلط شدن زن در زندگی مشترک، بیشتر خواهد بود.

موضوع دیگری که می توان به آن توجه کرد، بحث زایمان و بارداری زنان است که می تواند یکی از مهم ترین مسایل و اهداف یک ازدواج باشد. بر طبق مشاهدات زنان در نتیجه زایمان طراوت و شادابی خود را کمی از دست می دهند و این امر می تواند باعث آشکار شدن تفاوت ها گردد. همچنین نیازهای جنسی خانم ها نیز زودتر فروکش می کند، در حالی که در آقایان این طور نیست. این حقایق در ازدواج با تفاوت سنی معکوس ، نمود بیشتری پیدا خواهد کرد.

تفاوت سنی معکوس

دیدگاه مثبت

در نقطه ی مقابل دیدگاه های منفی که در بالا به آن ها اشاره شد، می توان دیدگاه مثبت تری هم درباره ی ازدواج با تفاوت سنی معکوس متصور شد. اگر تفاوت سنی میان زن و مرد حدود 3 سال باشد، از یک حد معمولی برخوردار است. در این شرایط زنی که حدودا 3 سال بزرگتر از شوهرش است، با چالش های کمتری نسبت به اختلاف سنی بیشتر مواجه خواهد شد. در صورتی که هر چه این تفاوت سنی افزایش یابد، حس مادرانه، خواهرانه و یا سرپرست بودن در زن بیشتر می شود.

الزاما نمی توان گفت که اگر سن زن بیش از مرد باشد،آن زندگی مشترک محکوم به شکست می باشد؛ زیرا اختلاف سنی مناسب فقط یکی از معیار های ازدواج ایده آل است و ممکن است در برخی موارد به طلاق بیانجامد.

نتیجه گیری

همواره زوج هایی به روانشناسان مراجعه می کنند که از زندگی خود ناراضی بوده و یا شکست خورده هستند. در غیر این صورت، دلیلی برای مراجعه به روانشناس ندارند. اما با بهره مندی از مشاوره ازدواج، پیش از اقدام به تصمیم نهایی برای ازدواج، با آگاهی بیشتری نسبت به چالش ها و تفاوت ها، می توان ازدواج موفق تری را تجربه کرد.
4.6/5 - (456 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

12 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
حسین
2 سال قبل

با سلام

پسری 26 ساله هستم، مایل هستم با یکی از هم دانشکده ای هام که 1-2 سال از من بزرگتره ازدواج کنم. از لحاظ عقیدتی و تحصیلات هم همسطح هستیم. بنظر شما احتمال موفقیت آمیز بودن این ازدواج چقدر است؟

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
2 سال قبل
پاسخ به  حسین

سلام دوست عزیز؛ به کمک مشاوره پیش از ازدواج به بررسی همه جوانب و مولفه های ازدواج بپردازید.

AAa
2 سال قبل

سلام من ۲۳ سالمه عاشق یه دختر ۳۱ ساله شدم دختر خوبیه از همه لحاظ همون دفعه اول مهرش به دلم افتادالان بین عقل ودل موندم. نمیدونم ازدواجمون درسته یا نه؟

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  AAa

سلام دوست عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه پیشنهاد میشه قبل از ازدواج حتما با مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید مشاوره پیش از ازدواج با بررسی تمامی موضوعات میتونه بهترین راهکارها را در این زمینه به شما ارائه کنه اگر مایل باشید می توانید با مشاورین کلینیک روان آرام به صورت حضوری و غیر حضوری وقت بگیرید

احمد
2 سال قبل

من ۲۳ سالمه ومی خوام بایک زن که ۳۷سالشه ازدواج کنم خیلی هم همو دوست داریم یک سال هم برای شناخت هم دیگه وقت گذاشتیم طرف مقابل من پولی هم نداره که بگین به خاطر وضعیت مالی می خواهیم این کارو بکنیم اون از زندگی قبلیش دوتا بچه هم داره لطفا نظرتون رو بهم بگین ازدواج مون درسته یانه

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  احمد

سلام دوست عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه برای بررسی بیشتر بهتره به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید مشاوره پیش از ازدواج با بررسی همه موارد بهترین راهکارها را به شما ارائه میده تا بتوانید برای زندگیتون بهترین تصمیم را بگیرید اگر مایل باشید می توانید با روانشناسان کلینیک روان آن به صورت حضوری تلفنی و آنلاین وقت بگیرید

شین
2 سال قبل
پاسخ به  احمد

من ی دختر ۳۰‌ ساله هستم ک طی یک سال و نیم آشنایی با ی پسر ۱۸ ساله، تصمیم ب ازدواج داریم. خودمون می دونیم این اختلاف سن ی چالشه، و ممکنه پیامد داشته باشه. ولی می خوایم با توکل بر خدا و کمک گرفتن از مشاورها ( مشاور خوب البته نمیشناسم) ب راهمون ادامه بدیم. می ترسیم، ولی مصمم و جدی هستیم.

ناشناس
3 سال قبل

شما که کلا شمشیرو از رو بستین دیگه چه نظری میخوایین

پری
3 سال قبل

سلام و خسته نباشید، من خانم 43 ساله هستم که از نظر ظاهر و تحصیلات و سطح اجتماعی و کاری ومالی در سطح مناسبی هستم و ی ازدواج ناموفق با یک فرزند دارم و در حال حاضر تنها زندگی میکنم ، پسری 39 ساله مجرد، به مدت یکسال فقط از طریق فضای مجازی در حد صحبت معمولی با من آشنا شد و حالا برای ازدواج با من و با توجه به تمام مسائل موجود و نارضایتی پدر ماردش اصرار به ازدواج دارد . با توجه به اینکه میدونه من تمام دارایی هام قبل از ازدواج برای پسرم هست و چیزی وارد زندگی ایشون نمیشه و شناختی هم که دارم از ایشون بحث استفاده مالی کنسل هست و فقط میخوام بدونم آیا همچین ازدواجی میتونه موفقیت آمیز باشه ؟

فرنوش
4 سال قبل

عرض ادب
من ۲۸سالمه و با پسری که ۳سال و نیم از خودم کوچکتره تحت نظارت خانوادم یک سال و نیمه که آشنا شدم و قصد ازدواج داریم ولی خانواده ایشون که چندماهه از رابطمون خبر دارن به شدت مخالف هستند و حتی راضی به ملاقات با من نمیشن و من و ایشون در اوج تفاهم و رابطه خوب مجبوریم از هم جدا بشیم. لطفا راهکاری برای راضی کردن ایشون ارائه بدید. سپاسگزارم

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره