به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
برخورد با کودک لجباز

برخورد با کودک لجباز

نحوه صحیح برخورد با کودک لجباز یکی از مسائلی است که ذهن تعداد زیادی از پدر و مادرها را به خودش مشغول می کند. معمولا بچه ها در دوران قبل از مدرسه و هم چنین دورانی که به مدرسه ابتدایی می روند، لجبازی بیشتری از خودشان نشان می دهند.

لجباز بودن، گاهی یکی از ویژگی های شخصیت کودک است. گاهی ممکن است راهی باشد که می خواهند از طریق آن نظرات خودشان را ابراز کنند و گاهی نیز به این علت است که کودک دارد با یک مشکل دست و پنجه نرم می کند و لجبازی روشی است که می خواهد با آن نشان دهد که از شرایط راضی نیست.

آموزش دادن به کودک در مورد نحوه صحیح ابراز احساسات و کنار آمدن با استرس و اضطراب، بهترین کاری است که والدین می توانند در برخورد با کودک لجباز داشته باشند. در ادامه می خواهیم به روش های صحیح برخورد با کودک لجباز و کارهایی که پدر و مادر می توانند در این رابطه انجام دهند بپردازیم:

 

چگونه با کودکی که لجباز است برخورد کنیم؟

احتمالا شما به عنوان یک پدر و مادر با لجبازی کودک تان در مورد مسائل مختلف رو به رو شده اید. این لجبازی ممکن است بعضی اوقات کاسه صبر شما را لبریز کند و شما هم عصبانی بشوید. اما حقیقت این است که بهترین راه برخورد با کودک لجباز، پرخاشگری نیست. شما باید بتوانید آرامش تان را حفظ کنید، خوب گوش کنید و مشکل را ریشه یابی کنید.

در ادامه به چند راهکار بسیار کاربردی در مورد برخورد با کودک لجباز می پردازیم که به شما کمک می کند بهتر از قبل با این موضوع مواجه شوید:

 

1- دعوا نکنید

کودکان لجباز همیشه به دنبال بهانه می گردند تا بحث و جدل را شروع کنند. اما شما نباید این فرصت را در اختیار کودک قرار دهید. به جای این که شما هم شروع به بحث کردن کنید، صبر کنید که کودک تان حرف هایش را بزند. زمانی که حرف هایش تمام شد، شروع به صحبت کنید.

در واقع این روش برخورد با کودک لجباز بر حفظ آرامش تکیه دارد. هم چنین اگر کودک ببیند که شما سکوت می کنید تا او حرف هایش را بزند، ناخودآگاه او هم ساکت می شود تا دلیل های شما را بشنود.

 

2- ارتباط تان را تقویت کنید

هیچ وقت کودک تان را مجبور نکنید که کاری را که شما می خواهید انجام دهد یا کاری را که دوست ندارید انجام ندهد. این کار باعث می شود که کودک در برابر شما مقاومت کند و لجبازتر از قبل رفتار کند.

مثلا اگر می خواهید که تلویزیون تماشا کردن را رها کند و برود سراغ تکالیف مدرسه اش یا او دعوا نکنید و به او دستور ندهید. سعی کنید برای زمان کوتاهی کنارش بنشینید و تلویزیون تماشا کنید و بعد از او بپرسید که آیا نمی خواهد تکالیفش را انجام دهد؟

این روش برخورد با کودک لجباز، باعث می شود که کودک با شما احساس صمیمیت کند. این احساس صمیمیت ایجاد شده از تکرار این رفتار در آینده جلوگیری می کند و باعث می شود که کودک این عادت رفتاری را به مرور کنار بگذارد. ( Oppositional defiant disorder )

 

3- به او حق انتخاب بدهید

به جای این که به کودک دستور بدهید که فلان کار را انجام دهد، به او حق انتخاب بدهید که بین چند گزینه ای که برایش مشخص کرده اید انتخاب کند. این کار باعث می شود که کودک احساس کند که می تواند مستقل باشد و خودش برای زندگی اش تصمیم بگیرد.

البته این کار به این معنی نیست که کودک را آزاد بگذارید که هر کاری که دوست دارد انجام دهد. مثلا زمانی که می خواهید به همراه کودک تان اتاقش را تمیز کنید به او بگویید: دوست داری اول کمد را تمیز کنیم یا تخت خواب را مرتب کنیم؟

کودک نا آرام

4- خودتان را به جای کودک قرار دهید

آیا از درست بودن رفتارهای خودتان مطمئن هستید؟ گاهی اتفاق می افتد که بچه ها به دلیل این که از رفتار پدر و مادرشان ناراضی اند شروع به لجبازی می کنند. یکی از اصول برخورد با کودک لجباز این است که از صحیح بودن رفتار خودتان مطمئن شوید.

بداخلاقی پدر و مادر یکی از عواملی است که باعث لجباز شدن کودک می شود. کودک وقتی می بیند که پدر و مادرش رفتار درستی با او ندارند و به خاطر کوچکترین مسائل سرزنشش می کنند، لجبازتر از گذشته رفتار می کند.

در این رابطه پیشنهاد می کنم مقاله با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم را مطالعه کنید تا ویژگی های پدر و مادر بد اخلاق را بشناسید.

 

5- به مشاور مراجعه کنید

مراجعه کردن به مشاور روانشناس می تواند کمک بزرگی برای شما و کودک تان باشد. ممکن است کودک لجباز شما دوست نداشته باشد در مورد دلایل کارهایش با شما صحبت کند. هم چنین ممکن است که دلیل لجبازی های کودک موارد دیگری باشد که شما از آن اطلاع ندارید.

مشاور راهکارهای بهتر و دقیق تری در مورد برخورد با کودک لجباز در اختیار شما می گذارد. توصیه های مشاور کاملا علمی و براساس اصول روانشناسی است و به همین دلیل می تواند کاملا قابل اعتماد باشد. روانشناس مجرب با بررسی شرایط، بهترین توصیه ها را برای رفتار بهتر با کودک لجباز به شما اراته می کند.

 

6- برای کارهای مختلف برنامه ریزی کنید

داشتن یک برنامه روزانه و یا هفتگی برای کارهای مختلف، به شما در برخورد با کودک لجباز کمک می کند. کودک اگر ببیند که کارهای شما براساس برنامه ریزی انجام می شود، کم کم نسبت به وقایع مختلف کمتر از گذشته مقاومت نشان می دهد.

یکی از دلایلی که باعث می شود کودک لجبازی کند و به توصیه های شما عمل نکند این است که کودک ببیند شما به حرف هایتان پایبند نیستید. اگر شما اصول مشخصی نداشته باشید و هر بار حرف تان را عوض کنید، کودک هم شروع به لجبازی می کند.

مثلا ممکن است شما به او بگویید که شب ها زمان مناسبی برای تلویزیون تماشا کردن نیست. این توصیه ذهن کودک را به خود درگیر می کند. در ادامه اگر کودک ببیند که شما دارید مسابقه فوتبال تماشا می کنید به این نتیجه می رسد که حرف شما درست نیست چون خودتان آن را زیر پا گذاشته اید. بنابراین شروع به مخالفت می کند.

کودک بد اخلاق

7- کودک را تشویق کنید

همه ما می دانیم که تشویق کردن بسیار بیشتر از تنبیه باعث می شود که کودک رفتار بهتری از خودش نشان بدهد. تشویق کردن و امید بخشیدن یکی از بهترین راه های برخورد با کودک لجباز است.

کودک وقتی می بیند که او را تشویق می کنید، به ارزش کارش پی می برد و سعی می کند که دفعات بعدی هم آن کار را انجام دهد تا مورد تشویق شما واقع شود. در نقطه مقابل، تنبیه کردن بیش از حد نیز روش مناسبی برای رفتار با کودک لجباز نیست.

البته نباید این موضوعات را با همدیگر اشتباه بگیرید و اجازه بدهید کودک هر کاری که دوست دارد انجام دهد. اگر کودک هیچ مخالفتی از سمت شما نبیند، هر بار اشتباهش را تکرار می کند و بدتر از گذشته رفتار می کند. بنابراین هنر شما در این است که بتوانید میان تشویق و تنبیه تعادل مناسبی برقرار کنید.

 

8- خانه را آرام کنید

یکی از دلایلی که می تواند باعث شود کودک لجباز شود، شاد نبودن محیط خانه است. مودب بودن و رفتارهای منطقی شما در خانه به صورت غیر مستقیم به کودک آموزش می دهد که درست رفتار کند.

اگر کودک ببیند که پدر و مادرش مدام با همدیگر بحث و جدل می کنند، به صورت ناخودآگاه استرس می گیرد. این فضای پر از تنش و اضطراب باعث می شود که کودک شما نیز استرس را تجربه کند. به دلیل شرایطی که کودک تان دارد و نمی تواند مسائل و مشکلاتش را مانند دیگر افراد خانواده بیان کند شروع به لجبازی می کند.

در واقع کودک با لجبازی کردن می خواهد به شما بفهماند که او هم در خانه می تواند صحبت کند و تصمیم بگیرد. بسیاری از کارشناسان خانواده توصیه می کنند که پدر و مادر نباید در حضور بچه ها با همدیگر دعوا کنند یا مشکلات شان را مطرح کنند.

هم چنین ممکن است شما با فرزندان دیگرتان مشکل داشته باشید اما رفتارتان بر روی کودک دیگرتان تاثیر بگذارد. کودک شما وقتی می بیند که برادر یا خواهرش را تنبیه می کنید یا به او دستور می دهید، شروع به لجبازی می کند تا شما نتوانید با او هم چنین رفتاری را داشته باشید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است به دلیل نداشتن آرامش برای کودک ایجاد شود مشکلات خواب است. در همین رابطه پیشنهاد می کنم حتما مقاله بیماری اختلال خواب در کودکان را مطالعه کنید.

 

نتیجه گیری:

بسیاری از کودکان به صورت طبیعی و بنابر شرایط سنی شان لجبازی می کنند. هم چنین عوامل دیگری وجود دارد که باعث لجباز شدن کودک می شود. شما به عنوان پدر یا مادر باید روش صحیحی را برای برخورد با کودک لجباز در پیش بگیرید.

رفتار با کودک لجباز نیازمند مهارت متفاوتی است که می توانید آن ها را یاد بگیرید. گوش دادن و آرامش و خونسردی مهم ترین ویژگی هایی است که هنگام مواجهه با کودک لجباز باید داشته باشید. این موارد نیازمند این است که شما خودتان را مسئول بدانید و بتوانید عاقلانه رفتار کنید.

 

منابع:

www.parenting.com

www.mayoclinic.org

4.6/5 - (364 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره